Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Goedenavond Tweakers,

Vroeger als ik Prime 95 draaide op mijn PC werd mijn CPU maximaal 67 - 69 en idle: 32 - 34
Ik heb hem voor de grap nu ook even gedraaid en toen werd hij ongeveer 80, en idle: 43 - 45
Ik heb dit systeem als sinds augustus 2015 maar heeft het altijd goed gedaan en nu nog steeds.
Alleen dit viel me wel op, dus wat moet ik nu doen? Moet ik de koelpasta vervangen, of de cooler, of stofvrij maken? Ik heb btw een stock Intel cooler. Ik dacht dat het misschien ook nog te maken kon hebben met het warme weer.

Systeem specs:
CPU: Intel Pentium G3258 @ 4.0 Ghz
GPU: Gigabyte R9 380X @ 1000 Mhz
Ram Crucial Ballistix Sport 8GB @ 13000 Mhz
SSD (OS) Kingston SSD Now 120GB
HDD (Storage) Western Digital Blue 1TB
PSU: Corsair VS550
Mobo: Asrock B85M Pro3

Bij voor baad dank

Mvg Antho

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2016 19:28 . Reden: Typfout ]

Beste antwoord (via Verwijderd op 25-07-2016 19:32)

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Met de stock koeler 80 graden onder 100% load is nou niet echt slecht. Tijdens normaal werk of gamen zal ie nooit zo heet worden. Als de kamertemp nu wat hoger is heeft dat er natuurlijk ook mee te maken. Verder droogt koelpasta na verloop van tijd wat uit waardoor de temp wat hoger word. Aan de andere kant is er niet echt een probleem. Stof verwijderen helpt natuurlijk altijd. Dit minimaal 1x per jaar doen is aan te raden.

[ Voor 11% gewijzigd door PilatuS op 25-07-2016 19:28 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• PilatuS
  • Niet online
Met de stock koeler 80 graden onder 100% load is nou niet echt slecht. Tijdens normaal werk of gamen zal ie nooit zo heet worden. Als de kamertemp nu wat hoger is heeft dat er natuurlijk ook mee te maken. Verder droogt koelpasta na verloop van tijd wat uit waardoor de temp wat hoger word. Aan de andere kant is er niet echt een probleem. Stof verwijderen helpt natuurlijk altijd. Dit minimaal 1x per jaar doen is aan te raden.

[ Voor 11% gewijzigd door PilatuS op 25-07-2016 19:28 ]

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 25 juli 2016 @ 19:22:
Ik dacht dat het misschien ook nog te amken kon hebben met het warme weer.
Yup, dat heeft er zeker mee te maken. Overigens zou ik 'm stofvrij maken (indien nodig) en kijken wat de temps doen. Ik heb trouwens ook vernomen dat Prime 95 (nieuwere versies) niet goed om kunnen gaan met de haswell cpu''s waardoor deze extreem worden belast en het voltage hoger wordt gezet (heb ik vernomen van andere tweakers) waardoor uiteraard de temperatuur omhoog gaat.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Verwijderd

Topicstarter
PilatuS schreef op maandag 25 juli 2016 @ 19:27:
Ooh, dus een stijging van 13 graden in bijna een jaar is normaal?

• PilatuS
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 25 juli 2016 @ 19:30:
[...]

Met ouderere koelpasta, stof en het warme weer is het niet zo vreemd.

Verwijderd

Topicstarter
pwillemske schreef op maandag 25 juli 2016 @ 19:27:
[...]

Yup, dat heeft er zeker mee te maken. Overigens zou ik 'm stofvrij maken (indien nodig) en kijken wat de temps doen. Ik heb trouwens ook vernomen dat Prime 95 (nieuwere versies) niet goed om kunnen gaan met de haswell cpu''s waardoor deze extreem worden belast en het voltage hoger wordt gezet (heb ik vernomen van andere tweakers) waardoor uiteraard de temperatuur omhoog gaat.
Ik heb Prime 95 al heel lang niet geupdate dus het zou daar dan niet aan moeten liggen denk ik.

Verwijderd

Topicstarter
PilatuS schreef op maandag 25 juli 2016 @ 19:31:
[...]

Met ouderere koelpasta, stof en het warme weer is het niet zo vreemd.
Oh oke. Ik was misschien bang dat de koeler niet meer goed zat of iets dergelijks.

• PilatuS
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 25 juli 2016 @ 19:32:
[...]

Oh oke. Ik was misschien bang dat de koeler niet meer goed zat of iets dergelijks.
Dat gebeurt niet zo snel. Mogelijk dat zoiets met vervoer gebeurt, anders is die kans erg klein.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:57

nelizmastr

Goed wies kapot

Doe jezelf en je proc een plezier, monteer er een stillere degelijke koeler op ;)

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:09

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hoe zit het met je case temps?

Als die ook erg hoog zijn, is airflow in je case evengoed iets om te verbeteren. Ook daar: stofzuigen en zorgen dat niets de in- en outlets blokkeert. Zijn die stukken lager (niet veel lager dan buitentemp), dan is het puur je CPU HSF.

Oslik blyat! Oslik!

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-12-2025
Verwijderd schreef op maandag 25 juli 2016 @ 19:30:
[...]

Ik heb dat bijna in een maand. Ik ben namelijk aan het verbouwen en dus een hoop stof in huis.
Dus ja, dat kan prima.
Zelfs zonder verbouwing gaat minimaal eens per 3 maanden de compressor door mijn systemen.
Op het ogenblik maandelijks.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

• GromuhlDjun
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23:24
dion_b schreef op maandag 25 juli 2016 @ 22:27:
Ook daar: stofzuigen en zorgen dat niets de in- en outlets blokkeert.
En doe dit alsjeblieft voorzichtig, gebruik liever een airduster oid. Stofzuigers kunnen nogal wat statische electriciteit veroorzaken, wat niet al te best (rampzalig) is voor je hardware.
Pagina: 1