Problemen met de aardlekschakelaar

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elysi
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13-05-2019
Sinds vorige week heb ik het probleem dat, tot nu toe steeds 's nachts, de aardlekschakelaar 'zomaar' uitvalt. Ik kan de aardlek daarna direct weer omzetten en dan werkt alles direct weer. Het is de afgelopen zes dagen vier keer voorgekomen.

Ik heb met de electricien gesproken en die wees me op dat het meestal iets met water te maken heeft, bijv. de buitenlamp, koelkast/vriezer, CV, etc., wat ik op internet ook teruglees. Ik ben bezig met het elimineren van groepen, maar het heeft nog niks opgeleverd.

Intussen heb ik wel een vraag over een potentieel mogelijke oorzaak:

Ik heb in huis 8 groepen, waarvan de eerste 5 achter een aardlekschakelaar zitten. Groep 6 t/m 8 heeft geen aardlekschakelaar (hier zitten de o.a. de wasmachines op, maar ook het modem). Verourderd systeem lijkt me, maargoed.

Het enige wat in huis veranderd is, is dat ik vorige week een UTP kabel naar mijn PC op zolder heb laten doortrekken. Twee dagen daarna had ik de eerste uitval. Ik vraag me daarom af of het hier iets mee te maken zou kunnen hebben.

Mijn PC setup zit verbonden aan een ongeaard stopcontact (van groep 2, dus achter aardlekschakelaar), en nu dus ook met UTP aan het modem (van groep 6, dus buiten aardlekschakelaar om). Zou het kunnen er nu stroom naar de aarde loopt via deze UTP kabel (naar groep 6) en daardoor de aardlekschakelaar omslaat?

Of praat ik hiermee onzin? Ik ben benieuwd naar jullie input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:27
Lijkt me sterk, dat is namelijk zwakstroom. En de aardlekschakelaar meet continue het verschil tussen je nul en fase (en niet op je aarddraad). Als dit verschil meer dan bijvoorbeeld 30mA is dan slaat ie uit. Dan lekt er ergens stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:34
Mag niet. Ethernet is aan beide zijden galvanisch gescheiden. Plaats er een extra switch tussen als je het zeker wilt weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14:42
Of trek s nachts de ethernetkabel er aan beide kanten uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:59

SA007

Moderator Tweaking
Gezien je een deel niet op aardlek hebt zitten is het inderdaad nogal oud.

Oude electra wordt steeds gevoeliger (aardlekschakelaars, automaten, etc), dus er is een goede kans dat simpelweg je aardlekschakelaar aan vervanging toe is.

En inderdaad, die netwerkkabel kan het niet zijn (tenzij de isolatie stuk is en die ergens sluiting maakt).
Tenzij het een afgeschermde kabel is, en die een niet-geaard apparaat daardoor aard, dat kan rare dingen doen.

[ Voor 13% gewijzigd door SA007 op 27-07-2016 19:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gustavson
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 04-10 08:31
Zelfde soort probleem gehad. Aantal keer in de ochtend een uitgevallen aardlekschakelaar. Inschakelen ging meestal zonder problemen. Toen hij een ochtend meteen weer uitschoot was dat de kans op e.e.a. systematisch te checken. Er bleek er in de nacht een paar keer op rij een naaktslak (!!) in een van de stopcontacten in de keuken te kruipen.

Soms zijn slakkenkorrels dus de oplossing van zo'n probleem...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elysi
Bedankt voor de snelle antwoorden. Kan dus verder gaan zoeken.

De nieuwe hoofdverdachte is op dit moment de CV ketel. De druk was wat aan de lage kant (1.1), wellicht door het warme weer van afgelopen week. Vooral op zolder, waar de ketel staat, wordt het ook erg warm. Ik heb de hele groep van de ketel uitgezet. Nu maar weer afwachten.

Ik houd jullie op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Ik heb het een keer gehad met een buitenverlichting die een bewegingsmelder had icm een lichtsensor. Na zonsondergang en bij beweging ging deze werken, maar er zat een kleine lekje in de rubberpakking en daar kon een beetje vocht naar binnen. Dus s'avonds op willekeurige tijden en pas voor/tijdens/na vochtig weer sloeg de aardlek eruit.

Ik heb mij wezenloos zitten zoeken naar de oorzaak :(

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:03

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Breezers schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 19:25:
Ik heb mij wezenloos zitten zoeken naar de oorzaak :(
Idem, en ook hier een open verbinding met de buitenlucht als oorzaak .. zie
DeBolle in "Probleem met aardlek, ventilatie?" voor het hele verhaal.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
jeroen3 schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 19:12:
Mag niet. Ethernet is aan beide zijden galvanisch gescheiden. Plaats er een extra switch tussen als je het zeker wilt weten.
En wat als er shielded UTP tussen zit? Dan is er geen galvanische scheiding van toepassing. De massa van de computer is dan verbonden met de massa van je netwerkapparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xleeuwx
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-10 12:38

xleeuwx

developer Tweakers Elect
Misschien dat tijdens het trekken van de UTP kabel iets geraakt is (lijkt me onwaarschijnlijk). Maar anders zou ik het ook in de nachtelijke verbruikers gaan zoeken, en dus kijken waarom hij die andere keren niet uit ging wat was er anders die nacht ?

Een elektromonteur kan met apparatuur nakijken welke stop er verantwoordelijk is voor het laten uitvallen van je Aardlek

[ Voor 19% gewijzigd door xleeuwx op 28-07-2016 13:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:31

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Elysi schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 19:22:
Bedankt voor de snelle antwoorden. Kan dus verder gaan zoeken.

De nieuwe hoofdverdachte is op dit moment de CV ketel. De druk was wat aan de lage kant (1.1), wellicht door het warme weer van afgelopen week. Vooral op zolder, waar de ketel staat, wordt het ook erg warm. Ik heb de hele groep van de ketel uitgezet. Nu maar weer afwachten.

Ik houd jullie op de hoogte.
Een lage druk van een C.V. ketel lijkt naar mijn idee niet te kunnen zorgen voor het uitklappen van de Aardlekschakelaar. Zit het probleem gewoon niet in de buitenverlichting, of de stroomtoevoer naar de buiten?
Vocht is een van de dingen die de aardlekschakelaar kan laten klappen.

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13:54
Een waterkoker, espressomachine, alles waar maar water in zit is ook vaak een oorzaak, of buitenverlichting vooral alles wat buiten aan verlengsnoeren ligt 's nachts (voor dat extra lampje op het terras voor de lange zomeravonden)

Gewoon alles wat niet beslist aan de stroom moet 's nachts er af halen, en elke dag er een paar meer laten zitten; dan kom je vanzelf bij het probleem.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elysi
Gaat nu alweer 5 dagen goed met alleen de ketel van het net, dus ik ga d'r voorlopig vanuit dat daar het probleem lag. Ga 'm laten onderzoeken.

EDIT: Monteur heeft niks aan de ketel gevonden, maar sinds dat ie bijgevuld is geen stroomproblemen meer gehad.

[ Voor 28% gewijzigd door Elysi op 15-08-2016 15:28 ]

Pagina: 1