Mijn vraag:
Hallo allen,
Er zijn mensen die een heel gamesysteem ineens kopen, en er zijn er die met en met upgraden. Ik zelf ben een van die laatste categorie.
Het "nadeel" van gedeeltelijk upgraden is, dat e.e.a. niet perfect op elkaar is afgestemt is/ blijft, vrees ik. Nieuwe snelle componenten worden gebruikt op "oude, langzamere" componenten.
...
Relevante software en hardware die ik gebruik:
Case: Corsair R 300: voor 2 x 140 mm in, zijkant: 1 x 120 mm in, achter x 120 mm uit, boven: 2 x 120 mm radiator CorsairH100 uit
Mobo: Asus sabertooth 990FX R2.0 (kwaliteits bordje, maar toch al wat ouder)
CPU: AMD FX 6300 4.1 Ghz (beetje overgeklokt)
CPU cooler: Corsair H100
Geheugen: 4 x 4 Gb Corsair XMS 1333 Mhz
GPU: Sapphire Radeon NITRO R9 390 8G (vrij recent aangeschaft)
Monitor: Benq 2420HD 24" 1920 x 1080 Full HD
HD: 1 x SSD Crucial M4 128 GB (OS en enkele programma's)
Game SSD: 1 x SSD Crucial BX200 480 GB (O.a: Bf 4, BF Hardline, The Division, World of Tanks, e.a)
Data HD: 1 x Spinpoint F3 1 TB 7200 RPM Sata 600 (foto's, programma's en twijfelachtige video's....:-)
DVD: Optiarc DVD RW AD-7170S (word bijna niet gebruikt)
Muis: Microsoft SideWinder X5 (oudje, maar doet het nog prima)
Keyboard: Logitech G11 (zelfde als de muis, werkt nog steeds prima)
Voeding: Be Quiet 730 Watt
Windows 10 64 bit
...
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Nou ja, mijn laatste update was de GPU. Op zich wat overkill voor mijn monitor idd, ik weet. Maar deze kan de eerste 3 jaar wel mee, meen ik.
Op een of andere manier heb ik het gevoel dat mijn mobo, of misschien mijn CPU de bottleneck vormt of gaat vormen.
Ik denk aan een grotere monitor op kortere termijn, (28"?) maar daar zal de graka geen probleem mee hebben, denk ik.
Mijn vraag om advies is deze: welk component kan ik het beste upgraden om de pc weer voor een drietal jaren up to date te krijgen?
Of is de pc prima in orde voor mijn gebruik, Mail, surfen en gamen, en kan ik beter nog even wachten, en later gaan voor een grotere upgrade?
Ik vis hierbij niet naar bepaalde componenten, maar eerder naar advies welk gedeelte ik het beste zou kunnen upgraden.
Bij voorbaat dank,
Roland
...
Hallo allen,
Er zijn mensen die een heel gamesysteem ineens kopen, en er zijn er die met en met upgraden. Ik zelf ben een van die laatste categorie.
Het "nadeel" van gedeeltelijk upgraden is, dat e.e.a. niet perfect op elkaar is afgestemt is/ blijft, vrees ik. Nieuwe snelle componenten worden gebruikt op "oude, langzamere" componenten.
...
Relevante software en hardware die ik gebruik:
Case: Corsair R 300: voor 2 x 140 mm in, zijkant: 1 x 120 mm in, achter x 120 mm uit, boven: 2 x 120 mm radiator CorsairH100 uit
Mobo: Asus sabertooth 990FX R2.0 (kwaliteits bordje, maar toch al wat ouder)
CPU: AMD FX 6300 4.1 Ghz (beetje overgeklokt)
CPU cooler: Corsair H100
Geheugen: 4 x 4 Gb Corsair XMS 1333 Mhz
GPU: Sapphire Radeon NITRO R9 390 8G (vrij recent aangeschaft)
Monitor: Benq 2420HD 24" 1920 x 1080 Full HD
HD: 1 x SSD Crucial M4 128 GB (OS en enkele programma's)
Game SSD: 1 x SSD Crucial BX200 480 GB (O.a: Bf 4, BF Hardline, The Division, World of Tanks, e.a)
Data HD: 1 x Spinpoint F3 1 TB 7200 RPM Sata 600 (foto's, programma's en twijfelachtige video's....:-)
DVD: Optiarc DVD RW AD-7170S (word bijna niet gebruikt)
Muis: Microsoft SideWinder X5 (oudje, maar doet het nog prima)
Keyboard: Logitech G11 (zelfde als de muis, werkt nog steeds prima)
Voeding: Be Quiet 730 Watt
Windows 10 64 bit
...
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Nou ja, mijn laatste update was de GPU. Op zich wat overkill voor mijn monitor idd, ik weet. Maar deze kan de eerste 3 jaar wel mee, meen ik.
Op een of andere manier heb ik het gevoel dat mijn mobo, of misschien mijn CPU de bottleneck vormt of gaat vormen.
Ik denk aan een grotere monitor op kortere termijn, (28"?) maar daar zal de graka geen probleem mee hebben, denk ik.
Mijn vraag om advies is deze: welk component kan ik het beste upgraden om de pc weer voor een drietal jaren up to date te krijgen?
Of is de pc prima in orde voor mijn gebruik, Mail, surfen en gamen, en kan ik beter nog even wachten, en later gaan voor een grotere upgrade?
Ik vis hierbij niet naar bepaalde componenten, maar eerder naar advies welk gedeelte ik het beste zou kunnen upgraden.
Bij voorbaat dank,
Roland
...