arm platenspeler Thorens TD280Mk2 lift te snel bij 45 toeren

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Als ik een 45 toeren plaatje afdraai op mijn Thorens TD 280 MkII platendraaier wordt de arm al gelift vóór het einde van de groef (en dus van het gespeelde nummer) is bereikt. Bij 33 toeren niet. Kennelijk is de draaier zo afgesteld dat wanneer de arm op een bepaalde minimale afstand van de centrale as is gekomen, hij omhoog gaat. Bij 33 toeren platen is die afstand (op de plaat) groter dan bij 45 toeren plaatjes. Ik neem aan dat je die afstand kunt bijstellen, maar hoe?
Ik kan hem open schroeven en proberen uit te vinden wat ik moet bijstellen, maar als ik een indicatie heb waar ik moet zoeken wordt het gemakkelijker.
Kan iemand mij op weg helpen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:03
http://www.vinylengine.com/library/thorens/td280.shtml

Staan alle documenten en how-to's die je nodig hebt.

Met een snelle blik door de servicemanual lijkt het alsof de return functie niet mechanisch maar electrisch getriggerd wordt.

mogelijk zijn wat condensatoren aan vervanging toe. Dit is iig niet af te stellen met een simpele stelschroef.

[ Voor 56% gewijzigd door nachtnet op 25-07-2016 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hartelijk dank N8 voor de reactie op mijn vraag. Elders las ik onder "tone-arm lifts prematurely": "the auto-stop function is opto-electronically triggered. Locate the device, clean it and adjust it if still needed after cleaning". Dat wijst in dezelfde richting. Blijkbaar zit er een of ander electrisch oogje dat een signaal stuurt als de arm een bepaald punt heeft bereikt. Ik weet nu in welke richting ik moet zoeken. Dank voor de vingerwijzing!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
laat maar horen hoe het gaat.
(tip maak veel en duidelijke foto's tijdens het uit elkaar halen van de divers onderdelen.. (de service manual is vrij donker waardoor niet altijd goed te zien is wat waar precies zit.))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantasma7988
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05-12-2024
Mocht je er niet uit komen ,ik weet iemand in nijmegen die heel goed is met die thorens en die weet zeker hoe je het precies moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor deze reactie, Fantasma7988! Tot nu toe ben ik er nog niet uitgekomen. Ik heb de speler open geschroefd, maar ik kan nog niet vinden waar het mechanisme dat het liften van de arm regelt precies zit en zo ja hoe het werkt. Dat gebeurt "optisch-electronisch" heb ik begrepen, maar bij een ander Thorens model lees ik ook weer, (als ik het tenminste goed begrijp), dat het te maken heeft met snelheid waarmee de arm naar het middelpunt beweegt. Die is denk ik hoger naarmate hij dichter bij de centrale as komt. N8 dacht in de richting van (een) kapotte condensator(en). Als iemand mij nog een hint kan geven houd ik me daar zeer voor aanbevolen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Fantasma 7988. Ik vroeg me af of die vriend in Nijmegen een suggestie zou kunnen doen. Ik kom er namelijk niet uit. In het service manual van deze Thorens lees ik (als ik het goed begrijp tenminste, een knap ingewikkeld verhaal) onder "auto-stop" dat het liften van de arm helemaal electronisch wordt gestuurd. Zoek dan maar eens uit wat er mis is, kapotte diode, weerstandje of condensator. Misschien is dan het beste de hele printplaat te vervangen - als die tenminste nog te krijgen is voor dit model. Bij voorbaat dank voor een reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
Die iemand uit Nijmegen is waarschijnlijk de Dr. Thorens (te vinden via marktplaats) Aardige kerel overigens hoor..

Ik noemde de condensatoren als mogelijke oorzaak omdat deze ergens in het vinyl engine forum genoemd werden bij een vergelijkbare vraag. (en omdat dat helaas toch vaak de meest kwetsbare electronische componenten zijn.)
Pagina: 1