Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nisya
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-04 10:59
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Alles wat je met een 5-6 jaar oud (voor toen in die tijd below average)systeem nu niet kan. Vooral games hij mag best overkill zijn, maar wil bottleneck voorkomen uiteraard. Is ook mede voor bedrijfsgebruik, hij zal de hele dag aanstaan.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Prijs ligt niet zo nauw, het is tevens voor bedrijfsgebruik ook dus BTW aftrek + afschrijving. Laat ik verder buitenbeschouwing hier. Zonder dat leg ik het op max 1500.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Mijn scherm: pricewatch: Acer G246HYL Zwart
Headset, muis, toetsenbord doen het nog, maar die worden ook ASAP vervangen, maar laat ik liever buiten beschouwing.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
16gig? omdat het kan..
Heb enigszins getwijfeld over videokaart, maar met het oog op de toekomst en nu ik het kan veroorloven is mijn keuze toch de 1070, en geen rx480/1060, Wil toch na al die jaren genieten van goede en soepele games.
Processorkoeling heb ik niet in de lijst gezet? Wel eentje zoeken?
Zelfde verhaal voor een netwerkkaart, ik gebruik al jaren een zo'n belkin wireless adapter en dat werkt goed genoeg.
Processor zelf: ondanks mijn mindere pc verleden heeft er toch altijd een goede processor ingezeten, wil ik graag zou houden. Misschien dat ik een keer wat stream voor vrienden ook.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik sta open voor andere merken, de meeste die in de lijst staan heb ik een goed gevoel / ervaring bij (Nvidia en Samsung bijv). Tevens geef ik toe dat ik in het oerwoud van de merken nu niet bijster wijs ben

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Hij mag best een beetje overkill zijn voor wat ik wil

Ga je overklokken?
Nee, anders had ik die K processor moeten nemen en een Z moederbord! (kijk, ik weet wel wat..)

Wat verwacht je van ons?
Bepaalde dingen heb ik maar gepakt omdat ze goede reviews hebben en ook aansluiten met mijn wensen, bijvoorbeeld die SSD die ook in de best buy guide staat (Samsumg + 500gig voldoet ook, extra HDD kan altijd later nog)
Is de voeding overkill qua vermogen?
Heb ik een processorkoeler nodig? Overige koeling?
Case? afmetingen moet hij passen als het goed is, deze leek me wel mooi + populair en goede reviews.
Welke 1070? Deze trok mijn oog op verschillende sites, MSI schijnt ook wel goed te zijn
Moederbord; ja ik heb niet bijzonder veel aansluitingen o.i.d. nodig, standaard voldoet denk ik, maar gaat dat allemaal passen?
Windows 10? OEM of toch de '100 euro versie', zit niet bij het lijstje gevoegd.

Ik dacht laat ik vast een concrete build posten voor wat kritiek, en dan zal ik zelf ook even de details gaan bekijken. Als iemand er verstand van heeft of obvious fouten/kritiek/tips spot hoor ik het graag! Verdere vragen benatwoord ik ook graag!

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600 Boxed€ 230,-€ 230,-
1Gigabyte GA-B150-HD3P€ 86,90€ 86,90
1MSI GeForce GTX 1070 GAMING X 8G€ 548,90€ 548,90
1NZXT S340 Colour Edition Zwart/Rood€ 69,-€ 69,-
1Crucial CT2K8G4DFD8213€ 63,95€ 63,95
1Cooler Master GM G550M€ 64,-€ 64,-
1Samsung 850 EVO 500GB€ 148,85€ 148,85
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.211,60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zion
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
Uitgaande van je budget, en dat je geen bottlenecks wil hebben, kom ik als ik jouw voorkeuren zoveel mogelijk in stand houdt op zoiets uit (uitleg onder de lijst):

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700 Boxed€ 316,10€ 316,10
1Asus H170 PRO GAMING€ 132,95€ 132,95
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 44,95€ 44,95
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 87,99€ 87,99
1Cooler Master V550 Semi-Modular€ 67,54€ 67,54
1Samsung SM951 (NVMe) 512GB€ 234,50€ 234,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.501,93

1. Core I7 6700, want je wilt toekomstbestendigheid, en met zo'n beest van een videokaart wil je niet op je processor hoeven wachten, wat bij sommige spelletjes een mogelijkheid zou kunnen zijn.
2. Een H170 moederbord, dit moederbord heeft een M.2 aansluiting (voor snellere SSD's), een USB 3.1 Generatie 2 type C connector (tot 10Gb/s datatransfer/s), en een intel netwerkkaart (altijd goed voor standaardondersteuning op eigenlijk alle platformen) en wat meer instelmogelijkheden tov de B150
3. Dezelfde MSI als jij wilde, prima kaart, wel zo'n beetje de duurste 1070 die je kunt krijgen, dus je zou ook voor een iets goedkopere custom kaart gaan, jouw keuze.
4. NZXT kast omdat jij die mooi vond, kast is altijd persoonlijke keus.
5. Corsair Vengeance Low Profile geheugen, Low Profile is altijd fijn, omdat je dan maximale keuze uit aftermarket CPU koelers hebt, + sneller 3000Mhz vs 2133Mhz die jij gekozen had, plus bijna 1/3e snellere acces time (10ns ipv 14,85ns die jij gekozen had)
6. Ik heb weinig verstand van voedingen, het broertje genomen van de voeding die destijds mij aangeraden was in het voedingen topic hier op GoT
7. Samsung SM951 NVME M.2 SSD 512GB, SSD op de veel snellere M.2 aansluiting die op dit moederbord zit, met de nieuwste NVME standaard, lees/schrijfsnelheden van 2150/1550MB/s tegenover de 550/450MB/s van de SSD die jij gekozen had.
8. Scythe Mugen 4 PCGH Koeler, om je stille gaming rig (met stille voeding + GPU) zo stil mogelijk te houden.

Dit voor € 1,93 over budget ;).

10-08-1999 - 10-08-2022, 23 jaar zion @ Tweakers.net
systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelvD
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 24-08 13:13
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6500 Boxed€ 206,50€ 206,50
1Gigabyte GA-B150-HD3P€ 86,90€ 86,90
1Cryorig M9i€ 32,98€ 32,98
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2133C13R€ 72,95€ 72,95
1Corsair RM550x€ 95,95€ 95,95
1Samsung 850 EVO 500GB€ 148,85€ 148,85
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.262,03

500 GB SSD is de beste keuze met dit budget. Een NVMe SSD zoals zion aaanbied is zeer overdreven een geeft bijna geen voordeel in games (misschien een paar seconden sneller laden ) Dat is het echt niet waard. HDD van een paar TB kan er altijd later nog bij idd.

In het lijstje van zion is het moederbord RAM en de i7 ook zwaar overkill voor gaming.

CPU koeler zou ik wel nemen aangezien je niet gaat overklokken is ook niet zo'n hele dure nodig maar deze is wel stiller en staat mooi in een kast met raam.

MSI GTX 1070 prima keuze. Past allemaal prima in de kast.

Voeding die er bij zit is wel iets duurder maar wel van uitzondelijke kwaliteit en 10 jaar garantie. (mag ook wel als je er 1250 € insteekt.

Windows 10 kun je prima een OEM versie pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nisya
Hey, bedankt voor de replies, ik lees veel interessante en ook wel verleidelijk dingen! Mijn verdere gedachten op jullie advies.

@zion
1. i5 vs i7, na wat ik heb gelezen is een i7 (hyperhreading is het verschil voornamelijk?) het niet waard voor gamen. Vandaar dat ik ook de i5 6600 (zonder k) in het lijstje hebt gezet. Is een i7 100 euro meer waard, wel verleidelijk vooral met het budget. Ik zal morgen met mn vrije tijd het nog even overdenken
2. Ik heb eerlijk gezegd maar een B serie in het lijstje gezet ivm met de best buy guide en omdat die meer reviews had. Ik moet me nog iets meer verdiepen in de moederborden, zeer interessante info over het verschil!
3. Denk dat dat die het wel word, voor mij is het ook een chaos die custom kaarten, zal er nog een verdere blik op proberen te werpen, maar als ik zo rond ees kan het niet misgaan met deze en dat is me best 30 euro waard.
4. Zolang alles maar past, ken iemand die ook een raam in de kast heeft wel leuk ;)
5. Niet veel prijsverschil voor de Mhz zie ik, neem aan dat ik dan ook moet letten op de moederbord keuze mocht ik voor de 3k MHz gaan.
6. Zal er een blik op werpen als ik morgen wakker word, had er maar eentje gepakt die me wat leek.
7. Harde schijf die ik nu heb is echt een irritatie, als ik iets overkill wil hebben is dat het. Hoeveel de snelheden in de praktijk waard zijn zal ik even verder naar kijken. Moederbord moet het ook aankunnen lees ik dus bedankt dat je dat erbij zet, zal erop letten!
8. Qua geluid ben ik best wel wat gewend met mn huidige kast, vooral in de zomer. Hoe stiller hoe beter natuurlijk.. Heb blijkbaar toch een koeler nodig, dus nog meer research tijd.

Bedankt voor je lijstje, aantal dingen geleerd en het is zeer verleidelijk plus een niveautje sterker dan mijn lijst. In principe binnen budget, wat overblijft van het budget kan natuurlijk ten goede aan muis/toetsenbord binnenkort ;)

@Michael
- 500 GB is inderdaad voor mij genoeg voorlopig, Ik gebruik atm wel meer, maar ben gewoon te lui oude dingen eraf te halen zolang ik nog voldoende ruimte heb. Ik zie dat er numeriek een enorm verschil inzit tussen de SSD's, maar ik vraag me inderdaad af hoe groot dat verschil in de praktijk is.
- Het is inderdaad een klasse boven mijn samenstelling, verleidelijk, moet even mijn opties bekijken.
- CPU koeler it is then, zal een kijkje nemen als ik wakker ben morgen.
- Ja 1070 wordt het wel, mooi om te horen dat het zou passen
- Voeding lijkt me ook een belangrijk onderdeel om toch kwaliteit te pakken, voordat alles gefrituurd wordt (is dat een ding of heb ik slaap nodig)
- Scheelt toch 60 euro zo uit mijn hoofd, hoop dat de pc net zolang meegaat als die ik nu heb.. :)

Nogmaals bedankt voor jullie reacties, morgen een hoop te doen qua onderzoek/mijn wensen. Als er nog tips / dingen zijn hoor ik het graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelvD
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 24-08 13:13
Nisya schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 01:06:
Hey, bedankt voor de replies, ik lees veel interessante en ook wel verleidelijk dingen! Mijn verdere gedachten op jullie advies.

@Michael
- 500 GB is inderdaad voor mij genoeg voorlopig, Ik gebruik atm wel meer, maar ben gewoon te lui oude dingen eraf te halen zolang ik nog voldoende ruimte heb. Ik zie dat er numeriek een enorm verschil inzit tussen de SSD's, maar ik vraag me inderdaad af hoe groot dat verschil in de praktijk is.
- Het is inderdaad een klasse boven mijn samenstelling, verleidelijk, moet even mijn opties bekijken.
- CPU koeler it is then, zal een kijkje nemen als ik wakker ben morgen.
- Ja 1070 wordt het wel, mooi om te horen dat het zou passen
- Voeding lijkt me ook een belangrijk onderdeel om toch kwaliteit te pakken, voordat alles gefrituurd wordt (is dat een ding of heb ik slaap nodig)
- Scheelt toch 60 euro zo uit mijn hoofd, hoop dat de pc net zolang meegaat als die ik nu heb.. :)
Numeriek lijkt het inderdaad een groot verschil alleen is het verschil tussen HDD en SSD nog veel groter waardoor je dat verschil dus wel merkt.

Slechte kwaliteit voeding kun je inderdaad je andere onderdelen mee beschadigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zion
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
@Michael:
Ja ik weet dat het overkill is, en hij geeft zelf te kennen dat het op de toekomst gericht moet zijn, hij géén bottlenecks wil hebben, en een budget heeft van 1500 omdat hij én geen BTW hoeft af te dragen, én de PC kan afschrijven....

een I5 kan wel degelijk een bottleneck zijn bij (nogmaals) sommige spellen, kijk er de fora maar op na.
en een M.2 SSD is gewoon de toekomst, overkill? ja, maar als je het budget hebt, is het zeker geen slechte aankoop, alles werkt gewoon nog net even vlotter, je hoeft hem niet op je normale sata poorten aan te sluiten, en is dus (nogmaals, in ZIJN situatie met afschrijving/geen BTW) zeker geen slecht advies.

Overigens gaf hij aan dat het ook werk computer wordt, en met games (grote sequentiele bestanden) heeft het inderdaad niet heel veel toegevoegde waarde, bij veel random 4k bestandjes daarentegen wel.

Met dat systeem heb je gewoon geen bottlenecks meer, nu niet en over 3 jaar nog niet (normale afschrijvingstijd van een werk pc).

Ja je kan een (veel) goedkoper systeem in elkaar zetten die het ook prima doet, maar daar vroeg hij niet om, hij vroeg om een werk/game pc waar geen bottlenecks in zaten met een budget van € 1500,-

10-08-1999 - 10-08-2022, 23 jaar zion @ Tweakers.net
systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nisya
Inderdaad vind ik een beetje overkill niet erg vooral nu het budget vrij ruim is, die i7 begint mij toch te trekken en een keer futureproof zijn mag van mij ook wel. Tis wel een beetje dat dan alles gelijk het beste mee kan in de upgrade. Desalniettemin is het een hoop geld, twijfels, twijfels, moet er nog maar een nachtje over slapen.

Ik waardeer jullie reacties en discussie in ieder geval :) Zeer leerzaam ook.
Pagina: 1