Auto trilt bij hoge snelheid

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 07:37

SomerenV

It's something!

Topicstarter
Ik heb een Citroën C2 1.1 uit 2005 en hij heeft eigenlijk altijd gelopen als een pareltje. Vandaag op weg naar het werk viel me op de snelweg echter op dat de auto bij hogere snelheden begon te trillen. Mijn stuur zelf trilde nauwelijks maar het was wel voelbaar in de rest van de auto en de achterbank kon ik zien trillen. Ben even van de weg gegaan om te kijken of de banden een bult hadden maar dat was niet zo. Wel leek de rechter voorband wat slapper dan de rest.

Iemand enig idee wat het probleem zou kunnen zijn? Ik heb al voorbij zien komen na een zoektoch dat het de aandrijfas kan zijn (die zou dan krom zijn) of de homokineet.

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McBoom
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-04 07:10

McBoom

Broem

SomerenV schreef op maandag 25 juli 2016 @ 08:29:
Ik heb een Citroën C2 1.1 uit 2005 en hij heeft eigenlijk altijd gelopen als een pareltje. Vandaag op weg naar het werk viel me op de snelweg echter op dat de auto bij hogere snelheden begon te trillen. Mijn stuur zelf trilde nauwelijks maar het was wel voelbaar in de rest van de auto en de achterbank kon ik zien trillen. Ben even van de weg gegaan om te kijken of de banden een bult hadden maar dat was niet zo. Wel leek de rechter voorband wat slapper dan de rest.

Iemand enig idee wat het probleem zou kunnen zijn? Ik heb al voorbij zien komen na een zoektoch dat het de aandrijfas kan zijn (die zou dan krom zijn) of de homokineet.
Of er mist een loodje van een velg af :Y)

The ramblings of an idiot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Topicstarter
McBoom schreef op maandag 25 juli 2016 @ 08:46:
[...]

Of er mist een loodje van een velg af :Y)
En dat betekent? :+ Heb echt totaal geen verstand van dit soort dingen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 24-04 11:42
Een aandrijfas lijkt me niet heel logisch, ik zou eerst je wielen opnieuw laten balanceren. Ik weet niet hoe oud de auto is, of wat de kilometerstand is, maar het kan ook zijn dat de achterdempers versleten zijn waardoor de achterbanden verkeerd afslijten (dan zou je cupping moeten zien)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:04

YellowCube

Wait...what?

SomerenV schreef op maandag 25 juli 2016 @ 08:56:
[...]

een band is vaak niet helemaal perfect rond en zal dus, als je daar niks aan doet, als gevolg van onbalans gaan trillen bij hoge snelheden.
Om dat te compenseren worden er op de juiste plekken stukjes lood op de velg gezet. Dat heet balanceren.

Als er om wat voor 'n reden dan ook zo'n loodje van je velg valt, zal de balans weer zoek zijn en gaat je wiel (en dus je auto) dus trillen op hoge snelheid
:)

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:10

heuveltje

KoelkastFilosoof

[...]

Als je een nieuwe band monteert, is deze nooit helemaal perfect in balans (oa door het ventiel)
Dus plaatsen ze een aantal kleine loodjes op de velg om deze in balans te krijgen.

Kans is dat er bij jouw een afgedonderd is, en dat merk je door trillen van de auto :)

(noot, dit is maar 1 van de mogelijkheden, maar wel de goedkoopste om na te kijken, en op te lossen :) )

[ Voor 10% gewijzigd door heuveltje op 25-07-2016 09:00 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-04 22:23

Bullet NL

Eigen Wijs

Je klacht is te algemeen om echt na één oorzaak te wijzen...
Vaak zijn het inderdaad banden/velgen, maar het kan zelf (gezien de leeftijd van je auto) een onderdeeel van je wielophanging zijn, schokdemper of wiellager zijn.

Feit is dat je er niet mee door moet rijden, maar een garage met het ding!

[ Voor 6% gewijzigd door Bullet NL op 25-07-2016 09:02 ]

Cogitationis poenam nemo patitur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Topicstarter
Bullet NL schreef op maandag 25 juli 2016 @ 09:01:
Je klacht is te algemeen om echt na één oorzaak te wijzen...
Vaak zijn het inderdaad banden/velgen, maar het kan zelf (gezien de leeftijd van je auto) een onderdeeel van je wielophanging zijn, schokdemper of wiellager zijn.

Feit is dat je er niet mee door moet rijden, maar een garage met het ding!
Dat ik er niet mee door moet rijden snap ik, maar ik zal wel nog terug naar huis moeten :P Maar wel fijn om in ieder geval te weten wat het mogelijk kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

[...]

Even langs de garage gaan en hopen dat hij het probleem dan ook heeft :P Als het een loodje is dan kost het maar een paar tientjes.

Heb je niet pas door zand of modder gereden? Dan kan er ook nog rommel aan de binnenkant van je wiel zitten en schoonmaken is dan voldoende.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 10:22
Mwa ik had hetzelfde probleem. Op snelweg bij 100+ best erg trillen.
Heb er sowieso 2000 kilometer mee gereden omdat apk er toch aankwam. Meteen laten balanceren en is nu weg. kostte 15 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-04 22:23

Bullet NL

Eigen Wijs

SomerenV schreef op maandag 25 juli 2016 @ 09:04:
[...]

Dat ik er niet mee door moet rijden snap ik, maar ik zal wel nog terug naar huis moeten :P Maar wel fijn om in ieder geval te weten wat het mogelijk kan zijn.
Het hangt er dus vanaf waar je huis staat en jij nu bent...... Wordt het probleem erger bij een bepaalde snelheid, dan onder deze snelheid blijven rijden.... Vertrouw je het niet, de eerste en beste garage dicht bij opzoeken.... Die kan altijd (en beter dan wij hier) bepalen alsof door rijden vertrouwd is.

Cogitationis poenam nemo patitur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Topicstarter
Marzman schreef op maandag 25 juli 2016 @ 09:07:
[...]
Heb je niet pas door zand of modder gereden? Dan kan er ook nog rommel aan de binnenkant van je wiel zitten en schoonmaken is dan voldoende.
Nou, toevallig dit weekend nog gedaan. Door wat zandwegen met modder gereden. Te auto is redelijk smerig en aan de onderkant zit behoorlijk wat modder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFruitNerd
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-04 09:05

TheFruitNerd

iets met fruit

Ik heb dit al meerdere keren (met verschillende auto's) meegemaakt en de oplossing kan heel simpel zijn;
- Banden laten balanceren
- Banden kunnen gecupt zijn
- Bandenspanning
- Lagers

- B.L.A.A.T. -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:27
Stoeprandje geraakt?
Lijkt mij onbalans in een achterband of slijtage.
Uitbalanceren zoals gezegd kost je haast niets en kan het probleem misschien wel oplossen.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
SomerenV schreef op maandag 25 juli 2016 @ 09:10:
[...]

Nou, toevallig dit weekend nog gedaan. Door wat zandwegen met modder gereden. Te auto is redelijk smerig en aan de onderkant zit behoorlijk wat modder.
Beginnen met een goeie wasbeurt met bodemreiniging dan. Grote kans op wat aangekoekt zand op binnenkant van de velgen en voila: uw onbalans is daar. (Ter info: de loodjes die ze plaatsen zijn maar een paar gram!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevlar01
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

kevlar01

trigger happy 'next' klikker

SomerenV schreef op maandag 25 juli 2016 @ 09:10:
[...]

Eerst maar eens door de wasstraat dan :)
Als het probleem blijft, dan even naar een bandenboer.
Die kan de banden laten balanceren.

Heb je originele velgen of aftermarket? Bij mij zat ooit ook een trilling in het stuur nadat ik aftermarket velgen had laten monteren. Waren ze de centreerring vergeten |:( (moest ik nota bene zelf aangeven, was een bandenboer die het had gemonteerd)

Homokineet zou ook kunnen, maar dan zou je volgens mij ook moeten merken dat hij moeilijk recht te houden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Topicstarter
kevlar01 schreef op maandag 25 juli 2016 @ 09:18:
[...]

Eerst maar eens door de wasstraat dan :)
Als het probleem blijft, dan even naar een bandenboer.
Die kan de banden laten balanceren.

Heb je originele velgen of aftermarket? Bij mij zat ooit ook een trilling in het stuur nadat ik aftermarket velgen had laten monteren. Waren ze de centreerring vergeten |:( (moest ik nota bene zelf aangeven, was een bandenboer die het had gemonteerd)

Homokineet zou ook kunnen, maar dan zou je volgens mij ook moeten merken dat hij moeilijk recht te houden is.
Alles is origineel aan de wagen. Rijdt verder gewoon recht, geen afwijkingen ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Hoor je ook rare geluiden? Bijvoorbeeld bij het nemen van bochten?

Heb je de laatste tijd nog eens een keer een flinke noodstop moeten maken? Een "flat spot" op je band kan ditzelfde veroorzaken, en moet gewoon weer wegslijten.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Topicstarter
DrivinUCrazy schreef op maandag 25 juli 2016 @ 09:25:
Hoor je ook rare geluiden? Bijvoorbeeld bij het nemen van bochten?

Heb je de laatste tijd nog eens een keer een flinke noodstop moeten maken? Een "flat spot" op je band kan ditzelfde veroorzaken, en moet gewoon weer wegslijten.
Nee, ik hoor verder geen gekke dingen. Het eerste wat ik deed was namelijk de radio even uitzetten om te luisteren of ik wat kon horen. Ik weet dat een auto vaak laat horen wat het probleem is, maar in dit geval hoor ik niks. Het is echt puur dat de wagen trilt, maar niet het stuur. Banden had ik even snel bekeken maar zag zo snel niks geks. Zal straks nog een keer checken en even door de wasstraat rijden die in de buurt van m'n werk zit. Moet straks nog een goede 100km rijden, dus het zou wel fijn zijn als dat gewoon op snelheid kan zonder gekke trillingen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gysman11
  • Niet online
<wasprogramma met bodemreiniging kiezen>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Cuppende banden kan het eigenlijk niet zijn aangezien het van het ene op het andere moment is ontstaan (cupping is een slijtageprobleem dat heel geleidelijk ontstaat). Het meest waarschijnlijke is dat je een loodje verloren bent en dan is opnieuw balanceren de oplossing. Als je het in het stuur niet voelt, maar wel in de auto, zal het achter zijn waarschijnlijk, maar daar komen ze snel genoeg achter :)

[ Voor 8% gewijzigd door Grrrrrene op 25-07-2016 12:27 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeemonster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-04 15:35
Begin eerst met je bandenspanning controleren. Ik heb een tijdje terug met iemand meegereden wiens auto hetzelfde probleem had. Een van zijn autobanden bleek een te lage bandenspanning te hebben. Daarna was het probleem weg. Dus met een beetje mazzel is het een reparatie die je maximaal 50 cent kost. :)

Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.
A normal day at the stock exchange

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
gysman11 schreef op maandag 25 juli 2016 @ 10:08:
<wasprogramma met bodemreiniging kiezen>
Als er modder aan de binnenkant van de velg gekoekt zit is de enige manier wielen van de auto halen en de velgen ff schoonspuiten.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:54

weebl

YARR!

Oogje schreef op maandag 25 juli 2016 @ 13:21:
[...]

Als er modder aan de binnenkant van de velg gekoekt zit is de enige manier wielen van de auto halen en de velgen ff schoonspuiten.
Hiervoor de wielen van de auto halen...?

Kan je volgens mij gewoon met de hogedrukreiniger doen terwijl ze er op zitten hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:54
Begin eerst met het controleren of de wielbouten nog vast zitten. Loszittende bouten veroorzaken namelijk hetzelfde en is natuurlijk erg gevaarlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
weebl schreef op maandag 25 juli 2016 @ 13:31:
[...]

Hiervoor de wielen van de auto halen...?

Kan je volgens mij gewoon met de hogedrukreiniger doen terwijl ze er op zitten hoor.
Kan, maar de kans dat er dan op 1 plek wat blijft zitten aan de binnenkant is groot (ligt ook aan het soort velg natuurlijk).

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_x007
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Behalve het balanceren van de wielen kan je je auto ook laten uitlijnen. Dit is iets duurder maar had bij mijn auto wel goed resultaat. Ik raad je wel aan om niet te lang zo blijven rijden, ik heb dit toen wel gedaan en dit heeft mij een setje banden extra gekost omdat 1 van de 2 veel harder gesleten was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:04

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Gezien modderverhaal: begin eens met goede schoonmaak. Een velgenprogramma is nog relevanter dan bodemprogramma, aangezien je banden niet gaan trillen van een homp klei onder de uitlaat oid.

Heb ervaring met een Dafje rijden nadat iemand het even ervoor op een mesthoop gereden had. Kan je melden dat er in de meest letterlijke zin des woords shitladingen shit aan de velgen hing en dat boven de 35km/u het venijnig ging trillen. Shit weg = trilling weg ;)

Als dat het niet is, stap voor stap van minst ingrijpend naar ingrijpender gaan. Dus bandenspanning controleren, wielen opnieuw laten balanceren, auto laten uitlijnen en als dat het nog niet is gewoon aan vakman overlaten tot het wel goed rijdt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

offtopic:
Bandenspanning controleren is sowieso verstandig om dit eens regelmatig te doen. Evenals olie peilen, koelvloeistof controleren, ruitenwisservloeistof bijvullen... Al deze acties zijn echt niet moeilijker dan brandstof in dat ding mikken, dus de moeilijkheidsgraad is alvast geen excuus.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gysman11
  • Niet online
ik hoopte nu eigenlijk op een berichtje: auto goed gewassen, trilt niet meer, bedankt allemaal.
Pagina: 1