Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 08:58

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Topicstarter
Het lijkt misschien simpel en ik weet wel 1 oplossing die werkt, maar daar wil ik liever geen gebruik van maken.

Ik heb TL-WR1043ND als AP voor boven. De LAN poorten gebruik ik als switch.
De router is ingesteld als AP en zaken als DHCP zijn uitgeschakeld.
De WAN poort wordt niet gebruikt

Nu wil ik alleen wat zaken herconfigureren (SSID etc.) en nu heb ik geen mogelijkheid om de webinterface te bereiken. Het device zelf heeft namelijk geen IP adres meer. Devices die op de LAN poorten zijn aangesloten zien het device ook niet in een trace route o.i.d.

Ik kan natuurlijk de TP link volledig factory resetten, maar ik vroeg me af of er nog andere methoden zijn om het AP te bereiken?

DHCP / routing moet echt uitgeschakeld blijven, want ik zit niet te wachten op een 2e router in het netwerk.

Beste antwoord (via Hann1BaL op 26-07-2016 22:08)

• VVV-007
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-05 15:36
Als je de DHCP server van een router of AP uitzet, staat er vaak een veld bij waar je hem zelf een IP kan toewijzen waarop hij vanaf het moment dat hij gereset is bereikt kan worden. zo run ik hier mijn router op 192.168.1.1 en mijn AP (Asus router ingesteld als AP) op 192.168.1.254 zo kan ik bij beide dus bij.

Op de WAN poort kun je ook een IP instellen, klopt maar dat is voor de internet verbinding zelf en gezien je hem hier als AP gebruikt, hier niet aan de orde. (de IP instelling waar ik het over heb zit onder de LAN instellingen

Even gezocht hoe het voor jou specifieke router zit. Volgens de handleiding staat de setting voor jou modem onder "Lan" in het menu (terwijl DHCP los in het menu staat), dus in jou geval staat de 2 settings helaas niet op dezelfde pagina....

zie hier hoe je het LAN ip kan instellen
http://nl.tp-link.com/faq-67.html

Dit IP zal hij ook houden nadat je DHCP hebt uitgezet. Let goed op dat je dus een IP kiest in de range van je huidige router, zodat je er straks ook nog bij kan, maar hoog genoeg om geen conflict te krijgen, (vandaar dat ik xxx.xxx.xxx.250 aanraad omdat dat eigenlijk altijd goed gaat bij standaard hardware en instellingen)

[ Voor 8% gewijzigd door VVV-007 op 26-07-2016 16:05 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VVV-007
Als je DHCP uit zet moet je bij ongeveer elk apparaat daarna een IP adres opgeven. Dat zal het ip zijn waarop je hem kan bereiken. Dit moet dan wel in dezelfde range liggen om het eenvoudig te kunnen doen (stel jou interne IP adressen zijn 192.168.1.xxx, dan moet je AP dus ook zo'n adres hebben. Als dit echter op 192.168.2.xxx staat, gaat het niet zo eenvoudig lukken, en moet je tijdelijk een PC rechtstreeks met je AP verbinden en een fixed IP geven in die zelfde range.

Soms kan het zijn dat de AP zelf een IP adres krijgt van je routers DHCP server. Dat zou je mischien kunnen terug vinden in de client tabel van je router.

Je zou een netwerk scan tool kunnen draaien, maar je blijft met het probleem zitten dat mocht hij in een andere IP range staan dat je dan alsnog met fixed IP adressen aan de slag moet.

Aangezien je na de reset maar een paar dingen hoeft in te stellen, waarvan je de meeste nu ook al wil aanpassen, is het waarschijnlijk eenvoudiger om hem gewoon te resetten.

Na de reset moet je het volgende instellen om het als AP te gebruiken:
DHCP server uit
Vast netwerk adres opgeven (evt. optioneel, maar erg handig om te doen zodat je er later makkelijk bij kan)
WiFi instellen (SSID en wachtwoorden), maar die wil je nu ook al aan passen.

Verder hoef je er niets aan te doen. (nou ja, ook WAN poort niet gebruiken, maar dat is nu ook al het geval, dus spreekt voor zich)

Om de reset uit te voeren zonder dat je verder problemen krijgt, kun je het beste tijdelijk de verbinding tussen het AP en de rest van je netwerk verbreken, en 1 PC rechtstreeks aansluiten op het AP (kabel gaat het meest eenvoudig)

Reset dan het het AP en gebruik je PC om alle instellingen aan te passen die je wil en bij voorkeur geef het AP nu een vast IP adres in dezelfde range als je huidige netwerk (in het voorbeeld dus 192.168.1.xxx) maar buiten het bereik van je DHCP pool. Hiervoor kun je eigenlijk altijd wel het adres 192.168.1.250 (verander 192.168.1 in wat jou netwerk gebruikt) gebruiken, aangezien dit xxx.xxx.xxx.250 eigenlijk nooit standaard gebruikt wordt en vaak buiten de standaard DHCP pools ligt. Deze instellen staat vaak op dezelfde pagina als waar je ook de DHCP server uit moet zetten (wat je ook zeker weer moet doen)

Als de DHCP server weer uit staat, verbind je accespoint dan weer met de rest van het netwerk en herstart je PC. Als je nu ooit nog wat aan de settings van het AP wilt doen, kun je hem vinden op xxx.xxx.xxx.250 (192.168.1.250 in geval je netwerk in de 192.168.1.xxx range ligt zoals in het voorbeeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Topicstarter
Mooi gedetailleerd antwoord.

Het toegewezen IP addres zit meestal op de WAN poort en niet op de LAN poorten. De WAN poort kan niet gebruikt worden in deze opstelling. De WAN poort is tenslotte niet aangesloten. Die is wel aan te sluten, maar dan is de vraag of de router zich laat instellen via de WAN poort. Vaak kan dit alleen via de LAN poorten.

De DHCP server uitzetten en het instellen van een IP zijn compleet aparte taken. 1 gaat over het uitdelen van IP addressen door de TP-link. De ander gaat over gaat over instellen of verkrijgen van een IP voor de router, nu AP, zelf.

Het is inderdaad wel zaak dat de AP losgekoppeld wordt van de rest van het netwerk tijdens/na reset, omdat ik anders 2 DHCP servers op het netwerk heb!

Ik gok dat resetten de enige optie is op dit moment :)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• VVV-007
Als je de DHCP server van een router of AP uitzet, staat er vaak een veld bij waar je hem zelf een IP kan toewijzen waarop hij vanaf het moment dat hij gereset is bereikt kan worden. zo run ik hier mijn router op 192.168.1.1 en mijn AP (Asus router ingesteld als AP) op 192.168.1.254 zo kan ik bij beide dus bij.

Op de WAN poort kun je ook een IP instellen, klopt maar dat is voor de internet verbinding zelf en gezien je hem hier als AP gebruikt, hier niet aan de orde. (de IP instelling waar ik het over heb zit onder de LAN instellingen

Even gezocht hoe het voor jou specifieke router zit. Volgens de handleiding staat de setting voor jou modem onder "Lan" in het menu (terwijl DHCP los in het menu staat), dus in jou geval staat de 2 settings helaas niet op dezelfde pagina....

zie hier hoe je het LAN ip kan instellen
http://nl.tp-link.com/faq-67.html

Dit IP zal hij ook houden nadat je DHCP hebt uitgezet. Let goed op dat je dus een IP kiest in de range van je huidige router, zodat je er straks ook nog bij kan, maar hoog genoeg om geen conflict te krijgen, (vandaar dat ik xxx.xxx.xxx.250 aanraad omdat dat eigenlijk altijd goed gaat bij standaard hardware en instellingen)

[ Voor 8% gewijzigd door VVV-007 op 26-07-2016 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Topicstarter
Inderdaad! Daar ging het mis! Nu heeft het device wel een IP.
Nu staat deze ook in de tabel op mijn router.

Ik had hier al eens naar gekeken, maar er moet toch iets fout gegaan zijn in het verleden. De situatie is nu zoals ik deze wenste! Soms kijk je er zelf 10 keer overheen en is feedback van iemand anders handig!