Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 797595

Topicstarter
Hallo Tweakers,

Momenteel heb ik een aardige baan met een net salaris. Ik heb een afgeronde MBO4 opleiding en heb het met mijn werkgever gehad over een eventuele HBO vervolgopleiding (Communicatie en Multimediadesign). Dit is een brede opleiding en omdat ik al behoorlijk wat praktijkervaring heb zou dit goed aansluiten bij mijn huidige werkzaamheden. Echter weet ik helemaal niet of ik hier op de lange termijn gelukkig van ga worden. Ik werk nu al zo'n 10 jaar (zelf ben ik 33 jaar oud) in de communicatiebranche (ik ben interactieontwerper/visueel ontwerper) maar af en toe ben ik het 'wereldje' gewoon beu.

Naast mijn bovengenoemde werkzaamheden doe ik ook het systeembeheer binnen het bedrijf. O.a. onderhouden van het netwerk, regelen van de backups, installaties van werkplekken en het oplossen van problemen. Het is een omgeving met zowel Apple als Windows systemen. Ik doe dit er nu al zo'n 6 jaar bij en vind dit echt heel leuk om te doen en ben me nu al een tijdje aan het oriënteren op een omscholing naar de IT branche.

Omdat ik werkzaam ben in een geheel andere branche dan het gene waar ik uiteindelijk naartoe zou willen, ben ik gaan kijken naar een MBO4 opleiding. Ik ben bang dat een HBO opleiding net iets te veel gaat vergen naast een baan en een gezinsleven. Naast de hoge kosten (een opleiding kost al snel meer dan € 6.000) is er één onderdeel waar ik me het meest zorgen over maak en dat is de stage.

Begrijp me niet verkeerd, beginnen in een nieuwe omgeving lijkt me geweldig, echter ben ik de hoofd kostwinner thuis en ik zou graag de hypotheek blijven betalen. In mijn optiek is een stage niet te combineren met vaste baan en mijn huidige werkgever kan niet als stagebedrijf fungeren.

Ik zou graag eens horen van mensen die ook een overstap naar een ander beroep hebben gedaan, en eventueel leren van hun ervaringen. Uiteraard is elk ander advies van harte welkom.

Groeten,

Guido

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fietslampje
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 13:55
Ik zou je toch aanraden om naar een hbo opleiding te kijken. Zeker binnen de ICT heb je daar uiteindelijk veel meer aan. Zelf heb ik een deeltijd opleiding ICT gedaan aan de Hogeschool Rotterdam, dat was 2 avonden in de week dus ik kon er gewoon naast blijven werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Misschien beginnen met een deeltijdopleiding op HBO niveau en dan na het eerste jaar op zoek gaan naar een andere werkgever en dan overstappen op duaal leren en werken waardoor je geen stage hoeft te lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
fietslampje schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 16:16:
Ik zou je toch aanraden om naar een hbo opleiding te kijken. Zeker binnen de ICT heb je daar uiteindelijk veel meer aan. Zelf heb ik een deeltijd opleiding ICT gedaan aan de Hogeschool Rotterdam, dat was 2 avonden in de week dus ik kon er gewoon naast blijven werken.
Hoi Fietslampje,

Is die opleiding bevallen? Ik ben gaan zoeken naar vergelijkbare opleidingen bij bijvoorbeeld NCOI, LOI, maar heb daar (vooral) slechte verhalen over gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-07 21:19
ik heb zelf een HIO in deeltijd gevolgd (Hogeschool Utrecht 2002-2007), en daar zat toen ter tijd echt geen stage bij. Kosten vallen ook erg mee. Studie is fiscaal aftrekbaar, en is m.i. een zeer goede investering.

Ga er wel van uit dat het een zware belasting is.In mijn geval: naast twee tot drie avonden per week naar Utrecht was ik elke doordeweekse avond bezig met huiswerk. Tijdens tentamen periode's kwam daar het weekend ook bij. Dus reken naast 40 uur per week werken ook nog eens minimaal 20 studiegerelateerde uren.

Maar het was het wel waard!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Tsja, klinkt mij in de oren als een standaard dipje als je iets al te lang doet.

Ik geloof persoonlijk niet dat je als systeembeheerder echt gelukkiger gaat worden.

Dus ik zou gewoon voor die HBO opleiding gaan die je wél bij jouw werkgever kunt doen en in die branche blijven. Want zodra je 5 tot 10 jaar in de ICT hebt gewerkt, vind je dat ook shit. Geloof me :)

Zelf werk ik al ruim 13 jaar fulltime als software ontwikkelaar. En ik begon al op mijn 10e te programmeren uit mezelf. Helemaal geweldig vond ik het.

Maar ook ik heb zo mijn dipjes dat ik er geen zin meer in heb. Ik ben nu 35 jaar oud. Maar ik denk dat het er gewoon bij hoort en dat ik het zelf iig (n=1) bij alle banen zou hebben. Maakt niet uit wat ik ga doen, want ik doe eigenlijk al wat ik het leukste vind, namelijk programmeren.

Punt is, alles wordt uiteindelijk een sleur. En bij alles krijg je het gevoel een werkmier te zijn die elke dag hetzelfde doet.

Misschien dat ik vandaag een REST API bouw, morgen een Android app en overmorgen weer aan een Windows applicatie werk. Hartstikke afwisselend! Maar het blijft productie draaien.

Aan de andere kant ken ik mezelf goed en weet ik dat ik het beste achter die computer kan blijven plakken :D Erg sociaal ben ik niet, management is ook niks voor mij. Kortom, ik ben gewoon een echte techneut.

Dus ja, de ene week is leuker dan de andere. Maar uiteindelijk heb ik het niet slecht. Sterker nog, ik schrik soms van de bedragen waar mensen van rond moeten komen.

Dat maakt het voor mij ook veel moeilijker. Je switcht niet zomaar naar iets anders als je aan een bepaald salaris gewend bent en inderdaad in de rat race bent beland (huisje boompje beestje).

Het leukste lijkt mij nog R&D, maar dat soort banen zijn erg schaars en moet je bovendien vaak hoogopgeleid voor zijn.

PS:
Ik baseer mijn uitspraken ook een beetje op jouw leeftijd. Ik ken namelijk net iets teveel mensen van onze leeftijd die zo praten en "iets anders willen" :) De mensen die wel echt gelukkig zijn met hun werk zijn schaars. Dat zijn de "lucky few" volgens mij.

[ Voor 6% gewijzigd door Lethalis op 27-07-2016 09:41 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:40

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Wil je uit je cocon, zal je ervoor moeten werken. Sorry.

NCOI/LOI etc kan ik je niet aanraden, die instituten leven van niet afgeronde opleidingen en goede voornemens die je wel hebt, maar het acute leven van alledag (ff de afwas/kinderen naar bed/vuilnis buiten/koffie met je partner/vakantie/film/concert/leukere dingen) voorkomt elke avond weer dat je die boeken pakt want dat kan zo ook nog wel.

Zoek een HBO die biedt wat jij zoekt, en let erop dat je echt goede begeleiding krijgt. En lessen.
Stage kan je meestal overslaan - je hebt al werk - maar je moet misschien iets doen op je bedrijf wat aansluit bij je opleiding. Klik even rond en dan vind ik al snel dit: https://www.studiekeuze.hu.nl/opleidingen/HBO-ICT

ping 127.212.23.124

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fietslampje
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 13:55
Anoniem: 797595 schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 09:06:
[...]

Hoi Fietslampje,

Is die opleiding bevallen? Ik ben gaan zoeken naar vergelijkbare opleidingen bij bijvoorbeeld NCOI, LOI, maar heb daar (vooral) slechte verhalen over gelezen.
Het is mij wel goed bevallen, dingen waren over het algemeen wel goed geregeld. Het is wel een enkele keer gebeurd dat ik flink druk moest zetten om iets voor elkaar te krijgen (bv het nakijken van iets), maar dat zal je overal wel tegenkomen.

Studielast was wel heel wisselend trouwens, sommige kwartalen amper wat hoeven doen, maar het gebeurde ook dat ik weekenden achter elkaar alleen maar met studie bezig was. Maar over het algemeen is het pittig, maar wel te doen (afhankelijk van je beschikbare tijd natuurlijk). Zelf had ik het in 3.5 jaar afgerond, ik zag wel bij m'n meeste klasgenoten dat het meestal wat langer duurt.. rond de 4 -5 jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amdk6II
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-06 14:55
Als iemand die zelf een duale opleiding System and Networkengineer aan de HU heeft gevolgd wil ik je aanraden om naar 32 uur werken te gaan als je dat kan. Het is een gigantische aanslag op je sociaal en gezinsleven en je zult er ook een heleboel tijd in moeten steken. Zorg dat je duidelijke afspraken maakt met je partner (als je die hebt) over hoe je alsnog tijd met elkaar besteed en met de kinderen (als je die hebt) en met het huishouden omgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 03-07 15:41
fietslampje schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 16:16:
Dit heb ik ook een jaar gedaan, maar ik was toch totaal 2 x4 uur collegeavond en de rest aan huiswerk kwijt. kwam zo tegen de 15 uur per week aan.

Ik heb toen een jaar propedeuse deeltijd opleiding aan HVA amsterdam geaan. Na een jaar gestopt om meerdere redenen.

1 Technisch (it gerelateerd) leerde ik geen nieuwe dingen, behalve dan discrete wiskunde.
2 70 % van de tijd bezig met project management. Zeker een goede toevoeging, maar als je al 40 uur per week werkt dan is de kans groot dat je dan al weet hoe dat werkt
3 Kosten baten verhaal qua tijd, 4 jaar lang, 15 uur per week spenderen voor een hbo diploma die me werkelijk waar geen extra arbeid perspectieven zou bieden.

Ik ben op mijn 18e begonnen met werken in de IT, Standaard dingen, begonnen op helpdesk internet provider, webdesign, firewalls installeren, web development, en de laatste jaren Mobiele Apps en .Net.

Ik ben van mening dat als je het echt wilt, die opleiding niet noodzakelijk is. Ik zie IT net zoiets als een kunst academie. je hebt het talent wel of niet. Als je niet in staat bent jezelf bij te scholen met alle informatie die publiekelijk beschikbaar is, kan je je afvragen of dit vak wel voor je weg gelegd is. Zonder die onderzoeksdrang ga je niet ver komen.

Nu laat ik voor het gemak certificering weg, maar ook dat, kan je zonder hbo diploma prima doen.

Dus mijn advies. Bepaal welke richting je op wilt en ga er mee aan de gang.

ps deeltijd opleiding kost je absoluut geen 6000 euro, eerder 2500.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _vision
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10-02 23:38
muffstuff schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 16:28:
[...]
Ik ben van mening dat als je het echt wilt, die opleiding niet noodzakelijk is. Ik zie IT net zoiets als een kunst academie. je hebt het talent wel of niet. Als je niet in staat bent jezelf bij te scholen met alle informatie die publiekelijk beschikbaar is, kan je je afvragen of dit vak wel voor je weg gelegd is. Zonder die onderzoeksdrang ga je niet ver komen.
Dat mag je uiteraard vinden, maar laten we realistisch zijn: het is een feit dat vele bedrijven doorgaans als eerste selecteren op papiertje (ook bij ervaren mensen als er genoeg kandidaten zijn). Sterker nog, bij multinationals of overheid kom je niet eens in bepaalde functies / schalen zonder een bepaald papiertje.

Ik ken de ambities van TS niet, maar met een passend papiertje is een overstap naar een ander bedrijf (in een andere functie) een stuk makkelijker dan als "selfmade man". Dan moet je de desbetreffende organisatie eigenlijk al kennen via je netwerk wil je überhaupt kans maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 03-07 15:41
_vision schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 18:06:
[...]

Dat mag je uiteraard vinden, maar laten we realistisch zijn: het is een feit dat vele bedrijven doorgaans als eerste selecteren op papiertje (ook bij ervaren mensen als er genoeg kandidaten zijn). Sterker nog, bij multinationals of overheid kom je niet eens in bepaalde functies / schalen zonder een bepaald papiertje.

Ik ken de ambities van TS niet, maar met een passend papiertje is een overstap naar een ander bedrijf (in een andere functie) een stuk makkelijker dan als "selfmade man". Dan moet je de desbetreffende organisatie eigenlijk al kennen via je netwerk wil je überhaupt kans maken.
Dit klopt, overheid heeft de vereiste van een hbo/wo diploma.

Maar in mijn 16 jaar heb ik nooit problemen ondervonden, ik werk al meer dan 14 jaar in functies op HBO niveau, dus wellicht dat dat ook gaat meespelen.

En organisatie kennen om kans te maken heb ik zelf zo niet ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _vision
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10-02 23:38
muffstuff schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 11:40:
[...]

Dit klopt, overheid heeft de vereiste van een hbo/wo diploma.

Maar in mijn 16 jaar heb ik nooit problemen ondervonden, ik werk al meer dan 14 jaar in functies op HBO niveau, dus wellicht dat dat ook gaat meespelen.

En organisatie kennen om kans te maken heb ik zelf zo niet ervaren.
Dat komt inderdaad waarschijnlijk omdat jij al een bak ervaring hebt. ;) En dat in een tijd hebt opgedaan waarbij a) de crisis nog niet toesloeg en b) diploma's in de IT minder van belang waren. Tegenwoordig studeren bosjes mensen af aan HBO / WO met een IT-gerelateerde studie waarbij je dus al 1-0 achter staat als je geen / weinig relevante ervaring hebt en hiermee moet concurreren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Ontzettend bedankt voor alle reacties. Het is altijd fijn om meningen van anderen te horen, zeker als die al in de betreffende branche werkzaam zijn.
Amdk6II schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 16:06:
Als iemand die zelf een duale opleiding System and Networkengineer aan de HU heeft gevolgd wil ik je aanraden om naar 32 uur werken te gaan als je dat kan. Het is een gigantische aanslag op je sociaal en gezinsleven en je zult er ook een heleboel tijd in moeten steken. Zorg dat je duidelijke afspraken maakt met je partner (als je die hebt) over hoe je alsnog tijd met elkaar besteed en met de kinderen (als je die hebt) en met het huishouden omgaat.
Dit is inderdaad ook iets dat heel erg mee speelt. Mijn vrouw moet al zoveel opofferen doordat zij het grootste deel van de zorg voor de kinderen op zich neemt. Daarom wilde ik eerst kijken voor een MBO4 opleiding, dan een baan zoeken en daar eventueel proberen verder te studeren. Volgens mij is er alleen zeer weinig vraag naar MBO studenten in de IT.
Lethalis schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 09:34:
Tsja, klinkt mij in de oren als een standaard dipje als je iets al te lang doet.
Het is niet alleen een dipje maar ook een stukje toekomstperspectief. Ik heb ook veel uiteenlopende werkzaamheden die mijn werk heel divers maken dus op zich ben ik het niet echt beu. Ik zie mijzelf dit werk alleen niet meer doen als ik dalijk de 50 aantik (wat klinkt dit trouwens dramatisch ;) ).

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 797595 op 30-07-2016 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-07 19:35
Radicale verandering van loopbaan is meestal niet realistisch, vooral als je vrouw en kinderen hebt. De omscholing kost een grote investering in geld en tijd, en daarna kun je weer onderaan de ladder beginnen.

Zoek de incrementele mogelijkheden. Kies je richting, probeer zoveel mogelijk werkzaamheden (in je werk, maar eventueel ook vrijwilligerswerk) in die richting naar je toe te trekken. Doe online cursussen; verander van functie om wat meer in de gewenste richting te bewegen, etc.
Pagina: 1