Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Studielaptop HBO-ICT

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• hover23
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 10-11 17:03
Hallo Tweakers,

Voor mijn nieuwe studie (HBO-ICT) heb ik een nieuwe laptop nodig. Mijn huidige laptop (Dell XPS 17 L702X) is aardig afgeschreven en ik wil weer met een frisse en goede laptop beginnen.
Zelf zat ik te denken aan de Lenovo Yoga 710 (14 inch met i7 en Nvidia videokaart). Deze is lekker handzaam en niet te zwaar zodat ik deze makkelijk kan gebruiken voor mijn studie op school en in de trein. Voor zover bij mij bekent is dan is deze laptop in mei 2016 uitgekomen maar ik kan nog weinig tot geen websites vinden waar deze te koop is.
Het enige nadeel van mijn huidige laptop vind ik dat het scherm zo spiegelt. Nu heeft de Lenovo Yoga 710 ook een glans scherm en nu vroeg ik mij af of er nog mensen zijn die mij een laptop kunnen aanbevelen met een mat scherm. Dit lijkt mij veel voordelen te hebben tijdens het reizen en als ik op dichtbij een raam zit.

Wat ga je met je laptop doen?
Ik zal de laptop gaan gebruiken als primair middel binnen mijn studie (HBO-ICT). Enkele taken waarvoor ik de laptop moet gaan gebruiken zijn: aantekeningen maken, programmeren, Visio tekeningen maken, Netwerk apparatuur configureren en alle andere dingen die je maar kunt bedenken bij een ICT opleiding. (1e jaar is heel veelzijdig)

Wat is je budget?
Als budget zat ik te denken aan ± €1100, echter als een laptop iets extra’s bied voor iets meer geld is dit zeker geen afknapper. Ik ben opzoek naar een laptop waar ik minimaal 4 jaar zonder problemen mee kan werken maar liever natuurlijk nog een paar jaar meer.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, mijn school ligt op ongeveer een uur van mijn woonplaats dus ik zal zeker 2 uur per dag in de trein zitten en het natuurlijk altijd fijn om deze tijd goed te kunnen benutten. Daarom ben ik wel opzoek naar een handzame laptop die niet al te zwaar. Daarbij zat ik te denken aan 14 of 15 Inch als grootte.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Voor mijn vorige opleiding (net afgerond) maakte ik gebruik van een Dell XPS 17 L702X waar ik op wat kleine punten na zeer tevreden over was. Verder goede ervaring met HP. Echter hoor ik tegenwoordig goede verhalen over Lenovo alleen zijn die natuurlijk op een andermans mening gebaseerd en heb ik hier zelf nog geen ervaring mee.

De Hogeschool heeft de volgende eisen voor een laptop:
SpecificatiesMinimaalAanbevolenPower users
ProcessorIntel Core i3 /AMD A4Intel Core i5 /AMD A6-A8Intel Core i7 /AMD A8-A10
Grafisch1366 * 7681920 * 10801920 * 1080
Geheugen (RAM)4 GB4 - 8 GB8 GB
Harddisk (opslag)250 GB≥ 250 GB. Eventueel SSD≥ 250 GB SSD
BesturingssysteemWindows 7 / 8.1 / 10 / MAC OSX 10.9Windows 7 64 bit / 8.1 64 bit / 10 64 bit/ MAC OSX 10.11 El CapitanWindows 7 64 bit / 8.1 64 bit / 10 64 bit/ MAC OSX 10.11 El Capitan
Accuduur2 uur2 uur2 uur
DraadloosWireless NWireless N in de 5Ghz bandWireless N in de 5Ghz band

Graag hoor ik of de Lenovo Yoga 710 een goede keus is of dat er nog betere alternatieven zijn (mat scherm zou mooi meegenomen zijn).

Alvast bedankt!

Alle reacties

• erwin26
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 29-04 13:15
Ik schrik ervan wat jouw school als minimale eisen stelt :O.

Je moet rekening mee houden dat je laptop gaat groeien naar mate je je studie volgt. 8GB ram is echt gewoon helemaal niks meer, vooral niet op een studie. Draai 2 VM's of een normale programmeer programma en je 8GB RAM zit echt vol.De opslag heb je ook nodig. Ik kon niet achterhalen of de laptop die jij hebt gekozen een RAM upgrade kan. SSD kon wel. Houd er rekening mee dat je moet upgraden.

Voor een mat scherm moet je iets meer geld bij leggen of mindere hardware in je laptop willen. Ik ben wat mat schermen tegen gekomen rond jouw budget alleen dan krijg je vaak wel een slechtere videokaart etc. Dat is net een afwegen die je wilt maken. Als je niet gamed maakt het niks uit!

• hover23
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 10-11 17:03
erwin26 schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 10:48:
Ik schrik ervan wat jouw school als minimale eisen stelt :O.

Je moet rekening mee houden dat je laptop gaat groeien naar mate je je studie volgt. 8GB ram is echt gewoon helemaal niks meer, vooral niet op een studie. Draai 2 VM's of een normale programmeer programma en je 8GB RAM zit echt vol.De opslag heb je ook nodig. Ik kon niet achterhalen of de laptop die jij hebt gekozen een RAM upgrade kan. SSD kon wel. Houd er rekening mee dat je moet upgraden.

Voor een mat scherm moet je iets meer geld bij leggen of mindere hardware in je laptop willen. Ik ben wat mat schermen tegen gekomen rond jouw budget alleen dan krijg je vaak wel een slechtere videokaart etc. Dat is net een afwegen die je wilt maken. Als je niet gamed maakt het niks uit!
Bedankt voor je reactie.

De eisen van tegenwoordig slaan ook nergens op dat was op mijn vorige school ook zo maar ik heb het er toch maar even bij gezet.

Ik heb naar aanleiding van jou reactie de max ram even opgezocht en dit is inderdaad maar 8 GB. Daarin geef ik je wel gelijk dat dit aardig snel vol zit met wat draaiende programma's.

Zou je me wat voorbeelden willen geven van laptops in dezelfde klasse met een mat scherm? Zelf kom ik er niet echt uit aangezien je slecht kan zoeken op laptops met een mat scherm.

Gamen zal ik (bijna) niet gaan doen op deze laptop aangezien ik een eigen Desktop thuis heb staat speciaal voor gamen.

• erwin26
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 29-04 13:15
Ik heb er een aantal gevonden met verschillende prijs/specs voor je. Ze hebben allemaal een MAT scherm en komen goed in de buurt van jouw eisen.

pricewatch: Lenovo Yoga 700-14ISK 80QD008YMH

Slechtere videokaart, maar betere CPU. Max 32GB RAM

pricewatch: Lenovo Yoga 700-14ISK 80QD008QMH

Slechtere videokaart, maar betere CPU. Max 32GB RAM (wat het verschil is tussen deze 2? De prijs)

pricewatch: Lenovo ThinkPad Yoga 14 20DM00AVMH

CPU en videokaart gaat er op achter uit helaas. Max 16GB RAM

pricewatch: HP ProBook 640 G2 T9X08EA

Videokaart slechter, RAM beter voor de rest het zelfde. Max 16GM RAM

Mijn keus valt op de eerste twee. Stuk goedkoper en betere specs. Meer RAM uitbreiding mogelijk en het is een goed merk :). Misschien de benchmarks door kijken van de batterij ;)