Harde schijf écht leeg na formatteren? (Win 7 -> Win 10)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 794563

Topicstarter
Hallo!

Ik wil graag mijn oude PC verkopen nadat ik een laptop heb aangeschaft.

Nu heb ik mijn c:schijf (enige schijf, geen (zichtbare) partities) geformatteerd met behulp van Windows 7, en daarna de installatie opnieuw gedraaid. Dáárna heb ik de upgrade naar Windows 10 uitgevoerd.

Nu wees iemand mij er op dat mijn gegevens wellicht alsnog vindbaar zijn op de HDD.
Is dit zo en zo ja, hoe kan ik deze er wel af krijgen? Kan dat nog zonder alle updates en upgrades wéér opnieuw uit te voeren (heeft me ruim een dag gekost namelijk :P)

Alvast bedankt!

Joyce

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:18
Normaal moet je dban gebruiken, maar dan is je hd leeg.

Nu zou ik de hd volgooien met grote files, misschien 1 of 2x volgooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starke
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:58
Als je tijd teveel hebt kan je met behulp van CCleaner > Tools > Drive Wiper met de optie Free Space Only (en dan het aantal passes wat je wil > 35 als je de minste kans van terughalen wil) zorgen dat de data die op je schijf stond als het goed is niet meer teruggehaald kan worden. Hierbij de notitie hoe meer passes je uitvoert hoe langer de tijd is die het duurt, als je 35 passes (very complex) doet kan je rekenen op een tijdsduur van >1 week

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• da_PSI
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-07 23:52
CMD, run as "Admin" en plak dit erin: Cipher /w:c:

:)

https://support.microsoft.com/en-us/kb/315672

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ja, met datarecovery kun je vast nog wel de nodige data terughalen. Beste wat je in zo'n geval kunt doen is een zerofill, een keer of 7, maar dan moet je daarna wel een reinstall doen.

De vraag is alleen hoe boeiend die data is en of iemand de moeite gaat nemen om 't terug te halen. Simpelste oplossing is simpelweg de HDD eruit halen en niet mee verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hey! Dank jullie wel voor jullie snelle antwoord! De data zal voor iemand anders niet bijzonder boeiend zijn, maar ik zou toch niet graag mijn persoonlijke files makkelijk te recoveren zijn.

Als ik het goed begrijp hoef ik als ik CMD > Cipher gebruik niet alles meer opnieuw te installeren, dus daar ga ik zeker even naar kijken! Thanks!

De PC is al heel oud dus ik denk dat de kans dat ik hem kan verkopen zonder HDD bijzonder klein is.... eigenlijk is het uberhaupt de vraag of de verkoop nog de moeite waard is :P
Nogmaals dank dudes!

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 794563 op 27-07-2016 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clavis
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18:44
Of gewoon een low level format tool draaien? Desnoods 2x...
Dan hoef je verder niets meer te doen.

[ Voor 25% gewijzigd door Clavis op 27-07-2016 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Clavis, is een low level format iets anders dan regulier formatteren? Wat is het verschil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:56

Dido

heforshe

Clavis schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 16:41:
Of gewoon een low level format tool draaien? Desnoods 2x...
Dan hoef je verder niets meer te doen.
De jaren '90 willen hun schijf terug. Low level formatteren kan al heel lang niet meer (door consumenten). Vroeger kon dat, met HDD's waarvan de grootte in MB's werd geteld.
Dan herschreef je inderdaad alle sectors en tracks op de platter waardoor de data redelijk vernaggeld was.

Wat tegenwoordig vaak "low level format" wordt genoemd is meestal niets anders dan het overschrijven van de gehele schijf met nullen, enen of random data. Als je dat vaak genoeg doet is het schier onmogelijk nog iets van de originele data terug te halen.
Anoniem: 794563 schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 16:51:
Clavis, is een low level format iets anders dan regulier formatteren? Wat is het verschil?
In principe is een standaard "quick" format niets anders dan het leeggooien van de "inhoudsopgave" van je schijf. Als de inhoudsopgave leeg is, is alle ruimte dus beschikbaar, en kan overschreven worden als je iets opslaat.

Als je echt de gegevens zelf weg wilt hebben moet je dus, behalve de "inhoudsopgave" weggooien, ook de ruimte op de rest van de schijf overschrijven. Daar zijn tooltjes voor.

[ Voor 28% gewijzigd door Dido op 27-07-2016 16:59 ]

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qaatloz
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13-07 20:05
Nu is de handigste manier CCleaner en dan in gereedschap vrije ruimte wissen gebruiken. Daarna kun je altijd met Recuva (zelfde bedrijf) kijken wat er dan nog te vinden is op de schijf aan verwijderde bestanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Thanks again guys :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20:41
Al genoeg opties maar voor de volledigheid: je kunt ook sdelete.exe gebruiken.
https://technet.microsoft.com/en-us/magazine/dd776514.aspx

👉🏻 Blog 👈🏻

Pagina: 1