Vraagje ivm digitale tv en PLC's

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiino0
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 14-05-2018
Mijn vraag
Dag Tweakers,

Wij hebben thuis digitale tv en internet via Proximus (vroegere Belgacom), maar op plekken waar geen netwerkkabels beschikbaar zijn, installeren ze een PLC voor digitale tv (...olé!).

Heb toen ooit gevraagd aan de installateur of ik nu nog een PLC voor internet op de stroom kon zetten en hij wist vrijwel zeker dat dit niet ging. (wegens bijna dezelfde signalen).

Daarom zou ik graag willen vragen of dit juist is en zoja... Wat ik kan doen om geen kabel te hoeven trekken tot op de plek waar mijn nieuwe PC-build terecht gaat komen? Zitten op een tijdelijk stekje en wil dus niet al te veel "werken" en dat alles zo onaangeroerd mogelijk blijft...

Wil graag het meeste halen uit mijn komend systeem en dat betekent dus met LAN.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Kan ik vanavond linken indien jullie denken dat dit relevant is om deze vraag te kunnen beantwoorden! Heb een PLC van Devolo maar momenteel op de router van Belgacom zelfs geen vrije netwerkpoort om deftig te testen zonder dat iedereen naar mij toe komt dat ik hun internet of tv kapot maak :D

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik wou de PLC uitproberen toen mijn ouders niet thuis waren (anders klagen ze van geen TV/internet :) ) maar toen gezien dat er zelfs helemaal geen netwerkpoort op die stomme bbox van Belgacom meer vrij is! Dus daar moet ik ook nog creatief over na gaan denken... Waarschijnlijk met een hub werken?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 09-09 21:21
Allereerst, geen hubs maar switches.

Ten tweede meerdere PLCs kan wel, maar ze delen het zelfde netwerk dus de kwaliteit wordt dan minder.

Kan je niet na de adapter die je nu al hebt voor TV een switch plaatsen en zo naar je PC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiino0
RobinF schreef op maandag 25 juli 2016 @ 17:25:
Allereerst, geen hubs maar switches.

Ten tweede meerdere PLCs kan wel, maar ze delen het zelfde netwerk dus de kwaliteit wordt dan minder.

Kan je niet na de adapter die je nu al hebt voor TV een switch plaatsen en zo naar je PC?
Hi RobinF,

Bedankt voor uw antwoord. Bedoel je dat de kabel die ik dus nu gebruik voor de digitale tv eigenlijk gewoon ook internet heeft? En daar dus een switch achter steken zodat ik meer poorten vrij heb en dus naar TV, PC, AP,... kan gaan?

Zo simpel had ik nog niet gedacht om eerlijk te zijn. Dit ga ik dadelijk thuis wel ff proberen!!

Dat is wat je zegt hé?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 09-09 21:21
Dat zou best kunnen, dat is afhankelijk van hoe je TV gedistribueerd wordt, en ik weet niet hoe dan in België gaat.
Bij KPN en XS4All kan dit (al) wel

Anders kan je alsnog met 2 switches met VLAN ondersteuning beide signalen er door heen voeren

[ Voor 7% gewijzigd door RobinF op 25-07-2016 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiino0
Ik... ben... zo... dom!!

Dat lukt dus prima via de kabel gewoon uit die PLC....Maar op m'n 5GhZ wifi haal ik 91mbps en op die PLC maar 31mbps... Dus misschien kan ik beter werken met zoiets als

pricewatch: Ubiquiti UniFi AP AC PRO (1-Pack)

Of toch overwegen om een kabel te voorzien, dat zal altijd wel beter zijn dan, neem ik aan? Steek ik dan best achter de bbox van Proximus een switch om genoeg poorten te voorzien? Momenteel geen meer vrij :s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:39

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Kabel is altijd beter. Een goede AP is goed, maar dan nog moet je het ergens mee voeden - alsnog UTP of PLC.

Verder, 31Mbps met de PLC van Proximus - exact welke is dat? Afhankelijk daarvan is het mogelijk dat je met andere een betere performance weet neer te zetten. Dat gezegd, de meer high-end apparaten gaan snel richting de EUR 100, voor dat geld kun je iemand inhuren om UTP voor je te leggen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiino0
Dag dion_b,

Ik denk gewoon de standaard die Proximus geeft. Mogelijk nog een "oude" versie maar nog geen nieuwe aangekocht dan. Wel zie ik net dat ze ook eentje hebben met wifi extender wat wel leuk kan zijn voor onze GSM toestellen die zo goed als geen bereik hebben in de slaapkamer...

Denk deze: http://www.proximus.be/nl...ernet-en-tv.html#/sc.cart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amx
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 30-08 10:48

amx

Als ik op de website kijk die je geeft, op het tabblad draadloos, zie ik dat ze redelijk wat verkopen.

Snelheid van Powerline is zelden heel goed, 31 Mbps is een redelijke snelheid.

Ik zie dat ze ook een Wi-fi bridge verkopen.

Daarmee wordt van de BBox een draadloos signaal naar de wi-fi bridge gestuurd.

Volgens de website kan daar dan een tv worden aangesloten. Hier kan dan ook een Access point worden aangesloten of een router in plaats van de tv. Zo kan je het draadloze signaal ook versterken. Mogelijk is de snelheid dan beter dan via die Powerline.

[ Voor 4% gewijzigd door amx op 26-07-2016 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiino0
Snelheid zal dan via de wifi-bridge beter zijn, omdat die mogelijk via het 5GhZ kanaal gaat en dus de snelheid van 90Mbps +- kan halen?

Maar als ik daar dan een router/switch achter steek gaat mijn signaalsterkte nog altijd ergens over wifi verlopen en dus niet zo stabiel zijn dan gewoon UTP trekken, juist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Gebeurt maar heel zelden dat wifi sneller en betrouwbaarder is dan een kabel ;)

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiino0
Thx voor de info heren! Ga er eens over nadenken om daar kabel te bekomen en dan mogelijk met een switch werken zodat ik meerdere poorten kan gebruiken voor de stabielst mogelijke connectie mogelijk.

Ook ga ik horen bij Proximus voor een plc met wifi erbij, dan hebben we voor de tragere toestellen beter wifi bereik.

Cheers!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:39

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Stiino0 schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 11:03:
Dag dion_b,

Ik denk gewoon de standaard die Proximus geeft. Mogelijk nog een "oude" versie maar nog geen nieuwe aangekocht dan. Wel zie ik net dat ze ook eentje hebben met wifi extender wat wel leuk kan zijn voor onze GSM toestellen die zo goed als geen bereik hebben in de slaapkamer...

Denk deze: http://www.proximus.be/nl...ernet-en-tv.html#/sc.cart
Tenzij er mensen meelezen uit de technische dienst van Proxiums/Belgacom gaat niemand weten exact wat "de standaard die Proximus geeft" is, en die plaatjes op hun website zegt ook erg weinig :o

Pak zo'n ding beet, kijk op de sticker op de achterkant naar modelnaam en/of typenummmer en post dat hier...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiino0
dion_b schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 12:39:
[...]
Pak zo'n ding beet, kijk op de sticker op de achterkant naar modelnaam en/of typenummmer en post dat hier...
Ik wist niet dat je dat bedoelde :) En/of iemand er dan wel mee verder geholpen werd haha.

Ik post de info op de sticker vanavond :D!
Pagina: 1