Wifi printer static IP adres op Technicolor modem werkt niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Nu online
Wij hebben een Samsung Xpress C460W printer. Die heeft een wireless functie en is ook zodanig verbonden in ons thuisnetwerk. Als ik het netwerk net ingesteld heb, dan werkt alles prima, maar als ik de printer enkele dagen niet gebruikt heb, dan "ziet" de computer hem niet meer.

Wat kenmerken van het probleem:
  • De printer geeft zelf d.m.v. een status-LED aan dat hij nog steeds "connected" denkt te zijn.
  • Als ik op de printer de Wifi uit en dan weer aan zet, dan ziet de PC hem weer.
  • De verbroken verbinding werkt twee kanten op: de printer kan ook niet scannen naar de PC.
  • De printer moet volgens Samsung een statisch IP-adres hebben. Onze router, de Technicolor 7200 van Ziggo, ondersteunt geen statische IP adressen, dus ik heb dit opgelost door de printer in te stellen op 192.168.0.8 en in de Technicolor laat het ik dynmische IP-bereik beginnen op 192.168.0.10. Met mijn Synology NAS doe ik hetzelfde, zonder problemen, maar die is wel bedraad aangesloten en die gaat ook nooit lang offline.
  • In het IP overzicht van de Technicolor zie ik de printer niet staan. Ook niet op de momenten dat de PC hem wel ziet: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/9YaNoqjMbePQ1uRKacbMJHIJ/medium.png
  • Overigens zie ik de iPad ook niet in het overzicht, maar mijn telefoon weer wel; het is me dus niet duidelijk wanneer Wifi-apparaten wel en niet zichtbaar zijn in dit overzicht
  • De printer vindt zelf dat hij op 192.168.0.8 zit: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/vv78qnnTLDVZa6IfrozubVYL/medium.png
  • N.B. ik heb de MAC-adressen onleesbaar gemaakt, maar het MAC-adres van de printer komt niet voor in het overzicht op de router.
Is hier iemand die snapt wat er fout gaat en nog beter, wat ik eraan kan doen om dit op te lossen? Ik heb geen zin om draden naar boven te gaan trekken, dus bedraad aansluiten vind ik geen optie.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:25

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Klinkt alsof een van de twee kanten diepere WiFi power management gebruikt dan de andere, waardoor de een denkt dat het nog verbonden is terwijl de ander alle hoop opgegeven heeft.

Staat WMM Power Save aan? Zo ja, zet eens uit.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 09-09 21:21
Dat de printer niet in het overzicht staat is omdat je geen DHCP gebruikt. Als je nu het IP eens op automatisch zet en dan via de Technicolor een DHCP Binding/DHCP Reservation maken voor de printer, want die Technicolor ondersteund echt wel DHCP Bindings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aap
  • Nu online
RobinF schreef op zondag 24 juli 2016 @ 17:01:
Als je nu het IP eens op automatisch zet en dan via de Technicolor een DHCP Binding/DHCP Reservation maken voor de printer, want die Technicolor ondersteund echt wel DHCP Bindings
Zo had ik hem oorspronkelijk ooit ingesteld. Maar vroeg of laat gaat de router dan een nieuw IP-adres toekennen aan de printer en dan werkt niets meer, want de Samsung driver veronderstelt blijkbaar een fixed IP adres.
In alle Samsung troubleshooting guides is ook altijd de ereste stap: configureer een fixed IP.

En zover ik weet is het niet mogelijk om in de Technicolor in te stellen dat hij een vast IP adres moet blijven gebruiken voor een bepaald MAC-adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aap
  • Nu online
dion_b schreef op zondag 24 juli 2016 @ 16:51:
Staat WMM Power Save aan? Zo ja, zet eens uit.
ik wet eerlijk gezegd niet wat dat is, maar in de router staat inderdaad een optie WMM power save en die staat nu aan. Ik zal hem uit zetten en kijken of dit helpt.

De printer heeft ook een setting "power save", maar die stond al uit.