Glasvezel reeds in meterkast - toch graafwerk nodig?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lister_Storm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 24-01-2022
Wij hebben met ons bedrijf een jong pand (9 jaar oud) gekocht waarin de vorige eigenaar een werkende zakelijke glasvezelverbinding had. Er staat een KPN modem en in de meterkast zit een aangesloten glasvezelaansluiting (zie foto).

Afbeeldingslocatie: http://www.h-engineering.net/wp-content/uploads/2016/07/IMG_2420_800_600.jpg

De vorige eigenaar heeft de lijn in maart 2016 administratief bij KPN laten opheffen. Ik probeer nu een glasvezelabonnement af te sluiten maar loop tegen het volgende aan:

- Geen enkele aanbieder kan mij een abo leveren omdat er geen glasvezelaansluiting zou zijn. KPN Sales Zakelijk vertelt mij dat ze onmogelijk een abonnement konden leveren en zeiden dat er geen glas ligt op mijn adres.

- Een andere aanbieder gaf aan dat mijn glasverbinding de status NLS3 ('graafwerk nodig') heeft, waardoor we aan de voorkant in elke geval met aansluitkosten van enkele honderden euro's te maken krijgen.

Nu ben ik totaal niet thuis in zakelijk glasvezel, maar het lijkt mij toch dat aangezien er werkend glas tot in de meterkast is geweest er gewoon ergens in kastje in de wijk een lijn ingeplugd moet kunnen worden?

Tweede vraag, klopt het dat je voor een glasvezelabonnement (bijv. een 100/100 abo van XS4ALL) je ook nog eens een keer los maandelijks voor de infrastructuur moet betalen?

Wat op mij ook nog eens raar overkomt is dat bijv. XS4ALL niet zelf de lijn kan laten aanleggen. Dit moet als MKBér via een business partner, die dan weer KPN en je provider gaat aansturen. Wat is dat voor vreemde constructie, waarom stopt KPN daar per sé een derde partij tussen. Ik wil gewoon direct met KPN zaken kunnen doen.

Andere aansluitingsopties hebben we helaas niet echt. Qua ADSL zitten we 6700 meter van de wijkcentrale (het is een vrij nieuw industrieterrein), coax ligt er ook niet.

Alle tips/informatie is welkom :)

Heusinkveld Engineering

Beste antwoord (via Lister_Storm op 27-07-2016 20:52)

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-10 19:00
Precies, zo is het bij ons ook. Dat is een lijn die speciaal is aangelegd voor de vorige eigenaar van het pand.
Heb dit tot nu toe 2x meegemaakt. De laatste keer was tijdens een verhuizing, alles was aangesloten alleen bleek op een koppelpunt in de grond nog geen aansluiting gemaakt te zijn. Dus moesten ze een dag later daar nog een gat maken om onze lijn aan te kunnen sluiten op dat punt.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Dat is geen glasvezelverbinding zoals ze naar huizen leggen -- die is specifiek voor jullie aangelegd naar een pop en als de lijn een tijd niet gebruikt is kan 't glas verderop in de grond hergebruikt zijn voor een andere verbinding. Dan moeten ze inderdaad graven en splicen.

[ Voor 3% gewijzigd door CyBeR op 27-07-2016 13:47 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-10 19:00
Precies, zo is het bij ons ook. Dat is een lijn die speciaal is aangelegd voor de vorige eigenaar van het pand.
Heb dit tot nu toe 2x meegemaakt. De laatste keer was tijdens een verhuizing, alles was aangesloten alleen bleek op een koppelpunt in de grond nog geen aansluiting gemaakt te zijn. Dus moesten ze een dag later daar nog een gat maken om onze lijn aan te kunnen sluiten op dat punt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Voor een NLS3 status zijn meerdere laswerkzaamheden of zelfs het aanleggen van nieuwe glasvezel noodzakelijk (evt. moeten er vergunningen door KPN aangevraagd worden). Veelal betekent een NLS3 status dat je rekening moet houden met een langere levertijd en extra kosten. Dit kan komen doordat er geen vrij glasvezelpaar beschikbaar is of dat er gegraven moet worden bij of naar jullie locatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hoteldebotel
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01-10 10:50
Het feit dat er een glasvezelpaar van KPN binnen je pand hangt betekend niet dat het is doorgetrokken tot de POP en dat ze een dienst er over kunnen leveren. Het is inderdaad aannemelijk -zoals CyBeR zegt- dat het glastracé is hergebruikt of in bijvoorbeeld een handhole is onderbroken. Als je zekerheid wilt hebben moet je er een OTDR op aanslingeren, dan kan je zien hoe lang het tracé is :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lister_Storm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 24-01-2022
Dank voor de antwoorden allen! Heb inmiddels een relatief gunstig aanbod gekregen (bij heraansluiting met een KPN-abo, gelijk aan de vorige eigenaar), dus het lijkt erop dat we eruit gaan komen.

Heusinkveld Engineering

Pagina: 1