Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Tweakers (en de gebruikers ervan)

Ik heb eergisteren (maandag) een computer besteld, was van plan hem zelf te gaan bouwen, vandaag kwamen er nog wat dingen aan omdat niet alles op voorraad was, dus ik kon vandaag beginnen met te assembleren, ik daarom helemaal happy zijn :)

Samen met mijn oom heb ik het ding in elkaar gezet, alles ging goed totdat we de computer aanzetten, er kwam allemaal rook van het frontpanel (wij dachten eerst dat het van de HDD kwam) maar niet dus, nog geen 2 minuten later wisten we wat de veroorzaker was, een klein kabeltje die we schijnbaar verkeerd hadden geplaats op het moederbord.

Aan dat kabeltje zaten 4 sloten, een VCC, D-, D+ en een GND, de GND is doorgebrand.
We wisten eerst nog niet wat voor gevolgen dit zal hebben, dus ik pakte mn muis om te testen of de USB het nog wel deed, en ja hoor, de lichtjes van mijn muis wouden niet aan, dus ik de hele kast mee naar boven naar mijn kamer sleepen en kijken of het scherm en toetsenbord het dan wel deden, maar nee, die deden het ook niet.

Nu is mijn vraag: kan het effect hebben op alle outputs (dus ook die van het moederbord) als er een klein kabeltje van het frontpanel is doorgebrand? En kan ik er nog iets aan doen dat alle outputs het weer gaan doen? Mijn moederbord doet het namelijk nog wel, dit weten we omdat er lichtjes op mijn moederbord zitten en de CPU koeling het ook nog deed!

Mijn specificaties zijn:
Kast: Cooler Master K380 Elite
Voeding: Corsair VS550
Moederbord: Gigabyte B150M-D3H
Videokaart: MSi GTX 970 4G
CPU: Intel Core i5-6500 Boxed
CPU Koeler: Cooler Master Hyper 103
HDD: 1TB Seagate Barracuda
Ram: 8GB (naam weet ik niet nu zo)

(Een deel zal waarschijnelijk niet nodig zijn om deze vraag te beantwoorden maar misschien is iemand er nieuwschierig naar) :P

Mvg, Luuk

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razr
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Heb je een speaker aangesloten op het moederbord (tegenwoordig vaak klein bijgeleverd) zodat er eventueel piepjes te horen zijn welke duiden op een foutcode?

Heb je de voeding op je videokaart aangesloten? Ook de beide aansluitingen (8/24) op je moederbord? Gaan de ventilatoren op je GPU ook aan?

Lees de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter ook even goed door. Daar staan veel tips en mogelijke stappen.

[ Voor 4% gewijzigd door Razr op 27-07-2016 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kun je eens wat foto's maken met welke kabeltje op welke aansluiting je precies bedoelt? Dat de lichtjes op je moederbord branden en je CPU van gaat draaien betekent overigens niet meteen dat ze goed werken.

Heb je de beeldkabel in de videokaart gestopt i.p.v. het moederbord? Dat moet namelijk wel wil je beeld krijgen.

Welk geheugen heb je precies? Dat moederbord is hier vrij kieskeurig in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

VCC, D+, D- en GND is een USB-aansluiting.

Probleem met dit soort situatie is dat electronica werkt op magische rook: zodra die eruit is, doet hij het niet meer :z

Je moet er eigenlijk vanuit gaan dat alles kapot is tot het tegendeel bewezen is. Best-case is alleen de front panel zwartgeblakerd maar doet de rest het nog. Vervolgens kan er op moederbord enkel de ene USB-poort doorgebrand zijn, of mogelijk alleen de USB-controller. Ben bang dat dat al uitgesloten is (tenzij je andere fouten gemaakt hebt waardoor het niet aan wil, bijv de ATX12V stekker vergeten...) gezien het geheel niet boot. Waarschijnlijker is dat een paar kritieke componenten op het moederbord (chipset bijv) om zeep zijn. Worst-case is alles wat op moederbord aangesloten is beschadigd, incl voeding, Maar dat lijkt me minder waarschijnlijk.

Het is gewoon zaak om de componenten een voor een uit te sluiten, zoals al genoemd is vind je hier tips: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Verder is dit zodanig moederbord-gerelateerd dat ik deze topic verplaats van Overige Hardware naar Processors, Moederborden en Geheugen.

Move OH -> PMG

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin.Air
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14:35
Heb je de kabel die is doorgebrand al wel losgehaald van je moederbord? Anders zou het zo maar kunnen dat hij ziet dat er wat mis is en niet opstart.