Receiver: Denon of Marantz?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheus2003
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:26
Ik zoek een?
Receiver

Wat is je budget?
€ 900,-

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Films/serie, TV kijken, gamen, etc. Ik heb al een complete 5.1 speaker setup. Ik verwacht met deze receiver vooral mijn front speakers optimaal te gaan gebruiken. Tevens ben ik dan voorbereid op het afspelen van 4k content.

Wat heb je zelf al gevonden?
Denon X4200W of Marantz SR-6010

Welke vragen heb je hier nog over?
Ik ben dus op zoek naar een nieuwe receiver om mijn huidige Denon AVR-2113 te vervangen. Ik ben erg merktrouw en al jaren gebruik ik Denon receivers maar ben nu toch geïnteresseerd in de Marantz. Mijn huidige speaker setup bestaat uit:

Front: Kef IQ9
Center: Kef Q200c
Rear: Kef eitjes
Sub: Klipsch Sub-10 (wordt later vervangen)

Mijn vraag is of er een merk/hoorbaar verschil zit tussen beide receivers? Output van de Denon is iets hoger en beiden hebben Audyssey MultEQ XT32 wat ik sowieso wil hebben. Qua prijs kan ik de Denon voor € 949 kopen en de Marantz voor € 795,-.... een aanzienlijk verschil waardoor de Denon door de meerprijs naar mijn idee niet zo interessant meer is.

Wat raden jullie aan? Wat is jullie ervaring met beide merken?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:57
Algemene ervaring: Ik heb een Marantz gehad (jaar of 10) en nu sinds een jaar of 3 een Denon. Ik moet zeggen dat ik bij beide merken een tegenvallende ervaring heb gehad. De Marantz moest na een maand terug wegens 'ploppen' bij het wisselen van kanalen. Daarnaast deed na vijf jaar de volumeknop het niet goed meer terwijl ik die nauwelijks gebruikt heb. Ook wilde de versterker nog wel eens uitvallen bij zware belasting (films met basdreunen).

Mijn Denon kon na een half jaar terug wegens een kapotte voeding. Een vriend die dezelfde Denon heeft, heeft zeer veel problemen met HDMI (wegvallend geluid, is gerepareerd geweest en heeft nu wederom dezelfde problemen). Daarnaast valt zijn Denon af en toe uit.

De Denon die ik nu heb was wel iets goedkoper dan de Marantz van toen. Wat mij is opgevallen tussen de verschillende versterkers:
- Bouwkwaliteit van Marantz is beter. Meer en steviger metaal tegenover plastic en dun metaal van Denon
- Marantz geeft een wat warmer geluid dan Denon Of dat beter of slechter is hangt van je eigen smaak af

Ik had overigens een Marantz SR-5200 en momenteel een Denon X2000.

Al met al ben ik teleurgesteld door de kwaliteit die beide merken bieden gezien het imago en de prijs. Als ik dan toch zou moeten kiezen tussen de twee zou ik alsnog voor de Marantz gaan aangezien die bij nader inzien toch een iets mooier voller geluid bood (maar dat is dus persoonlijk).

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hokkie
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10-10 16:34

Hokkie

Hello

Zelfde fabriek, zelfde kwaliteit...

http://www.dmglobal.com

 MacBook Air M2  Apple TV 4 64GB  HomeKit  iPhone 13 Pro  Apple Watch Ultra || Pass Labs XA25 || Dynaudio Special Forty || Bluesound Node n130

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:57
Als je dat uitbreidt met: zelfde onderdelen, zelfde productielijnen, zelfde kwaliteitscontrole etc. etc. dan heb je een punt. Het feit dat iets uit dezelfde fabriek komt wil totaal niet zeggen dat het per definitie dezelfde kwaliteit is

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-10 13:02
Let ook op de alternatieven, Onkyo lees ik ook horror stories over, terwijl die bij m'n broer nog steeds werkt (model moet ik je verschuldigd blijven, jaar of 4 oud inmiddels).

Met name HDMI boards vallen bij diverse merken op grote schaal uit, nog steeds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03:55

FeaR

In GoT we trust

Denon en Marantz vallen inderdaad onder dezelfde holding waardoor er wel wat overlap is tussen de modellen. Zo stond de AVR-4520 (vervangen door de X7200) als basis voor de AV8801 van Marantz. Het is vooral dat Marantz door D&M hoger in de markt wordt gezet dan Denon. Daarom ook de aanwezigheid van een pre/pro bij Marantz en niet (meer) bij Denon.

Qua geluid is het een vraag die nooit een antwoord zal kennen aangezien je dan in de discussie komt of er verschillen bestaan tussen versterkers. Met aan de ene kant van het kamp die verschillen hoort en aan de andere kant het kamp dat van mening is dat een versterker gelijk klinkt mits gelijk afgesteld.

Marantz is over het algemeen ook duurder. Waar je de SR6010 en X3200W tegenover elkaar kan zetten qua series is de Denon goedkoper. Het vergelijk in deze situatie is dan ook vooral op prijs en niet qua serie. Veelal scheelt het zo veel dat je van Denon een serie hoger kan nemen. Voordeel daarvan is weer meer opties al heb je die lang niet altijd nodig. Al zijn sommige opties - zoals HDAM - exclusief voor Marantz. Dingen als een alu front paneel is standaard vanaf bepaalde series, plastic zie je voornamelijk in de lagere modellen terug. Men moet ergens op bezuinigen om de prijzen scherp te houden tussen de merken die echt op kwantiteit richten en niet op kwaliteit (mijns inziens een merk als Onkyo)...

Denon heeft naar mijn weten niet grote problemen met HDMI-boards. Wel enkele incidenten natuurlijk maar geen gehele series die kapot gaan zoals de SR6004 van Marantz met de Pop of Death dan wel Onkyo met meerdere jaren problemen. Al is veel - niet alles - ook terug te zetten naar het gebruik. Hoe veel mensen hun receiver niet opsluiten. Er zijn natuurlijk nog meer merken als Yamaha, NAD, etc.

Edit:
Ik kan alleen zeggen dat ik al tien jaar zeer tevreden ben over Denon. Zowel hun Chinese producten als Japanse en daartussen zit al kwaliteitsverschil.

En wat ik ook altijd zeg bij merken als Marantz en Denon: mail HC HIFI voor veelal goede prijzen.

[ Voor 12% gewijzigd door FeaR op 26-07-2016 15:55 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12-10 21:11
Binnenkort komt ook de denon x3300 uit die heeft ook MultEQ XT32
Anders gewoon gaan luisteren of je zelf verschil hoort tussen de modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheus2003
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:26
Bedankt voor jullie reacties. Ik denk dat ik wacht op de Denon AVR-3300w :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:48

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Heb zelf een SR7008 (in combo met B&W 683 S2 + 685 S2) en heb behoorlijk wat problemen gehad. Uiteindelijk is het HDMI board 3x vervangen volgens mij.

Had 2 problemen:
  • Ruis (1x voorgekomen)
  • Wegvallen van beeld na x tijd kijken
Problemen zijn nu al zo'n jaar weg sinds ik receiver actief koel met een 12 cm case fan. Hij wordt erg warm en heb sterk het gevoel dat hij thermisch (vrij) zwak is.
Sinds dien geeft hij geen problemen meer.... temperatuur (en uitval) probleem heb ik in meerdere opstellingen gehad, ook als hij 100% vrij stond.

Heb als nood 2x een oude Hifi versterker van mijn vader aangesloten (Quad 33 / 303) en eigenlijk klinkt die gewoon beter :D. Had toen ik de SR7008 kocht weinig keuze omdat er amper 4k compatibel receivers waren. Liep / loop wel eens met de gedachten de SR7008 te verkopen, maar weet ook niet goed wat wel terug te kopen 8)7.

(wil niet te negatief klinken hoor, eigenlijk doet mijn Marantz het gewoon prima nu!)

[ Voor 5% gewijzigd door Tortelli op 27-07-2016 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Al met al ga je toch een aardig bedrag uitgeven.
Ik denk dat er kwalitatief geen groot verschil zal zijn.
Het is echter vaak dat de combinatie versterker/speaker een klank op kan leveren, die je meer of minder bevalt.
Ik zou de beide receivers bij de dealer eerst beluisteren met de beoogde speakers erop aangesloten, voor ik zou besluiten welke van de twee aan te schaffen.
Succes met de keuze en veel luisterplezier!
Pagina: 1