Hoeveel vermogen heeft een fan aansluiting op je moederbord?

Pagina: 1
Acties:

• ronald92
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
Hallo,

Weet ook iemand wat het vermogen is van een 3 pin moederbord fan aansluiting.
Hoeveel watt of ampère hier op aangesloten kan worden?

Heb namelijk 2 waterkoelingsetjes die ik moet aansluiten ( all in ones)
Het gaat me om de pompen, 2 stuks.
Wil ze allebei op het zelfde 3pin fan aansluiting laten draaien, maar kan dit of vraag ik dan te veel vermogen over het moederbord?

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Dit verschilt per moederbord en je noemt helaas geen merk/model.

Over het algemeen levert een CPU fan header maximaal 1A (12w) en een chassis fan header tussen de 0,5 en 1,0 ampère maximaal (6 tot 12 Watt).

2 pompen aansluiten op 1 header klinkt niet slim, lijkt me niet goed voor je moederbord. Ik heb zelf altijd maximaal 2 tot 3 fans op 1 header aangesloten, vanaf 3 a 4 wil je eigenlijk een extra stroomtoevoer. Een pomp slurpt op hoog rpm wel wat meer stroom.

Ik zou denk ik in ieder geval een fan splitter kabel zoeken met extra molex connector eraan vast. Of wellicht een fanheader to molex verloop kabeltje?

[ Voor 4% gewijzigd door stin00 op 26-07-2016 19:18 ]

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

• ronald92
  • Niet online
Had ik wel ff benoemen ja.
Moederbord is een MSI B150i GAMING pro (standaard mitx moederbord)
En de eerste pomp is van een corsair h110
En de tweede pomp is van een corsair h55

Ik heb al een pmw splitter voor de ventilatoren.
Alleen deze pompen van deze koelers hebben 3 pin stekker dus die kan ik dan niet regelen als ik die op de pmw splitter aansluit.

Het liefst sluit ik die dan aan op de 3 pin aansluiting van het moederbord zodat ik de pompen los kan regelen van de ventilatoren

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
De Corsair H55 en H110 (de niet v2 of GT versie) hebben beiden een pomp met niet variabele RPM. Als je via DC control de stroomtoevoer via de fan header knijpt dan zal de pomp het niet lang uithouden en relatief snel kapot gaan. Deze moeten altijd op 100% draaien.

[ Voor 3% gewijzigd door stin00 op 26-07-2016 23:29 ]

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

• ronald92
  • Niet online
Had gelezen dat verlagen naar 9v nog geen probleem was echter als je noglager gaat dat dit slecht is voor de pomp

• Elmo_b
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-01-2025
https://www.amazon.com/Sp...CT-MULTIPLE/dp/B009D3HV1Q

als je zoiets gebruikt zal je geen problemen hebben.
Pagina: 1