Mijn vraag
Op architectuur/ingenieursbureau wordt er steeds meer in met 3D applicaties gewerkt. Helaas zijn de grafische kaarten van de 'vaste' computers niet meer instaat om er een vloeiende werk ervaring van te maken. Tijd voor een upgrade!
Relevante software en hardware die ik gebruik
Gebruikte software
In beide PC's zitten ook nog sd cardreaders.
PC 1
PC 2
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Nu wordt er al een tijdje gedroomd over meer overzicht in de monitors (meer resolutie). Nu staan er 1920x1200 en 1600x900 monitoren. Daarom voor beide computers een overstap naar een dual 4K opstelling, displayport aansturing https://tweakers.net/pric...15q-(210-advo)-zwart.html. De prioriteit ligt nu dat die nieuwe beeldschermen goed en vloeiend worden aangestuurd, het liefst langdurig toekomst bestendig. Daarnaast moet er ook geen lawaaibeest inzitten, stilte is gewenst.
Aangezien beide MB twee PCI-e 2.0 x16 aansluitingen hebben, vraag ik me af of het wel werkt met een grafische kaart die PCI-e 3.0 x16 vraagt. Ontstaat er daar dan geen bottelnek?
Ik zelf ben aan het kijken naar de nieuwe RX 480 en GTX 1060/1070/1080. Ik kreeg het idee dat de RX480 snel erg warm kan worden en daardoor niet heel stil zou zijn (en ook dus niet voor de langere duur als hij nu al op zijn tenen moet lopen). GTX1070 heeft mijn voorkeur, maar misschien is dit overkill/te weinig?
Wat ik graag wil weten
Pps. waarom overige huidige hardware nog houden (mist het werkt met de nieuwe gpu), gebruikers klagen niet over de snelheid (ik wel). En in toekomst upgraden wordt de prestatie/prijs alleen maar beter.
Op architectuur/ingenieursbureau wordt er steeds meer in met 3D applicaties gewerkt. Helaas zijn de grafische kaarten van de 'vaste' computers niet meer instaat om er een vloeiende werk ervaring van te maken. Tijd voor een upgrade!
Relevante software en hardware die ik gebruik
Gebruikte software
- AutoCad
- Revit
- (SolidWorks)
- Photoshop/Indesign/Illustrator CS5
- Word/Excel etc 2007
- Windows 7 64bit (nog voor vrijdag upgraden naar Windows 10)
- (er worden geen spelletjes op gespeeld)
In beide PC's zitten ook nog sd cardreaders.
PC 1
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Intel Core i7 2600 Boxed | € 0,- | € 0,- |
1 | Asus P8P67 (B3) | € 0,- | € 0,- |
1 | Sapphire 11095-03-20R | € 0,- | € 0,- |
1 | Seagate Desktop HDD, 4TB | € 125,01 | € 125,01 |
1 | Cooler Master N300 (Closed) | € 42,95 | € 42,95 |
1 | Cooler Master V8 | € 0,- | € 0,- |
2 | Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G | € 0,- | € 0,- |
1 | Nexus Value 430 | € 0,- | € 0,- |
1 | Samsung 830 series Desktop Upgrade Kit 128GB | € 0,- | € 0,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 167,96 |
PC 2
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | AMD Athlon II X4 640 Boxed | € 0,- | € 0,- |
1 | Asus M4A87TD EVO | € 0,- | € 0,- |
1 | Sapphire HD 6450 512MB DDR3 | € 0,- | € 0,- |
1 | Seagate Desktop HDD, 4TB | € 125,01 | € 125,01 |
1 | Cooler Master N300 (Closed) | € 42,95 | € 42,95 |
1 | Nexus AXM-8200 | € 0,- | € 0,- |
2 | Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G | € 0,- | € 0,- |
1 | Nexus Value 430 | € 0,- | € 0,- |
1 | Intel 320 Boxed 120GB | € 0,- | € 0,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 167,96 |
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Nu wordt er al een tijdje gedroomd over meer overzicht in de monitors (meer resolutie). Nu staan er 1920x1200 en 1600x900 monitoren. Daarom voor beide computers een overstap naar een dual 4K opstelling, displayport aansturing https://tweakers.net/pric...15q-(210-advo)-zwart.html. De prioriteit ligt nu dat die nieuwe beeldschermen goed en vloeiend worden aangestuurd, het liefst langdurig toekomst bestendig. Daarnaast moet er ook geen lawaaibeest inzitten, stilte is gewenst.
Aangezien beide MB twee PCI-e 2.0 x16 aansluitingen hebben, vraag ik me af of het wel werkt met een grafische kaart die PCI-e 3.0 x16 vraagt. Ontstaat er daar dan geen bottelnek?
Ik zelf ben aan het kijken naar de nieuwe RX 480 en GTX 1060/1070/1080. Ik kreeg het idee dat de RX480 snel erg warm kan worden en daardoor niet heel stil zou zijn (en ook dus niet voor de langere duur als hij nu al op zijn tenen moet lopen). GTX1070 heeft mijn voorkeur, maar misschien is dit overkill/te weinig?
Wat ik graag wil weten
- Welke grafische kaart is voor de gebruikseisen (software + dual 4K) gewenst/nodig.
- Kan dit werken met de huidige moederbord's zonder dat zich daar een bottleneck vormt? Denk aan PCI-E en BIOS vs UEFI (Anders zit ik hier verkeerd en moet ik naar een compleet nieuw systeem afgezien van de opslag.)
- Waarschijnlijk zijn de huidige voedingen niet toereikend, er zit één 8pins aansluiting voor de gpu, graag vermelden. Tips zijn welkom, maar hierin durf ik wel een keuze te maken.
Pps. waarom overige huidige hardware nog houden (mist het werkt met de nieuwe gpu), gebruikers klagen niet over de snelheid (ik wel). En in toekomst upgraden wordt de prestatie/prijs alleen maar beter.