Vraag

• Brum
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-09 13:18
Ik ben van plan mijn dSLR in te ruilen en een compact systeemcamera aan te schaffen. Dit omdat ik de SLR te weinig gebruik; door de omvang pak ik 'm er niet even snel bij en neem ik het ding ook vaak niet mee. Met een systeemcamera hoop ik kwaliteit en instelbaarheid te behouden, maar dan in een kleinere behuizing.

Nu worstel ik een beetje met wat een wijze aanschaf is. Ik zal mijn huidige glas niet kunnen blijven gebruiken, dus zit niet aan een merk vast. Wel heb ik redelijke lenzen (in ieder geval niet de goedkope kitlenzen; wel een oudere camera) en wil ik er niet in beeldkwaliteit op achteruit. Ik zoek dus meer gemak in draagbaarheid en gebruik en tegelijkertijd een veelzijdige camera waar ik mooie shots mee kan maken.

Wie heeft deze stap gemaakt en waarvoor heb je gekozen? Hoe bevalt dat?

Hieronder de ingevulde vragenlijst uit het topic voor compactcamera's. Wellicht nuttig om te melden dat de huidige set bestaat uit: Canon EOS 30D, 17-85IS USM, 70-300IS USM, 50mm1.8, Speedlite 430EXII.

• Hoeveel geld wil je er aan uitgeven?

Ergens in het ruime bereik rond 1000 euro, met fatsoenlijke lens. Ik start met één lens omdat ik tele nauwelijks gebruik op het moment.

• Waar gaat de camera voor gebruikt worden en zijn er nog specifieke eisen waar de camera aan moet voldoen?

"Alledaags" gebruik, portret, landschap en natuur. Verder is er een baby op komst en wil de camera gebruiken voor de spontane momenten en als het even kan ook om te filmen (ik film nu eigenlijk alleen met mijn telefoon).

• Tussen welke modellen twijfel je en waarom?

- Fuji X-T10 of wellicht een X-E2. Ik lees goede verhalen over de beeldkwaliteit en over de beschikbaarheid van een fatsoenlijke kitlens (de 2.8, niet het instapmodel). Ik ben bij andere camera's wat huiverig voor het risico dat ik er in beeldkwaliteit op achteruit ga ten opzichte van mijn huidige lenzen. Het lensaanbod van Fuji lijkt prima. Nadelen lijken de atypische bediening en dat de camera er in reviews erg slecht uit komt waar het op video aankomt.

- Olympus E-M10 mkII. Mooi compact met dito lens (maar weet niet of die ook goed is). Lensaanbod lijkt ook prima. Met M43 wel kleinere sensor dan de APS sensor die mijn camera nu heeft, al weet ik niet hoeveel last ik daar in praktijk van ga hebben.

- Panasonic GX8 of GX80. Zelfde punt met M43. Wel beter voor video dan de Fuji en Olympus, wel weer groter.

- Sony a6000. Komt als goede allround optie uit de test, ook voor video. Nadelen lijken de matige kitlens en weinig alternatieven. Ik kijk minder naar de a6300 omdat dat qua prijs wel dichter in de buurt van de (oudere) A7 komt, met z'n fullframe sensor (al gaat dat weer ten koste van mij zoektocht naar iets compacters), wat dan weer aantrekkelijker lijkt.

30D | 17-85iS | 50/1.8 | MBP

Beste antwoord (via Brum op 27-07-2016 12:55)

• Sodela
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 05-11 15:56
Uit eigen ervaring weet ik dat Fuji een heel goed alternatief is. Mooie camera, nog mooiere objectieven en een uitstekende beeldkwaliteit ondanks de "maar" 16 megapixel. In de praktijk blijf je die echter wel houden terwijl veel andere merken vanaf 400 of 800 iso worden ingehaald door de Fuji ondanks de op papier betere waardes. Qua objectieven hebben ze een behoorlijke keuze van kwalitatief zeer goede objectieven. Niet de kleinste en goedkoopste camera's/ objectieven.
De JPEG's en Raw's zijn erg goed, video is wat minder.
Fuji heeft trouwens geen a-typische bediening, maar een erg intuïtieve voor een fotograaf. Je hebt knoppen waaraan je vrijwel meteen kunt zien waar ze voor zijn. Nogal analoog dus, fotograferen zoals het bedoeld is.

m4/3 heeft een ruime keuze aan objectieven die ook wel redelijk zijn en redelijk geprijsd. Compacter dan de Fuji.

Sony heeft redelijke camera's maar wel met een draak van een bediening en voor de APS-C een beperkt assortiment objectieven die niet bijzonder zijn maar wel erg duur. Ben zelf trouwens overgestapt van SOny naar Fuji uit onvrede over deze punten (had als laatste een a6000). Full Frame hebben ze ook, maar dat is meteen erg duur tenzij je een een "oud" model hebt.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• Sodela
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 05-11 15:56
Uit eigen ervaring weet ik dat Fuji een heel goed alternatief is. Mooie camera, nog mooiere objectieven en een uitstekende beeldkwaliteit ondanks de "maar" 16 megapixel. In de praktijk blijf je die echter wel houden terwijl veel andere merken vanaf 400 of 800 iso worden ingehaald door de Fuji ondanks de op papier betere waardes. Qua objectieven hebben ze een behoorlijke keuze van kwalitatief zeer goede objectieven. Niet de kleinste en goedkoopste camera's/ objectieven.
De JPEG's en Raw's zijn erg goed, video is wat minder.
Fuji heeft trouwens geen a-typische bediening, maar een erg intuïtieve voor een fotograaf. Je hebt knoppen waaraan je vrijwel meteen kunt zien waar ze voor zijn. Nogal analoog dus, fotograferen zoals het bedoeld is.

m4/3 heeft een ruime keuze aan objectieven die ook wel redelijk zijn en redelijk geprijsd. Compacter dan de Fuji.

Sony heeft redelijke camera's maar wel met een draak van een bediening en voor de APS-C een beperkt assortiment objectieven die niet bijzonder zijn maar wel erg duur. Ben zelf trouwens overgestapt van SOny naar Fuji uit onvrede over deze punten (had als laatste een a6000). Full Frame hebben ze ook, maar dat is meteen erg duur tenzij je een een "oud" model hebt.

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19:20

Grin

Ride si sapis.

Hier mijn ervaring van de A6000, prima camera en het systeem heeft enkele fijne prime lenzen, helaas geen goede zooms - ja, je kunt er FF/FE lenzen opschroeven maar wie gaat dat doen(?). Als je van een DSLR komt dan kan ik me voorstellen dat je de A6000 wat beperkt vindt qua bediening/layout/'logica' van de knoppen, etc. Maar de performance van de body is nog steeds op niveau, echt een mooi stuk hardware!
Helaas komt m'n echte kritiek bij het lensaanbod voor dit APSC-systeem. Sony heeft m.i. niet de focus op de APSC-markt en dat merk je. Behoudens m'n 16-70 zoom en 24, 35, 50 prime's vind ik het weinig soeps. Een leuke 2.8 (of 2.8-4) standaard zoom, of een semi-telelens, is er niet. En de echte juweeltjes zijn allemaal FF kanonnen; als ik dat wil dan koop ik ook een FF body. De 16-70 F4 is aardig maar krankzinnig duur; de prijs/kwaliteit verhouding is m.i. zoek en een echt goede lens is het zeker niet. Kers op de taart van deze lens zijn de exemplarische verschillen; je kan geluk/pech hebben met dit ding. Over de standaardzoom van dit systeem wil ik het echt niet hebben...

Als je waarde hecht aan mooi APSC glaswerk - en dat maak ik op uit je verhaal - dan is Fuji een uitstekende keus. Onderschat de 18-55 kitlens niet, hij is een stop sneller (2.8-4) dan de meeste kitlenzen en presteert prima voor een kit. Maar ook aan leuk speelgoed geen gebrek, 16-55 2.8 (helaas een smak groter dan de kit), een 90 F2 met snelle AF (want met quad LM = Linear Motor), een 56 F1.2 en natuurlijk de 50-140 2.8; een beest van een apparaat! Ook leuke primes in het 14-35 gebied, twee zelfs weather resistant.
Zoals je wellicht merkt gaat de A6000 zeer binnenkort de deur uit ;)

M43 kan ik je niks over vertellen.

NewsBlur || My Fujifilm gear

• PL JNS
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 25-10 21:18
Mijn Canon 550D is vervangen door een Olympus OM-D M5II en daar heb ik nul spijt van gehad. De kitlens vond ik zelf niet zo, gebruik nu de 25 en 45mm 1.8 primes en die werken heerlijk, zijn licht en houden het geheel compact. Mijn camera ging voorheen alleen nog mee op vakantie. Nu gaat de Olympus elke dag mee in de tas met mijn laptop.

Verwijderd

Laatste keer dat ik hier naar keek zag ik uiteindelijk de winst van de systeem camera niet. De camera is kleiner, maar hetzelfde objectief (bij gelijk formaat sensor, diafragma en brandpunt) is voor de systeem camera groter.

Zodra je meer dan twee objectieven mee neemt is je voordeel weg.

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 28-10 20:00
Verwijderd schreef op zondag 24 juli 2016 @ 21:29:
Laatste keer dat ik hier naar keek zag ik uiteindelijk de winst van de systeem camera niet. De camera is kleiner, maar hetzelfde objectief (bij gelijk formaat sensor, diafragma en brandpunt) is voor de systeem camera groter.

Uhm. Volgens mij gaat je verhaal alleen op bij de fullframe Sony's.
In ieder geval geldt het niet voor M43. Kijk eens naar de GM5 met 12-32 lens. Veel kleiner krijg je het niet.

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:07

MazeWing

The plot thickens...

Verwijderd schreef op zondag 24 juli 2016 @ 21:29:

Ehm.... In praktisch alle gevallen zijn de lenzen voor systeemcamera's kleiner en lichter. Zeker bij primes gaat dit op. Bij lichtgevoelige zooms is het verschil een stuk kleiner. Dit komt voornamelijk vanwege de vele elementen in zo'n lens.

Sowieso is de afstand tussen de sensor en het eerste glas van de lens kleiner bij systeemcamera's, met als gevolg een, in de basis, kleinere lens.

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Verwijderd

Kwintessens schreef op zondag 24 juli 2016 @ 22:55:
[...]

Uhm. Volgens mij gaat je verhaal alleen op bij de fullframe Sony's.
In ieder geval geldt het niet voor M43. Kijk eens naar de GM5 met 12-32 lens. Veel kleiner krijg je het niet.
Dat is de systeem camera war ik naar keek inderdaad. Wellicht dat het bij andere merken niet zo is. Een ff sony systeemcamera hoef je in ieder geval niet voor de compactheid te kopen. In mijn geval zou de tas zwaarder en groter worden. M43 heb ik niet overwogen.

Overigens als het eerste glas dichter op de sensor zit moet het licht meer gefocused worden, dat betekent dus zwaardere eisen aan het glas bij dezelfde kenmerken. Dus meer moeite om afwijkingen te corrigeren.

• Brum
PL JNS schreef op zondag 24 juli 2016 @ 21:18:
Mijn Canon 550D is vervangen door een Olympus OM-D M5II en daar heb ik nul spijt van gehad. De kitlens vond ik zelf niet zo, gebruik nu de 25 en 45mm 1.8 primes en die werken heerlijk, zijn licht en houden het geheel compact. Mijn camera ging voorheen alleen nog mee op vakantie. Nu gaat de Olympus elke dag mee in de tas met mijn laptop.
Dat sluit aan bij mijn motivatie voor het overstappen. Nog wel een vraagje: welke lens had je op die 550D en hoe verhoudt de kwaliteit van je foto's nu zich met die set?

• Brum
Grin schreef op zondag 24 juli 2016 @ 21:04:
Zoals je wellicht merkt gaat de A6000 zeer binnenkort de deur uit ;)
Dank voor je reactie. Welke camera overweeg je nu? Ga je voor een Fuji?

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19:20

Grin

Ride si sapis.

Inderdaad, de opvolger van m'n A6000 wordt de Fuji X-T2. Deze ligt eind augustus/begin september in de schappen. Initieel met de:
  • 18-55 F2.8-4 R LM OIS
  • 35 F2 R WR
  • 50-140 F2.8 R LM OIS WR
Daarna staan er nog wat andere lenzen op de wenslijst (14, 23 en 56) maar eerst maar eens leren omgaan met deze schietijzers. ;)

NewsBlur || My Fujifilm gear

• niels132
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 31-10 15:02
Ik heb vorig jaar voor dezelfde keus gestaan en heb uiteindelijk m'n DSLR de deur uitgedaan voor een Fuji X camera. Ik verkoos de Fuji boven M43 vanwege de grotere sensor en de 3:2 verhouding hiervan, de uitstekende jpg-kwaliteit, de Fuji film simulations en de intuïtieve bediening van de camera's. De camera's en lenzen zijn misschien iets groter dan M43, maar nog steeds kleiner en lichter dan een spiegelreflex. Mijn X-T10 en de XF35 F2 is een heerlijk lichte combinatie!

• PL JNS
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 25-10 21:18
Brum schreef op maandag 25 juli 2016 @ 14:04:
Nog wel een vraagje: welke lens had je op die 550D en hoe verhoudt de kwaliteit van je foto's nu zich met die set?
Ik had de Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM en een Canon EF 24-105mm f/4L IS USM. Twee mooie lenzen imho, maar niet zo licht sterk. De twee primes die ik nu heb doen er qua kwaliteit naar mijn idee niet voor onder.

Omdat de combinatie lichter en compacter is neem ik mjin camera nu graag mee, wat fotografie weer een stuk leuker maakt dan voorheen. Je kan de mooiste camera en lenzen in de wereld hebben, maar als hetstof ligt te happen heb je er niks aan.

• Brum
Bedankt voor jullie antwoorden en overwegingen. Waarschijnlijk ga ik voor de Panasonic GX80 met 12-32 kitlens. In de tests lees ik hierin een mooie camera met goede fotoresultaten (hoewel niet zo goed als de Fuji) en uitstekende filmresultaten.

Ik heb mijn 30D inmiddels te koop gezet. Met alle lenzen en accessoires (flitser, filters, etc.) hoop ik qua bedrag redelijk gelijk over te kunnen steken.

Nogmaals dank!

Bram

• arsimo
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09-2024
Stond een paar maanden geleden voor een zelfde soort 'probleem'. Na nog eens alles doordenken en overwegen heb ik gekozen mijn DSLR met objectieven te blijven gebruiken voor echte fotorapportages en voor het snellere-en-comfortabelere-werk-maar-toch-wel-goed geen systeemcamera maar een hoogwaardige kleine camera te kiezen waar ook 'alles' mee kan en die ook uitstekend video ondersteunt. Mijn keus viel toen op de Sony RX100 IV.
Pagina: 1