Laptop met SSD en HD schijfbeheer onduidelijk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• playon1955
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23-12-2025
Ik heb Januari een Asus N551JB-CN083 aanschaft met 2 harde schijven.
Een schijf betreft een Kingston 24GB SSD schijf en de andere schijf is een Samsung HD van 1 TB.

In schijfbeheer zie ik 2 schijven een schijf 0 (C en D partitie) en een Schijf 1 (SSD schijf van 24GB)
Aan de schijf 1 is geen schijfletter toegekend. Schijfbheer geeft aan dat de disk in orde is en dat het om een primaire partitie gaat.
Hoort aan deze schijf niet een schijfletter te worden toegekend, of zie ik iets over het hoofd?
Aanvankelijk dacht ik dat het om een hybride disk ging maar Windows 10 geeft bij opslag 2 verschillende schijven aan.

Schijfbeheer Win10

Relevante software en hardware die ik gebruik

Laptop bevat Windows 10 Home Edition.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
..
I

[ Voor 16% gewijzigd door playon1955 op 25-07-2016 00:32 . Reden: Foto toegevoegd ]

Alle reacties

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:19

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Probeer even het plaatje ergens te hosten, maar in ieder geval niet vanaf jouw c: schijf. ;)

[ Voor 14% gewijzigd door _Dune_ op 24-07-2016 23:50 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• playon1955
Was even puzzelen maar het is gelukt een plaatje toe te voegen.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:08
Volgens mij is dat een hybride schijf. Ofwel een SSHD. Die heeft dan een deel SSD voor cache en die 1TB als schijf.
Dat is dan wat je nu ziet. 24GB SSD en 1TB HDD.

• playon1955
M.a.w. dat Windows 2 fysieke schijven detecteert klopt in feite niet helemaal. Aangezien het om een combinatie van een Samsung HD schijf en een Kingston 24GB SSD schijf, ben ik gaan geloven dat ik 2 harde schijven aan boord had. Bedankt voor de snelle reactie. Een zorg minder.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:08
Het is idd apart om te zien, maar officieel zou je het als schijf kunnen gebruiken, maar door de Intel software is die 24GB ingesteld als cache.

Het zijn ook voor de computer 2 schijven. Je zou een losse grotere ssd bijvoorbeeld op die manier in kunnen stellen. Maar goed, dat is dan weer nutteloos.

Iig een zorg minder. :)

• playon1955
Mysterie opgelost. Vanwege de prijs is er een kleine losse SSD schijf van Kingston ingebouwd die als Cache SSD wordt gebruikt. Speciale software zorgt ervoor dat deze schijf niet zichtbaar en benaderbaar is. Het lijkt op het principe van een SSHD.
Onderwerp bleef mij aandacht trekken. In het BIOS gedoken en daar werden ook 2 aparte disken gedetecterd. Googlen op cache SSD bracht mij uiteindelijk het antwoord.
Pagina: 1