Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Videokaart review energieverbruik uitbreiding

Pagina: 1
Acties:

• MAXed_out
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18-11 17:41
Mogelijk komt er binnenkort een uitgebreide review van meerdere custom AMD RX480 en/of Nvidia GTX 1060 kaarten en ik zou het heel waardevol vinden als er naast het standaard idle verbruik ook het idle verbruik wordt gemeten van een multi-monitor setup.

Dit klinkt misschien gek, ik dacht namelijk ook dat dit niet zo veel uit zou maken, maar terwijl ik onderzoek aan het doen was naar een nieuwe GPU vond ik een review waar uit bleek dat er een significant verschil is.
Volgens de review van TechPowerUp verschillen deze twee referentie kaarten 10W in idle verbruik in een single-monitor opstelling.
Maar bij twee monitoren schiet het verbruik van de AMD kaart enorm omhoog terwijl de Nvidia kaart vrijwel gelijk blijft waardoor het verschil 34W is geworden.

Custom kaarten hebben regelmatig niet alleen een aangepaste cooler maar is ook het circuit op de kaart aangepast waarmee het maximale en minimale verbruik ook veranderd is (In deze review is bijvoorbeeld te zien dat de Sapphire RX480 zowel omlaag is gegaan in idle verbruik als omhoog onder load).

En gezien ruim de helft van de lezers van Tweakers een multi-monitor opstelling heeft volgens deze poll lijkt het mij zeker een waardevolle toevoeging.

• PiweD
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

PiweD

Redacteur
Yes, kunnen we inderdaad doen. Ik heb naar aanleiding van andere reviews ook even zitten kijken naar de energieopname met meerdere monitors en bij de RX480 schiet dat inderdaad omhoog. We kunnen (nog) niet het verbruik van alleen de kaart meten, maar op het moment dat je een scherm uitzet schiet het verbruik van het hele systeem omlaag van 107 naar 87 watt (uit m'n hoofd), dus da's zeker interessant om bij de volgende review te vermelden.

so·wie·so (bijwoord) - 1 hoe dan ook

• MAXed_out
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18-11 17:41
Top, bedankt voor de snelle reactie!
Verbruik van enkel de kaart zou inderdaad ideaal zijn maar het totaal verbruik van het systeem is ook voldoende.

Iets om rekening mee te houden; ik heb gelezen dat het uitzetten van de monitor, softwarematig disablen van de tweede monitor, en het los trekken van de kabel alle drie andere gevolgen hebben op het energie verbruik.

Ik kijk uit de volgende review!