Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeybryan
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 15-02-2022
beste mede tweakers,

ik heb onlangs een tweede r9 290x gekocht met de intentie om deze in crossfire te laten werken.
na het monteren van de 2e kaart en het inschakelen van crossfire heb ik direct ( op stock clocks ) een benchmark gedraaid ( heaven ). Dit werkte allemaal perfect, een prestatiewinst van om en nabij de 90%.
Jullie kunnen wel bedenken dat ik aangenaam verrast was.
Nu komt het probleem.

Ik heb diverse games opgestart om te kijken hoe de crossfire setup in-game werkt. ( rocket league, cod black ops 3, gta 5, project cars, dying light, Ride en kan zo wel door gaan )
Dit viel vies tegen aangezien de meeste games slechter presteren dan met een single r9 290x.
Wat hier voornamelijk opvalt is dat de gpu usage ( afterburner ) gigantisch fluctueert ( 0-100-0-100 ) terwijl dit tijdens een benchmark gewoon strak op 100% blijft staan.
Het fluctueren is bij sommige games op beide kaarten en bij andere alleen op GPU1 ( bovenste slot )

ik heb diverse dingen al geprobeerd om dit probleem op te lossen.

Moederbord drivers ge-update.
reseat van de grafische kaarten.
instellingen in de bios gecontroleerd en aangepast ( pcie-x2 slot geactiveerd )
gespeelt met de instellingen in afterburner.
CF instellingen in de crimson driver aangepast ( terug naar default want ging alleen maar slechter )
Kaarten onafhankelijk geprobeerd wat wel goed werkt.
In gpu-z zag ik wel dat gpu 1 op pcie 3.0 x16 aangesloten was maar op x8 draaide en gpu 2 op pcie 3.0 x 16 maar op x4 draaide.

Ongeacht het feit dat dit niet helemaal correct is werkt het tijdens een benchmark perfect maar in-game dus totaal niet.

Wie helpt mij uit de brand??

Relevante software :

cpu : i7 3770
MB : Asus P8P67 rev. 3.0
RAM : crusial 8gb @ 1600 mhz
Hdd : seagate 1 tb
ssd : samsung evo 850 250 gb
PSU : CoolerMaster G750M
Monitor : Benq XL2730Z

Beste antwoord (via Joeybryan op 28-07-2016 07:09)

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Twee losse kaarten werken ook gewoon even goed als CrossFire/SLI op één kaart als je een moederbord had welke wel fatsoenlijk CrossFire of SLI aankan. Dan zit er geen verschil tussen CrossFire en SLI met twee losse kaarten of interne CrossFire of SLI zoals bij de R9 295X2 of Titan Z (geen X).

Het probleem met jouw moederbord zit hem erin dat de CPU 16 PCI Express 3.0 lanes heeft. Een moederbord welke geschikt is voor CrossFire zal dit splitten in twee keer 8 lanes voor beide PCI Express sloten. Zo krijgt elke videokaart 8 lanes beschikbaar, waarmee ze kunnen communiceren met de CPU, de rest van het systeem en met elkaar. CrossFire gaat tegenwoordig namelijk bij modernere AMD kaarten niet meer via een bridge maar via het PCI Express slot. Met een geschikt moederbord heb je meer dan genoeg bandbreedte om dit snel te doen met weinig vertraging doordat alles rechtstreeks via de PCI Express controller in de CPU kan.

Bij jouw moederbord kan dit echter niet. Bij jouw krijgt het bovenste PCI Express slot alle lanes van de PCI Express controller in de CPU en de andere krijgt er niks, geen één. De onderste videokaart krijgt vier PCI Express 2.0 lanes van de PCI Express controller in het chipset.

Afbeeldingslocatie: https://hardforum.com/proxy/CKbSwA7n6MEEGXlY7XUO41BT14UJaZpYG6L%2BKoR43W5bYeoyNsY3%2BPtkst0%2FLNcRjXZIMKy2SmdNDgn1udWy/image.png

Op bovenstaande plaatje kun je het mooi zien. Bij een geschikt moederbord heb je de twee paars gekleurde vakjes links boven bij CrossFire of SLI, twee maal acht lanes van de PCI Express controller in de CPU. Jouw moederbord doet echter alle 16 lanes naar de bovenste videokaart en pakt vervolgens dus vier lanes van het chipset, die staan rechts onder op het plaatje.

Als de videokaarten nu dus met elkaar willen communiceren moet dat via het chipset, de DMI interface en de CPU, in plaats van alleen de CPU. Dit zorgt voor vertraging en goed communiceren kunnen beide videokaarten niet meer met elkaar. Dit is een probleem want met CrossFire moeten ze continue met elkaar praten.

Zo moeten ze met elkaar afstemmen wanneer een frame moet weergegeven worden. Bij CrossFire gaat dit namelijk om en om, dus videokaart 1 doet bijvoorbeeld alle even frames en videokaart twee alle oneven frames. Om dit soepel te laten lopen moet hier een vaste tijd tussen zitten, dat lukt nu echter niet meer goed.Wat je nu dus krijgt is een verschillende tijd tussen de frames onderling.

Voorbeeld: met één videokaart heb je 30 beelden per seconde, als dit perfect verloopt krijg je elke 33,33333333 milliseconde een nieuwe frame, dat is de meest ideale situatie. De tijd tussen elke frame is identiek. Bij microstuttering wat dus o.a. ontstaat bij het niet goed kunnen communiceren van beide videokaarten is deze tijd niet meer gelijk, maar wisselt die extreem. Ene keer dus 70 milliseconden en andere keer bijvoorbeeld 10 milliseconden.

Extreem voorbeeld: stel dat het aantal frames per seconde verdubbeld naar 60, maar de eerste 59 frames binnen een halve seconde achter elkaar komen en de laatste blijft de andere halve seconde hangen. Dan heb je dus wel 60 frames per seconden, een verdubbeling dus, maar doordat je een halve seconde naar dezelfde frame zit te staren en de andere halve seconde er 59 langs flitsen zal het verschrikkelijk slecht lopen. 2 frames per seconde zal al soepeler lopen.

Dit is dus een extreem voorbeeld, maar dit gebeurt wel, zei het in een veel minder extreme mate. Meer zoals het voorbeeld daarboven, dat de ene keer de tijd tussen de frames 70 milliseconde is en de frame erna 10 milliseconde en daarna bijvoorbeeld 40 milliseconden en ga zo maar door, heel onregelmatig dus.

Dit zorgt er dus voor dat een game veel minder soepel loopt ook al is het aantal frames per seconde wel hoog.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Je moederbord is niet geschikt voor CrossFire doordat maar één PCI Express slot gebruik kan maken van de 16 PCI Express 3.0 lanes van de CPU, het andere PCI Express slot krijgt vier PCI Express 2.0 lanes van het chipset en dat werkt niet. Een moederbord dat wel geschikt is voor CrossFire is één die de 16 PCI Express 3.0 lanes van de CPU zal splitten in twee maal acht voor beide videokaarten.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

https://www.asus.com/Motherboards/P8P67_REV_31/

Quad USB 3.0/SATA 6Gb/s Support - Double Access, Double Convenience
Quad-GPU CrossFireX Support!
REV 3.0 – NEC USB 3.0 controllers
REV 3.1 – ASMedia USB 3.0 controllers

Zie 2de regeltje...
Dus wat The_Mask zegt gaat niet op..

Helaas heb ik geen enkele titel die jij hebt dus kan helaas niets testen.
Bij GTA5 moet je eens proberen Vsync uit en weer aan te zetten.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Beter lezen, wat ik zeg klopt gewoon, moederbord is niet geschikt voor CrossFire, reden geef ik hierboven al op.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
PCIe probleem lijkt aannemelijk, enige probleem is dat de benchmark dan ook niet 90% verbetering zou moeten tonen :/ (Lijkt mij iig)
TS: Mogelijk 8GB RAM wat krap? (shot in the dark...)

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

@The_Mask

En toch geeft Asus zelf op de website aan dat er Quad-Crossfire mogelijk is, en anders zou de benchmark ook geen verbetering geven. Bel Asus even op anders en laat het ze aanpassen.

Het kan ook aan de titels liggen, wat ik al aan gaf ik heb geen van die spellen dus kan het niet vergelijken.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

-The_Mask- schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 19:34:
Beter lezen, wat ik zeg klopt gewoon, moederbord is niet geschikt voor CrossFire, reden geef ik hierboven al op.
1 x PCIe 2.0 x16
1 x PCIe 2.0 x16 (x4 mode, black) *

Dit bedoel jij. Deels waar, niet ideaal maar zou zeker geen achteruitgang moeten vertonen als de bench + geeft, zou ik denken.

Wellicht als laatste optie een schone install gebruiken, maar de medetweakers klinken overtuigend moet ik zeggen :9

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2016 19:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:15

Nemesizz

Untouchable

RGAT schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 19:34:
PCIe probleem lijkt aannemelijk, enige probleem is dat de benchmark dan ook niet 90% verbetering zou moeten tonen :/ (Lijkt mij iig)
TS: Mogelijk 8GB RAM wat krap? (shot in the dark...)
Nee, ligt echt wel aan het PCI-e slot.

Heel vaak staat er wel leuk 'Supports AMD Crossfire' , maar wat ze er niet bijzeggen is dat het voor geen meter loopt :P

Is net als hierboven al word aangegeven, het 2e slot is slechts 4x (dat is het grootste probleem nog niet), maar gaat via het chipset ipv de CPU en is daarom te traag om nuttig te zijn.

Als je Crossfire (of SLI) wil, moet je op z'n minst 2 PCI-e 8x sloten hebben wil het een beetje goed werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeybryan
ik wist inderdaad dat het niet ideaal zou zijn maar was in de veronderstelling dat het wel mogelijk was. die paar fps minder op x4 t.o.v x8 was voor mij te verwaarlozen.
Zeker na het zien van de verbetering in een benchmark.

maar kort samengevat kan ik hier dus helemaal niks mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Probeer een schone install, evt op een oude harddisk of maak een aparte partitie zodat je oude verder niets overkomt. Dan weet je het zeker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeybryan
schone install van windows?
wat zou dat uit moeten halen dan? ( is overigens een maand of 4 geleden nog gedaan )

Bedankt voor de reacties tot nu toe!!

[ Voor 15% gewijzigd door Joeybryan op 27-07-2016 19:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Nemesizz schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 19:37:
[...]

Nee, ligt echt wel aan het PCI-e slot.

Heel vaak staat er wel leuk 'Supports AMD Crossfire' , maar wat ze er niet bijzeggen is dat het voor geen meter loopt :P

Is net als hierboven al word aangegeven, het 2e slot is slechts 4x (dat is het grootste probleem nog niet), maar gaat via het chipset ipv de CPU en is daarom te traag om nuttig te zijn.

Als je Crossfire (of SLI) wil, moet je op z'n minst 2 PCI-e 8x sloten hebben wil het een beetje goed werken.
Dat is allemaal leuk en aardig, maar waarom doet de benchmark het dan wel goed? Die laat volgens TS een verbetering met de tweede kaart van 90% zien :/

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
RGAT schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 19:34:
Schaling is hierdoor niet echt veel minder, alleen de microstuttering die je gaat krijgen is enorm waardoor het best wel eens minder soepel kan lopen dan met één kaart. Meer frames per seconde, maar veel minder soepel beeld doordat de tijd tussen de frames de ene keer heel groot is en de andere keer heel klein.
prutser001 schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 19:36:

En toch geeft Asus zelf op de website aan dat er Quad-Crossfire mogelijk is,
Er zit een verschil tussen mogelijk zijn en goed werken. Hij heeft CrossFire toch ook gewoon werkend, dat het niet goed draait is niet meer dan logisch zie mijn eerste bericht in dit topic.
en anders zou de benchmark ook geen verbetering geven.
Microstuttering dus.
Bel Asus even op anders en laat het ze aanpassen.
Gaan ze toch niet doen, er zijn zoveel fabrikanten die fouten op hun site hebben staan of gewoon leugens verkopen, maar aanpassen doen ze zelden.

Aantal maanden terug heb ik be quiet! nog gewezen op een aantal fouten en onzin in hun specificaties bij de Pure Power 9 CM launch, maar lang niet alles hebben ze verbeterd, maar een klein deel. Waarom? Leugens verkopen nu éénmaal, als een andere fabrikant namelijk wel CrossFire vermeld terwijl die hetzelfde probleem heeft en een andere niet, zal degene met de leugen beter verkopen.
Joeybryan schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 19:42:

maar kort samengevat kan ik hier dus helemaal niks mee?
Nee met dit moederbord kun je niks.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeybryan
-The_Mask- schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 19:57:
[...]

Schaling is hierdoor niet echt veel minder, alleen de microstuttering die je gaat krijgen is enorm waardoor het best wel eens minder soepel kan lopen dan met één kaart. Meer frames per seconde, maar veel minder soepel beeld doordat de tijd tussen de frames de ene keer heel groot is en de andere keer heel klein.

dat is dus het vreemde, ik krijg niet meer frames per seconde, het aantal frames gaat juist achteruit.
Dit gaat dan weer wel gepaard met microstuttering.

[...]
Er zit een verschil tussen mogelijk zijn en goed werken. Hij heeft CrossFire toch ook gewoon werkend, dat het niet goed draait is niet meer dan logisch zie mijn eerste bericht in dit topic.

[...]
Microstuttering dus.
[...]
Gaan ze toch niet doen, er zijn zoveel fabrikanten die fouten op hun site hebben staan of gewoon leugens verkopen, maar aanpassen doen ze zelden.

Aantal maanden terug heb ik be quiet! nog gewezen op een aantal fouten en onzin in hun specificaties bij de Pure Power 9 CM launch, maar lang niet alles hebben ze verbeterd, maar een klein deel. Waarom? Leugens verkopen nu éénmaal, als een andere fabrikant namelijk wel CrossFire vermeld terwijl die hetzelfde probleem heeft en een andere niet, zal degene met de leugen beter verkopen.

[...]

Nee met dit moederbord kun je niks.
dat is heel jammer, helaas bezit ik een i7 3770 met een lga 1155 socket. deze zijn bijna niet meer te krijgen.
enkel nog de cheap basic moederborden zijn te vinden met deze socket.
En aangezien mijn CPU nog ruimschoots voldoende is om de nieuwste games te spelen was ik niet van plan deze te gaan vervangen.

Blijft er helaas niets anders over dan de gpu weer te verkopen.

nogmaals bedankt voor de feedback!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeybryan
mocht iemand mij nog uit kunnen leggen waarom het tijdens een benchmark wel goed functioneerd en in-game niet dan hoor ik dat graag.
Probeer zoveel mogelijk informatie uit dit probleem te trekken om beter te begrijpen hoe het nou precies werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Enchantress
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
-The_Mask- schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 19:57:
Maar bijvoorbeeld een r9 295x2 of gtx titan x, werkt toch perfect? Waarom werken 2 losse kaarten dan nooit echt 100%?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

jeroen079 schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 20:28:
[...]

Maar bijvoorbeeld een r9 295x2 of gtx titan x, werkt toch perfect? Waarom werken 2 losse kaarten dan nooit echt 100%?
Een Titan X is een single GPU kaart dus SLI is hier niet van toepassing. Een r9 295x2 zijn eigenlijk gewoon 2 r9 290x's op 1 kaart. Waarom dit beter werkt dan 2 lossen kaarten is doordat deze gewoon de volledige bandbreedte van het 1e PCI express x16 slot kan gebruiken. Ga je 2 losse kaarten gebruiken, wordt de bandbreedte van de kaart die je in het x4 slot hebt zitten een stuk minder en trager.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Twee losse kaarten werken ook gewoon even goed als CrossFire/SLI op één kaart als je een moederbord had welke wel fatsoenlijk CrossFire of SLI aankan. Dan zit er geen verschil tussen CrossFire en SLI met twee losse kaarten of interne CrossFire of SLI zoals bij de R9 295X2 of Titan Z (geen X).

Het probleem met jouw moederbord zit hem erin dat de CPU 16 PCI Express 3.0 lanes heeft. Een moederbord welke geschikt is voor CrossFire zal dit splitten in twee keer 8 lanes voor beide PCI Express sloten. Zo krijgt elke videokaart 8 lanes beschikbaar, waarmee ze kunnen communiceren met de CPU, de rest van het systeem en met elkaar. CrossFire gaat tegenwoordig namelijk bij modernere AMD kaarten niet meer via een bridge maar via het PCI Express slot. Met een geschikt moederbord heb je meer dan genoeg bandbreedte om dit snel te doen met weinig vertraging doordat alles rechtstreeks via de PCI Express controller in de CPU kan.

Bij jouw moederbord kan dit echter niet. Bij jouw krijgt het bovenste PCI Express slot alle lanes van de PCI Express controller in de CPU en de andere krijgt er niks, geen één. De onderste videokaart krijgt vier PCI Express 2.0 lanes van de PCI Express controller in het chipset.

Afbeeldingslocatie: https://hardforum.com/proxy/CKbSwA7n6MEEGXlY7XUO41BT14UJaZpYG6L%2BKoR43W5bYeoyNsY3%2BPtkst0%2FLNcRjXZIMKy2SmdNDgn1udWy/image.png

Op bovenstaande plaatje kun je het mooi zien. Bij een geschikt moederbord heb je de twee paars gekleurde vakjes links boven bij CrossFire of SLI, twee maal acht lanes van de PCI Express controller in de CPU. Jouw moederbord doet echter alle 16 lanes naar de bovenste videokaart en pakt vervolgens dus vier lanes van het chipset, die staan rechts onder op het plaatje.

Als de videokaarten nu dus met elkaar willen communiceren moet dat via het chipset, de DMI interface en de CPU, in plaats van alleen de CPU. Dit zorgt voor vertraging en goed communiceren kunnen beide videokaarten niet meer met elkaar. Dit is een probleem want met CrossFire moeten ze continue met elkaar praten.

Zo moeten ze met elkaar afstemmen wanneer een frame moet weergegeven worden. Bij CrossFire gaat dit namelijk om en om, dus videokaart 1 doet bijvoorbeeld alle even frames en videokaart twee alle oneven frames. Om dit soepel te laten lopen moet hier een vaste tijd tussen zitten, dat lukt nu echter niet meer goed.Wat je nu dus krijgt is een verschillende tijd tussen de frames onderling.

Voorbeeld: met één videokaart heb je 30 beelden per seconde, als dit perfect verloopt krijg je elke 33,33333333 milliseconde een nieuwe frame, dat is de meest ideale situatie. De tijd tussen elke frame is identiek. Bij microstuttering wat dus o.a. ontstaat bij het niet goed kunnen communiceren van beide videokaarten is deze tijd niet meer gelijk, maar wisselt die extreem. Ene keer dus 70 milliseconden en andere keer bijvoorbeeld 10 milliseconden.

Extreem voorbeeld: stel dat het aantal frames per seconde verdubbeld naar 60, maar de eerste 59 frames binnen een halve seconde achter elkaar komen en de laatste blijft de andere halve seconde hangen. Dan heb je dus wel 60 frames per seconden, een verdubbeling dus, maar doordat je een halve seconde naar dezelfde frame zit te staren en de andere halve seconde er 59 langs flitsen zal het verschrikkelijk slecht lopen. 2 frames per seconde zal al soepeler lopen.

Dit is dus een extreem voorbeeld, maar dit gebeurt wel, zei het in een veel minder extreme mate. Meer zoals het voorbeeld daarboven, dat de ene keer de tijd tussen de frames 70 milliseconde is en de frame erna 10 milliseconde en daarna bijvoorbeeld 40 milliseconden en ga zo maar door, heel onregelmatig dus.

Dit zorgt er dus voor dat een game veel minder soepel loopt ook al is het aantal frames per seconde wel hoog.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enchantress
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Oke duidelijk.
Was niet mijn moederbord haha.
Ik heb de msi x79a-gd45 plus. heb 2 keer pci-e 3.0 x16 bij moet het wel lukken.
Was ind benieuwd waarom bijvoorbeeld r9 295x2 of gtx titan Z (was in de war sorry) wel goed werkte. Weer wat geleerd
Pagina: 1