Overstap naar 2X 4K monitors, nieuwe videokaart (of meer?)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucleo
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01-09 21:34
Mijn vraag
Op architectuur/ingenieursbureau wordt er steeds meer in met 3D applicaties gewerkt. Helaas zijn de grafische kaarten van de 'vaste' computers niet meer instaat om er een vloeiende werk ervaring van te maken. Tijd voor een upgrade!

Relevante software en hardware die ik gebruik
Gebruikte software
  • AutoCad
  • Revit
  • (SolidWorks)
  • Photoshop/Indesign/Illustrator CS5
  • Word/Excel etc 2007
  • Windows 7 64bit (nog voor vrijdag upgraden naar Windows 10)
  • (er worden geen spelletjes op gespeeld)
hardware
In beide PC's zitten ook nog sd cardreaders.
PC 1
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 2600 Boxed€ 0,-€ 0,-
1Asus P8P67 (B3)€ 0,-€ 0,-
1Sapphire 11095-03-20R€ 0,-€ 0,-
1Seagate Desktop HDD, 4TB€ 125,01€ 125,01
1Cooler Master N300 (Closed)€ 42,95€ 42,95
1Cooler Master V8€ 0,-€ 0,-
2Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G€ 0,-€ 0,-
1Nexus Value 430€ 0,-€ 0,-
1Samsung 830 series Desktop Upgrade Kit 128GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 167,96

PC 2
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon II X4 640 Boxed€ 0,-€ 0,-
1Asus M4A87TD EVO€ 0,-€ 0,-
1Sapphire HD 6450 512MB DDR3€ 0,-€ 0,-
1Seagate Desktop HDD, 4TB€ 125,01€ 125,01
1Cooler Master N300 (Closed)€ 42,95€ 42,95
1Nexus AXM-8200€ 0,-€ 0,-
2Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G€ 0,-€ 0,-
1Nexus Value 430€ 0,-€ 0,-
1Intel 320 Boxed 120GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 167,96

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Nu wordt er al een tijdje gedroomd over meer overzicht in de monitors (meer resolutie). Nu staan er 1920x1200 en 1600x900 monitoren. Daarom voor beide computers een overstap naar een dual 4K opstelling, displayport aansturing https://tweakers.net/pric...15q-(210-advo)-zwart.html. De prioriteit ligt nu dat die nieuwe beeldschermen goed en vloeiend worden aangestuurd, het liefst langdurig toekomst bestendig. Daarnaast moet er ook geen lawaaibeest inzitten, stilte is gewenst.

Aangezien beide MB twee PCI-e 2.0 x16 aansluitingen hebben, vraag ik me af of het wel werkt met een grafische kaart die PCI-e 3.0 x16 vraagt. Ontstaat er daar dan geen bottelnek?

Ik zelf ben aan het kijken naar de nieuwe RX 480 en GTX 1060/1070/1080. Ik kreeg het idee dat de RX480 snel erg warm kan worden en daardoor niet heel stil zou zijn (en ook dus niet voor de langere duur als hij nu al op zijn tenen moet lopen). GTX1070 heeft mijn voorkeur, maar misschien is dit overkill/te weinig?

Wat ik graag wil weten
  1. Welke grafische kaart is voor de gebruikseisen (software + dual 4K) gewenst/nodig.
  2. Kan dit werken met de huidige moederbord's zonder dat zich daar een bottleneck vormt? Denk aan PCI-E en BIOS vs UEFI (Anders zit ik hier verkeerd en moet ik naar een compleet nieuw systeem afgezien van de opslag.)
  3. Waarschijnlijk zijn de huidige voedingen niet toereikend, er zit één 8pins aansluiting voor de gpu, graag vermelden. Tips zijn welkom, maar hierin durf ik wel een keuze te maken.
Ps. over het budget: het moet goed werken.
Pps. waarom overige huidige hardware nog houden (mist het werkt met de nieuwe gpu), gebruikers klagen niet over de snelheid (ik wel). En in toekomst upgraden wordt de prestatie/prijs alleen maar beter.

Beste antwoord (via Lucleo op 28-07-2016 10:55)

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19-09 16:00
Alle kaarten die je daar noemt zijn overkill, alleen wanneer je ook gaat berekenen met de GPU heb je meer kracht nodig, maar dat doe je momenteel niet (die Sapphire in PC1 heeft niet eens unified shaders). Eigenlijk volstaan de meeste videokaarten die een Displayport 1.2 aansluiting hebben, maar als je twee schermen wilt aansluiten, heb je ook wel 2 x Displayport nodig. Dat verhoogt de eisen dan iets in het geval van consumentenkaarten omdat de instapkaarten meestal zo maar één hebben (meestal gebruikt men dan ook maar één monitor en de meeste low end monitors hebben ook geen Displayport).

Maar er zijn wel professionele kaarten die helemaal dienen voor het vlot tonen van 4K op meerdere schermen, zonder rekenkundige krachtpatsers te moeten zijn (en zonder veel te kosten). Bij AMD is er de pricewatch: HP FirePro W2100 2GB, die is voorzien van 2 DP1.2 poorten, voldoende voor 2 maal 4K. (geschrapt, de W2100 doet maar 30Hz blijkbaar wanneer meer dan één 4K monitor gebruikt wordt). Een stapje hoger is de pricewatch: Dell AMD FirePro W4100 2GB, wat krachtiger en voorzien van nog 2 extra DP1.2. Die kaarten verbruiken ook heel weinig energie, zit je niet met 150W videokaarten om alleen beeld weer te geven. Vind het eerlijk gezegd ook bizar dat je denkt dat de RX480 veel lawaai zou maken terwijl je nu nog een X1950Pro gebruikt.

Sommige van de software die gebruikt wordt, zou wel baat kunnen hebben bij het accelereren met de videokaart, dus je kunt dan overwegen om toch iets snellers te nemen maar bv in het geval van die Athlon zal dat toch weinig uit halen. Tenzij je de hele pc's op de schop neemt, denk ik dat een W2100 al een enorme sprong vooruit is.

Ik haalde nu alleen kaarten aan van AMD, Nvidia heeft er in die klasse eigenlijk weinig tegenover te zetten. De Quadro NVS 510 is significant duurder pricewatch: HP NVIDIA NVS 510 2GB (C2J98AA), net zoals de Quadro K1200 pricewatch: PNY NVIDIA Quadro K1200 for DisplayPort (NVS serie is meer bedoeld voor multi monitor, Quadro K/M serie meer voor compute, maar zo goed ken ik die series ook niet echt, denk dat in jouw geval de compute Quadro beter geschikt is).

Maar dat dus terzijde, gezien je eisen zou het eigenlijk helemaal gek zijn om meer uit te geven dan een FirePro W4100. AMD heeft wel nét de opvolger daarvan aangekondigd, de WX4100, die wordt een stuk sneller, maar zou pas in Q4 2016 beschikbaar zijn.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kilmanio
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 14-07-2019
PCI-E is downwards compatibel, dus een PCI-E 3.0 kaart werkt prima in een PCI-E 2.0 slot.

Ik denk dat je beter af bent met een echte workstation kaart zoals een quadro, een firepro, of de opkomende Radeon Pro WX-kaarten.

Hier een artikel over CAD geschikte gpu's: http://graitec.co.uk/hard...-guide/cad-graphics-cards

Aangezien ik nooit een workstation kaart heb gebruikt, kan ik er geen aanraden.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19-09 16:00
Alle kaarten die je daar noemt zijn overkill, alleen wanneer je ook gaat berekenen met de GPU heb je meer kracht nodig, maar dat doe je momenteel niet (die Sapphire in PC1 heeft niet eens unified shaders). Eigenlijk volstaan de meeste videokaarten die een Displayport 1.2 aansluiting hebben, maar als je twee schermen wilt aansluiten, heb je ook wel 2 x Displayport nodig. Dat verhoogt de eisen dan iets in het geval van consumentenkaarten omdat de instapkaarten meestal zo maar één hebben (meestal gebruikt men dan ook maar één monitor en de meeste low end monitors hebben ook geen Displayport).

Maar er zijn wel professionele kaarten die helemaal dienen voor het vlot tonen van 4K op meerdere schermen, zonder rekenkundige krachtpatsers te moeten zijn (en zonder veel te kosten). Bij AMD is er de pricewatch: HP FirePro W2100 2GB, die is voorzien van 2 DP1.2 poorten, voldoende voor 2 maal 4K. (geschrapt, de W2100 doet maar 30Hz blijkbaar wanneer meer dan één 4K monitor gebruikt wordt). Een stapje hoger is de pricewatch: Dell AMD FirePro W4100 2GB, wat krachtiger en voorzien van nog 2 extra DP1.2. Die kaarten verbruiken ook heel weinig energie, zit je niet met 150W videokaarten om alleen beeld weer te geven. Vind het eerlijk gezegd ook bizar dat je denkt dat de RX480 veel lawaai zou maken terwijl je nu nog een X1950Pro gebruikt.

Sommige van de software die gebruikt wordt, zou wel baat kunnen hebben bij het accelereren met de videokaart, dus je kunt dan overwegen om toch iets snellers te nemen maar bv in het geval van die Athlon zal dat toch weinig uit halen. Tenzij je de hele pc's op de schop neemt, denk ik dat een W2100 al een enorme sprong vooruit is.

Ik haalde nu alleen kaarten aan van AMD, Nvidia heeft er in die klasse eigenlijk weinig tegenover te zetten. De Quadro NVS 510 is significant duurder pricewatch: HP NVIDIA NVS 510 2GB (C2J98AA), net zoals de Quadro K1200 pricewatch: PNY NVIDIA Quadro K1200 for DisplayPort (NVS serie is meer bedoeld voor multi monitor, Quadro K/M serie meer voor compute, maar zo goed ken ik die series ook niet echt, denk dat in jouw geval de compute Quadro beter geschikt is).

Maar dat dus terzijde, gezien je eisen zou het eigenlijk helemaal gek zijn om meer uit te geven dan een FirePro W4100. AMD heeft wel nét de opvolger daarvan aangekondigd, de WX4100, die wordt een stuk sneller, maar zou pas in Q4 2016 beschikbaar zijn.