Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperPotato
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-07 21:58
Mijn in essentie ruim 6 jaar oude PC wat intussen wat nieuwere componenten wordt de laatste tijd al gauw na het booten (zelfs in de BIOS) 95 graden of meer, totdat hij zelfs uitvalt. Ik doe dan bijna niks, hooguit een venstertje Firefox of een document in Open Office. Meestal valt hij niet uit voordat hij ook merkbaar trager wordt eerst 1 of enkele minuten. Volgens de Task Manager klokt de processor dan ook een stuk lager, maar of dit gewoon energie-management is van Windows 10 durf ik niet te zeggen.

Ook krijg ik regelmatig de melding (tijdens het booten) --> CPU Temperature is too high --> Press F1 to resume.

De koelpasta op de CPU is een tijdje terug nog vervangen, probleem houdt aan. Stock CPU cooler zegt te draaien op 1900RPM ongeveer in de BIOS.

Mijn verdere specificaties:

Moederbord: Asus P7P55D
CPU: Core i7 860, stock cooler, is wel een paar keer eraf geweest en nieuwe koelpasta erop gedaan
16GB RAM
Geforce 750Ti
650W voeding
1TB HDD en 500GB SSD Samsung

Hier een screenshotje van in Windows:

https://postimg.org/image/kld1g76bl/

Ik heb ook al met mijn beperkte kennis van zaken in de BIOS gekeken en zag wel dat de functie 'ai tweaker' op auto stond, dus wellicht aan? Het profiel stond op 'turbo tuning' ipv good performance of better performance.

Maar toen ik die uitzette veranderde er ook niks op het eerste gezicht.

Kan er iets daadwerkelijk kapot zijn? Of ligt het aan de settings qua frequentie of zo? Zou een betere koeler helpen?

Alvast bedankt voor de hulp.

[ Voor 7% gewijzigd door SuperPotato op 26-07-2016 20:22 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:27

nelizmastr

Goed wies kapot

Hoe is de koel situatie in de rest van de kast? Goede luchtstroom? Niet in een ruimte aan het computeren waar het 30+ graden is?

Sowieso gaat een betere koeler helpen, zeker met warm weer, dus daar kan je inderdaad even naar kijken.

[ Voor 32% gewijzigd door nelizmastr op 26-07-2016 20:31 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001
  • Registratie: September 2006
  • Nu online

BdK9001

Kalm aan en rap een beetje

Heb je al aan de koeler zelf gevoeld? Wanneer de CPU 95 C is is het koelblok ook niet heel lekker om vast te houden. Anders zit er iets mis met een temperatuursensor op je mobo/proc

[ Voor 0% gewijzigd door BdK9001 op 26-07-2016 20:44 . Reden: Typo zelfs --> zelf.(niet eens autocorrect om de schuld te geven) ]

Kalm aan! En rap een beetje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-08 17:20
het kan bijna niet anders dat het koelblok slecht gemonteerd is

ik begrijp ook niet waarom je de pasta zou willen vervangen, als een koeler goed gemonteerd is en blijft zitten, gaat de pasta jaaaaaren goed blijven (6 jaar is zeker geen probleem)

zitten de pootjes goed vast, hendel opgespannen,...?

[ Voor 10% gewijzigd door catfish op 26-07-2016 20:43 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:25

D4NG3R

kiwi

:)

catfish schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 20:42:
ik begrijp ook niet waarom je de pasta zou willen vervangen, als een koeler goed gemonteerd is en blijft zitten, gaat de pasta jaaaaaren goed blijven (6 jaar is zeker geen probleem)
Koelpasta, en dan vooral het goedkope spul, droogt uit. Zelfs op metaal gebaseerde pasta zou ik na een jaar of 3 toch echt wel een keer vervangen.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LostInNight
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-09 16:52
catfish schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 20:42:
het kan bijna niet anders dat het koelblok slecht gemonteerd is

zitten de pootjes goed vast, hendel opgespannen,...?
Uit mijn ervaring is dit onzin, koelpasta zou ik max pas na 3 jaar gaan vervangen. 6 jaar is echt te lang, het is dan 100% helemaal uitgedroogd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:35

Cheezus

Luiaard

Ik heb op mijn werk nog nooit iemand langs zien komen die even alle CPU-koelers van nieuwe koelpasta voorziet en veel machines zijn toch echt al 6 jaar of ouder. En werken nog prima. De noodzaak om deze elke x-jaar te vervangen ontgaat mij dus een beetje, tenzij je persé wil dat je CPU misschien dat ene graadje koeler blijft.
Bij TS is er duidelijk een ander probleem, zoals BdK al opmerkte: eerst de koeler zelf voelen.
- Zijn je vingers dan verbrand? Controleer of je fan nog draait en of de ribben niet vol met stof zitten.
- Is de koeler gewoon lauw/warm maar de CPU echt heet? Dan zit deze verkeerd gemonteerd, met een stock koeler is de kans groot dat de pushpins lam zijn na een paar keer (de)monteren.
- Is de CPU helemaal niet heet? Dan is je temp. sensor waarschijnlijk stuk. Volgens mij is de thermal throttling niet uit te zetten dus de goedkoopste optie is dan een 'nieuwe' CPU van V&A scoren.

[ Voor 13% gewijzigd door Cheezus op 26-07-2016 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:25

D4NG3R

kiwi

:)

Cheezus schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 20:55:
Ik heb op mijn werk nog nooit iemand langs zien komen die even alle CPU-koelers van nieuwe koelpasta voorziet en veel machines zijn toch echt al 6 jaar of ouder. En werken nog prima. De noodzaak om deze elke x-jaar te vervangen ontgaat mij dus een beetje, tenzij je persé wil dat je CPU misschien dat ene graadje koeler blijft.
Standaard OEM bakken welke niet of nauwelijks echt belast worden en onder een servicecontract staan. Ik kan je uit ervaring zeggen dat de duurdere systemen voor bijv Autocad gewoon onderhouden worden.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:40

Compizfox

Bait for wenchmarks

BdK9001 schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 20:36:
Heb je al aan de koeler zelf gevoeld? Wanneer de CPU 95 C is is het koelblok ook niet heel lekker om vast te houden. Anders zit er iets mis met een temperatuursensor op je mobo/proc
Niet per se. Als er sprake is van slechte geleiding tussen de CPU en de koeler, dan is de CPU juist veel heter dan de koeler.

@TS: Als de fan draait, dan kan het probleem eigenlijk bijna alleen bij de koelpasta liggen. Haal de koeler er dus eens af en check die.

[ Voor 14% gewijzigd door Compizfox op 26-07-2016 21:31 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blamauci
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 08-09 13:38
Compizfox schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 21:30:
[...]

Niet per se. Als er sprake is van slechte geleiding tussen de CPU en de koeler, dan is de CPU juist veel heter dan de koeler.
Je leest het dan ook verkeerd. wat hij hier probeert te zeggen is dat het koelblok loeiheet moet zijn. zo niet is en het blok is gewoon koel dan is er of iets mis met zijn fans of er is geen goed contact. ok eerlijk ik moest ook 2 keer lezen maar je moet ff verder kijken als je neus lang is xD.

http://www.lolstatistics.com/signature/eu/20836683/309

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20-09 22:02

Nemesizz

Untouchable

Denk ook slechte montering van de koeler.

Wat vaak mis gaat bij het installeren van Intel (push-pin) stock koelers, is dat mensen die dingen vastdrukken als het hoort, en vervolgens doodleuk die push-pins met de pijltjes meedraaien weer in de unlock positie waardoor de koeler eigenlijk losjes op de CPU zit.

Dit is 9 vd 10x bij 95ºC icm stock koeler het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:40

Compizfox

Bait for wenchmarks

blamauci schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 21:32:
[...]

Je leest het dan ook verkeerd. wat hij hier probeert te zeggen is dat het koelblok loeiheet moet zijn. zo niet is en het blok is gewoon koel dan is er of iets mis met zijn fans of er is geen goed contact. ok eerlijk ik moest ook 2 keer lezen maar je moet ff verder kijken dan je neus lang is xD.
Pardon?

Lees jij nog eens goed. Hij zei toch echt "Anders zit er iets mis met een temperatuursensor op je mobo/proc". Zoals ik al uitlegde hoeft dat helemaal niet zo te zijn: de CPU kan wel degelijk 95° zijn terwijl de koeler koud is, als er slecht thermisch contact is.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LostInNight
  • Laatst online: 20-09 16:52
Cheezus schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 20:55:
Bij TS is er duidelijk een ander probleem, zoals BdK al opmerkte: eerst de koeler zelf voelen.
- Zijn je vingers dan verbrand? Controleer of je fan nog draait en of de ribben niet vol met stof zitten.
- Is de koeler gewoon lauw/warm maar de CPU echt heet? Dan zit deze verkeerd gemonteerd, met een stock koeler is de kans groot dat de pushpins lam zijn na een paar keer (de)monteren.
- Is de CPU helemaal niet heet? Dan is je temp. sensor waarschijnlijk stuk. Volgens mij is de thermal throttling niet uit te zetten dus de goedkoopste optie is dan een 'nieuwe' CPU van V&A scoren.
Ieder natuurlijk zijn ervaring :). Wat TS nog meer zou kunnen proberen is om eventueel de stock koeler aan te drukken als deze niet heet is en of dat verschil maakt in temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperPotato
Gisteren een nieuwe aftermarket cooler erop gezet. Inderdaad, de Intel stock cooler had 1 lam pootje en het contact was niet helemaal goed. Nu is hij weer veel koeler en klokt niet meer terug.

Bedankt voor de hulp en het topic kan dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morocius
  • Laatst online: 27-07 12:28
Compizfox schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 21:39:
[...]

Pardon?

Lees jij nog eens goed. Hij zei toch echt "Anders zit er iets mis met een temperatuursensor op je mobo/proc". Zoals ik al uitlegde hoeft dat helemaal niet zo te zijn: de CPU kan wel degelijk 95° zijn terwijl de koeler koud is, als er slecht thermisch contact is.
Dat is inderdaad de laatste zin, de voorgaande zin insinueert dat het koelblok ook warm zou moeten worden als het contact goed is en de CPU word 95 graden. Althans zo zou je het ook kunnen lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-09 10:24
-RMW- schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 13:26:
Gisteren een nieuwe aftermarket cooler erop gezet. Inderdaad, de Intel stock cooler had 1 lam pootje en het contact was niet helemaal goed. Nu is hij weer veel koeler en klokt niet meer terug.

Bedankt voor de hulp en het topic kan dicht.
Overclocken met een stock cooler is natuurlijk nooit een goed idee.

Check anders even de multiplier instellingen en de cpu voltage waarden in de bios. Misschien krijgt de processor net even teveel prik.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Snowwie schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 15:10:
[...]

Overclocken met een stock cooler is natuurlijk nooit een goed idee.

Check anders even de multiplier instellingen en de cpu voltage waarden in de bios. Misschien krijgt de processor net even teveel prik.
Waar lees je dat hij overclockt? Z'n koeler zat niet goed gemonteerd waardoor er slecht contact was, hierdoor thermal throttelde z'n PC. Een nieuwe koeler heeft z'n probleem opgelost..

[ Voor 3% gewijzigd door stin00 op 29-07-2016 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-09 10:24
stin00 schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 15:31:
[...]

Waar lees je dat hij overclockt? Z'n koeler zat niet goed gemonteerd waardoor er slecht contact was, hierdoor thermal throttelde z'n PC. Een nieuwe koeler heeft z'n probleem opgelost..
Hij had het over 'turbo tuning', en het feit is wel als je een processor teveel overclocked zonder voldoende koeling deze te heet wordt en het systeem laat vastlopen.

Niet dat het hier het geval was, maar het kan geen kwaad het te noemen.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperPotato
Volgens mij was hij inderdaad niet overgeklokt. Ik zag enkel in de BIOS dat de functie 'ai tweaker' op 'auto' stond en dacht, zonder er zelf ooit verder aan te hebben gezeten, dat dit misschien de standaard kloksnelheid iets opvoerde of zo. Maar ik zit liever zelf niet aan al te veel instellingen in de BIOS omdat ik ook niet alles helemaal snap.
Pagina: 1