Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centropy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online

Centropy

Let there be light.

Topicstarter
Mijn vraag:
Op het moederbord zitten zowel een 8pins als een 4pins aansluiting voor cpu stroom (eatx12v_1 & eatx12v_2. Mijn voeding een corsair rm650x heeft alleen de cpu 8 pins (eatx12v_1).

Nou las ik bij tomshardware bij een vergelijkbare setup dat die 2e 4pin alleen is voor extreem overklokken, is er iemand hier die dat kan bevestigen? Of moet ik een andere voeding kopen die wel beide aansluitingen heeft?

Tnx in advance

...

Beter 1 hand in de lucht, dan geen hand!

Beste antwoord (via Centropy op 13-08-2016 19:33)

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
stin00 schreef op zondag 24 juli 2016 @ 20:48:
Heb zelf een Asus Formula Z97 gehad die ook een 8 en 4 pin aansluiting had. Je hebt alleen de 8pin nodig zoals men al aangeeft, die 4pin is alleen interessant vanaf ln2 koeling etc met extreme overclock. Ik kon iig geen hogere oc halen met de 4pin ook aangesloten icm een custom loop.
Die extra stroomaansluiting zit er ook niet zodat je verder kan overklokken, maar om het smelten van de kabel tegen te gaan bij extreme overkloks.
Centropy schreef op zondag 24 juli 2016 @ 20:57:
Nee 1tje maar een 1080 van msi. Iedereen bedankt voor de reacties en het meedenken.
Wat doe je dan met een RM650x voeding? Dan zal de PC tijdens piek zo'n 300W verbruiken, een 400W voeding moet dus al prima kunnen.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-09 19:42
Ga je extreem overclocken? Zo niet, lekker je rm 650x houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centropy
  • Niet online

Centropy

Let there be light.

Topicstarter
Ardjee schreef op zondag 24 juli 2016 @ 17:35:
Ga je extreem overclocken? Zo niet, lekker je rm 650x houden.
Dus je bevestigd dat het niet nodig is? Zelf ook die setup toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 25-08 11:19
Sluit je voeding aan en kijkt of ie werkt. Start ie niet dan andere voeding, anders niet.
Maar ja, lijkt me redelijk voor de hand liggen dat je geen 2 voedingsstekkers nodig bent voor je cpu normaal gesproken.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freaky Maus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-09 06:01
Die 4-pins aansluiting is bedoeld als extra stroom/stabiiteit tijdens overklokken van je processor, als het goed is werkt het systeem ook zonder deze aan te sluiten. Althans dat is wat je leest zoals jij ook al had gezien.

Staat in het boekje (gebruikshandleiding) dat bij je mobo zit op pagina 1-26 of bij Asus online:
http://dlcdnet.asus.com/p...0505.220720352.1458475936 (opent PDF)

Boekje vermeldt dat je beide moet aansluiten (hiervoor is een ATX12V v2.0 voeding nodig of nieuwer), jouw RM650X is een ATX12V v2.4 dus het zou moeten werken. Kijk eens of je niet nog wat kabeltjes hebt liggen van je voeding.

Edit:
Zit net zelf te kijken op de site van Corsair maar zie geen tweede EPS kabel, wil je dus echt gaan overklokken is het wel aan te raden om een andere PSU te kopen waar deze kabel bij zit of gewoon de juiste kabel te krijgen (die 650W moet immers genoeg kunnen leveren).

Edit 2:
Helaas heeft jouw RM650X geen twee EPS aansluitingen, dan zou je bij Corsair minimaal de 850Watt versie van deze voeding moeten hebben, deze heeft er wel twee.

[ Voor 56% gewijzigd door Freaky Maus op 24-07-2016 18:49 ]

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centropy
  • Niet online

Centropy

Let there be light.

Topicstarter
Kabeltje zit er dus mooi niet bij, alleen 2x pcix en nog wat sata, als ik filter op die 4pins aansluiting in de pricewatch, komt hij ook niet in aanmerking. Nou gaat het wel proberen zonder dan eerst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ach het gaat waarschijnlijk gewoon prima werken. Op een minder high end moederbord zit ook alleen een 8 pin (2x4) aansluiting en daar kun je meestal ook al leuke overclocks op draaien. Kans dat je eerder tegen de limiet van de temperatuur of gewoon het overklokpotentieel van de bepaalde cpu aanloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centropy
  • Niet online

Centropy

Let there be light.

Topicstarter
Ik ga het proberen en jullie laten horen...!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Als de CPU meer dan 300W gaat verbruiken doordat je een flinke overklok doet wordt de extra stroomaansluiting wel handig. Je moet ongeveer uitgaan van 7 ampère maximaal per pin in een connector. De 8 pins EPS connector heeft vier 12V draden, dus 300W delen door 12V delen door 4 pins is 6,25A per pin, dat zit nog netjes onder de 7 ampère en moet dus goed kunnen. Maar om 300W te halen heb je wel een flinke CPU en overklok nodig.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centropy
  • Niet online

Centropy

Let there be light.

Topicstarter
Er gaat een 6800k op de standaard settings draaien. Dus dat gaat zeker geen 300w halen. Maar nogmaals, jullie horen het, ga hem morgen booten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Dan kan het gemakkelijk. Je hebt er ook twee high-end videokaarten bij? Daarvoor is namelijk een 650W voeding nodig.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Heb zelf een Asus Formula Z97 gehad die ook een 8 en 4 pin aansluiting had. Je hebt alleen de 8pin nodig zoals men al aangeeft, die 4pin is alleen interessant vanaf ln2 koeling etc met extreme overclock. Ik kon iig geen hogere oc halen met de 4pin ook aangesloten icm een custom loop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centropy
  • Niet online

Centropy

Let there be light.

Topicstarter
Nee 1tje maar een 1080 van msi. Iedereen bedankt voor de reacties en het meedenken.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
stin00 schreef op zondag 24 juli 2016 @ 20:48:
Die extra stroomaansluiting zit er ook niet zodat je verder kan overklokken, maar om het smelten van de kabel tegen te gaan bij extreme overkloks.
Centropy schreef op zondag 24 juli 2016 @ 20:57:
Wat doe je dan met een RM650x voeding? Dan zal de PC tijdens piek zo'n 300W verbruiken, een 400W voeding moet dus al prima kunnen.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centropy
  • Niet online

Centropy

Let there be light.

Topicstarter
Kan er in de toekomst nog een 1080 bij, is er iig speling voor meer, of een kleine oc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centropy
  • Niet online

Centropy

Let there be light.

Topicstarter
Het werkt iig prima zo als jullie al dachten, alleen valt af en toe de muis uit en schommelen de usb3 snelheden behoorlijk, maar dat kan niet door die connector komen gok ik zo...

Pagina: 1