Toon posts:

Reparatie moederbord en toetsenbord

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi. Ik heb een vraag

Onlangs mijn Lenovo laptop opgestuurd (januari gekocht). Zit vochtschade in onder toetsenbord want die werkte niet meer.

Moederbord en toetsenbord moeten vervangen worden. Kosten 300 euro valt buiten garantie.

Wat raden jullie aan te doen? Laten repareren? En zoja wel officieel bij hun of gewoon bij een laptop reparatie in de buurt?

En als ik hem laat maken officieel voor 300 euro, is die zeker dan weer helemaal oke? Niet dat die na 3 weken weer iets mee is door de vochtschade.

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:01
Welke lenovo? Wat zijn de specs?
Ik zou kijken of ik er voor verzekerd ben.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:58

nelizmastr

Goed wies kapot

Vochtschade ontstaat niet spontaan, dus als je er niet voorzichtig mee bent dan is het je eigen schuld ;)

Idd even checken of dat, indien je een inboedelverzekering hebt, gedekt wordt.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• MichaelvD
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 29-12-2025
Inderdaad eerst even navragen bij de verzekering.

Waterschade valt altijd buiten de garantie en kan niet zomaar ontstaan.

Maar je moet natuurlijk voor jezelf nagaan of 300 het waard is.

[ Voor 21% gewijzigd door MichaelvD op 27-07-2016 00:43 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nee het is mijn eigen schuld. Maar ik vraag mij dus af wat ik het beste kan doen? En als ik hem zou laten maken of dat scheelt qua prijs bij iemand hier in de buurt of bij Lenovo zelf. Lenovo 100-15IBD I3 notebook.

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-11-2025

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Nieuwprijs van de laptop is 429 euro? 300 euro reparatie voor iets dat 430 euro kost? Verhouding is een beetje weg.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 30-01 22:41
Ik zou zo'n goedkope laptop toch niet laten herstellen voor 300 euro... Voor hetzelfde geld heb je binnen een paar maand opnieuw een probleem omdat er toch nog iets anders is aangetast door het vocht.

http://specs.tweak.to/16567

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:45

Theo

moederbord

Nieuwe laptop halen voor 429 euro en de SSD/HD en geheugen van de oude laptop verkopen. wellicht kun je nog meer onderdelen verkopen (beeldscherm, accu) waardoor je voor 300 euro gewoon een compleet nieuwe laptop hebt met een volle garantietermijn.

Nu met WP, PV, EV en PC

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-02 14:24

OgWok

U.N.C.L.E.

Door vochtschade kan er meer aangetast zijn wat op termijn ook de geest geeft. Dus dan is repareren niet verstandig. Voor wat je het beste kan doen, kan ik in een glazen bol kijken, maar daar heb je niets aan.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 29-01 15:59

garriej

Ik las ondertieten.

De laptop is het op zich niet waard. de verhouding is niet te vinden. Wat je kan proberen is het onder je inboedelverzekering te claimen, dan zou je hem nog kunnen laten repareren.

Verwijderd

Misschien kun je ook eens in https://tweakers.net/categorie/496/laptops/aanbod/ zoeken.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 23:25:
En als ik hem laat maken officieel voor 300 euro, is die zeker dan weer helemaal oke? Niet dat die na 3 weken weer iets mee is door de vochtschade.
Heb je wel eens een laptopje open gemaakt of foto's opgezocht van opengemaakte laptops? Meer dan toetsenbord en moederbord zit er praktisch niet in.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
sypie schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 09:44:
[...]

Heb je wel eens een laptopje open gemaakt of foto's opgezocht van opengemaakte laptops? Meer dan toetsenbord en moederbord zit er praktisch niet in.
2 andere losse onderdelen die nog eens duur zijn ook: een harde schijf (pakweg 50 euro) en de accu (pakweg 80 euro).

Ik zou het overigens ook niet laten maken. Je kan dan beter een nieuwe kopen en dan heb je mooi een reserve accu en een harde schijf die je als externe kan gebruiken door hem in een usb casing te stoppen.

Verwijderd

Topicstarter
garriej schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 09:00:
De laptop is het op zich niet waard. de verhouding is niet te vinden. Wat je kan proberen is het onder je inboedelverzekering te claimen, dan zou je hem nog kunnen laten repareren.
Misschien dat het niet is toegestaan hier op deze manier maar goed, kan ik nu een inboedel verzekering afsluiten en over 2 weken dit verhaal vertellen over de laptop?

Verwijderd

Topicstarter
sypie schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 09:44:
[...]

Nee nog nooit toetsenbord opengemaakt haha. Dus ik ben dan ook benieuwd als die 2 dingen vervangen zijn of hij ook weer helemaal oké is.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 13:06:
[...]

Misschien dat het niet is toegestaan hier op deze manier maar goed, kan ik nu een inboedel verzekering afsluiten en over 2 weken dit verhaal vertellen over de laptop?
Dat is gewoon fraude, dus nee dat mag niet.

Al eens gekeken of je niet een moederbordje van eBay af kunt plukken en 'm zelf fixen.

Verwijderd

Topicstarter
prutser001 schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 08:35:
Nieuwprijs van de laptop is 429 euro? 300 euro reparatie voor iets dat 430 euro kost? Verhouding is een beetje weg.
589 euro is die.

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:07

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Verwijderd schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 13:06:
[...]

Je hebt dus nog geen inboedelverzekering? Lijkt me toch wel verstandig, hoor. Uiteraard kun je deze schade niet meer claimen als je nu pas een inboedelverzekering gaat afsluiten. Kan wel maar is, zoals al genoemd, gewoon frauderen.

Verder moet je zelf de overweging maken of je €300 neertelt voor een reparatie met het risico dat er nog wat mee kapt, of dat je €180 meer uitgeeft aan een splinternieuwe laptop met volledige garantie.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Verwijderd

Topicstarter
Als ik ervoor zou kiezen om hem niet te laten repareren. Welke onderdelen kan ik dan zeker verkopen van de laptop? En wat zou dat ongeveer opleveren. Heb daar geen verstand van haha.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 13:20:
Als ik ervoor zou kiezen om hem niet te laten repareren. Welke onderdelen kan ik dan zeker verkopen van de laptop? En wat zou dat ongeveer opleveren. Heb daar geen verstand van haha.
CPU (indien niet vastgesoldeerd), geheugen en HDD. Misschien scherm, maar daar zal aanzienlijk minder vraag naar zijn.
Denk dat je met in totaal 5 tientjes blij mag zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Pff lastig. Heb hem nog niet lang, 589 euro gekost. Reparatie dus 288 euro volgens Lenovo.

Ben er echt niet uit hoe ik dit ga oplossen.

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-11-2025

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Wat is 'niet lang'? Eenzelfde type is nu te koop voor 429 (Jij gaf aan dat de jouwe 589 was? Heb je iets optioneels gekozen?) Dan praat je nogsteeds over de helft van de aanschaf waarde.

Als het een laptop van 1000+ was geweest zou ik ook kiezen om hem te laten repareren voor 288, ik weet niet wat er met de garantie gebeurt maar als ze het moederbord+keyboard vervangen dan kan er eigenlijk niet veel meer mis gaan als je dan gewoon 1 jaar garantie krijgt op de reparatie misschien wel... Anders nieuwe halen, verlies nemen en eventuele losse onderdelen zelf verkopen.

Toetsenbord vervangen is meestal heel simpel, makkelijk zelf te doen. Moederbord ook wel als je die kan krijgen en uiteraard hoe handig ben je zelf.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Verwijderd

Topicstarter
@ Prutser001 , dankjewel voor jou reactie. Niet lang bedoelde ik mee sinds januari.

Ik wil hier wel foto's inzetten van de vochtschade en van de rekening, maar dat lukt helaas niet.

Kosten:

LV NB labor incl Logistic: 40,06 euro
LV NB Keyboard : 12,62 euro
LV NB Keyboard: 182,86 euro
btw: 49,46

Maakt samen 285 euro.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2016 13:43 ]

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Zelf repareren gaat waarschijnlijk nauwelijks goedkoper zijn, je moet immers zelf op één of andere manier aan het toetsenbord en moederbord zien te komen. Er zit een BGA CPU op dus het gaat sowieso om een vastgesoldeerde CPU, en dat maakt meteen ook waarom het moederbord zo prijzig is (al kan bij een duurdere ultrabook een nieuw moederbord ook zo tweederde van het hele ding kosten). Er is overigens wel een handleiding die aangeeft hoe de laptop uit elkaar kan (en in elkaar weer met de stappen omgekeerd).
Pagina: 1