Toon posts:

Hoe verwijder ik read-only status Raspbian SD card volume?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2020 08:04 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Probleem is, er is nog helemaal geen folder. Het volume mount namelijk niet door de corrupte Journaling table. Ik mis een optie zoals in Mac schijfbeheer om een schijf te controleren en te herstellen.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2016 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:04
Als je chkdsk wilt doen op een linux file systeem.
Boot vanaf een xubuntu livecd, steek kaart in je pc,
start gparted,
kies je kaartje,(rechtsboven)
klik op partitie,
dan rechtsklik muis, kies check,
dan wordt file systeem gecontroleerd en gefixt.

Wat je misschien nog moet doen voordat je begint,
is de rechten goed zetten indien je niet kunt schrijven.wijzigen op je linux file systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Waarom van live-CD? Voor de duidelijkheid: ik draai Lubuntu om een Raspberry Pi image te fixen. Het boot-volume dat ik wil repareren is dus niet het live volume.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:04
Installeer gparted, doe de check.

Rechten wijzigen met
gksudo "naam van verkenner"

Misschien nog mounten of unmounten.

[ Voor 63% gewijzigd door jan99999 op 26-07-2016 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Voor ieder antwoord komt er weer een vraag bij haha.
Gparted gevonden maar nu deze melding:
"Vereist installatie van onvertrouwde pakketten". Klinkt een beetje als Gatekeeper op de mac, alleen die kan je met een klik de mond snoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:12

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
Kun je niet gewoon fsck.ext4 /dev/sdb1 ; fsck.ext4 /dev/sdb2 uitvoeren en ze dan mounten?

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik krijg dan dat dit niet gaat op een alleen lezen volume.
Met -n krijg ik de melding dat afspelen journal wordt overgeslagen en dat de partitie "schoon" is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-09 22:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je weet dat je ook een -f optie hebt om de check te forceren? Lees de man-page maar eens van fsck. ;)

Daarnaast moet je uiteraard ook 100% zeker weten dat de write lock niet op de SD kaart is omgezet. Je kan dan nog zo veel willen doen, maar als write-lock aan staat, kan je niets wijzigen.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hardware write protect op een MicroSD?
-f werkt ook niet, zelfde melding: write protect.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2016 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

In principe geen schakelaar, maar je weet het nooit. ;)

Het lijkt mij handiger om de data eraf te halen die je wilt hebben en Rasbian er opnieuw op te zetten. Ben je sneller klaar. Weet je ook of de SD kaart nog wel OK is.

[ Voor 10% gewijzigd door Hero of Time op 26-07-2016 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Data eraf halen zou ik graag doen, maar ik zie helemaal niks. Dataherstel in Gparted loopt ook spaak op fout in bestandssysteem. Waar heb ik dan herstel voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als je niets ziet, 'm niet kan mounten en wat je ook probeert tegen foutmelding aan loopt, is er maar 1 reden: SD kaart is corrupt. En flink. Ik verwacht dan ook niet dat je er ook maar iets zinnigs af kan halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Hero of Time schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 13:53:
In principe geen schakelaar, maar je weet het nooit. ;)

Het lijkt mij handiger om de data eraf te halen die je wilt hebben en Rasbian er opnieuw op te zetten. Ben je sneller klaar. Weet je ook of de SD kaart nog wel OK is.
Op sommige kaartjes zit wel degelijk een schakelaartje. Dat is overigens geen hardwarematige read-only switch, maar wel iets wat door het OS gelezen kan worden, en afhankelijk van de driver kan die het device als read-only beschouwen.

nevermind, micro-sd ....

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
klinkt als een corrupte kaart imo... Raspberry Pi's zijn daar wel goed in op zich ;)
hoevaak ik wel niet gevloekt hebt op mn Pi1b dat de 16 GB kaart corrupt was.... later overgestapt op samsung 16GB microSD + SD adapter i.p.v. kruidvat kaartjes en hij ging ineens veel minder vaak stuk :)

Kaart zelf was na een format weer prima te gebruiken.. :P alleen na 48~72h in de Pi ging het weer corrupt zijn.. en dat heb ik met de samsung kaartjes nog niet ondervonden..

[ Voor 7% gewijzigd door SMSfreakie op 26-07-2016 14:34 ]

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Maar kun jij mij vertellen waarom er op 1 dag 3 SD kaarten op dezelfde manier corrupt zijn? Raspberry Pi 1 is defect, RPi 2 en een derde met RetroPie.

Volgens mij heeft EXT4 serieuze issues, een dermate corrupt bestandssysteem door stroomonderbreking heb ik bij OSX/Windows nog nooit meegemaakt.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2016 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zet de Pi's wel te koop, en koop een nieuwe MacMini. Wat een zeverkastjes zeg.

Maar komaan, je moet Lubuntu toch wel zover kunnen krijgen dat ie een read-only vlag negeert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Hoe kun je iets negeren als het helemaal naar de kloten is? Je auto heeft geen versnellingsbak meer, de motor is eruit gedonderd, remmen zijn vastgeroest en je wil er nog steeds me gaan rijden. 8)7

Het file system zit in het image van het OS dat je op de Pi wilt draaien. Je kan daar niet heel erg veel aan doen.

Als je gaat wachten op een Mac Mini, kijk dan net zo goed naar een Intel NUC. Goedkoper en je kan er (zo goed als) alles op draaien wat je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik kijk ook naar intel NUC, alleen welk OS draai je dan het beste? Ik heb Apache/MySQL nodig.

Inmiddels draai ik een backup van de partitie met Testdisk. Hopelijk heb ik dan de laatste filestructuur terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Op een NUC draai je ook gewoon Linux. Ik weet echter niet wat voor storage systeem het heeft. Als er een gewone harde schijf of SSD in gaat, heb je iig deze issues niet die je met de Pi en een SD kaart hebt. Overigens hangt het ook erg af van het merk SD kaart, zoals hier eerder is gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Hero of Time schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 15:29:
Op een NUC draai je ook gewoon Linux. Ik weet echter niet wat voor storage systeem het heeft. Als er een gewone harde schijf of SSD in gaat, heb je iig deze issues niet die je met de Pi en een SD kaart hebt. Overigens hangt het ook erg af van het merk SD kaart, zoals hier eerder is gezegd.
sd kaart kan een wereld van verschil maken. en verder misschien de MySQL DB ook naar een usb stick laten schrijven :?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Testdisk is i.i.g. goede oplossing geweest om de data te herstellen. Heb nu de volledige inhoud terug. Kun je uit een file ook de MySQL database herstellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

MySQL database is gewoon een bestand op je file system. Als je alles terug kan lezen, kan je ook de database terugzetten.

Pagina: 1