Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

windows installatie, drivers van hardware

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag

Ik heb een nieuwe SSD gekocht om windows 10 te installeren (mede vanwege ruimtegebrek en daarmee een mooi moment voor een schone start). Het installeren van windows op de nieuwe hardeschijf moet denk ik wel lukken met deze link ern een usb opstart stick.

Toch vraag ik mij af hoe ik ervoor kan zorgen dat drivers van de hardware ook overgezet/geïnstalleerd worden. Is er software die dat detecteert of een ander praktisch iets? Ik heb bijvoorbeeld een nvidea grafische kaart, asrock moederbord.

Relevante software en hardware die ik gebruik
windows 7, nvidea grafische kaart (samsung ssd's, huidig en nieuw)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
ik heb weinig kunnen vinden over het (her)installeren van drivers. Laatste wat ik hoop is dat ik achteraf op een andere computer drivers moet downloaden en naar mn computer moet verhuizen.

Alle reacties

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:40

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Die kans zit er altijd in. Sommige hardware wordt door Windows 10 niet (meer) ondersteund. Maar meer dan genoeg ook wel.
Er aan ontkomen doe je als het zo is toch niet. Check anders even de HCL van de fabrikant en van Microsoft zelf, kun je meteen zien of het out of the box gaat werken.
Hoofzaak is trouwens dat je netwerkkaart automatisch gedetecteerd wordt. De rest kan altijd achteraf, maar dan kun je ze iig lokaal downloaden :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Topicstarter
@The Eagle
Dank voor je antwoord. Ik vermoed dat je HCL niet bedoelt hydrochloride :-) (hardware compatibility Library?) Ik zal even kijken of het moederbord waarop de netwerkkaart zit windows 10 compatible is.
Ik heb in ieder geval alle keys uit het systeem gedestilleerd, dus dat zit alvast goed.

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Zelf gebruik ik vaak SDI (Snappy Driver Installer)
Deze controleert aan de hand van je Windows OS en versie welke drivers je nodig hebt, toont deze en downloadt desgewenst automatisch de driverpacks ervoor en installeert wat je nodig hebt.

Kun je gewoon ook vooraf portable op een flinke USB stick zetten, download dan eerst alle driverpacks. Met een beetje snelle internet verbinding duurt dat een uur of zo. Alle driverpacks nemen ongeveer 15GB in.

De meeste up-to-date drivers zitten er dan wel in.
Wat dan nog overblijft aan onbekende apparaten, kun je aan de hand van het weergegeven hardware ID en google meestal snel opzoeken en met de hand downloaden+installeren aangezien drivers voor de (wireless) nic vaak wel geïnstalleerd wordt.

Af en toe eens opnieuw draaien vanaf de stick en driverpacks eens bijwerken dan ben je weer up-to-date.
Zelf heb ik het op een netwerkschijf staan, daar houd ik het up-to date en als ik weer eens bij een kennis langs ga kopieer ik het op mijn USB stick en neem het mee.

64GB USB stick (USB 3) met :

- Zelfgemaakte Windows All In One (Alle Windows versies, inclusief OEM versies)
- WSUS Offline installer voor de updates
- Snappy Driver installer met alle driverpacks
- Ninite.com voor snel installeren van freeware tools zonder toolbars en rotzooi.

[ Voor 35% gewijzigd door akimosan op 28-07-2016 19:44 ]