Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram1984
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-12-2020
Hey guys,

Ik heb van een collega een Apple AirPort Extreme geleend omdat ik niet tevreden ben met mijn Wi-Fi ontvangst boven.

De situatie is als volgt: ISRA punt -> Experiabox v10 -> powerplug beneden (geleverd door KPN) -> powerplug boven (geleverd door KPN) -> KPN IPTV decoder -> TV.

Werkt prima zo.

Als ik nu de AirPort tussen de powerplug boven en de IPTV decoder hang, dan valt mijn TV signaal weg, terwijl de powerplug gewoon prima netwerk signaal geeft indien direct aangesloten op mijn laptop.

Zet ik de AirPort vervolgens via mijn laptop in bridgemode, dan heb ik ineens wel TV signaal, maar dan heb ik dus weer geen Wi-Fi boven vanaf de AirPort.

Ik heb vanmiddag ook een switch geprobeerd en daarmee heb ik wel gewoon TV signaal.

Heeft iemand enig idee wat ik hieraan kan doen?

De AirPort heeft status Configureer via WAN en Dubbel gebruik van NAT, als ik erop klik. Beide groene lampjes in het venster.

Beste antwoord (via bram1984 op 26-07-2016 22:24)

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15-09 19:48

B2

wa' seggie?

bram1984 schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 21:39:
Dat dubbel NAT is inderdaad als hij niet in bridgemode staat. Maar jij zegt dus dat in bridgemode de Wi-Fi van de AirPort feitelijk gewoon moet blijven werken? Ik dacht dat dit het juist uitschakelde.
Nee hoor, heb ik zelf ook zo gehad.
Misschien ligt het eraan dat je je kabel in de WAN poort prikt? Doe em eens in een LAN poort van de extreme. Weet ik niet zeker en heb er geen een meer om te testen.

[ Voor 19% gewijzigd door B2 op 26-07-2016 21:47 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 09-09 21:21
Gewoon die Airport Bridgen? Eventueel kan dat problemen opleveren als die dingen geen IGMP Snooping doen, maar dat weet ik zo niet.

Sowieso zou ik een KPN of Telfort WiFi "Versterker" is dit geval aanbevelen. Geweldig ding, goedkoop, en werkt super met IPTV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram1984
Bridgen? Als in bridgemode zetten? Dat heb ik al gedaan. Maar dan heb ik geen Wi-Fi meer vanaf de AirPort.

Een versterker? Wat bedoel je daarmee en waarom zou dat mijn probleem oplossen? Het signaal vanaf de powerplug is gewoon prima. Ik haal mijn maximale snelheid vanaf de AirPort. Het probleem zit hem in de verbinding tussen de AirPort en de KPN decoder. De decoder slikt het AirPort signaal niet, tenzij deze in bridgemode staat. Dat ding hoort toch gewoon als switch te fungeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:05
bram1984 schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 20:39:
Bridgen? Als in bridgemode zetten? Dat heb ik al gedaan. Maar dan heb ik geen Wi-Fi meer vanaf de AirPort.

Een versterker? Wat bedoel je daarmee en waarom zou dat mijn probleem oplossen? Het signaal vanaf de powerplug is gewoon prima. Ik haal mijn maximale snelheid vanaf de AirPort. Het probleem zit hem in de verbinding tussen de AirPort en de KPN decoder. De decoder slikt het AirPort signaal niet, tenzij deze in bridgemode staat. Dat ding hoort toch gewoon als switch te fungeren?
Dit heeft te maken met bepaalde vlans die KPN heeft aangemaakt. Hierover lopen o.a. telefonie en televisie. De meest makkelijke oplossing is om je Experiabox en je decoder direct op elkaar aan te sluiten. Zonder de Airport Extreme er tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

RobinF schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 20:24:
Sowieso zou ik een KPN of Telfort WiFi "Versterker" is dit geval aanbevelen. Geweldig ding, goedkoop, en werkt super met IPTV
Daar zijn de meningen nog wel over verdeeld. Zo geweldig is dat ding niet. Goedkoop wel.

Om nog even in te gaan op je probleem : Bridge mode (brug modus op de Airport) moet zowel Wifi als switch kunnen doen weet ik uit ervaring. Dat hij nu dubbel nat zegt betekend dat de Airport niet in Brugmodus staat.

[ Voor 25% gewijzigd door B2 op 26-07-2016 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram1984
oohh schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 21:28:
[...]

Dit heeft te maken met bepaalde vlans die KPN heeft aangemaakt. Hierover lopen o.a. telefonie en televisie. De meest makkelijke oplossing is om je Experiabox en je decoder direct op elkaar aan te sluiten. Zonder de Airport Extreme er tussen.
Dat is beneden ook al het geval. De Experia box staat beneden. De situatie waar het probleem plaatsvindt, is boven. Daar is juist de draadloze verbindingsset voor (de powerplugs).
B2 schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 21:29:
[...]

Daar zijn de meningen nog wel over verdeeld. Zo geweldig is dat ding niet. Goedkoop wel.

Om nog even in te gaan op je probleem : Bridge mode (brug modus op de Airport) moet zowel Wifi als switch kunnen doen weet ik uit ervaring. Dat hij nu dubbel nat zegt betekend dat de Airport niet in Brugmodus staat.
Dat dubbel NAT is inderdaad als hij niet in bridgemode staat. Maar jij zegt dus dat in bridgemode de Wi-Fi van de AirPort feitelijk gewoon moet blijven werken? Ik dacht dat dit het juist uitschakelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:05
[...]

Dat is beneden ook al het geval. De Experia box staat beneden. De situatie waar het probleem plaatsvindt, is boven. Daar is juist de draadloze verbindingsset voor (de powerplugs).
Dat is dan toch niet het geval? Tussen je Experiabox en je decoder zit toch de Airport Extreme? ;)

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

Misschien ligt het eraan dat je je kabel in de WAN poort prikt? Doe em eens in een LAN poort van de extreme. Weet ik niet zeker en heb er geen een meer om te testen.

[ Voor 19% gewijzigd door B2 op 26-07-2016 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram1984
oohh schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 21:45:
[...]

Dat is dan toch niet het geval? Tussen je Experiabox en je decoder zit toch de Airport Extreme? ;)
Ik bedoel dat de Experia box beneden staat en het probleem zit boven. Voor boven heb ik juist een draadloze verbindingsset erbij genomen, zodat een kabel trekken niet nodig is. En er loopt maar 1 netwerkkabel naar de decoder boven vanaf de powerplug, dus die wil ik gewoon via de AirPort doorlussen.
B2 schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 21:46:
[...]

Zou dat het kunnen zijn? Heb ik nog niet geprobeerd. Die 3 LAN poorten kunnen dus ook invoer eten (ik kom uit audio/video land, en denk nog teveel in in- en uitgangen, denk ik).

Ga ik zo eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:18

SuBBaSS

-has Ryzen

bram1984 schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 21:52:
[...]

Ik bedoel dat de Experia box beneden staat en het probleem zit boven. Voor boven heb ik juist een draadloze verbindingsset erbij genomen, zodat een kabel trekken niet nodig is. En er loopt maar 1 netwerkkabel naar de decoder boven vanaf de powerplug, dus die wil ik gewoon via de AirPort doorlussen.

[...]

Zou dat het kunnen zijn? Heb ik nog niet geprobeerd. Die 3 LAN poorten kunnen dus ook invoer eten (ik kom uit audio/video land, en denk nog teveel in in- en uitgangen, denk ik).

Ga ik zo eens proberen.
Nee die zijn niet voor invoer, dat is toch echt alleen de wan-poort op dat ding. Knal hem in brug-modus ipv. dhcp en je wifi moet (nog) gewoon werken.
Anders (/sowieso) hem even een zachte reset geven dmv. een powercycle. Daar houden extremes wel van.
Dat je wel "twee groene bolletjes" maar toch een dubbel nat-melding hebt komt doordat je experia box en de extreme beide andere ranges gebruiken (extreme standaard 10.x.x.x, experiabox iets als 192.168.x.x). Dat veroorzaakt ook weer dat je iptv decoder over de jus gaat als je die extreme ertussen hebt (vermoed ik), die gaat nu vervolgens een ander ipadres uitdelen aan de decoder. Wellicht is ook daarop nog wat in te stellen/te resetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
AirPort in bridge mode, maar wel een extra switch gebruiken, de interne switch van de AirPort forward geen IGMP en geen VLANs. Of je koopt een powerline adapter met 2 lan aansluitingen, die bestaan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram1984
Opgelost. Configureren via WAN uitgeschakeld en beide kabels in een LAN poort. Daarna in bridgemode en nu heb ik Wi-Fi en TV beide werkend.

Dank allen en B2 in het bijzonder voor de gouden tip. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 09-09 21:21
Maar werkt 2.4Ghz WiFi ook goed, terwijl je (HD)TV kijkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram1984
Ja voor zover ik net kon zien wel. Hij doet sowieso 2.4 volgens mij en de TV gaf net gewoon beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

bram1984 schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 22:26:
Dank allen en B2 in het bijzonder voor de gouden tip. :)
Graag gedaan dank u wel 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram1984
Om dit topic nog even op te rakelen: weekje verder en toch erg ontevreden.

Het probleem met bovenstaande is dat de Wi-Fi boven sporadisch wegvalt. Ik heb zowel de AirPort als mijn Netgear router boven geprobeerd tussen Experia box en IPTV decoder en het probleem lijkt zich voornamelijk voor te doen als de decoder aan staat. Zet je deze uit, dan schiet de connectie weer vooruit. Bij beide devices dus.

Gezien het betere bereik van de AirPort, heb ik deze nu maar beneden neergezet en boven op mijn zolder vóór de PS4 heb ik de Netgear geplaatst. Dat werkt tot nu toe goed.

Enige waar ik nu nog tegenaan loop is dat ik de PS4 niet via de app kan aanzetten als ik met de AirPort verbonden zit (want de PS4 hangt in het Netgear netwerk). Maar ja, first world problems enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:29
Dat heeft te maken met multicast van de iTV ontvanger. Deze kun je niet fatsoenlijk door routers krijgen.
Plaats eerst een switch zoals een netgear gs-105* o.i.d, deze vangt dan alle multicast op waar niet om gevraagd is. En hoeft niet de wifi op.

*sommige TPlink switches werken ook niet*

[ Voor 0% gewijzigd door jeroen3 op 03-08-2016 15:29 . Reden: het is gs105... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram1984
jeroen3 schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 14:21:
Dat heeft te maken met multicast van de iTV ontvanger. Deze kun je niet fatsoenlijk door routers krijgen.
Plaats eerst een switch zoals een netgear gs-103* o.i.d, deze vangt dan alle multicast op waar niet om gevraagd is. En hoeft niet de wifi op.

*sommige TPlink switches werken ook niet*
Dat verklaart een en ander.

Op zich ben ik nu wel tevreden.

Vraag me alleen af of er een oplossing is voor het PlayStation app verhaal. Als ik de SSID van de AirPort nu ook wijzig naar dezelfde als die van de Netgear, zal het dan wel werken? Lijkt me niet. Maar toch: technisch gezien hangt de Netgear aan de AirPort vast en ze zitten dus in elkaars netwerk, zou je zeggen.

Ja ik zou een switchje kunnen pakken of een tweede kabel (hoewel ik beneden geen poorten meer over heb) naar boven kunnen trekken rechtstreeks vanaf de AirPort naar de PS4.

[ Voor 9% gewijzigd door bram1984 op 03-08-2016 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Ehm. Niet twee netwerken maken?
Ik kan niet uit je verhaal opmaken hoe de netgear nu zit. Maar als deze via de WAN is aangesloten heb je twee netwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram1984
jeroen3 schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 15:31:
Ehm. Niet twee netwerken maken?
Ik kan niet uit je verhaal opmaken hoe de netgear nu zit. Maar als deze via de WAN is aangesloten heb je twee netwerken.
Het zit zo:

ISRA -> Experia box -> Airport -> Netgear -> PS4

Nu je het zegt inderdaad. Volgens mij heb ik de kabel op beide devices in de WAN poort gestoken. Dus als ik alleen de AirPort op de WAN doe en de Netgear gewoon beide op de normale LAN poorten, zou het wel moeten werken als ik met de Airport verbonden ben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Mits je natuurlijk de DHCP service even uitzet. Anders krijgen die ruzie.
Pagina: 1