Mijn in essentie ruim 6 jaar oude PC wat intussen wat nieuwere componenten wordt de laatste tijd al gauw na het booten (zelfs in de BIOS) 95 graden of meer, totdat hij zelfs uitvalt. Ik doe dan bijna niks, hooguit een venstertje Firefox of een document in Open Office. Meestal valt hij niet uit voordat hij ook merkbaar trager wordt eerst 1 of enkele minuten. Volgens de Task Manager klokt de processor dan ook een stuk lager, maar of dit gewoon energie-management is van Windows 10 durf ik niet te zeggen.
Ook krijg ik regelmatig de melding (tijdens het booten) --> CPU Temperature is too high --> Press F1 to resume.
De koelpasta op de CPU is een tijdje terug nog vervangen, probleem houdt aan. Stock CPU cooler zegt te draaien op 1900RPM ongeveer in de BIOS.
Mijn verdere specificaties:
Moederbord: Asus P7P55D
CPU: Core i7 860, stock cooler, is wel een paar keer eraf geweest en nieuwe koelpasta erop gedaan
16GB RAM
Geforce 750Ti
650W voeding
1TB HDD en 500GB SSD Samsung
Hier een screenshotje van in Windows:
https://postimg.org/image/kld1g76bl/
Ik heb ook al met mijn beperkte kennis van zaken in de BIOS gekeken en zag wel dat de functie 'ai tweaker' op auto stond, dus wellicht aan? Het profiel stond op 'turbo tuning' ipv good performance of better performance.
Maar toen ik die uitzette veranderde er ook niks op het eerste gezicht.
Kan er iets daadwerkelijk kapot zijn? Of ligt het aan de settings qua frequentie of zo? Zou een betere koeler helpen?
Alvast bedankt voor de hulp.
Ook krijg ik regelmatig de melding (tijdens het booten) --> CPU Temperature is too high --> Press F1 to resume.
De koelpasta op de CPU is een tijdje terug nog vervangen, probleem houdt aan. Stock CPU cooler zegt te draaien op 1900RPM ongeveer in de BIOS.
Mijn verdere specificaties:
Moederbord: Asus P7P55D
CPU: Core i7 860, stock cooler, is wel een paar keer eraf geweest en nieuwe koelpasta erop gedaan
16GB RAM
Geforce 750Ti
650W voeding
1TB HDD en 500GB SSD Samsung
Hier een screenshotje van in Windows:
https://postimg.org/image/kld1g76bl/
Ik heb ook al met mijn beperkte kennis van zaken in de BIOS gekeken en zag wel dat de functie 'ai tweaker' op auto stond, dus wellicht aan? Het profiel stond op 'turbo tuning' ipv good performance of better performance.
Maar toen ik die uitzette veranderde er ook niks op het eerste gezicht.
Kan er iets daadwerkelijk kapot zijn? Of ligt het aan de settings qua frequentie of zo? Zou een betere koeler helpen?
Alvast bedankt voor de hulp.
[ Voor 7% gewijzigd door SuperPotato op 26-07-2016 20:22 ]