Toon posts:

TV Meubel met koeling

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik hoop dat er hier een aantal mensen zijn met wat ervaring met het actief koelen van een compleet tv meubel en mij willen helpen met enkele onzekerheden..

Voor mijn nieuwe huis wil ik namelijk een groot hangend tv meubel maken (strak tegen de muur) waarvan de kastjes dicht moeten blijven. Dit meubel is niet alleen voorzien voor opbergruimte voor tijdschriften of blurays e.d. maar natuurlijk ook voor de apparatuur:

- Marantz SR5004 receiver
- Playstation 4
- Switch
- Mediasysteem of iets
- NAS
- Accesspoint
- Bluetooth streamer
- ... en voor zaken in de toekomst

Al deze apparaten genereren warmte en gezien het een dicht kast is, moet op een of andere manier deze warmte afgevoerd worden. Heb al vrij veel onderzoek gedaan, maar twijfel over een aantal zaken. De kan ik het meest eenvoudig schetsen met het ontwerp:

Vooraanzicht:
TV Meubel vooraanzicht

Achteraanzicht:
TV Meubel achteraanzicht

Compartiment 1
TV Meubel compartiment 1

Compartiment 2
TV Meubel compartiment 2

Het meubel is 4000mm breed, 500mm diep en 400mm hoog.

Er zijn dus twee intakes, voor ieder compartiment 1, om verse lucht aan te voeren. Uiteraard wordt dat ook gedaan via de kieren in het meubel, maar die zijn maar max 3 mm. Vervolgens wordt de warme lucht die gegenereerd wordt in compartiment 1 naar compartiment 2 geblazen (een outtake die ook een intake is, maar dan niet voor verse lucht) waardoor compartiment 2 nog meer warmte te verduren krijgt. Daar wordt vervolgens alle warme lucht weer naar buiten geblazen. Om het simpel te houden lijken me 4 12 mm fans voldoende. Deze hoeven dan niet op zo'n hoog toerental te draaien.
Wat niet afgebeeld staat is de wirwar aan kabels. Alleen al de receiver heeft een flinke bos achterin liggen, daar komen alle utp- en stroomkabels nog bij. (Ieder compartiment wordt overigens voorzien van 1 6-voudige stekkerdoos voorzien).

De intakes worden voorzien van stoffilters. Daarnaast wil ik de ventilatoren aansturen met een fancontroller van Bitfenix Recon White', een van de weinige met 5 temperatuursensors. Met wat tweakwerk kan ik die controller op netstroom laten draaien (alhoewel, er zijn kant en klare voedingen voor: http://www.highflow.nl/ha....-euro-uk-plug.html?sl=nl).

Maar er zijn nog veel twijfels en onzekerheden. Deze worden gevoed door onzekerheid over de maximale warmteontwikkeling en mijn basale kennis van koeling en airflow in het algemeen:
  • Is dit misschien niet teveel of juist te weinig van het goede ?
  • Hoeveel warme ontwikkeling zou het nou echt zijn?
  • Is het misschien eenvoudiger dan ik denk of zie ik echt zaken over het hoofd?
  • Volstaat wellicht alleen een gat met stoffilter aan de onderkant om verse lucht aan te voeren?
  • Is 120mm voldoende of moet dit groter of kleiner?
  • Kan ik beter kiezen voor fans met kogellagers, maar maken die niet teveel herrie? De levensduur van de kast is meer dan dat van een pc, vandaar die keuze.
Hoop dat jullie me iets meer wegwijs kunnen maken, bij voorbaat dank!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VincentG
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 28-09 21:38
Even aanhaken op dit topic, aangezien ik ook zoiets in gedachten heb.

Ik betwijfel of 2 intake fans nodig zijn.
Je kan beginnen met een uitsparing voor een fan en een stoffilter erop. Dan kun je er later alsnog makkelijk een intake fan op plaatsen, mocht dit wenselijk zijn.

Heb zelf flinke ventilatieopeningen achterin (laag in meubel, zonder stoffilter), ook om kabelbos doorheen te steken. Warmte stijgt op en zou er boven uit moeten, waardoor ik nu deurtje op kier zet. Heb aan achterzijde echter ruimte, dus ik ga daar ook nog openingen maken en wil er ook een outtake fan gaan plaatsen.

Het nadeel bij jou is dat je beperkt ben in je outtake. Warme lucht van 2 compartimenten moet er via 1 fan uit. Ik gok dat dit met outtake fan wel goed gaat. Denk dat smalle ventilatieroosters bovenop geen optie voor je zijn?
Denk dat een 120mm fan op laag toeren ook voldoende is (lekker stil, toch nog flink wat lucht verplaatsing).

Houd het topic in de gaten, om te zien of ik er zelf ook nog meer tips uit opdoe. :)

Oh oh Mr. B, oh oh!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Een ventilatierooster bovenin is inderdaad geen optie nee, evenals deurtjes op een kier. Inmiddels ook mijn topic op het forum van Highflow gezet en heb daar reacties over het creëren van overdruk gelezen. Dus wel twee keer een intake, maar geen outtake. Doordat er een minimale overdruk ontstaat wil de lucht naar buiten. Het voordeel schijnt dat ook stof niet eens naar binnen kan daardoor (ook niet door de kieren), ook gezien er filters op de intake gezet worden.

Er schijnt ook sprake te zijn dat je met pc-fans eigenlijk geen druk kunt creëren, omdat ze niet krachtig genoeg zijn daarvoor (je kunt er als het ware tegenin blazen). Kortom, ik kies toch voor zowel intake als outtake.

In het linkercompartiment zet ik de apparaten die de minste hitte genereren, zodat er niet teveel warme in het linkercompartiment geblazen wordt. Vervolgens zal het in de praktijk moeten uitwijzen hoe het zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom 120mm ventilatoren? Met 200mm ga je toch veel meer luchtverplaatsing hebben?

Vooral je PS4 en versterker zullen meeste warmte genereren. Zorg dat die een goede aanvoer van verse lucht hebben en als je die outtake aan de zijkant kan hebben, laat die dan maar zitten.

Met 2 200mm intakes ga je per minuut zo'n 7 a 8 keer de volledige luchtinhoud van je meubel verversen, zou meer dan voldoende moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor het advies MeHiSt! Ben het wel met je eens, maar de reden van 120mm is dat er nog wel ruimte over moet blijven om iets anders in het meubel te plaatsen dan alleen fans :). Vind 20cm nogal een hap uit het meubel.

Zodra het meubelcasco af is ga ik je opmerking wel overwegen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17:25
Verwijderd schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 19:27:
Dank voor het advies MeHiSt! Ben het wel met je eens, maar de reden van 120mm is dat er nog wel ruimte over moet blijven om iets anders in het meubel te plaatsen dan alleen fans :). Vind 20cm nogal een hap uit het meubel.

Zodra het meubelcasco af is ga ik je opmerking wel overwegen!
Kijk af je de onderdelen waar je in wil zager boren etc een kopie kan kopen/krijgen. Zodat je het eventueel later mooi dicht kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• govie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-09-2020
Onderstaande zou ik proberen.

Compartiment 1
- Filter in plaats van intake fan in de bodem en meer filteroppervlak dan 120x120mm. Indien dat een beetje duur is, eventueel wat hor-gaas of filtermateriaal gewoon nieten over de uitsparingen (ook een soort van ruwe stoffilter). Dan ben je iets vrijer in de uitvoering van je filteropstelling, lang en dunner of andere gekke vorm;
- De fan(s) in dat binnen zijpaneel behouden (eventueel meer dan 1), deze fans even kiezen uit deze top15 (7V) stilte-lijst. https://nl.hardware.info/...taten-de-stilste-casefans Je kunt ook nog kiezen voor de 140mm fans. https://nl.hardware.info/...etest-round-up-grote-fans

Compartiment 2
- Voldoende muizengaas of iets wat er op lijkt in de bodem als exhaust (om de beesies tegen te houden, maar heeft haast geen weerstand).
- Geen fans.

Dus ik zou proberen om de fans alleen in dat tussenschot te houden, scheelt in de overlast dankzij de demping van de kast zelf. Doordat die intake en exhaust onderaan zitten, zie je niets meer van de ventilatievoorziening. Ja vrij simpel, maar ik denk dat je niet meer nodig hebt dan simpel, meerdere zones bij lagere belastingen is een beetje als met een ferrari naar de aldi gaan om je kiloknallerkip te halen, i.p.v. bij een echte poelier, als je begrijpt wat ik bedoel. Zoveel belasting lijkt het niet op het eerste gezicht.

[ Voor 66% gewijzigd door govie op 26-08-2016 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 26-09 08:56

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

Verwijderd schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 17:15:
Waarom 120mm ventilatoren? Met 200mm ga je toch veel meer luchtverplaatsing hebben?

Vooral je PS4 en versterker zullen meeste warmte genereren. Zorg dat die een goede aanvoer van verse lucht hebben en als je die outtake aan de zijkant kan hebben, laat die dan maar zitten.

Met 2 200mm intakes ga je per minuut zo'n 7 a 8 keer de volledige luchtinhoud van je meubel verversen, zou meer dan voldoende moeten zijn.
200mm ventilatoren vind ik zelf in de regel niet zo stil als een goede 120mm op 500/800 rpm.

zou je niet de fans onderin als intake doen en de outtake op de zijkant?

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:43

CyBeRSPiN

sinds 2001

Heb precies dezelfde soort kast (ook zwevend) en versterker (SR5008) Na 2 jaar enkel met heel warm weer last gehad, in die enkele gevallen moet deurtje open. Rest van het jaar geen enkel probleem. Versterker heeft wel voldoende ruimte en andere apparaten staan in ander kastje.
Pagina: 1