Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsje
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Beste tweakers

ik heb een macbook pro mid 2012 (het non retina model) met een paar modificaties ten opzichte van factory (meer ram en ssd ingebouwd) ik heb een trippel boot opstelling werkend met refind. de besturingssystemen zijn: osx,windows10, ubuntu.

Nou heb ik in windows het probleem dat hij de drivers voor de videokaart en het geluid niet wil laden nog herkennen. hierdoor heb ik geen geluid. en werkt de nvidea kaart niet naar behoren. weet iemand een truc of efi shell command om dit wel gedaan te krijgen?

ik kan niet naar mbr want osx kan hiermee niet overweg en daarnaast heb ik door de recovery van mac osx al 4 partities in tripple boot.

ik heb de oplossing met grub loader bekeken maar dat lijkt heel moeilijk.

wie kan helpen? of weet goede online tutorial?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:57
Heb je dit probleem tijdens de installatie of na de installatie van Windows?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
larsje schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 15:12:
Beste tweakers

ik heb een macbook pro mid 2012 (het non retina model) met een paar modificaties ten opzichte van factory (meer ram en ssd ingebouwd) ik heb een trippel boot opstelling werkend met refind. de besturingssystemen zijn: osx,windows10, ubuntu.

Nou heb ik in windows het probleem dat hij de drivers voor de videokaart en het geluid niet wil laden nog herkennen. hierdoor heb ik geen geluid. en werkt de nvidea kaart niet naar behoren. weet iemand een truc of efi shell command om dit wel gedaan te krijgen?

ik kan niet naar mbr want osx kan hiermee niet overweg en daarnaast heb ik door de recovery van mac osx al 4 partities in tripple boot.

ik heb de oplossing met grub loader bekeken maar dat lijkt heel moeilijk.

wie kan helpen? of weet goede online tutorial?
De helft van je verhaal komt niet overeen met je probleem. Alles qua EFI, CSM, MBR enz. heeft alleen met opstarten te maken en je partitionering systeem, niks met drivers of Windows.

Drivers kan je bij Apple downloaden. Als je rEFInd gebruikt kan je problemen krijgen met devices die Windows dan niet kan zien, dat komt door dat rEFInd niet dezelfde setup doet als Apple's CSM loader.

Misschien dat het beter is om gewoon Apple's eigen boot menu te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsje
  • Niet online
Helaas heeft het wel met het boot proces te maken. Dat wil zeggen als ik via het Apple boot menu Windows start. Heb ik nog steeds geen werkende video drivers nog geluid.

Als ik Windows in mbr modus start dan pas voegt de aple efi loader een cms/bios table in. Waardoor, afgezien van de Intel igp en ahci modus, alles werkt.

Zonder mbr indeling doet de aple efi loader niks. Hij voegt dan geen csm/ bios table in. En dan krijg je het hierboven beschreven scenario.

Met bootcamp installeren maakt een Hybrid mbr aan. En dat maakt een triple boot onstabiel.

Is er iemand die weet hoe efi commando's gegeven kunnen worden voor boot. Zodat alle pci devices worden geïnitialiseerd voor dat een specifiek os boot?

Apple heeft bij osx het initialiseren van alle devices in de efibootfile gestopt. Deze kan ik helaas niet openen. Daardoor kan ik helaas niet de commando's bekijken die worden uitgevoerd.

[ Voor 30% gewijzigd door larsje op 26-07-2016 19:57 . Reden: Leestekens en verduidelijking probleem ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsje
  • Niet online
Ik heb hier (http://forums.macrumors.c...-emulation.696523/page-44) een forum thread gevonden van meer mensen die hetzelfde probleem hebben als ik. Echter geen oplossing anders dan een bootloader die in compatebilitimodus start en daarna Windows van de schijf start. Helaas geen efi code of comand lines.

Wie heeft hier meer verstand van?

Mvg

Lars