iPhone verbruikt 5,5 GB op eerste dag van bundel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireStarter
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-08 10:54
3 maanden geleden werd ik voor het eerst geconfronteerd met het feit dat mn data bundel in minuten in rook op gaat :(
Zodra ik thuis weg ging en ik weer een nieuwe bundel had van 6GB ging het in enkele minuten op.
Destijds dacht ik het gevonden te hebben. Maar echt uittesten kan je niet doen.
Ik koop zo nu en dan een 1GB om toch vooruit te kunnen ( op dag 1 zit je gelijk zonder)
Vorige maand ging het weer mis, toen heb ik mn iPhone hersteld en opnieuw geinstalleerd.

Maar vandaag is het weer raak. Ik word er niet goed van.
Ik gebruik al bijna 9 jaar een iPhone en nog nooit zoiets raars meegemaakt.

Wat gebruik ik:

Een iPhone 6 64GB.

Instellingen die ik sowieso heb gedaan:
Mobiel netwerk > Wifi assistentie uit
iCloud drive > Gebruik mobiele data uit
iTunes en Appp Stores > Gebruik mobiele data uit

Maar dan nog staat bij Mobiel netwerk > Systeem:

Documenten en synchronisatie 5,5GB afgebeeld.

Ik zit eraan te denken afscheid te nemen van deze hele installatie. De iPhone te herstellen en in te stellen als nieuw.
Maar dat zou toch niet kunnen? Want het zou betekenen dat andere hier ook wel last van moeten hebben, als het aan mijn profiel ligt..

w00t

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:36
Maar dan nog staat bij Mobiel netwerk > Systeem: Documenten en synchronisatie 5,5GB afgebeeld.
Het is dus een app die gebruik maakt van iCloud drive.
Zet het maken van de backup in whatsapp eens uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmert26
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 01-08 15:01
kun je niet een max verbruik per dag instellen, dat je telefoon niet meer dan ~200mb/dag gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clavis
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 17:13
timmert26 schreef op maandag 25 juli 2016 @ 08:18:
kun je niet een max verbruik per dag instellen, dat je telefoon niet meer dan ~200mb/dag gebruikt?
Dat lost het probleem niet op.

Wat je kan proberen is om bij instellingen, en dan het kopje algemeen, daarna ververs op achtergrond eens na te kijken. Wellicht slurpt een van deze apps op de achtergrond veel data. (Facebook oid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickertNL
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19:49
kan je in de rekening specificatie van de provider ook niet ergens zien waar die data heengaat ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmert26
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 01-08 15:01
Ik heb een soortgelijk probleem ooit met een Iphone 3Gs gehad en daar kwam het doordat de email app het nodig achtte alle emails incl. bijlagen maar eens opnieuw te laden. Installeer evt een app die je data verbruik bijhoudt dat je voor de volgende keer kunt zien waar alle data door verbruikt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:05
timmert26 schreef op maandag 25 juli 2016 @ 08:28:
Ik heb een soortgelijk probleem ooit met een Iphone 3Gs gehad en daar kwam het doordat de email app het nodig achtte alle emails incl. bijlagen maar eens opnieuw te laden. Installeer evt een app die je data verbruik bijhoudt dat je voor de volgende keer kunt zien waar alle data door verbruikt wordt.
Heb ik idd bij een vriendin ook eens anders ingesteld dat die alleen maar mail van de laatste week\maand moet laden ipv alles. scheelde een enorme hoop opslag/data verkeer.
Whatsapp regelmatig leeg gooien (waarom in hemelsnaam alles bewaren???) op die dingen na die je echt wil bewaren kan ook een hoop schelen.
En synchroniseren van je muziek/video bestanden kan misschien ook het probleem veroorzaken lijkt mij.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Ghost16
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-05 10:05
FireStarter schreef op maandag 25 juli 2016 @ 08:03:
Maar dan nog staat bij Mobiel netwerk > Systeem:

Documenten en synchronisatie 5,5GB afgebeeld.
Het lijkt er op dat er een app geïnstalleerd is welke via background refresh (waarschijnlijk) data blijft verversen. Je kunt hierbij denken aan apps als Facebook, Twitter, Dropbox, Email apps, Google Drive maar ook de Podcast app doet dit.

Zoals al eerder is genoemd, kijk welke apps background refresh aan hebben staan en zet ze gewoon eens allemaal uit.

Mocht dit allemaal niet werken dan kun je altijd nog je telefoon herstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

nickertNL schreef op maandag 25 juli 2016 @ 08:26:
kan je in de rekening specificatie van de provider ook niet ergens zien waar die data heengaat ?
Nee, die geeft alleen verbruik. Iets met privacy. ;)
The_Ghost16 schreef op maandag 25 juli 2016 @ 08:46:
Het lijkt er op dat er een app geïnstalleerd is welke via background refresh (waarschijnlijk) data blijft verversen. Je kunt hierbij denken aan apps als Facebook, Twitter, Dropbox, Email apps, Google Drive maar ook de Podcast app doet dit.

Zoals al eerder is genoemd, kijk welke apps background refresh aan hebben staan en zet ze gewoon eens allemaal uit.

Mocht dit allemaal niet werken dan kun je altijd nog je telefoon herstellen.
Ook na een factory reset die TS al gedaan heeft? ;)
FireStarter schreef op maandag 25 juli 2016 @ 08:03:
Vorige maand ging het weer mis, toen heb ik mn iPhone hersteld en opnieuw geinstalleerd.
Of het uitschakelen van mobiel data gebruik:
Instellingen die ik sowieso heb gedaan:
Mobiel netwerk > Wifi assistentie uit
iCloud drive > Gebruik mobiele data uit
iTunes en Appp Stores > Gebruik mobiele data uit
Ik vraag me dus echt ten zeerste af of het überhaupt daadwerkelijk verstookte data is?

Een oud-collega van mij had hier ook ooit eens last van, dan werd er om de zoveel tijd een X aantal MB "verstookt" van de bundel, totdat de limiet bijna bereikt was, want toen kwam de SMS. Ik weet alleen even niet 100% zeker welke provider dat was, ik dacht Vodafone.

Na veel gedoe (zoals o.a. het resetten van haar iPhone) bleef het probleem aanhouden. Uiteindelijk fikse discussie met de provider gehad, dat de provider dan maar moest bewijzen waar het dataverkeer vandaan kwam, maar dat konden ze niet geloof ik, dus is ze uiteindelijk schadeloos / in het gelijk gesteld. Was toen ook met een iPhone, overigens.

Neem dus even contact op met de provider, wellicht kunnen zij ook inzichten verschaffen waardoor je in elk geval wat meer weet en hoe het komt.

[ Voor 71% gewijzigd door CH4OS op 25-07-2016 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnovos
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Even voor alle duidelijkheid:

* je telefoon registreert die 5,5GB aan verbruik ook? Of is het alleen je provider die het ziet?

* welke apps heb je in de afgelopen drie maanden nieuw geïnstalleerd?

* welke oplosding heb je zelf gevonden maar kun je niet echt testen?

Cetero censeo Dynalogic delendam esse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

staat er nog een streaming applicatie open?
youtube? netflix? Fox sports?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Is die iPhone toevallig niet z'n complete mediabibliotheek aan het syncen met Apple / iCloud? Dat soort zaken vreten (mobiele) data tenzij je ze zo instelt dat ze alleen maar via WiFi mogen syncen.

Controlleer ook meteen of er geen andere Cloud oplossingen een sync actie uit kunnen voeren (One-Drive / DrobBox / E.D.).

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Wat je zou kunnen proberen is om met je telefoon een vpn op te zetten naar een plek waar je inzicht kan krijgen in het verkeer (dpi). Met een beetje pech zie je alleen veel data richting apple gaan, maar misschien geeft het je iets meer hints

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcell
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:00
Heb je een automatische whatsapp backup aanstaan ? die willen nog weleens in de ochtend starten en als je dan wifi zit en je gaat de deur uit dan schakelt hij wellicht over op je mobiele data met als gevolg dat je toch mobiele data verstookt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrLee
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-06 16:12
Mijn vrouw heeft deze maand exact hetzelfde probleem (reeds jaren in gebruik), haar data abbo'tje van 700MB was ineens weg en 2 GB over het limit. Gevolg een rekening van 92 euro buiten de bundel totdat YouFone de verbinding zelf gestopt hebben.

Ook hier (iPhone 5c iOS 9) betrof het de "Documenten en synchronisatie", kan niet mijn vinger er op leggen wat het exact is. Ook al opties voor Wi-Fi only stonden aan, wat ik dan niet begrijp is waarom deze synchronisatie alleen via 3G gaat en NIET via Wi-Fi.

Ik vermoed dat het de photo app van Synology is, maar ik kan niet zien wat er in die documenten en ynchronisatie 'folder' zit.

Ik heb de iPhone een factory reset gegeven, kan alleen nog niet testen of het geholpen heeft totdat het data-abbonnement weer in gaat. Ben ook benieuwd of je iets hebt kunnen vinden wat dit zou kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 31-07 16:24
Is er op iOS geen mogelijkheid om te zien welke apps de data gebruiken? Bij Android kan dit namelijk wel. Lijkt me een nogal belangrijke basis functionaliteit met het dataverbruik van tegenwoordig. Een fout vinkje kan je op deze manier honderden euro's kosten.

Afbeeldingslocatie: https://picload.org/image/rrodgaop/screenshot_2016-07-25-16-30-08.png

[ Voor 15% gewijzigd door q-enf0rcer.1 op 25-07-2016 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
q-enf0rcer.1 schreef op maandag 25 juli 2016 @ 16:26:
Is er op iOS geen mogelijkheid om te zien welke apps de data gebruiken? Bij Android kan dit namelijk wel. Lijkt me een nogal belangrijke basis functionaliteit met het dataverbruik van tegenwoordig. Een fout vinkje kan je op deze manier honderden euro's kosten.
Inderdaad je kan op Android per app zien hoeveel foreground en background data deze gebruikt heeft, per dag(en) / periode én voor het Wi-Fi gebruik geldt hetzelfde. Leuk he alles in de cloud :Y). ITunes, fotoapp(s) en backup, kijk ermee uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireStarter
Bedankt voor alle suggesties.
iOS heeft deze basis functionaliteit ook onder instellingen > mobiel netwerk. Per app kan je zien hoeveel bandbreedte ze hebben verstookt.

Maar daar zie ik geen spannende dingen. Helemaal beneden staat Systeem.

Als je daarop klikt dan zie ik bij Documenten en Synchronisatie staan 5,5 GB.
En dit valt niet te specificeren :(
Wat ik wel weet is dat de data door iOS wordt verstookt en niet door een app.

Ik heb net bij instellingen gezocht op data. Daarbij krijg je een filter waar 'mobiele-data' aangevinkt kan worden.

Dit stond aan bij Apple Music. Maar ik ben niet lid van playlists ofzo. Dus ik denk niet dat hem dat is. En het testen kan niet. Ja op 22 augustus :(

Net nog gekeken, om 07.36 een sms'je u heeft 4096 MB verbruikt van uw databundel. En 4 minuten een sms dat het op is 6GB. Snelheid is leuk, maar nu een ellende.

w00t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 29-07 03:05
Kun je ook een mobiele data limiet instellen op de iPhone? Dan zou je die eens heel laag kunnen zetten en eens kijken wat er aan data zoal bijkomt. Wellicht met een disk space usage app ofzo. Dan zou je hem eens wat kunnen laten syncen en kijken welke mappen groeien en met wat voor data.

Verder: Heb je geen mogelijkheid om eerst het apparaat via wifi eens lekker van alles te laten doen? Andwezijds, we zijn 3 maanden verder dus ik zou verwachten dat alles wat er te syncen was wel gedaan is 8)7

Sowieso is een zelf ingestelde limiet wel aan te bevelen om onder je limiet te blijven. Zit standaard in Android en gebruik het om 2 meldingen te hebben: 1 bij 100MB van de limiet en 1 voor 50MB van de limiet (van een 500MB bundel), Bij de eerste gaat mobiel internet al uit zodat ik nog wat over heb voor noodgevallen.

[ Voor 25% gewijzigd door GENETX op 25-07-2016 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 31-07 16:24
Een andere mogelijkheid is om de iPhone op een wifi netwerk te gebruiken, en vervolgens via de modem of een packet sniffer kijken wat er allemaal voor pakketten worden binnengehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07:57
Als je eens kijkt bij:

iCloud -> iCloud Drive -> helemaal onderin staat 'gebruik mobiele data'. Staat dat aangevinkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

FireStarter schreef op maandag 25 juli 2016 @ 16:47:
Bedankt voor alle suggesties.
Als je daarop klikt dan zie ik bij Documenten en Synchronisatie staan 5,5 GB.
En dit valt niet te specificeren :(
Wat ik wel weet is dat de data door iOS wordt verstookt en niet door een app.
Wellicht de iCloud backup? Ik zou handmatig een backup starten op wifi en natuurlijk een reboot doen van je telefoon. Schakel ook eens bij iCloud de foto functionaliteit uit (die van "Ruimte besparen op telefoon, bewaar foto's in de cloud"). Misschien dat dat helpt?

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireStarter
Nee het irritante is dat het zich alleen via 4G voordoet.
@Kaise, dat stond al sinds vorige maand uit.

Een dag limiet instellen zit er op dit moment helaas nog niet in voor iOS.

Ik keek net in een app die data verbruik bijhoudt en zag dat ik vandaag voor 6u 25GB via WiFi heb verstuwd. En 8,25 GB via 4G.

Dit neigt naar iCloud problemen. Ergens een fout in het sync proces ofzo.

Ik denk dat ik m'n profiel vaarwel moet zeggen en gewoon helemaal clean moet beginnen. Dus iPhone herstel en instellen als nieuwe iPhone.

w00t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07:57
Je kunt toch eerst nog proberen om iCloud helemaal uit te zetten? Dan weet je in ieder geval waar het probleem zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13:43
Heb je een exchange mail adres?
Ik heb eerder meegemaakt dat er bij mij en collega's een exchange adres tussen zat welke continue alles aan het ophalen was. Het verwijderen en toevoegen heeft geholpen. Volgens mij is er zelfs later vanuit Apple een fix gekomen in de nieuwste iOS.

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshM
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23:36
SgtElPotato schreef op maandag 25 juli 2016 @ 17:34:
Heb je een exchange mail adres?
Ik heb eerder meegemaakt dat er bij mij en collega's een exchange adres tussen zat welke continue alles aan het ophalen was. Het verwijderen en toevoegen heeft geholpen. Volgens mij is er zelfs later vanuit Apple een fix gekomen in de nieuwste iOS.
Precies! Ik verdenk ook een Exchange-account (mits TS die op zijn iPhone heeft). In het verleden, toen ik nog een iPhone had, verstookte deze ook een paar keer gigabytes in een korte tijd. Dat gebeurde tijdens onderhoud aan de server op mijn werk en een keer toen een instelling in de Exchange-server niet goed stond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireStarter
Vanmorgen gekeken of het aan Exchange kan liggen, maar deze had maar 30MB verstookt.
Het zal wel iets in mijn profiel zijn geweest, of een icloud backup wat niet goed werkt ofzo.
Ik heb mijn iPhone hersteld, en ben weer nieuw begonnen. Vanaf een ander device de oude icloud backup weggegooid en opnieuw begonnen.
Volgende week ga ik naar het buitenland en heb geen zin in een dure 1Gb bundel die binnen 1 minuut weg is. Of erger dat het me een 70k rekening bezorgd.

Het lastige van deze situatie is dat ik nu niet weet waar het aan gelegen heeft. Het liefste wilde ik een icloud backup van 4 maanden terug zetten, maar zover gaan ze helaas nog niet.

Ik kreeg 6GB van T-Mobile cadeau, goede service :)

Bedankt allen voor het meedenken. Hopelijk blijft het nu goed gaan.

w00t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMC
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 01-08 12:35

TMC

Ik had dit probleem ook afgelopen week. Heb mijn iPhone gereset en een backup teruggezet, probleem lijkt nu verholpen. Wel erg irritant verder, moet je ineens een week zonder data doen. :/
Pagina: 1