Dedicated bak

Pagina: 1
Acties:

• AlBundy
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-05-2025
Ik ben een dedicated bak aan het installeren en ik vraag me af hoe ik het beste de websites kan verdelen.
De bak heeft 10 ip's en er komen meerdere domeinnamen op 1 ip. Hoe ik dat in apache in kan stellen weet ik wel, maar ik weet niet hoe ik de websites ga onderverdelen.
Voor elke domeinnaam een andere user aanmaken, of gewoon een paar mappen in /var/www pleuren?
Er hebben in principe maar 2 man toegang op de server nl. de eigenaar en ik, dus op zich maakt het niet zo uit als alle websites aan te passen zijn met 1 username. Heb ik dit goed, of is dit toch een slecht idee?
Verder nog iemand misschien goede tips die ik misschien kan gebruiken?
Alvast bedankt.

***** Excellent cron job. Will run again.

• luc
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

luc

Ik beheer een server met ongeveer dezelfde situatie, 2 users kunnen alle sites editten en sommige sites hebben nog een extra user welke dan alleen die ene site kan editten.

Zodra een user via ftp inlogt (ssh is niet nodig, ze slopen de boel toch alleen maar:)) wordt ie gechroot naar z'n homedir, dus die staat voor 2 users op /www en voor de rest op hun eigen site.

Zo kan ik later altijd nog usertjes aan gaan maken voor de aparte sites, wel zo makkelijk als je daar alvast rekening mee houd.

• AlBundy
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-05-2025
Ow jah dat chroot heb ik ook weleens mee zitten kloten, maar ik ben er nooit echt uitgekomen hoe je dat voor elkaar kan krijgen dat je automatisch met inloggen gechroot wordt. Hoe werkt dat?

***** Excellent cron job. Will run again.

• Hans
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Da's grotendeels afhankelijk van de ftp daemon die je gebruikt.

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-05 18:51

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

De bak die ik beheer is voor drie bedrijven die alle drie domeinen verkopen aan klanten die ook hun site eventueel zouden moeten kunnen bewerken.

Heb dus een /domains directory, met subdirectory voor elk van de 3 bedrijven. In elke directory van het bedrijf staan de verschillende domeinen van hun klanten.

/domains/bedrijf1/domein1
/domains/bedrijf1/domein2
/domains/bedrijf2/domein1 etc

De bedrijfen hebben als homedir /domains/bedrijf1 etc. Elk bedrijf heeft eigen groep, zodat iedereen van dat bedrijf alle pages van zijn klanten kan aanpassen. De klant is owner van zijn directory zodat de klant ook zelf eventueel zijn site kan bewerken.

En natuurlijk hebben alleen een paar man ssh access (ikzelf en die 3 bedrijven dus.. aangezien hun betalen voor die bak :) )

ow.. en klanten natuurlijk altijd ge-chroot natuurlijk.. ze hoeven echt niet te weten wat er nog meer op die bak draait :-)

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney