Beamer aankoopadvies gezocht!

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OwNzOr
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19-11-2020
Hallo iedereen,

(Ik ken de afmetingen voorlopig niet van de plek waar de projector moet komen te staan door mijn vakantie :p, maar de meeste degelijke beamers lijken hier toch zeer soepel in te zijn.)

Ik ben van plan om thuis een beamer te installeren die zowel voor film als games zal gebruikt worden en vroeg me af of hier iemand zelf ervaring mee heeft. Na een tijdje beamer-specificaties opgezocht te hebben, zit ik toch nog met redelijk wat vragen die jullie hopelijk kunnen beantwoorden.

-Het zal hoogstwaarschijnlijk een 2K (1920X1080) beamer worden aangezien de 4k beamers niet te vinden zijn onder de 7000€. Zelf game ik ook op een 27" 1920X1080 monitor, dus dit stoort me helemaal niet, maar begin je hier geen kwaliteitsverlies op te merken aangezien je beeld veel groter is? (aan de andere kant zit je er ook verder vanaf natuurlijk.)

-Input lag is iets waar ik niet tegen kan en zou dit dus ook willen beperken tot een minimum. De beamer zal ik dus rechtstreeks aansluiten op de laptop of console om dit op een minimum te houden. Over de input lag van de beamer zelf is nergens iets van specificaties te lezen. Misschien heeft iemand hier zelf ervaring mee? Ik heb een keer een game gespeeld op een beamer van een vriend waar ik minstens met een volledige seconde delay zat, wat toch niet acceptabel is he? :)

-Hoe zit het met de refresh rate? Ik ben een 144hz monitor gewoon, verlaag ik dit naar 60 dan word elke beweging die je maakt in-game onmiddellijk blurry. Weeral is hier niets over te vinden als ik specificaties van bepaalde producten opzoek. De beste verbinding om je beamer aan te sluiten met je laptop of dvd-speler blijkt een HDMI verbinding te zijn, maar deze kunnen toch helemaal geen 60hz+ aan? Best verwarrend dus deze refresh rates van beamers :s.

-Als laatste heb ik gelezen dat er beamers bestaan met verschillende doeleinden. Beamers die dienen voor film zijn blijkbaar niet altijd geschikt om op te gamen en omgekeerd ook niet. Soms staat hier een 'game' functie op die het beeldmateriaal iets verminderd zodat de input-lag omlaag gaat. Het leek mij dus interessant om een model te kiezen dat voor beide goed kan werken.

Hopelijk ben ik duidelijk genoeg geweest en kan iemand mij helpen met de keuze van de beamer. Als ik ergens meer duidelijkheid over moet geven laat het dan gerust weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Omdat dit aankoopadvies betreft, krijgt het topic een verhuizing naar CEA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-10 19:36
Je geeft geen budget aan en je laat ook niet zien wat je zelf al gevonden hebt. Ik denk dat je meer reacties kan krijgen als je dat erbij zet.

Zelf heb ik een tijdje op een full hd beamer gegamed (ps4), een benq model (pricewatch: BenQ W1070+) en dat zag er wat mij betreft geweldig uit. Weet de input lag voor deze beamer niet maar voor mij was het voldoende, ik speel er toch niet competatief op en een snelle shooter spelen zoals cod was geen probleem voor mij op dat model).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OwNzOr
Er staat geen prijs bij omdat ik absoluut geen vast budget heb. Ik ga uiteraard geen 7000€ betalen voor een 4k projector, maar of het nu 500 of 2000 euro kost maakt me niet zoveel uit, de prijzen gaan uiteindelijk ook niet ver boven de 2000 euro.

Ik heb nog wat rondgekeken en denk dat het deze beamer zal worden: pricewatch: Optoma GT1080

Een stuk goedkoper dan ik gedacht had. Het is ook de enige beamer die op de eerste plaats als gaming projector verkocht blijkt te worden. Als iemand een suggestie heeft voor een andere beamer die beter presteerd laat het gerust weten!

Mag ik misschien vragen hoe je de audio regelde met de beamer die je vroeger had? Ik ben van plan om zo'n Logitech Z906 surround system te kopen. Weeral valt de prijs hier zeer goed mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12-10 21:11
Pas in het blad hardwareinfo stond een test tussen 5 beamers van rond de 1000 euro.
De benq w1110 kwam er als beste uit.

[ Voor 3% gewijzigd door Goofy1978 op 28-07-2016 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OwNzOr
Kan je hier een link van delen? Ik weet niet waarop ze getest werden. Werden ze getest op video kwaliteit? Input lag? Een combinatie van de twee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-10 19:36
OwNzOr schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 10:40:
Kan je hier een link van delen? Ik weet niet waarop ze getest werden. Werden ze getest op video kwaliteit? Input lag? Een combinatie van de twee?
Ik kan je die benq w1070+ die ik al eerder noemde prima aanraden, ook voor gaming dus. Heb even opgezocht en deze heeft een input lag van zo'n 24ms, dat is meer dan prima dus. De W1110 schijnt daar de opvolger van te zijn, en zal dus denk ik ook prima presteren als gaming projector.

Ik zou je ook iig niet blind staren een beamer die zich als 'gaming' beamer uitgeeft, vaak is dit ook een stuk marketing wat erbij komt kijken.

Quote me de volgende keer even als je op me reageert dan krijg ik ook een melding daarvan. Zag dat je ook nog vroeg hoe het met de audio zat.

Ik zou aanraden om een receiver te kopen met hdmi in en out, en de out naar je projector te laten gaan. Daar kun je dan fatsoenlijke boxen op aansluiten. Ik had een goedkoop receivertje staan met alleen een component in als het me goed kan herinneren, dus moest ik met een hdmi splitter werken wat imho niet ideaal is. Ik zou aanraden het geluid niet te vergeten, wat dat is net zo belangrijk voor de ervaring als het beeld. Ik heb verder geen ervaring met de set die je linkt, maar aan de prijs te zien zul je nooit ontzettend veel kwaliteit ervoor krijgen. Maar dat is maar net wat je er aan uit wil geven.

[ Voor 35% gewijzigd door Bartske op 29-07-2016 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-10 13:02
Die Optoma is wat stiller en heeft meer lichtopbrengst, maar de genoemde BenQs hebben een zoomlens. Dat zou voor mij toch wel de doorslaggevende factor zijn.
Pagina: 1