Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Laptop wil niet opstarten

Pagina: 1
Acties:

• baxstar
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 02-10-2022
(ik hoop dat ik het op dit forum mag neerzetten)

Beste Tweakers,

Mijn laptop wil zojuist niet opstarten. Als ik op het aan/uit knopje duw begint het toetsenbord licht te geven, en je hoort de laptop aangaat, maar het scherm gaat niet aan, en 10/15 seconde later valt hij weer uit. Wat moet ik doen?

Het gaat om een Razer Blade (2014).

Alvast bedankt!

• crazydogfighter
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 29-10 21:50
Laatste keer dat ik zo'n probleem had met mijn desktop was mijn Ram geheugen de pijp uit.

Als je nog garantie hebt zal ik zeker even contact opnemen met Razer

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Sluit hem ook ff op een extern scherm aan om te kijken of je daar wel beeld op krijgt.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
KillerAce_NL schreef op maandag 25 juli 2016 @ 22:42:
Sluit hem ook ff op een extern scherm aan om te kijken of je daar wel beeld op krijgt.
Als dit het zou zijn zou de laptop niet uit gaan. Weinig kans dat het hier aan ligt.

Een laptop die niet door de POST heen komt moet bijna wel een hardwarematig defect hebben. Het simpelste om mee te beginnen is het RAM geheugen.

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Zucht iig een biosfout die daar evt wel zichtbar is kan duidelijkheid verschaffen.

• PilatuS
  • Niet online
KillerAce_NL schreef op maandag 25 juli 2016 @ 22:46:
Zucht iig een biosfout die daar evt wel zichtbar is kan duidelijkheid verschaffen.
Waarom gaat de laptop dan uit ? Als ie door de POST heen zou komen zou ie niet uit gaan maar door booten of blijven hangen op iets bij de POST, maar niet uit gaan. Weinig kans dat dit aan scherm of backlight ligt.

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Precies een foutmelding geeft meer duidelijkheid as aannames.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Kan zijn dat hij aan blijft en hangt op een POST error, of pre-BIOS error, en de EC hem uitschakelt. Stel dat de CPU in reset blijft hangen start de BIOS nooit op en zal de EC de laptop weer uitzetten om dat de watchdog begint te lopen zodra je op Power drukt en de EC power aan zet.

Meestal zijn er wat power controllers, een embedded controller (EC) en dan pas de BIOS die wat doen met het opstarten. De EC staat nagenoeg altijd aan en regelt van alles aan geïntegreerde functies, onder andere laptop power management en watchdog timers voor de zelftest.

Het kan van alles zijn, power IC's die stuk zijn, klokgenerator, BIOS flash chip, CPU, moederbord, RAM enz.

[ Voor 41% gewijzigd door johnkeates op 25-07-2016 22:53 ]

• baxstar
Ik had hem inderdaad al op een externe monitor gehangen maar ook daar geen beeld.

Helaas geen garantie meer, Razer geeft maar 1 jaar garantie en ik heb hem nu precies 2 jaar. Heb al contact met Razer opgenomen, maar grote kans dat hij dan naar de states moet voor reparatie aangezien de Blade niet in europa te krijgen is... Dus ik hoopte dat hier iemand met een goude tip kwam haha

• PilatuS
  • Niet online
baxstar schreef op maandag 25 juli 2016 @ 22:57:
Ik had hem inderdaad al op een externe monitor gehangen maar ook daar geen beeld.

Helaas geen garantie meer, Razer geeft maar 1 jaar garantie en ik heb hem nu precies 2 jaar. Heb al contact met Razer opgenomen, maar grote kans dat hij dan naar de states moet voor reparatie aangezien de Blade niet in europa te krijgen is... Dus ik hoopte dat hier iemand met een goude tip kwam haha
Begin met RAM geheugen. Dat is simpel zelf te doen. Meestal heb je ook 2 modules waarbij je ze 1 voor 1 kan testen.

• JesseMacaw
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 25-11 11:36

JesseMacaw

Electronicafanaat

baxstar schreef op maandag 25 juli 2016 @ 22:57:
Helaas voor Razer, maar binnen de EU heb je altijd twee jaar wettelijke garantie, wat Razer ook zegt.
Los daarvan zou ik inderdaad ook het RAM-geheugen omwisselen, en vervolgens zou ik persoonlijk mijn multimeter erbij pakken en het moederbord door gaan meten, maar ik denk dat je het dan beter eerst bij Razer kunt proberen ;) .

• baxstar
JesseMacaw schreef op maandag 25 juli 2016 @ 23:30:
[...]

Helaas voor Razer, maar binnen de EU heb je altijd twee jaar wettelijke garantie, wat Razer ook zegt.
Ja helaas gaat deze vlieger niet op. Ik heb hem namelijk in de states gekocht omdat hij hier niet verkrijgbaar is. Dus helaas toch maar 1 jaar garantie... :'(

• JesseMacaw
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 25-11 11:36

JesseMacaw

Electronicafanaat

baxstar schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 11:31:
[...]
Ja helaas gaat deze vlieger niet op. Ik heb hem namelijk in de states gekocht omdat hij hier niet verkrijgbaar is. Dus helaas toch maar 1 jaar garantie... :'(
Oh, sorry, dat wist ik niet, dat is inderdaad wel echt vervelend :( . Gezien de prijs van de laptop is het het denk ik wel waard om wat laptopgeheugen te kopen om te testen als je het niet hebt liggen, anders zit er denk ik niets ander op dan een nieuwe laptop kopen, want reparatie op moederbordniveau is waarschijnlijk duurder dan een nieuwe laptop kopen :X
Pagina: 1