Case fan stopt na een tijdje

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchl89
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 29-07 13:30
Ik heb sinds kort een nieuwe pc in elkaar geknutseld maar merk nu iets op met een case fan. Het is een standaard fan die bij de Corsair Carbide Air 240 zit. Er zitten er drie in voor geïnstalleerd waarvan ik er momenteel twee in gebruik heb (zit nog steeds te wachten op een fan splitter), de onderste voorin (intake) en de top fan (exhaust). Het zijn 3 pin case fans, rechtstreeks aangesloten op het moederbord.

De intake fan stopt na verloop van tijd met draaien. In MSI Command Center heb ik de smart mode voor beide fans aan staan, de intake stopt dus na verloop van tijd, de exhaust gaat vrolijk verder met draaien. Als ik in Command Center vervolgens manual aanklik dan begint de fan weer. In manual mode lijkt hij vervolgens niet te stoppen met draaien.

Waar kan dit aan liggen?

Overige relevante hardware:
pricewatch: Corsair CX450M
pricewatch: MSI B150M MORTAR

[ Voor 3% gewijzigd door Mitchl89 op 26-07-2016 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Te lage spanning denk ik. Of een ander fan-profiel dan de exhaust. Geef de fan eens een tikje mee wanneer deze stil staat, soms beginnen ze dan weer even uit zichzelf te draaien. Wanneer de fan dan weer stil valt, dan wordt de fan niet voldoende aangestuurd. Heb je de stekkers van de fans ook al eens omgewisseld van header?

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchl89
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 29-07 13:30
Ik had de stekkers nog niet omgedraaid, goede tip. Het probleem lijkt nu verholpen te zijn. Ik heb MSI Command Center verwijderd, de fan profielen die deze aangaf weken af van de profielen die de BIOS liet zien. Ook leek Command Center geen wijzigingen op te slaan na een restart van de PC.

Na de verwijdering van Command Center heb ik de fans in de BIOS op Smart gezet, daarna Command Center opnieuw geïnstalleerd en hier vervolgens niet meer met de fans lopen knoeien. Sindsdien blijven ze beiden draaien.

Bedankt voor de hulp, lijkt dus opgelost te zijn.