Toon posts:

Aardlekschakelaar gaat af bij koffiezetapparaat uitzetten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• HackingDutchman
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23-03 21:25

HackingDutchman

Scientia potestas est

Topicstarter
Mijn vraag
Ik heb een Lelit PL41 PLUS koffiezetapparaat (semi automatische espressomachine) en als ik hem uitzet slaat soms de stoppen aardlekschakelaar door. Meestal gebeurd dit 1 of 2 keer per week. Dit is nu al ongeveer zo'n 10 keer gebeurd en ik ben het nu wel beu |:( .
Dit gebeurd meestal nadat het apparaat al een uur of 2-4 heeft aangestaan en net iemand een kopje koffie heeft gemaakt en vervolgens het apparaat uitzet.

Ik snap hier zeer weinig van 8)7 . Meestal slaat namelijk de stoppen aardlekschakelaar door als je een apparaat inschakelt. Dat is hierbij dus niet het geval.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Lelit PL41 PLUS

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ontkalken

Alvast bedankt voor de reacties.

[Voor 4% gewijzigd door HackingDutchman op 26-07-2016 11:51]

~~~~ From Agfa to Zeiss .... and beyond ~~~~

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:05
Aan/uit knop naar de kloten? Trek eens een week lang de stekker eruit ipv met het knopje.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Als je hem uitzet wanneer de boiler nog aan staat (wat waarschijnlijk het geval is als er net koffie is gezet) dan loopt er een behoorlijke stroom.. kan zijn dat de schakelaar dan een vonk trekt bij het uitschakelen. Een zekeringautomaat kan daar al op springen, van een smeltzekering zou je dat niet verwachten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01:54
Heb je soms alamats? In dat geval lekt er misschien wat stroom weg naar aarde als je hem uitzet.

• HackingDutchman

HackingDutchman

Scientia potestas est

Topicstarter
__R__ schreef op maandag 25 juli 2016 @ 14:09:
Aan/uit knop naar de kloten? Trek eens een week lang de stekker eruit ipv met het knopje.
Dat zal ik eens proberen, bedankt voor de tip.
Bigs schreef op maandag 25 juli 2016 @ 14:10:
Als je hem uitzet wanneer de boiler nog aan staat (wat waarschijnlijk het geval is als er net koffie is gezet) dan loopt er een behoorlijke stroom.. kan zijn dat de schakelaar dan een vonk trekt bij het uitschakelen. Een zekeringautomaat kan daar al op springen, van een smeltzekering zou je dat niet verwachten.
Is de zekering dan nu kapot als dit al vaker is gebeurd? Ik kan me wel herinneren dat als hij nog wel stroom pakt en ik hem uitzet dat hij niet altijd doorslaat. Maar nu ik het me bedenk gebeurt het geloof ik wel altijd als hij nog stroom pakt. Dus de ene keer wel en de andere keer niet. Bedankt voor de reactie.
hcQd schreef op maandag 25 juli 2016 @ 14:12:
Heb je soms alamats? In dat geval lekt er misschien wat stroom weg naar aarde als je hem uitzet.
Ik zou het niet weten, kan ik niet bij de specificaties terugvinden. Moet ik dan net zoals Bigs zei eerst dan even wachten tot hij geen stroom meer trekt om hem uit te doen? Bedankt voor de reactie.

[Voor 8% gewijzigd door HackingDutchman op 25-07-2016 14:25]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:00
belangrijk: slaat de stop door (schroefpatroon, weggooien en nieuwe plaatsen), of schakelt je automaat uit en zet je die gewoon weer in?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:34
Mocht het een automaat zijn, is het toevallig de aardlek?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• HackingDutchman

HackingDutchman

Scientia potestas est

Topicstarter
ybos schreef op maandag 25 juli 2016 @ 14:34:
belangrijk: slaat de stop door (schroefpatroon, weggooien en nieuwe plaatsen), of schakelt je automaat uit en zet je die gewoon weer in?
Het is een automaat. Hij gaat uit en ik zet hem weer aan. Bedankt voor de reactie.
jeroen3 schreef op maandag 25 juli 2016 @ 14:35:
Mocht het een automaat zijn, is het toevallig de aardlek?
Ja. Bedankt voor de reactie.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01:54
[b]HackingDutchman schreef op maandag 25 juli 2016 @ 14:21:Ik zou het niet weten, kan ik niet bij de specificaties terugvinden. Moet ik dan net zoals Bigs zei eerst dan even wachten tot hij geen stroom meer trekt om hem uit te doen?
Een alamat, net als een aardlekschakelaar, heeft een testknop.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ybos
Als de aardlek uitgaat: even de koffieautomaat via een haspel tijdelijk op een andere groep zetten.
Het kan ook een optelsom van diverse lekstromen zijn.

• Bigs
  • Niet online
Dat is dus geen stop. Misschien moet je even je topictitel aanpassen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:34
Ok. De aardlekschakelaar tript dus als je de koffiemachine uitschakelt.
Heb je de koffiemachine al eens grondig geïnspecteerd op lekkages?

• HackingDutchman

HackingDutchman

Scientia potestas est

Topicstarter
hcQd schreef op maandag 25 juli 2016 @ 14:52:
[...]

Een alamat, net als een aardlekschakelaar, heeft een testknop.
Oeh, ben niet thuis in die wereld, zal vanavond eens de meterkast in duiken en de aardlek testen. Als deze het wel doet ligt het dan alleen aan het specifieke apparaat zelf?
ybos schreef op maandag 25 juli 2016 @ 14:53:
Als de aardlek uitgaat: even de koffieautomaat via een haspel tijdelijk op een andere groep zetten.
Het kan ook een optelsom van diverse lekstromen zijn.
Waar kunnen die lekstromen dan vandaan komen? Ik heb er op het moment alleen een koelkast en vriezer op staan die continu aan staan. Zou dat al teveel zijn in combinatie met het apparaat of geeft het dan aan dat het apparaat inderdaad niet meer deugd?
Bigs schreef op maandag 25 juli 2016 @ 14:53:
[...]

Dat is dus geen stop. Misschien moet je even je topictitel aanpassen.
Oeps, inderdaad 8)7 .
jeroen3 schreef op maandag 25 juli 2016 @ 14:59:
Nee. Ik heb er nog garantie opzitten, geloof ik, dus heb hem nog niet uit elkaar gehaald. Voor de rest komt er ook nergens anders water uit dat niet hoort.
Als ik hem moet opsturen ben ik hem waarschijnlijk een week/paar weken kwijt :'( . Echter, heb ik er ook geen zin in dat dit blijft aanhouden natuurlijk.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ybos
Makkelijkst is dan het apparaat via verlengsnoer op andere groep zetten (of andere aardlek), en kijken of het probleem zich verplaatst. Dan weet je dus dat het probleem in het apparaat zit.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-03 15:59

mutsje

Certified Prutser

Ik zou je apparaat eerst op een andere groep plaatsen zoals reeds gemeld is en als die dan nog steeds de boel onderuit trekt je apparaat opsturen. Wij hadden zelfs de hoofdzekering eruit liggen (welke gelukkig gratis verholpen is door de stroomboer. Die adviseerde de waterkoker te vervangen en sindsdien geen problemen meer gehad. bleek dus marginale lekkage in te zitten..... Maar zoals reeds gemeld door anderen > verlengsnoer , andere groep etc...

• HackingDutchman

HackingDutchman

Scientia potestas est

Topicstarter
mutsje schreef op maandag 25 juli 2016 @ 21:37:
Ik zou je apparaat eerst op een andere groep plaatsen zoals reeds gemeld is en als die dan nog steeds de boel onderuit trekt je apparaat opsturen. Wij hadden zelfs de hoofdzekering eruit liggen (welke gelukkig gratis verholpen is door de stroomboer. Die adviseerde de waterkoker te vervangen en sindsdien geen problemen meer gehad. bleek dus marginale lekkage in te zitten..... Maar zoals reeds gemeld door anderen > verlengsnoer , andere groep etc...
Als dit helpt dan ligt het dus eigenlijk niet aan het apparaat, maar aan de groep waarop die zit? Of begrijp ik het nu verkeerd? Bedankt voor de reactie.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:06
jeroen3 schreef op maandag 25 juli 2016 @ 14:59:
Lees ik nu scheef of jij? Ik lees nergens dat het de aardlek moet zijn. Als TS niet zeker is of het een zekering of een aardlek is, even foto maken en plaatsen. Want dat maakt nogal uit voor wat je eraan kan doen.
Bigs schreef op maandag 25 juli 2016 @ 14:10:
Maar die stroom zal nooit groter zijn dan de stroom die er al liep (kan inderdaad wel een vonk geven), dus zou niet de zekering moeten laten trippen.

Als het de zekering is zou ik beginnen met __R__'s plan, en de stekker eruit trekken ipv de knop te gebruiken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:13
Weet je zeker dat het de aardlekschakelaar is die uit gaat, dus niet een installatieautomaat? NOFI, maar ik krijg de indruk dat je het verschil niet weet...

Post anders eens een foto van de schakelaar die uit gaat. Het zijn twee compleet verschillende dingen dus de oorzaak moet je dan ook op een compleet ander vlak zoeken...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +2Henk 'm!

• mrveenie
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01:58
Automaat:

Aardlek:

Automaat met ingebouwde aardlek:

Als je de 2de hebt dan is de kans vrijwel nihil dat je ook nog eens de laatste versie hebt.
Een aardlek herken je altijd aan een testknop. Een automaat zonder aardlek heeft geen testknop

• HackingDutchman

HackingDutchman

Scientia potestas est

Topicstarter

Dat middelste ding.
Excuses voor de onduidelijkheid.

[Voor 6% gewijzigd door HackingDutchman op 25-07-2016 22:26]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• larshack
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 24-03 14:04

larshack

Zonder melk en suiker

Aardlekschakelaar dus, dan zit er misschien een lek in de boiler van je koffiezetter en anders inderdaad een optelsom van andere apparatuur.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Simba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-12-2022
Zet de stekker vd koffiemachine eens andersom in het stopcontact.
Klinkt raar, maar kan zeker helpen!

• ybos
Simba schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 07:25:
klopt, goeie tip! Vooral bij problemen met CV wil dit nog weleens helpen.

• HackingDutchman

HackingDutchman

Scientia potestas est

Topicstarter
larshack schreef op maandag 25 juli 2016 @ 22:39:
Aardlekschakelaar dus, dan zit er misschien een lek in de boiler van je koffiezetter en anders inderdaad een optelsom van andere apparatuur.
Maar als dit in verleden niet gebeurde, en de apparaten op de groep niet zijn veranderd, en dus nu sinds een paar weken de schakelaar wel doorslaat kan het dan alsnog aan de lekstroom liggen? Of kan dan eigenlijk al geconstateerd worden dat het aan het apparaat ligt?
Gisteren nog dat testknopje geprobeerd en er was niks mis met de schakelaar.

Dan zal ik hem maar opsturen, kunnen ze kijken of er iets mis is met het apparaat. Ben ik hem waarschijnlijk wel ff kwijt ;w

Bedankt iedereen voor de hulp!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mrveenie
Probeer hem eens op een andere groep en vooral andere aardlekschakelaar.
Ik zie er 2 zitten dus dat moet geen probleem zijn om te testen.

Gaat die daar er ook uit zit het in het apparaat.
Gaat die er daar niet uit dan zit het in groepbelasting / aardlek en kan ook een te gevoelige aardlek mogelijk de oorzaak zijn.

• HackingDutchman

HackingDutchman

Scientia potestas est

Topicstarter
mrveenie schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 12:04:
Probeer hem eens op een andere groep en vooral andere aardlekschakelaar.
Ik zie er 2 zitten dus dat moet geen probleem zijn om te testen.

Gaat die daar er ook uit zit het in het apparaat.
Gaat die er daar niet uit dan zit het in groepbelasting / aardlek en kan ook een te gevoelige aardlek mogelijk de oorzaak zijn.
Maar als dit in verleden niet gebeurde en sinds een paar weken wel, kan het dan alsnog aan de lekstroom liggen? De apparaten op de groep zijn niet veranderd.
Bedankt voor de reactie.

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22-03 20:18
Uhm... Beetje offtopic over je garantie:

Als een apparaat in de garantie periode stuk gaat dient de verkoper je te voorzien van een werkend exemplaar in de tussentijd

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• Bigs
  • Niet online
HackingDutchman schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 12:46:
[...]

Maar als dit in verleden niet gebeurde en sinds een paar weken wel, kan het dan alsnog aan de lekstroom liggen? De apparaten op de groep zijn niet veranderd.
Bedankt voor de reactie.
Ik zou het altijd even testen.

• larshack
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 24-03 14:04

larshack

Zonder melk en suiker

Of ergens een volgelopen tuinlamp met de regen van enkele weken geleden? Geeft ook altijd leuke problemen en misschien dit in combinatie met een kleine lekstroom van je koffiezetter kan zorgen dat je aardlekschakelaar tript.

• Xander
[...]

Bedankt voor de reactie.
Apparaten kunnen een beetje lekstroom hebben. Dat hoeft op zich geen punt te zijn.

Een aardlekschakelaar schakelt af bij een bepaalde lekstroom. Dit is natuurlijk een optelsom van alle lekstromen van de apparatuur die er op aangesloten zit. Maar één apparaat hoeft de druppel te zijn en te zorgen dat de boel aanspreekt.

Volgens jouw eigen logica, als dit in het verleden niet gebeurde en sinds een paar weken wel, kan het dan alsnog aan de kofiezetter liggen? De koffiezetter is niet veranderd!

Wellicht is je kofiezetter spontaan kapot gegaan, maar misschien is ook wel je vriezer spontaan meer lekstroom gaan geven of zit er inderdaad vocht in de tuinverlichting. Er zijn tig factoren die er voor kunnen zorgen dat die aardlekschakelaar aanspreekt en die zou ik willen uitsluiten voordat ik garantie ging claimen.

Misschien geeft de koffiezetter altijd wel 5mA lekstroom bij uitschakelen, by design. Geen probleem hoor! Tenzij je vriezer tegenwoordig ook 20mA lekstroom geeft. ;)

• mrveenie
25mA is ook nog geen probleem ;).

Aardlek Schakelaars zijn vrijwel altijd 30mA dus tot 30mA geen probleem.

[Voor 3% gewijzigd door mrveenie op 26-07-2016 18:12]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Xander
mrveenie schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 18:11:
25mA is ook nog geen probleem ;).

Aardlek Schakelaars zijn vrijwel altijd 30mA dus tot 30mA geen probleem.
Een 30mA aardlekschakelaar kan en mag al vanaf 15mA (0,5xIn) aanspreken.

• HackingDutchman

HackingDutchman

Scientia potestas est

Topicstarter
Simba schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 07:25:
Klinkt wel heel erg makkelijk, zou mooi zijn als het hier al mee lukt :)
Hoe kan dit dan precies helpen?
shure-fan schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 13:45:
Uhm... Beetje offtopic over je garantie:

Als een apparaat in de garantie periode stuk gaat dient de verkoper je te voorzien van een werkend exemplaar in de tussentijd
Uiteraard, maar ik wou dus eigenlijk zeker weten of het wel aan het apparaat lag, want anders ben ik hem een tijdje kwijt waarschijnlijk :/ .
Xander schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 17:50:
[...]

Apparaten kunnen een beetje lekstroom hebben. Dat hoeft op zich geen punt te zijn.

Een aardlekschakelaar schakelt af bij een bepaalde lekstroom. Dit is natuurlijk een optelsom van alle lekstromen van de apparatuur die er op aangesloten zit. Maar één apparaat hoeft de druppel te zijn en te zorgen dat de boel aanspreekt.

Volgens jouw eigen logica, als dit in het verleden niet gebeurde en sinds een paar weken wel, kan het dan alsnog aan de kofiezetter liggen? De koffiezetter is niet veranderd!

Wellicht is je kofiezetter spontaan kapot gegaan, maar misschien is ook wel je vriezer spontaan meer lekstroom gaan geven of zit er inderdaad vocht in de tuinverlichting. Er zijn tig factoren die er voor kunnen zorgen dat die aardlekschakelaar aanspreekt en die zou ik willen uitsluiten voordat ik garantie ging claimen.

Misschien geeft de koffiezetter altijd wel 5mA lekstroom bij uitschakelen, by design. Geen probleem hoor! Tenzij je vriezer tegenwoordig ook 20mA lekstroom geeft. ;)
Ja, daarom wil ik de andere mogelijkheden ook uitsluiten. Heb hem inmiddels op een andere aardlekschakelaar zitten.
Geeft een apparaat trouwens altijd even veel lekstroom? Of geeft het apparaat meer lekstroom als hij meer stroom verbruikt, zoals bijvoorbeeld een vriezer die aanslaat? Want hij pakt ook constant stroom om de temperatuur op het display weer te geven.

Maar het feit dat hij het niet altijd doet als ik hem uitzet vind ik misschien nog wel het meest vreemd. Sluit dat gegeven misschien al wat meer dingen uit?

• Simba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-12-2022
Klinkt wel heel erg makkelijk, zou mooi zijn als het hier al mee lukt 
Hoe kan dit dan precies helpen?
Omdraaien van de stekker kan helpen doordat je de lekstroom (naar aarde) verplaatst van fase naar de nul.
De lekstroom zal dan veel kleiner zijn.

[Voor 29% gewijzigd door Simba op 27-07-2016 09:38]

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
[...]

Bedankt voor de reactie.
Dit zou ook kunnen betekenen dat de koelkast en vriezer een grotere lekstroom hebben gekregen en dat de koffiemachine de laatste druppel geeft bij het uitschakelen. Daarom: sluit de koffiemachine eerst eens aan op een groep die op een andere aardlekschakelaar zit.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee