Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Topicstarter
Ik heb een Linux-computer die ik voor analyses gebruik, een Xeon V5-1230 met 4 cores/8threads met 32 Gb RAM. De meeste analysesoftware is Linux, maar er zijn wat programma's die alleen onder Windows werken.

Ik wil geen dualboot doen, dus Virtualbox geinstalleerd. Ik wil daar 1 of 2 virtual PCs in runnen met Windows. Nu heb ik een paar XP licenties en Windows 2000, en een Vista Business/Enterprise die niet in gebruik zijn, dus de XP en Vista kunnen nog geactiveerd worden. Echter, Win 2000 heeft geen gezeur met activatie, en ik wil zo min mogelijk overhead.

De vraag is dus, kan Windows 2000 nog na SP4, zolang deze niet op internet gaat? Ik zie niets wat in de weg zou staan, maar wie weet overzie ik iets zoals drivers? :)

Anders de XP of Vista, maar dan is de grafische overhead al groter. En ik moet ze activeren.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Beste antwoord (via gambieter op 25-07-2016 15:31)

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:47

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Volgens de handleiding:
4.2.1. Guest Additions for Windows
The VirtualBox Windows Guest Additions are designed to be installed in a virtual machine running a Windows operating system. The following versions of Windows guests are supported:
  • Microsoft Windows NT 4.0 (any service pack)
  • Microsoft Windows 2000 (any service pack)
  • Microsoft Windows XP (any service pack)
[...]
2000 wordt ook nog gewoon ondersteund door de Guest Additions mbt drivers. Voor de rest heb je niets nodig. Audio boeit neem ik aan niet, maar dat zou het ook gewoon out-of-the-box moeten doen.

Je kan ook nog gewoon XP pakken, al begrijp ik niet wat je bedoelt met 'grafische overhead is groter'. Dat is echt minimaal als je de Themes service uitschakeld.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:37

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Toevallig een jaar geleden hetzelfde gedaan met Win2000 in Vmware Player - geen enkel probleem, ook niet met de graphics. We zijn nu weliswaar een jaar verder *en* jij gebruikt Virtualbox, dus ... garanties zijn er niet. Wel is de installatie lekker snel klaar, in twintig minuten heb je de desktop.

[ Voor 15% gewijzigd door DeBolle op 24-07-2016 16:01 ]

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
De drivers mogen geen probleem vormen, VirtualBox emuleert als het goed is oudere hardware indien bij aanmaken van de VM voor het juist OS wordt gekozen.
Zolang je software Windows 2000 nog ondersteund zal het ongetwijfeld kunnen. Maar naast mogelijke meer grafische overhead zijn er natuurlijk ook verbeteringen in de kernels van nieuwere versies die je mist.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Volgens de handleiding:
4.2.1. Guest Additions for Windows
The VirtualBox Windows Guest Additions are designed to be installed in a virtual machine running a Windows operating system. The following versions of Windows guests are supported:
  • Microsoft Windows NT 4.0 (any service pack)
  • Microsoft Windows 2000 (any service pack)
  • Microsoft Windows XP (any service pack)
[...]
2000 wordt ook nog gewoon ondersteund door de Guest Additions mbt drivers. Voor de rest heb je niets nodig. Audio boeit neem ik aan niet, maar dat zou het ook gewoon out-of-the-box moeten doen.

Je kan ook nog gewoon XP pakken, al begrijp ik niet wat je bedoelt met 'grafische overhead is groter'. Dat is echt minimaal als je de Themes service uitschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Topicstarter
Dank. De grafische overhead zijn inderdaad de tierelantijntjes. Ik vond Win2000 fantastisch, de enige reden dat ik toen naar XP overstapte was Cleartype, wat ik fijn vind (mijn ogen zijn hier gevoelig voor).

Zou het qua snelheid van analyses nog uitmaken dat W2000 en XP nog 32-bit zijn, en Vista 64-bit?

De veiligheid zit dus wel snor.

[ Voor 5% gewijzigd door gambieter op 24-07-2016 16:09 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat ligt toch voornamelijk aan de software. Houd er ook rekening mee dat XP met hogere service packs beter om kan gaan met multi-core dan 2000. Dus als je je VM 2 cores geeft, doet XP het beter gebruiken dan 2000 dat zou doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Topicstarter
Ben net bezig met de Win2000 install (CD is SP2), en die wil inderdaad geen multicore doen. Zal eens kijken wat er met SP4 gebeurt en met een XP en een Vista.

Ik moet inderdaad gaan kijken of de software uberhaupt wel werkt in 2000 :)

Edit: nou, de SP4 offline install van Win2000 is erg goed verborgen tegenwoordig (intussen gevonden op een oude DVD!), en de Win2000 SP2 installatie zelf komt in een bootloop. Dat gaat teveel moeite kosten :p . Ik vermoed dat ik XP maar eens ga proberen ;)

[ Voor 34% gewijzigd door gambieter op 24-07-2016 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Topicstarter
Nou, de Vista Business installeerde wel, maar crashte op SP1. Er staat nu een XP virtual machine op die alle updates heeft en een gratis Bitdefender (netwerktoegang is toch handig), en een Windows 7 Ultimate 64-bit virtual machine die nog aan het updaten is (met dank aan de link in Verwijderd in "Windows 7 Update blijft zoeken." :p ). De 64-bit is vanwege sommige software waar 64-bit/extra RAM toewijzing wel belangrijk is, die virtual machine heeft 8 Gb gekregen (de XP 4 Gb).

Straks maar eens de software gaan installeren. Ik maak exports van de machines tussendoor (zeg maar Ghost backups) om zo nog stappen terug te kunnen gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:35

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Windows 2000 ondersteunt helaas wel minder software, beste is natuurlijk 98, XP, 7 en 10.
Met licentie en snelheid bij 2000 hoef je inderdaad geen zorgen te maken. Die pakt, ook bij een gebruikte key. (VMWare). Ik heb wel SP4, maar ik had ze ook aan internet hangen. (2013) 8)7
CD ben ik kwijt..... |:(

Ik gebruikte het voor Scarface the Game (veroorzaakt artifacts op Windows 8, maar niet op Windows 2000).

[ Voor 3% gewijzigd door MedionAkoya op 25-07-2016 15:35 ]

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Gambieter, je weet dat je snapshots kan maken van de VM om makkelijk terug te kunnen naar een vorige staat, toch? Makkelijker en sneller dan een hele backup van de VM zelf (export). En anders is een kopie van het VDI bestand genoeg, maar die wordt natuurlijk alleen maar groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Topicstarter
Ja, weet ik. Ik probeerde twee vliegen in een klap te slaan, om zo twee VMs te kunnen hebben met dezelfde licentie, maar dat vind Windows 7 niet goed ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Jawel hoor. Ik heb vandaag m'n W7 VM gekloond om die te kunnen upgraden naar W10 (upgrade is net afgerond). De kloon krijgt een ander UUID uiteraard, dus Windows is niet meer geactiveerd. Een simpel 'vboxmanage modifyvm <vmnaam> --sethwuuid <uuid van origineel>' en klaar, geactiveerd en happy. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Topicstarter
Ah, dat is interessant :p

Zou je ze dan gelijktijdig kunnen gebruiken op dezelfde host? :)

[ Voor 57% gewijzigd door gambieter op 26-07-2016 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Geen idee of dat echt goed gaat qua licentie, maar het is niet anders dan 2 aparte installaties tegelijk draaien. Ik zou het iig niet doet, tenzij je beide VMs offline zet (virtuele kabel eruit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Topicstarter
Hero of Time schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 13:50:
Geen idee of dat echt goed gaat qua licentie, maar het is niet anders dan 2 aparte installaties tegelijk draaien. Ik zou het iig niet doet, tenzij je beide VMs offline zet (virtuele kabel eruit).
Ik neem aan dat eentje offline halen genoeg is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Geen idee, doe eens gek. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Topicstarter
Het commando klopte niet. Na veel klooien kwam ik uit op:

VBoxManage internalcommands sethduuid <naam>.vmdk <UUID>

En dat heeft alles verkloot... :( . Nu start niets meer op...

[ Voor 21% gewijzigd door gambieter op 26-07-2016 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

WTF? Lekker handig dan. Ik geef aan wat je moet gebruiken, het commando heeft een help uitvoer (--help) en de handleiding geeft ook aan hoe het werkt. Goed, het was niet wat ik had geschreven, maar --hardwareuuid, maar het ging even om het opzetje.

Sowieso, het is modifyvm, niet modifyhd. Waarom heb je het op je VM image uitgevoerd? Hoe kwam je daar eigenlijk op, internalcommands sethduuid? Wil je 'm terug hebben, dan zoek je in de XML van de VM de UUID van je VMDK en herstel je die. Of je verwijdert de registratie van de VMDK en koppel je 'm opnieuw aan de VM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Topicstarter
Ik heb ze weer terug, hoor. Backup backup backup :+

Ik was al bezig geweest met de helpfunctie en met wat pagina's op het web, maar heb blijkbaar iets verkeerd begrepen :) . Ook daar leer je van :p . Ik had het trouwens wel degelijk met de nieuwe VM gedaan, maar VirtualBox sprong op tilt.

Zal het nog eens proberen. Stappenplan ter controle:
- export appliance > file
- file > import appliance
- UUID van originele VM uit de VMDK halen
- nieuwe VM niet opstarten maar met vboxmanage modifyvm <vmnaam> --hardwareuuid <uuid van origineel> aanpassen

Zo goed?

[ Voor 48% gewijzigd door gambieter op 26-07-2016 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Topicstarter
En dat werkt inderdaad :)

Nou het risico even nemen en ze tegelijkertijd aan zetten. Eerst even de netwerknaam aangepast van de tweede VM, en ook de netwerkkaart disabled. Dan kunnen ze gewoon tegelijkertijd runnen. Beiden twee cores/threads en beiden 8 Gb RAM, dat kan handig zijn :)

[ Voor 53% gewijzigd door gambieter op 26-07-2016 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Eh, export en dan import? Heb je Dolly niet gezien als optie? Klonen ftw!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Topicstarter
Nope, die had ik gemist. Leerzaam :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Enig idee hoe vaak ik al 'WTF' heb gezegd nav jouw reacties? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Topicstarter
Daar is een HK topic voor ;)

Pagina: 1