Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugo!
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 13-10 09:10
Hallo mede tweakers,

Al enige tijd wil ik wat beter geluid bij mijn tv. Ik heb besloten mijn slaapkamer om te gooien en me tv op te hangen. Alles staat dan zo dat geluid zoals 5.1 kan kloppen in me kamer.
Echter ben ik verschrikkelijk aan het twijfelen wat ik nu zou kopen en ben ook niet echt een kenner. Ik heb ongeveer een budget van maximaal 500.

Wat wil ik er mee doen?
Ik wil vooral Films kijken en muziek er mee luisteren.

Wat verwacht je van ons? En wat heb je zelf al gevonden.
Natuurlijk heb ik zelf al wat rond gekeken. Ik kom grotendeels uit bij setjes van bijvoorbeeld een philips. Echter ben ik hier niet echt een fan van omdat deze vaak niet te upgraden zijn. Mijn voorkeur gaat uit naar een 5.1 set zoals de Onkyo HT-S3705 ik lees hier erg goede reviews over.

Nu is mijn vraag is het een goed idee te gaan voor dit setje? Of kan ik beter gaan voor een 5.1 receiver maar voorlopig een 3.1 of 2.1 opstelling maken en later upgraden?
zo ja voor wat voor speakers moet ik dan gaan, en wat voor receiver. En moet ik er misschien wel helemaal geen center en subwoofer bij doen? Is het slim op een receiver tweedehands te kopen? Het lijkt mij een apparaat wat sneller slijt dan boxen. En moet ik het wel tweedehands kopen als ik koop voor in de toekomst?

Kortom je hoort al dat ik er totaal geen verstand van heb.
Ik hoop dat alles ook duidelijk is zo, vragen beantwoord ik altijd graag.

Beste antwoord (via Hugo! op 25-07-2016 22:32)

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:13
Persoonlijk zou ik dan voor een compleet alles-in-1 setje gaan. Het is niet duidelijk hoe lang je in deze situatie blijft. Stel dat het 5 jaar duurt tot je een vaste baan hebt, en nog een paar jaar langer voor je je eerste echte woning betrekt. Met thuis wonen of een studentenkamer hark je dan flink wat budget binnen.

Jouw voornaamste doel is waarschijnlijk films. Daar voldoet een speaker al vrij snel aan. Verschillen in kwaliteit hoor je vooral in muziek. En dan bedoel ik echte muziek met instrumenten itt trance of iets dergelijks. Hoewel daar leuke liedjes tussen zitten, mist het de echte diepgang waar hoogwaardige speakers een meerwaarde vormen.

Dit is hoe ik het gedaan heb en voor mij was dat de beste manier. Ik heb in 3 jaar tijd mijn set uitgebreid tot wat het nu is, met een nieuwwaarde van €2600,-

Als je meteen met kwaliteit wilt beginnen, zou je met dit budget al tweedehands moeten kijken, voor receiver en speakers die later surroundspeakers worden. Tegen de tijd dat je de hele set bij elkaar hebt, kan de receiver waarschijnlijk al niet meer mee.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
De belangrijkste vraag is: hoe zie jij zelf de (nabije) toekomst?

De beste keuze zal afhangen van budgettaire mogelijkheden op korte en lange termijn en hoe lang je in de huidige woonsituatie blijft.

Stel, je bent student en verwacht binnen een jaar af te studeren, dan zal jouw budget flink kunnen groeien wanneer je een vaste baan hebt. In dat geval zou ik een andere keuze maken dan wanneer je nog een hele studie (of twee) voor de boeg hebt.

In het eerste geval kun je beter naar de toekomst kijken en starten met kwaliteit wat je later kan uitbreiden. In het tweede geval kun je wat mij betreft beter een volledig systeem kopen voor het budget wat je hebt. Kwalitatief zal het niet super zijn, maar het is zonde om al het moeizaam opgespaarde geld te steken in matige aanvullingen waar je op een slaapkamer misschien niet eens profijt van hebt. Een slaapkamer klinkt meestal anders dan een woonkamer ivm grootte en inrichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugo!
Bedankt voor je reactie LA-384.
Ik verwacht de komende tijd hier te wonen of een studenten kamer. Echter dan wil ik me installatie hier houden. (denk ik)

Het kijken naar geld uitgaven in de toekomst vind ik een slimme ingeving die me eigenlijk compleet is ontgaan. Echter spaar ik al een paar jaar en heb vrijwel niks gekocht. Dit is dan ook de helft van het geld dat ik verdien deze maand met werk. (vakantie werk)

Als ik over een jaar dit weer doe kan ik in principe me set uitbreiden. Laat zeggen volgend jaar kan me complete budget 1000 zijn.(met het geld van nu er bij) Maakt dit het verhaal anders? Wat zou je dan zeggen. Is 500 dan genoeg om een "goede" "beginners" set te kopen zoals alleen een goede receiver en paar boxen? En is het wel prettig om bijvoorbeeld met 2.1 te kijken?

Verder is me slaapkamer best groot ongeveer 20 vierkante meter en langwerpig.
Het idee van een niet duren set bevalt me echter ook wel. Aangezien ik geen idee heb of ik misschien in de toekomst een huis krijg waar het allemaal mooi en goed inpast.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Persoonlijk zou ik dan voor een compleet alles-in-1 setje gaan. Het is niet duidelijk hoe lang je in deze situatie blijft. Stel dat het 5 jaar duurt tot je een vaste baan hebt, en nog een paar jaar langer voor je je eerste echte woning betrekt. Met thuis wonen of een studentenkamer hark je dan flink wat budget binnen.

Jouw voornaamste doel is waarschijnlijk films. Daar voldoet een speaker al vrij snel aan. Verschillen in kwaliteit hoor je vooral in muziek. En dan bedoel ik echte muziek met instrumenten itt trance of iets dergelijks. Hoewel daar leuke liedjes tussen zitten, mist het de echte diepgang waar hoogwaardige speakers een meerwaarde vormen.

Dit is hoe ik het gedaan heb en voor mij was dat de beste manier. Ik heb in 3 jaar tijd mijn set uitgebreid tot wat het nu is, met een nieuwwaarde van €2600,-

Als je meteen met kwaliteit wilt beginnen, zou je met dit budget al tweedehands moeten kijken, voor receiver en speakers die later surroundspeakers worden. Tegen de tijd dat je de hele set bij elkaar hebt, kan de receiver waarschijnlijk al niet meer mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugo!
Ik denk inderdaad dat het grotendeels films, series en tv word.
Denk je dat dit Onkyo een goed setje is? Of valt er meer kwaliteit te halen binnen me budget? Zelf hoor ik altijd dat Onkyo namelijk een goed merk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Audio is lastig te adviseren. Waar het normaal op neerkomt en dat geldt vooral bij losse componenten, is om zelf te gaan luisteren. Bij kant en klaar setjes doe je dat over het algemeen wat minder. Enige advies wat ik kan geven is om te realiseren dat je bij bose en harman kardon voor een groot deel voor de naam betaald, dat Teufel een zeer acceptabel merk is welke ook voor een kleiner budget, aardig spul verkoopt. Onkyo is niet slecht, maar blinkt ook niet uit. Pioneer, Sony, Philips, Samsung, en andere Electronica merken met een breed spectrum, blinken doorgaans niet uit op audio gebied.

Normaal gesproken geld in alle gevallen, dat hoe groter de speakers, hoe lager het laagbereik komt en hoe beter ze daarmee kunnen integreren met de subwoofer. Dit zou een mooier geluid moeten kunnen geven.

Ik zou zeggen, kijk eens rond wat er zoal is, weeg voors en tegens tegen elkaar af, maak een lijstje, ga eventueel luisteren, maak een shortlist en leg die eventueel nog hier voor.

[ Voor 8% gewijzigd door LA-384 op 25-07-2016 23:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Aankoopadvies dus een verhuizing naar CEA.
Pagina: 1