AMD Systeem crashed onder Win2K! :-(

Pagina: 1
Acties:

• K-2SO
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 27-04 15:20
Ik heb vandaag m'n eerste AMD systeempje in elkaar geknutseld:

Epox 8K7A+
AMD Thunderbird 1,333GHz
2x 256MB PC2100 Crucial/Micron DDR
Hercules 3D Prophet II MX 32MB
1x Maxtor 20GB 7200rpm HDD ATA-100 (Op de standaard IDE1 poort)
1x IBM DTLA 307075 7200rpm HDD ATA-100 (Op de raidcontroller aangesloten)
Liteon Writer IDE (Master)
Pioneer DVD IDE (Slave)
Compaq Netwerkkaartje
SBLive 1024

Ik ben dus meteen begonnen met het installeren van Win2K en wat denk je ?
IK HEB NOG NOOIT ZOVEEL BLUE SCREENS ACHTER ELKAAR GEZIEN ! :'(

Telkens de melding: "Page fault in a Non-paging area"

WAT DOE IK FOUT ? :?

• K-2SO
Zeg me alsjeblieft dat ik iets verkeerd doe, ik ben er al de HELE DAG mee aan het vechten. :(

• HaveBlue
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-07 06:20
Blauwe schermen na de installatie? Of blauwe schermen tijdens de installatie? Heb je tijdens het installeren op F6 gedrukt als 'ie zegt: "Press F6 if you need to install third-party SCSI- or RAID-drivers."

"So the whole basis for jazz music is based on the fact that the bass player could not play his instrument." - Miroslav Vitous

• K-2SO
Tijdens de installatie inderdaad, en die F6 heb ik inderdaad niet gedaan.
Moet dat persee tijdens de installatie ?

• HaveBlue
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-07 06:20
Op dinsdag 26 juni 2001 20:52 schreef Serum het volgende:
Tijdens de installatie inderdaad, en die F6 heb ik inderdaad niet gedaan.
Moet dat persee tijdens de installatie ?
Je moet de drivers van je RAID-controller tijdens je installatie op een floppy bij de hand hebben. Als windows daar dan om vraagt moet je ze installeren door op F6 te drukken. Doe je dat niet dan krijg je een foutmelding na het MS-DOS gedeelte/bestanden kopieren = blauw scherm met abracadabra.

edit:

Waarschijnlijk levert Epox net als Asus ook de drivers alleen mee op een CD-ROM; als dat het geval is zul je ze dus eerst naar een flop moeten kopieren.

"So the whole basis for jazz music is based on the fact that the bass player could not play his instrument." - Miroslav Vitous

Verwijderd

Nee, Als je het systeem installeert op de 1e IDE schijf, is dit niet nodig.
Voor de raidcontroller is het misschien wel nodig, hangt af of je de schijven op de raid controller kan partitioneren tijdens de installatie

Mocht je de schijven op de raid controller niet kunnen gebruiken, dan kan je achteraf nog de driver installeren.

Probeer eens tussen de 1e schijf en de 1e IDE poort een oude 40 aderige IDE kabel te gebruiken i.p.v een 80 aderige.

• K-2SO
Op dinsdag 26 juni 2001 21:00 schreef DaMike het volgende:
Nee, Als je het systeem installeert op de 1e IDE schijf, is dit niet nodig.
Voor de raidcontroller is het misschien wel nodig, hangt af of je de schijven op de raid controller kan partitioneren tijdens de installatie
Nee, die ziet ie niet bij het installeren.
Ook als ik op F6 druk geeft ie aan dat er helemaal geen controller is die drivers nodig heeft op dat moment.
Mocht je de schijven op de raid controller niet kunnen gebruiken, dan kan je achteraf nog de driver installeren.
Inderdaad, na vele blue screens en reboots verder kan ik deze wel installeren.
Maar ook dan duurt het weer enkele minuten voordat ie me eruit pleurt.
Probeer eens tussen de 1e schijf en de 1e IDE poort een oude 40 aderige IDE kabel te gebruiken i.p.v een 80 aderige.
Ik ga het proberen, dit was wel nodig bij de eerste ATA-66 controllers inderdaad.

Ik wordt hier wel verdrietig van ... :'(

• Arthur
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15-08 15:21
Ik heb een vaag idee dat die foutmelding iets met je geheugen te maken heeft (zoiets meen ik me ooit te herinneren). Is je geheugen goed?

Als je wil testen probeer www.memtest86.com. En als je een andere versie van Windows probeert (9x ofzo), geeft ie dan dezelfde problemen? (om te bekijken of het aan de hw of de sw ligt)

Never give in, never give in, never, never, never, never-in nothing, great or small, large or petty- never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-08 13:56
Zou eerst maar eens ander geheugen proberen het klinkt mij namelijk als een geheugen probleem, ook heb ik het weleens gehad dat geheugen vervangen niet hielp, toen bleek de chipset kapot, maar daar zou ik maar niet vanuit gaan.

• Smarron
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:26

Smarron

The bend

Op dinsdag 26 juni 2001 22:52 schreef ArthurS het volgende:
Ik heb een vaag idee dat die foutmelding iets met je geheugen te maken heeft (zoiets meen ik me ooit te herinneren). Is je geheugen goed?

Als je wil testen probeer www.memtest86.org. En als je een andere versie van Windows probeert (9x ofzo), geeft ie dan dezelfde problemen? (om te bekijken of het aan de hw of de sw ligt)
Link doet het niet.

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

• Arthur
Op dinsdag 26 juni 2001 22:57 schreef Smarron het volgende:

[..]

Link doet het niet.
Nee kwam ik meteen achter, maar kon niet editen (pagina opende niet). Meteen aangepast, het is dus www.memtest86.com

Never give in, never give in, never, never, never, never-in nothing, great or small, large or petty- never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy

• DR
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

DR

Op dinsdag 26 juni 2001 22:57 schreef Smarron het volgende:

[..]

Link doet het niet.
http://www.teresaudio.com/memtest86/

ipv .org .com had ook gekund

• FrankGuthrie
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-08 13:00

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

Op dinsdag 26 juni 2001 22:52 schreef ArthurS het volgende:

Als je wil testen probeer www.memtest86.com. En als je een andere versie van Windows probeert (9x ofzo), geeft ie dan dezelfde problemen? (om te bekijken of het aan de hw of de sw ligt)
Hier ben ik het mee eens, prober eens ander geheugen of als je meerdere dimmen het een module en in andere sloten.

Russian Blue Neji
Kate Bush
Blue Horizon(a website about Star Trek & Babylon 5)

• K-2SO
Dat is allemaal snel bedacht maar het zijn 2 splinternieuwe DDR repen van Crucial.
En er zitten ook maar 2 banken op dat bord.
Dus erg veel valt er niet te wisselen.

Verwijderd

Dat iets nieuw is wil niet zeggen dat het goed is.

Het zou heel goed aan het geheugen kunnen liggen.
Ik heb hetzelfde eens gehad met win98.

Probeer ook eens om in het bios de default settings te gebruiken.

Ik heb zelf met mijn systeem gehad dat ik win2k ook niet kon installeren (hardware malfunction)

Even default bios gebruiken en alles was in orde

• K-2SO
Ook die dingen heb ik al geprobeerd.
En PNP Bios of Power Management aan en uit helpt niet. (Heb ik ook al eens gehad.)

Verwijderd

Een andere os installeren helpt ook niet?

• K-2SO
WinME gaat ook over z'n nek.
Ik ben het nu aan het proberen met een normale IDE kabel ... en PnP OS AAN.

Het MOET toch gewoon LUKKEN ?

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06:57
Zet je bios instellingen anders eerst eens op z'n traagst. En ik zou inderdaad zoals anderen hier je al aanraden de memtest eens draaien. Duurt wel een nachtje, maar dan weet je tenminste zeker of het geheugen in orde is.

Simon

Verwijderd

Wat dacht ervan eens te installeren met 1 dimm, alleen maar de videokaart en zeker geen Raid controller. En als je dan problemen tegenkomt ligt het of aan je chipset drivers (zeker bij VIA of ALI) of aan je dimm of je probeert een beta van w2k te installen ;)

Suc6!

Verwijderd

Ik herinner mij nog de dag dat ik m'n eerste amd in elkaar had gebouwd.
Tijdens de installatie (win9x/win2k/linux) kreeg ik de meest vage fouten / reboots.

Ik was ook van mening dat het geheugen niet 100% was, totdat ik keek hoe heet de processor werd.
Die werd iets van 70 graden.
Toen ik de problemen met de koeling had opgelost waren de problemen weg en kon het os zonder problemen installeren.

• K-2SO
Sjah, deze processor blijft toch echt onder de 40 graden.
Maar die foutmeldingen en reboots blijf ik houden. :'(

Verwijderd

Als je een analyze wil van de oorzaak moet systematisch te werk gaan.!
nogmaals---> |:(
Op dinsdag 26 juni 2001 23:53 schreef rxseven het volgende:
Wat dacht ervan eens te installeren met 1 dimm, alleen maar de videokaart en zeker geen Raid controller. En als je dan problemen tegenkomt ligt het of aan je chipset drivers (zeker bij VIA of ALI) of aan je dimm of je probeert een beta van w2k te installen ;)

Suc6!

• K-2SO
Op woensdag 27 juni 2001 00:29 schreef rxseven het volgende:
Wat dacht ervan eens te installeren met 1 dimm,
Gaat ook mis ...
alleen maar de videokaart en zeker geen Raid controller.
Die zit op het bord, dat gaat dus wat lastig.
En als je dan problemen tegenkomt ligt het of aan je chipset drivers (zeker bij VIA of ALI) of aan je dimm of je probeert een beta van w2k te installen
Suc6!
Drivers komen nog niet aan de buurt bij de installatie, dat is pas bij de eerste opstart.

Verwijderd

Als je een 266fsb proc hebt verzet dan zeker de jumper voor 133fsb bus. Als je in de bios voor 133Mhz zou kiezen overclock je automatisch de videokaart die dan zou kunnen crashen.

• K-2SO
Hmmmz, ik heb Win2K er nu goed op gekregen door de Snelheid van de Processor d.m.v. failsave te booten.
Hij loopt nu op 1010MHz.
Ik ga langzaam proberen dit terug te zetten.

• K-2SO
Vreemd, als ik hem op 1333 zet (133 CPU) gaat ie weer automatisch herstarten. :?
En de auto-reboot optie staat niet aan bij pc-health.

En op 1200 loopt ie wel stabiel ...

• KaMiKaZe
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-07 16:34
heb je de core niet beschadigt met het plaatsen van de cooler ?. en weet je zeker dat die temp klopt

Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.

• K-2SO
Het kan haast niet dat de core beschadigd is.
Ik heb er een sliver spacer tussen zitten met wat Artic Silver II.
En ik heb de WBK38 er netjes opgezet zonder hard te duwen ofzo.

• K-2SO
Nog even wat meer info:
Ik heb alles in een AOpen HQ08 zitten met voorin (onder) 1x 80mm die koude lucht in de kast zuigt en achter (boven) 2x 80mm die de warme lucht er weer uit blaast.
Op m'n Hercules zit een Blue Orb en op m'n Proc zit dus een Global Win WBK38.

• smvs
  • Niet online
Vreemd, als ik hem op 1333 zet (133 CPU) gaat ie weer automatisch herstarten.
En de auto-reboot optie staat niet aan bij pc-health.
En op 1200 loopt ie wel stabiel ...
je schreef dat ie niet te warm werd. nu kan je dus het voltage verhogen van je vcore. probeer dat eens.

• K-2SO
Op woensdag 27 juni 2001 08:59 schreef smvs het volgende:

[..]

je schreef dat ie niet te warm werd. nu kan je dus het voltage verhogen van je vcore. probeer dat eens.
Dat wil ik best proberen, maar wat is daar het nut dan van ?
Kan die niet beter gewoon op z'n standaard instelling blijven staan ?
Ik meen trouwens dat ie nu op 1,75 staat.

Verwijderd

Een pagefault is echt een geheugenfout. Kan eventueel ook een swapfout zijn maar ik weet niet of tijdens de installatie swap wordt gebruikt (lijkt me niet).

Haal uit een in de buurt liggende computer even een enkel reepje 128 MB of ga naar de winkel en haal iets nieuws. Eventueel moederbord geheugenbankjes laten nakijken.

• K-2SO
Als het dan aan het geheugen ligt ... waarom doet ie het dan niet bij 1200MHz ? :?
De hele installatie verloopt als een trein op 1200MHz.

En trouwens, ik heb dat DDR geheugen niet zomaar op de plank liggen.

• K-2SO
Ik hoor net dat ik de instellingen even op 9x 133 moet zetten.
Als dat werkt zou het niet aan het geheugen liggen.

• K-2SO
Heeft er iemand nog een ideetje trouwens ?

• Arthur
Er zijn nou al meerdere mensen die zeggen dat de foutmelding die je krijgt ligt aan het geheugen. Wát de oorzaak is weet je niet, maar pak het gewoon systematisch aan:
Op dinsdag 26 juni 2001 23:53 schreef rxseven het volgende:
Wat dacht ervan eens te installeren met 1 dimm, alleen maar de videokaart en zeker geen Raid controller. En als je dan problemen tegenkomt ligt het of aan je chipset drivers (zeker bij VIA of ALI) of aan je dimm of je probeert een beta van w2k te installen
Suc6!
De RAID-controller kun je trouwnes uitschakelen in het bios als het goed is.

En doe nou gewoon een memtest om je geheugen écht te testen, of vervang de processor (je hebt immers garantie >:) )

• K-2SO
Op woensdag 27 juni 2001 12:59 schreef ArthurS het volgende:
Er zijn nou al meerdere mensen die zeggen dat de foutmelding die je krijgt ligt aan het geheugen. Wát de oorzaak is weet je niet, maar pak het gewoon systematisch aan:
[..]
Dan moeten die mensen maar even beter lezen.
Het geheugen is niet het probleem.
Als dat zo was zou het systeem ook op 1000 en 1200 MHz vast lopen, maar dan draait alles rete-stabiel.

Ennuh, ik roep niet zomaar om hulp.
Dat doe ik alleen als ik bijna alles al heb geprobeerd.
De RAID-controller kun je trouwnes uitschakelen in het bios als het goed is.
Ook die zit niet in de weg en heeft met het hele probleem geen ruk te maken.
Driver is geinstalleerd en de schijf die eraan hangt werkt als een trein.
En doe nou gewoon een memtest om je geheugen écht te testen, of vervang de processor (je hebt immers garantie >:) )
Dat memtest van jou duurt mij te lang en dat terwijl ik toch al voor 95% zeker weet dat het daar niet aan kan liggen. :(

Het zit hem gewoon in de snelheid van de Proc ... of de hitte, maar die is niet echt overdreven te noemen.

Waarschijnlijk ga ik een andere 1333 proberen morgen.

• Arthur
(ik zie dat je alweer gereageerd hebt, eerst zal ik even schrijven waarvoor ik eigenlijk terug kwam)

Het zou inderdaad toch heel goed je processor kunnen zijn. Ik herinnerde met net opeens dat als ik mijn Duron overklokte en het voltage niet voldoende verhoogde ik ook last kreeg van spontane reboots. 'k zou dus gewoon de processor inderdaad vervangen, zou best een rot exemplaar kunnen zijn (ik weet dat je hem niet ge-oc'd hebt).
...Je hele post...
Het uitsluiten van bepaalde componenten door ze gewoon eruit te halen of uit te schakelen kan je wel degelijk helpen het probleem te verifiëren. Als ie het nog steeds doet dan bevestigt alleen maar dat je in de goede richting denkt.

En iedereen hier is niet je persoonlijke slaaf ofzo, je kan best vriendelijk blijven.

• K-2SO
Op woensdag 27 juni 2001 13:18 schreef ArthurS het volgende:

Het uitsluiten van bepaalde componenten door ze gewoon eruit te halen of uit te schakelen kan je wel degelijk helpen het probleem te verifiëren. Als ie het nog steeds doet dan bevestigt alleen maar dat je in de goede richting denkt.
Dat is inderdaad ook al gebeurd.
En iedereen hier is niet je persoonlijke slaaf ofzo, je kan best vriendelijk blijven.
Dat zeg ik ook niet, maar jouw post komt behoorlijk minachtend over vind ik, en vandaar dus mijn reactie.

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-08 14:14
Die 40 graden is niet onder full load of wel?

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

• K-2SO
Nope ... normal.

• K-2SO
YES !! Probleem = Verholpen

Je kan echt merken dat ik een Newbie ben op het AMD gebied. |:( (STOM ! STOM ! STOM !)

Ik, die niets anders gewend is dan JUMPER-FREE INTEL moederborden heeft gewoon een 100/133 MHz CPU Jumper over het hoofd gezien. :?

Maar ik ben erg blij dat ik het probleem gevonden heb ! :)

M'n eerste AMD indruk is: SNEL !

• smvs
  • Niet online
Het zou inderdaad toch heel goed je processor kunnen zijn. Ik herinnerde met net opeens dat als ik mijn Duron overklokte en het voltage niet voldoende verhoogde ik ook last kreeg van spontane reboots. 'k zou dus gewoon de processor inderdaad vervangen, zou best een rot exemplaar kunnen zijn (ik weet dat je hem niet ge-oc'd hebt).
volgens mij kan dat helemaal niet. een rotte processor. dat is heel zeldzaam in ieder geval. of een processor doet het. of hij doet het helemaal niet. naar mijn ervaring zijn er weinig tussenwegen.

• Arthur
Op woensdag 27 juni 2001 13:36 schreef Serum het volgende:
Dat zeg ik ook niet, maar jouw post komt behoorlijk minachtend over vind ik, en vandaar dus mijn reactie.
Ik vind m'n post zelf niet minachtend. Als hij wel zo overkomt dan spijt me dat; was niet de bedoeling.

Mooi iig dat je het probleem opgelost hebt en veel plezier met je systeem :) Misschien dat die procs uit Austin/Dresden toch geen Microwave Devices zijn ;)
[b]Op woensdag 27 juni 2001 19:36 schreef smvs het volgende:
volgens mij kan dat helemaal niet. een rotte processor. dat is heel zeldzaam in ieder geval. of een processor doet het. of hij doet het helemaal niet. naar mijn ervaring zijn er weinig tussenwegen.
Rot was misschien een verkeerd woord. Wat ik bedoelde was: niet in staat om op een bepaalde kloksnelheid te draaien zonder het voltage te verhogen. Als ik m'n Duron 650 op 800 zet terwijl ik het voltage op 1,5V houd, komt hij een eindje in het bootproces en vervolgens herstart ie spontaan. Verhoog het voltage en het duurt steeds langer tot de spontane reboot komt, tot ik rond de 1,75V zit waarop hij stabiel is. Dat was wat ik bedoelde: dat de processor misschien niet 1333 kon halen op het standaard voltage (en dus 'te hoog' was verkocht). Maar dat bleek dus niet het geval te zijn.

Verwijderd

Op donderdag 28 juni 2001 02:09 schreef ArthurS het volgende:

Ik vind m'n post zelf niet minachtend. Als hij wel zo overkomt dan spijt me dat; was niet de bedoeling.
Was ie ook niet hoor, serum was gewoon chagrijnig .........

• Dark_Star
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-03-2025
Te laat...

• K-2SO
Op donderdag 28 juni 2001 11:14 schreef AirHead het volgende:

[..]

Was ie ook niet hoor, serum was gewoon chagrijnig .........
Klopt ! :*
Pagina: 1