Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goppsster
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 01-10-2016
Mijn vraag :

Ik heb sinds een paar dagen een nieuw moederbord, een Asrock z170 OC Formula, hiervoor had ik een gigabyte moederbord waarvan ik even de naam ben vergeten. Bij dit oude moederbord had ik temperaturen in de bios tussen de 30 en 40 graden en de laagste temperatuur die ik zie in dit nieuwe moederbord is rond de 65 graden. Ook op het moment dat ik windows opstart begint rond de processor (i7 6700k) een piepend geluid, niet heel hard maar zeker aanwezig en bijzonder onregelmatig.

Geluid lijkt niet relevant te zijn aan cpu, ram of hdd gebruik gezien dat het piepen eigenlijk niet veel veranderd bij 50% of 3% load. Iemand enig idee waardoor dit kan komen?

er zit ook een set ledjes op dit moederbord, wat laat zien dat er een probleem is met een van de harde schijven, deze brand soms wel en soms niet, het verwijderen van een harde schijf en vervangen voor een andere lijkt geen verschil te maken.

Temperatuur binnen windows is(/lijkt) veel lager dan in de bios, namelijk rond de 35 graden met pieken onder ongeveer 60% load van 65 graden. Hier lijken dus geen problemen te zijn maar vindt ik eerlijk gezegt alleen maar meer verontrustend gezien van bios naar windows de temperatuur opeens 20-40 graden daalt terwijl het piepen dan pas begint.

...

Relevante software en hardware die ik gebruik :

Schone Windows 10 installatie, er staat voor de rest (nog) niks op deze harde schijf.
Op de andere harde schijf staat Steam en de software voor mn toetsenbord maar lijkt me enigsinds sterk dat dit een probleem veroorzaakt
Temperatuur binnen windows (gemeten met Realtemp)

Hardware:

procesor: i7 6700k
koeler: intel Stock cooler (niet ideaal, dat weet ik, maar dit veroorzaakte geen probleem bij het andere moederbord)
ram: 16gb kensington value ram stick * 2
moederbord: Asrock Z170 OC Formula

...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:

Gezien het feit dat dit moederbord zelf zegt dat het aan de harde schijf ligt heb ik gekeken of het verschil maakt of ik de een of de andere harde schijf gebruik, 3 verschillende schijven geprobeerd maar dit lijkt niet te veranderen (1 ssd, 1hdd en 1laptop schijf)

Heb alles behalve cpu, 1 ram stick en een harde schijf aangesloten en het probleem verandert hierdoor niet.

Beste antwoord (via goppsster op 26-07-2016 22:05)

• Tjm De Groot
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 07-02-2021
Heb je een gpu die last van coilwhine heeft of draai je op de onboard gpu ? Je voeding kan ook nog wel eens rare geluiden maken.

Maar ik gok dat het je stock koeler is omdat hij best wel aan de bak moet, de I7 6700K verkopen ze niet voor niks zonder koeler ze gaan er van uit dat je een aftermarket koeler koopt.

I7 8700K, MSI PRO CARBON Z370, GTX MSI 1080, 16 gigabyte ddr4 3200.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Tjm De Groot
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 07-02-2021
Heb je een gpu die last van coilwhine heeft of draai je op de onboard gpu ? Je voeding kan ook nog wel eens rare geluiden maken.

Maar ik gok dat het je stock koeler is omdat hij best wel aan de bak moet, de I7 6700K verkopen ze niet voor niks zonder koeler ze gaan er van uit dat je een aftermarket koeler koopt.

I7 8700K, MSI PRO CARBON Z370, GTX MSI 1080, 16 gigabyte ddr4 3200.