Ubuntu + Windows 10 dual booten vraag

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StopEcocide
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21-09 08:49
Ik heb Ubuntu 16.04 op mijn pc staan en ik wil daar graag een dualboot met Windows 10 (key gekocht) van maken.
Al mijn data staat op een aparte schijf en daar wil ik na een installatie van Windows 10 nog bij kunnen. Ik heb geen medium om 1,5 TB te back-uppen, dus ik durf niet aan de installatie te beginnen.

Als ik nu Windows 10 wil installeren, vraagt ie dan aan mij of ik er een dualboot van wil maken of issie zo agressief dat hij Ubuntu meteen eraf knikkert?

Word Aardebeschermer en help mee om ecocide tot een internationale misdaad te maken: Eco Justice 💚🌍💚

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Windows 10 zal de bootloader van Linux, Grub, overschrijven.
Dus, dat moet je dan na de installatie herstellen met een Linux installatie-medium, cd of usb iso.
Overigens zou ik wel nadenken over een backup-oplossing als er belangrijke bestanden bij zitten en op slechts één schijf staan.
Aanvulling: tijdens installatie van Windows wel een lege ruimte of partitie op je schijf kiezen en niet de Ubuntu partitie natuurlijk.

[ Voor 19% gewijzigd door Soldaatje op 25-07-2016 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tom.cx
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 25-07 15:06
Je kan eventueel Windows ook virtueel draaien. Hoef je ook geen Windows 10 dual boot te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:19

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als je systeem via UEFI boot, is er geen zorgen over het overschrijven van de bootloader, de EFI loader van Ubuntu komt netjes naast die van Windows te staan (en andersom). Enige wat is, is de volgorde van EFI loader. Als je Windows na Linux installeert, moet je in het UEFI menu de volgorde aanpassen zodat Ubuntu weer de voorkeur heeft. Dan is een update van de grub config genoeg om Windows te zien en kan je die selecteren, zonder telkens het systeem Boot Menu op te roepen.

Zorg er hoe dan ook voor dat je ongepartitioneerde ruimte hebt voor Windows. Want Windows maakt meer dan 1 partitie aan.

Backup van al je data is uiteraard verstandig.

Commandline FTW | Tweakt met mate