Problemen met GPU... RMA of niet?

Pagina: 1
Acties:

• aevitas1
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 25-11-2025
Hallo,

Een kleine 10 dagen geleden heb ik mijn EVGA GTX 1070 SC ontvangen. Een leuke upgrade van mijn Sapphire Dual-X 280X.

Kaart in mijn PC geprikt, monitor aangesloten en had in eerste instantie geen beeld. Kaart eruit, opnieuw erin, power connectors verwisselt (had in eerste instantie de 2x 6 pin naar 1x 8 pin kabel van EVGA gebruikt, kabel ziet er mooier uit), nogsteeds niets.

Na enkele keren opnieuw opstarten had ik eindelijk beeld. Eerst besloten om mijn hele PC te checken en alle AMD software te verwijderen uit mijn registery e.d.

Daarna de NVIDIA software geinstalleerd, reboot, weer geen beeld.. Opnieuw opgestart een paar keer en hij deed het weer. Daarna eigenlijk een dag of 7-8 probleemloos deze kaart gebruikt (op een irritante coil whine na en hier en daar flikkerend beeld.. Ik dacht dat dit misschien een driver probleem was oid).

Nu wilde ik gisteravond even op de PC en ik had weer geen beeld. Na tig keer opnieuw opstarten en wisselen van HDMI naar Display Port met meerdere kabels toch maar mijn monitor op mijn mobo aangesloten. Eenmaal in windows heb ik een programma gedownload om echt alle drivers te verwijderen. Dit programma is van Guru3D en heet Graphic Drivers Uninstaller. Dit op advies van mensen op reddit, als reactie op iemand die hetzelfde probleem had.

Ik heb al mijn drivers verwijderd, zowel AMD als Nvidia. Vervolgens ben ik in mijn bios gegaan om mijn PCI-E settings te checken, ik kwam terecht op een leuk plaatje van mijn moederbord waar je met je muis over je slots heen kan gaan en kan zien wat er aangesloten is. De PCI-E was leeg...

Terug in windows, de nieuwste nvidia drivers geprobeerd te installeren maar er werd geen compatibele hardware gedecteerd. Ook in apparaatbeheer was niets van de GPU te zien.

Vervolgens heb ik mijn BIOS geflashed van mijn moederbord, van versie 1.80 naar 2.10. Dit maakte helaas niets uit.

Hierna heb ik al mijn settings doorgespit in de bios op zoek naar iets wat dit zou kunnen fixen, helaas kon ik niets vinden maar ik heb wel mijn fan speed van mijn CPU en de case fans weer op silent mode gezet. Tijdens de reboot sprong het beeld opeens naar display port.. De GPU deed het weer en ik kon de drivers installeren.

Nu zit ik er eigenlijk aan te denken de kaart op te sturen voor RMA. Na deze problemen ben ik van mening dat de kaart niet betrouwbaar is gezien ik niets gedaan heb wat uiteindelijk het probleem opgelost heeft, tenzij CPU & case fan speed profiles hier ook maar enig invloed op kunnen hebben.

Ik ben er wel bang voor dat ik de kaart net zo hard terug krijg aangezien deze het misschien gewoon doet op het moment van testen. Zijn er nog bepaalde dingen die ik moet doen voordat ik hem opstuur voor RMA? Ik heb nadat deze het weer deed er gelijk Furmark overheen gegooit voor een kleine 30 minuten, dit gaf geen problemen gelukkig. Wel heb ik het idee dat mijn kaart nu als poep draait, WoW was bijna een slideshow voor de 10 minuten dat ik gespeeld heb, terwijl de clockspeed prima was.. De resolutie waarop ik speel is 3340x1440p.

Dit is mijn systeem:

PSU:Silverstone SFX 600W-G
CPU: i5-4690K @ 3.5 GHz
Moederbord: ASRock Z97E-ITX/ac
Geheugen: HyperX Fury 16 GB DDR3 1866
Windows 10 64 bit

Suggesties?

[ Voor 4% gewijzigd door aevitas1 op 25-07-2016 11:12 ]

• Nycrea
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17-01 17:43
Het eerste wat je eigenlijk wil doen nu is de kaart proberen in een andere PC, voordat je de RMA procedure in gaat.

Je bent van harte welkom om in Leiden langs te komen en de kaart in mijn pc te proberen, maar ik weet niet of dat in de buurt is voor jou.

Wellicht heb je zelf kennissen of woont er een andere tweaker in de buurt bij wie je de kaart in hun pc kan proberen.

πŸ‡ΊπŸ‡¦

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 26-01 22:30
Drivers via DDU in safe mode gedeinstalleerd? Dat zou ik dan eerst eens doen.

[ Voor 15% gewijzigd door Ardjee op 25-07-2016 11:13 ]

• Nycrea
Ardjee schreef op maandag 25 juli 2016 @ 11:13:

Welke voeding gebruik je?
Zie
aevitas1 schreef op maandag 25 juli 2016 @ 11:07:

Dit is mijn systeem:

PSU:Silverstone SFX 600W-G
CPU: i5-4690K @ 3.5 GHz
Moederbord: ASRock Z97E-ITX/ac
Geheugen: HyperX Fury 16 GB DDR3 1866
Windows 10 64 bit
In principe zou alles moeten werken, maar kan zijn dat er een onderdeel tussen zit dat niet naar behoren werkt.

πŸ‡ΊπŸ‡¦

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 26-01 22:30
Nycrea schreef op maandag 25 juli 2016 @ 11:14:
[...]

Zie

[...]

In principe zou alles moeten werken, maar kan zijn dat er een onderdeel tussen zit dat niet naar behoren werkt.
Toen ik mijn verhaal schreef stonden de specs er nog niet :)

Volgens: http://www.anandtech.com/...e-sx600g-sfx-psu-review/5

is je voeding ook niet echt fantastisch. Je zou eens kunnen beginnen je pc buiten je case te halen en je voeding ook zodat de temperaturen minder een probleem zijn. Of een andere voeding proberen.

• aevitas1
Ardjee schreef op maandag 25 juli 2016 @ 11:13:
Ja dit heb ik inderdaad gedaan met zowel de AMD als Nvidia optie.
Nycrea schreef op maandag 25 juli 2016 @ 11:13:
Het eerste wat je eigenlijk wil doen nu is de kaart proberen in een andere PC, voordat je de RMA procedure in gaat.

Je bent van harte welkom om in Leiden langs te komen en de kaart in mijn pc te proberen, maar ik weet niet of dat in de buurt is voor jou.

Wellicht heb je zelf kennissen of woont er een andere tweaker in de buurt bij wie je de kaart in hun pc kan proberen.
Erg bedankt voor het aanbod maar dat is helaas net iets te ver.. Ik zou dit eventueel bij mijn buurman kunnen doen, maar aangezien de kaart nu opeens weer werkt en zijn PC nogal poep is weet ik niet of ik hier veel aan heb. De problemen lijken nogal random te zijn.
Ardjee schreef op maandag 25 juli 2016 @ 11:16:
[...]

Toen ik mijn verhaal schreef stonden de specs er nog niet :)

Volgens: http://www.anandtech.com/...e-sx600g-sfx-psu-review/5

is je voeding ook niet echt fantastisch. Je zou eens kunnen beginnen je pc buiten je case te halen en je voeding ook zodat de temperaturen minder een probleem zijn. Of een andere voeding proberen.
Klopt, deze had ik na het posten nog even toegevoegd. :)

Als ik dit lees over de voeding lijkt deze het probleem te zijn, helemaal icm het warme weer de laatste tijd.. Ik dacht juist een goede te hebben.. Helaas heb ik geen andere voeding om dit te testen..

Ik wil dit best buiten mijn kast gaan testen maar ik vraag me af hoe ik voorkom dat de GPU gaat leunen? Als dit gebeurd dan trekt dat ding mijn hele moederbord(je) op zn kant. Liever niet als de PC aan staat zeg maar :9
Nycrea schreef op maandag 25 juli 2016 @ 11:14:
[...]

Zie

[...]

Mag toch hopen dat het niet het moederbord ofzo is.. Ik ben al een jaar bezig om mijn PC stabiel te krijgen en ben inmiddels 2 voedingen, nieuwe ram sticks en 2 moederborden verder.

Sinds dat ik geswitched ben naar mITX heb ik niets anders dan problemen.

[ Voor 16% gewijzigd door aevitas1 op 25-07-2016 11:31 ]

• Nycrea
aevitas1 schreef op maandag 25 juli 2016 @ 11:26:

Als ik dit lees over de voeding lijkt deze het probleem te zijn, helemaal icm het warme weer de laatste tijd.. Ik dacht juist een goede te hebben.. Helaas heb ik geen andere voeding om dit te testen..

Ik wil dit best buiten mijn kast gaan testen maar ik vraag me af hoe ik voorkom dat de GPU gaat leunen? Als dit gebeurd dan trekt dat ding mijn hele moederbord(je) op zn kant. Liever niet als de PC aan staat zeg maar :9
Je kan een andere voeding bestellen en als die ook niet werkt binnen 14 dagen terugsturen.

Buiten je pc bouwen kan gewoon, je legt het moederbord gewoon op zijn achterkant op een kartonnen doos (geen geleiding), de videokaart steekt dan recht naar boven.

Oh ik zie dat je inderdaad een klein ITX bord hebt, als je CPU koeler zwaar genoeg is houdt deze de kanteling tegen, zo niet dan zou je extra gewicht (voorzichtig) boven op de cpu koeler kunnen leggen.

[ Voor 11% gewijzigd door Nycrea op 25-07-2016 11:31 ]

πŸ‡ΊπŸ‡¦

• aevitas1
Nycrea schreef op maandag 25 juli 2016 @ 11:30:
[...]

Je kan een andere voeding bestellen en als die ook niet werkt binnen 14 dagen terugsturen.

Buiten je pc bouwen kan gewoon, je legt het moederbord gewoon op zijn achterkant op een kartonnen doos (geen geleiding), de videokaart steekt dan recht naar boven.
Suggesties zijn welkom qua voeding. Ik heb nu een SFX koeling omdat ik een Silverstone Raven RV01 kast had, nu heb ik een Corsair Obsidian 250D waar gewoon een ATX in past.

• Nycrea
aevitas1 schreef op maandag 25 juli 2016 @ 11:32:
[...]

Suggesties zijn welkom qua voeding. Ik heb nu een SFX koeling omdat ik een Silverstone Raven RV01 kast had, nu heb ik een Corsair Obsidian 250D waar gewoon een ATX in past.
RM550x is altijd een goede optie.

πŸ‡ΊπŸ‡¦

• aevitas1
Wat ik wel raar vind is dat mijn 280X wel soepel draaide, terwijl deze veel meer power slurpt dan de 1070 (voor zover ik weet..)

Ik ga mijn 280X zo maar aansluiten en flink op zn donder geven met furmark.

[ Voor 23% gewijzigd door aevitas1 op 25-07-2016 11:55 ]

• aevitas1
In eerste instantie niets aan het handje met de 280x.

Toen vond ik dit over mijn kast: http://forum.corsair.com/v3/showthread.php?t=127904

Ik heb gelijk die RMA aangevraagd om dat tussenstukje hopelijk te ontvangen. Wel vreemd dat dit niet bij mijn kast zat aangezien ze zeggen dat ze vanaf dat moment het er standaard bij doen.. Mijn kast is 2 maanden oud.

Ik heb dit nu zelf opgelost voor nu, 1070 erin gedaan, deed het weer goed en mn moederbord was niet gebogen. Oh gelukkig dus dit was het hele probleem... PC uit, eten, PC aan, geen scherm.. 280x erin, geen scherm.. KAK

Morgen maar een Corsair RM 550X ophalen bij coolblue, als mn gpu het dan nog niet doet dan stuur ik die terug.
Pagina: 1