Wij hebben een Samsung Xpress C460W printer. Die heeft een wireless functie en is ook zodanig verbonden in ons thuisnetwerk. Als ik het netwerk net ingesteld heb, dan werkt alles prima, maar als ik de printer enkele dagen niet gebruikt heb, dan "ziet" de computer hem niet meer.
Wat kenmerken van het probleem:
Wat kenmerken van het probleem:
- De printer geeft zelf d.m.v. een status-LED aan dat hij nog steeds "connected" denkt te zijn.
- Als ik op de printer de Wifi uit en dan weer aan zet, dan ziet de PC hem weer.
- De verbroken verbinding werkt twee kanten op: de printer kan ook niet scannen naar de PC.
- De printer moet volgens Samsung een statisch IP-adres hebben. Onze router, de Technicolor 7200 van Ziggo, ondersteunt geen statische IP adressen, dus ik heb dit opgelost door de printer in te stellen op 192.168.0.8 en in de Technicolor laat het ik dynmische IP-bereik beginnen op 192.168.0.10. Met mijn Synology NAS doe ik hetzelfde, zonder problemen, maar die is wel bedraad aangesloten en die gaat ook nooit lang offline.
- In het IP overzicht van de Technicolor zie ik de printer niet staan. Ook niet op de momenten dat de PC hem wel ziet:
- Overigens zie ik de iPad ook niet in het overzicht, maar mijn telefoon weer wel; het is me dus niet duidelijk wanneer Wifi-apparaten wel en niet zichtbaar zijn in dit overzicht
- De printer vindt zelf dat hij op 192.168.0.8 zit:
- N.B. ik heb de MAC-adressen onleesbaar gemaakt, maar het MAC-adres van de printer komt niet voor in het overzicht op de router.