Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JonathanP
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Ik gebruik nu al enige tijd bovenstaande software. De versie die ik gebruik is niet portable.
Maar nu wil ik over naar de portable variant, en wil ik mijn gelabelde bestanden niet kwijt raken.

Ik neem aan dat de bestanden worden gemarkeerd, en die markering wordt weggeschreven database bestandje. Ik neem aan dat dit bestandje 'gewoon' van de huidige versie 5.3 kan worden gekopieerd naar de portable 5.7, zodat ik m'n labels niet kwijt ben.

Alleen hier loop ik vast. Geen idee welk bestandje ik moet hebben, of waar ik moet zoeken.
Wie wil me hier bij helpen? :)

Ik heb de maker hier al over gemaild, maar geen reactie. En dit nagezocht op zijn eigen website, etc. Niets specifieks over gevonden.

[ Voor 7% gewijzigd door JonathanP op 25-07-2016 12:29 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Bedoel je tags die je toevoegt aan je images?

Dan zou je uit moeten zoeken of het weggeschreven wordt in het grafische bestand zelf (als specifieke EXIF velden), of dat het ergens als sidecar en/of in een database opgeslagen wordt.

Met een ExifTool kun je checken of het grafische bestand zelf, al dan niet, de tags/labels bevat.

Ik werk zelf het liefst met grafische viewers/bewerkers die dit soort dingen als EXIF MetaTags opslaan. Dan zijn deze gegevens in ieder geval overdraagbaar/portable tussen verschillende applicaties. :Y

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JonathanP
  • Niet online
Nee, het zijn niet zozeer tags, het zijn eerder flags zoals in Lightroom.
Als in, foto wel gebruiken/foto niet gebruiken.

Als ik een nieuwe versie van het programma installeer op dezelfde pc, en navigeer naar de folder waar ik geflagged/gelabled heb, dan zie ik dat de flags niet zichtbaar zijn. Maw, de nieuwe versie vd software maakt blijkbaar niet gebruik van de zelfde db van de oude versie. Idem met de portable versie.

Context: ik maar gebruik van deze software als gratis en snel alternatief voor Photomechanic. Deze software mist dan wel enige functionaliteit, maar voor snel selecteren van raws is hij er fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
De tags zitten/zaten in de thumbnail db. Wellicht is er een export functie van deze "cataloog"? Anders moet je een testje runnen met de nieuwe versies en kijken welk bestand er aangepast wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JonathanP
  • Niet online
Ik hoop ook dat het in een .db bestandje zit, maar de individuele .db bestandjes kopieeren van v 5.3 naar v 5.7 heeft geen effect. Zelfs als ik _alle_ files van de oude naar de nieuwe kopieëer.
Export functie bestaat niet.

Waarschijnlijk zit ik gewoon heel hard op de verkeerde plek te zoeken naar bestandjes. :+

[ Voor 17% gewijzigd door JonathanP op 25-07-2016 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JonathanP
  • Niet online
Een testje runnen zie ik geen verschillen, als in, geen verschillen in veranderingen in bestandsgrootte van de portable versie. Of ik kijk verkeerd, als er bestanden wijzigen, moeten ze toch bovenaan komen te staan als je op 'recent gewijzigd' sorteert?
Sorry ik voel me best dom dat ik dit niet voor elkaar kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Zoals ik al zei:
ehtweak schreef op maandag 25 juli 2016 @ 12:57:

Dan zou je uit moeten zoeken of het weggeschreven wordt in het grafische bestand zelf (als specifieke EXIF velden), of dat het ergens als sidecar en/of in een database opgeslagen wordt.

Met een ExifTool kun je checken of het grafische bestand zelf, al dan niet, de tags/labels bevat.

Ik werk zelf het liefst met grafische viewers/bewerkers die dit soort dingen als EXIF MetaTags opslaan. Dan zijn deze gegevens in ieder geval overdraagbaar/portable tussen verschillende applicaties. :Y
Check ff of de metadata wellicht IN het bestand wordt weggeschreven. Als het specifiek bij het gebruik van FastStone in een apart soort van databeestje wordt weggeschreven, ben je overgeleverd aan de grillen van de maker van FastStone... :/

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JonathanP
  • Niet online
ehtweak schreef op maandag 25 juli 2016 @ 20:22:
Zoals ik al zei:

[...]

Check ff of de metadata wellicht IN het bestand wordt weggeschreven. Als het specifiek bij het gebruik van FastStone in een apart soort van databeestje wordt weggeschreven, ben je overgeleverd aan de grillen van de maker van FastStone... :/
Als het in de exif wordt weggeschreven, hoe kan het label dan bij v5.3 zichtbaar zijn, en 5.7 niet?
Leek me niet logisch. Gecheckt met de Exif viewer (fijne util idd) en helaas geen verschillen kunnen vinden in gelabelde, en niet gelabelde bestanden.

De maker weer een mail gestuurd. Fingers crossed!
Pagina: 1