Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lensy
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-06 19:26
Hallo,

Ik probeer HEVC video files (720p) af te spelen van mijn Synology DS216j op mijn Samsung "smart" tv UE46F5700. Dit lukt jammer genoeg niet: "video codec not supported".

Voor zover ik terugvind heeft dat Samsung model de codec voor HEVC x265 video files inderdaad niet, en hier gaat Samsung waarschijnlijk niet voor zorgen in de firmware updates. Zeer jammer...

Dit zou moeten op te lossen zijn met video transcoding dacht ik? De Synology DS216j kan dit blijkbaar niet zelf (vb via DS Video), want hij valt onder Group 2:
https://www.synology.com/...code_videos_for_my_device.

Na wat zoeken ben ik bij Plex beland, alles geïnstalleerd en het transcoden en dus afspelen lukte. MAAR dit telkens in stoten van 10 seconden, dus niet echt ideaal. Het transcoden van HEVC files is blijkbaar te zwaar voor deze Synology... Of toch bij mijn video bestanden.

Kent nog iemand mogelijke oplossingen? Bestaat er een manier om de codec te installeren op de Samsung, of ga ik echt naar een nieuw 4K model moeten kijken enkel om HEVC te kunnen afspelen? Een zwaardere Synology was ook een optie, maar ik heb nog maar net de DS216j gekocht :)

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via lensy op 27-07-2016 09:55)

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
De meest eenvoudige oplossing is om een losse mediaspeler te gebruiken die wel h.265 ondersteund. Doorgaans zal dit ook nog eens veel prettiger werken dan via een "smart"-tv. Er zijn diverse opties in de Pricewatch. Nog een andere optie is een kleine htpc zoals bijvoorbeeld een Intel NUC; heb je nog meer mogelijkheden in handen.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Niet online
De meest eenvoudige oplossing is om een losse mediaspeler te gebruiken die wel h.265 ondersteund. Doorgaans zal dit ook nog eens veel prettiger werken dan via een "smart"-tv. Er zijn diverse opties in de Pricewatch. Nog een andere optie is een kleine htpc zoals bijvoorbeeld een Intel NUC; heb je nog meer mogelijkheden in handen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lensy
Aha dat is inderdaad nog een optie, bedankt! Het is echter wel weer een extra toestel plaatsen, waar ik niet direct voorstander van ben.

Dus voorlopig is het afwegen tussen een mediaplayer en een TV upgrade :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Niet online
lensy schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 09:55:
Dus voorlopig is het afwegen tussen een mediaplayer en een TV upgrade :)
Ik zou je adviseren om voor een mediaspeler te kiezen. Als je de ingebouwde speler van een "smart" tv gebruikt, ben je afhankelijk van de codec ondersteuning en het update beleid van de fabrikant. En die is doorgaans niet al te best. Met een mediaspeler kun je gewoon alle kanten op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polster
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:39
Deze NAS is niet krachtig genoeg om on the fly the transcoden via Plex of DSVideo. Wel biedt Plex, en ik geloof ook DSM 6, de mogelijkheid om video's om te zetten in een ander formaat dat je TV wel slikt op momenten dat je NAS niets te doen heeft. Dus niet real time maar bijv. 's nachts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
S1NN3D schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 08:47:
Kleine toevoeging hierop; HEVC / x265 is ook nog geen vaste standaard naar mijn weten, het kan dus nog veranderen. Het lijkt mij dan ook vrij onwaarschijnlijk dat er al (voldoende) televisies zijn die x265 support hebben. Overigens sta je met een app zoals Plex ook los van codecs en updates van de leverancier. ;)
Polster schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 10:11:
Deze NAS is niet krachtig genoeg om on the fly the transcoden via Plex of DSVideo. Wel biedt Plex, en ik geloof ook DSM 6, de mogelijkheid om video's om te zetten in een ander formaat dat je TV wel slikt op momenten dat je NAS niets te doen heeft. Dus niet real time maar bijv. 's nachts.
In Plex kun je eventueel nog proberen om ipv Direct Play, Direct Streaming te gebruiken. Plex transcode de content dan niet, maar zet de container over naar een ander formaat, wellicht kan het apparaat het formaat zelf wel aan, maar moet het in een andere container zitten (.mp4 ipv .mkv bijvoorbeeld). ;)
lensy schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 08:38:
Na wat zoeken ben ik bij Plex beland, alles geïnstalleerd en het transcoden en dus afspelen lukte. MAAR dit telkens in stoten van 10 seconden, dus niet echt ideaal. Het transcoden van HEVC files is blijkbaar te zwaar voor deze Synology... Of toch bij mijn video bestanden.
Dat is op zich zo raar niet. De DS216j heeft een zwakke CPU en de content die je wilt afspelen is compressed, dus moet eerst decompressed worden, x265 / HEVC valt dus zwaar op de CPU, de DS216j is dus ongeschikt voor x265 / HEVC en transcoding in het algemeen volgens mij. Check even de NAS compatability guide. De DS214 (ik gok dat dat een voorganger is) heeft in elk geval geen transcoding support.

Zou je switchen naar x264 content, dan kan de TV het zelf afspelen (doet mijn UE40F6770 ook namelijk) en hoef je dus niet te transcoden. Transcoden moet je dus eigenlijk zoveel als mogelijk zien te voorkomen. Voor Samsung is er een 3rd party Plex app beschikbaar, wat goed werkt.

[ Voor 55% gewijzigd door CH4OS op 27-07-2016 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-01-2024
CH40S schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 10:21:
[...]
Kleine toevoeging hierop; HEVC / x265 is ook nog geen vaste standaard naar mijn weten, het kan dus nog veranderen. Het lijkt mij dan ook vrij onwaarschijnlijk dat er al (voldoende) televisies zijn die x265 support hebben.
x265 is een encoder om video's te coderen naar de H.265 / HEVC codec. Televisies komen dus niet met support voor x265 aangezien televisies geen video's hoeven te encoderen.

Er zijn overigens al een hoop televisies die HEVC kunnen decoderen. Vrijwel alle UHD-televisies die je momenteel kunt kopen, kunnen het. Al kunnen hier ook beperkingen aan zitten zoals enkel ondersteuning via USB en niet via het netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lensy
Bij Plex loopt Direct Streaming ook niet vlot jammer genoeg. Ik kan inderdaad de bestanden "optimaliseren", waarbij Plex het omzet naar een leesbaar formaat wat ook lukt, maar dit duurt héél lang dus niet echt een optie.
Dimens schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 11:43:
Er zijn overigens al een hoop televisies die HEVC kunnen decoderen. Vrijwel alle UHD-televisies die je momenteel kunt kopen, kunnen het. Al kunnen hier ook beperkingen aan zitten zoals enkel ondersteuning via USB en niet via het netwerk.
Aha ik wist niet dat er zulke beperkingen bestonden, hoe wordt dit vermeld? Ik wil natuurlijk dat als ik een UHD-tv koop deze het decoderen aankan rechtstreeks van de Synology :)

Dat of toch een mediaplayer.

Bedankt voor het meedenken en de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcellux
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-05-2022
Ik gebruik de PLEX app van mijn Samsung TV om H.265 af te spelen en dat gaat zonder problemen. (iMac als PLEX server)

Whenever people agree with me I always feel I must be wrong

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lensy
Ik denk dat je iMac wel wat meer rekenkracht heeft dan mijn Synology :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-01-2024
lensy schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 22:41:

Aha ik wist niet dat er zulke beperkingen bestonden, hoe wordt dit vermeld? Ik wil natuurlijk dat als ik een UHD-tv koop deze het decoderen aankan rechtstreeks van de Synology :)
Soms in het instructieboekje, soms helemaal niet. Het beste kun je nog altijd een mediaspeler kopen.
Pagina: 1