Mail van bijna identieke mail adres binnen op eigen mail

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erhamyri
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20-07 15:40
Goedendag,

Ook al ben ik van mening dat dit niet mogelijk zou mogen zijn toch de onderstaande vraag.

Ik heb een gmail adres in de volgende format: aaa.bbb@gmail.com. Sinds dit weekend heeft iemand een online bestelling gedaan bij een webshop en als e-mail adres opgegeven: aaabbb@gmail.com.

E-mail adres is dus bijna identiek met het enige verschil dat ik een punt heb in mijn mail adres en de ander persoon niet. Toch krijg ik de mail van die persoon op mijn mail adres binnen.

Ik heb dit ook getest door een mail te sturen van een ander mail account naar aaabbb@gmail.com en deze komt ook gewoon binnen op aaa.bbb@gmail.com.

Dit zou toch helemaal niet mogen kunnen? :?

Groet

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:48
Goede vraag! Dit had een familie lid laatst het zelfde met een spotify premium account! Terwijl er niets gekocht was.
Ging ook over een gmail adres, hebben er niets aan gedaan.

American Express vraagbaak

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• FlipFluitketel
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:12

FlipFluitketel

Frontpage Admin
Bij gmail maakt het niet uit of er een punt staat in het gedeelte voor het @gmail.com. Je kunt dus ook mailen naar a.a.a.b.b.b@gmail.com als jouw mailadres aaabbb@gmail.com is.

There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1LL3M
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:34

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

De punt is optioneel bij gmail, a.a.a.b.b.b@gmail.com komt dus ook bij jouw aan.
Ander truukje is de +: aaabbb+iets@gmail.com zal ook bij jouw binnenkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nescafe
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:49
Zie ook het artikel van Gmail Help:
Omdat Gmail punten niet herkent als tekens binnen gebruikersnamen, kun je deze toevoegen aan of verwijderen uit een Gmail-adres zonder dat het werkelijke doeladres wordt gewijzigd. Alle berichten gaan naar jouw postvak IN, en nergens anders heen.

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

https://support.google.com/mail/answer/10313?hl=en

Gmail negeert de . janjansen@ = jan.jansen@ = j.a.n.j.a.n.s.e.n@ = etc.

Maar: vreemd genoeg is dat in de praktijk NIET altijd zo. Ik heb een donkerbruin vermoeden dat ooit Google wel onderscheid maakte en dus toen wel de account liet aanmaken (en de servers er nu slecht mee omgaan).

Ik krijg met mijn mailadres zeg F_J_K@ (niet het echte adres, dat ik aanmaakte toen Gmail nog in vroege beta was) al jaren mail gericht aan F._J_K@
Inclusief omzetgegevens van de werkgever, medische gegevens, etc etc., ik ben gestopt met mail terugsturen aan die mensen die het maar blijven sturen :X

GMail is overigens geen besturingssysteem van Microsoft ;) Ik verplaats dus het topic van WOS naar CSA.

[ Voor 27% gewijzigd door F_J_K op 24-07-2016 11:26 . Reden: lange edit ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:55
Ik heb ook zoiets, maar dan met @live.nl, maar bij mij is het een 'letter' minder in de naam, maar beide accounts waren altijd 2 verschillende emailAcoounts, Toen Outlook ingevoerd werd is er iets mis gegaan met deze 2 @live.nl adressen, en nu is het zo,,, eender waar ik op inlog, ze zijn beiden gelijk! (ook als ik het paswoord op 1 van de mail accounts verander is het bij de andere ook veranderd)
Ik heb al een hele mail correspondentie achter de rug met MS maar geen oorzaak met hun hulp kunnen vinden.
((ooit had ik wel een doorstuur optie aangezet tussen deze 2 mail accounts, maar dat zou niet dit probleem moeten veroorzaken, zegt MS))

((I didn't know i was a hacker)) |:(

[ Voor 3% gewijzigd door Mel33 op 24-07-2016 11:34 ]

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erhamyri
Bedankt allemaal voor jullie reacties. Ik was niet op de hoogte dat Gmail geen punten herkent als toevoeging in gebruikersnamen. Ik heb mijn gmail account aangemaakt in de periode dat je alleen een account kon aanmaken op uitnodiging. Dat is dus al een lange tijd geleden.

Dit betekend dus ook dat het niet mogelijk zou moeten zijn om een nieuw gmail adres aan te maken met een punt op elke willekeurige positie zolang de rest van de tekens alleen aaabbb bevat. Ik zal het eens uitproberen.

Wel vervelend omdat deze person ook een Netflix account heeft aangemaakt.

Kan via de webwinkel de adres gegevens inzien maar er is geen telefoon nummer opgegeven. En ook de naam is niet te vinden via google op het adres. Wordt dus lasting om deze persoon op dit probleem te attenderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreestyleFrl
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-07 12:45
Ik zit met een zelfde probleem inderdaad. Voornaam.achterletter@... dit aangemaakt in de tijd dat gmail blijkbaar wel onderscheid maakte. De laatste jaren krijg ik heel wat mail binnen wat niet voor mij is. Bestellingen , incasso's vliegtickets etc.. erg vervelend maar niks aan te doen. Hun systeem gaat daar blijkbaar niet lekker mee om. Tegenwoordig kun je volgens mij niet eens meer een account aanmaken met een punt in het adres.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SlowDown
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 30-05 09:22
Erhamyri schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 16:41:
Wordt dus lasting om deze persoon op dit probleem te attenderen.
Stuur je hem/haar toch een mailtje 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erhamyri
SlowDown schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 16:51:
[...]

Stuur je hem/haar toch een mailtje 8)
Als je eerst de topic had doorgelezen dan had je begrepen dat dat geen zin heeft!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blauwschaap
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 26-07 10:20
Erhamyri schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 16:54:
[...]

Als je eerst de topic had doorgelezen dan had je begrepen dat dat geen zin heeft!
Vermoed dat hier sprake was van sarcasme :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SlowDown
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 30-05 09:22
is de 8) opgevallen ?
kon het gewoon niet laten, sorry.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwtje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:04
gewoon inloggen op dat netflix account (wachtwoord vergeten drukken) en dan verwijderen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erhamyri
Nou bedankt allemaal. Het is zo als het is en ik vind het prima nu ik het weet. Dit topic mag van mij gesloten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 26-07 13:34
Neem contact op met google.
Stel iemand heeft het adres aaa.bbb@gmail.com en jij aaabbb@gmail.com krijgen jullie dus elkaars mail?

Extreeeeeeeem wazig dit...

Ook vaag als google geen onderscheid maakt, dat je wel beiden adressen kan aanmaken en dat die niet zegt: in gebruik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Laatst online: 21:32
LopendeVogel schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 16:58:
Stel iemand heeft het adres aaa.bbb@gmail.com en jij aaabbb@gmail.com krijgen jullie dus elkaars mail?

Ook vaag als google geen onderscheid maakt, dat je wel beiden adressen kan aanmaken en dat die niet zegt: in gebruik...
*knip* kan het wat minder?

[ Voor 6% gewijzigd door Lustucru op 29-07-2016 11:39 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Op Spotify, Apple Podcast en anderen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20-07 16:22

PauseBreak

derp!

Erhamyri schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 16:54:
[...]

Wat je kunt doen is de verzender een mail terugsturen dat er een fout zit in het e-mailadres. Ik kreeg met enige regelmaat e-mail die voor iemand een min of meer gelijke naam (en dus ook e-mailadres) op mijn adres. Dat heb ik weten te beëindigen door op die mail te reageren en de verzender te verzoeken in de toekomst beter te kijken naar het e-mailadres.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
PauseBreak schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 17:04:
[...]

Wat je kunt doen is de verzender een mail terugsturen dat er een fout zit in het e-mailadres. Ik kreeg met enige regelmaat e-mail die voor iemand een min of meer gelijke naam (en dus ook e-mailadres) op mijn adres. Dat heb ik weten te beëindigen door op die mail te reageren en de verzender te verzoeken in de toekomst beter te kijken naar het e-mailadres.
Een toontje lager mag, en de pot verwijt de ketel

[ Voor 13% gewijzigd door Lustucru op 29-07-2016 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 26-07 13:34
*knip* Hier stond een quote van een weggemodde reactie

[ Voor 151% gewijzigd door Lustucru op 29-07-2016 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
...

Wat er gebeurt is namelijk geen 'bug' maar letterlijk een 'feature'. Ts heeft dus geen probleem, hoeft google niet te benaderen etc etc. *knip* niet nodig

[ Voor 53% gewijzigd door Lustucru op 29-07-2016 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

*knip* hier stond een quote van weggemodde reactie Als je de verzender niet op de hoogte stelt dat het e-mailadres niet hoort bij degene die zij proberen te bereiken ga je dit probleem houden en ik weet zelf hoe irritant dat kan zijn.

[ Voor 48% gewijzigd door Lustucru op 29-07-2016 11:42 ]

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Maar met de underscore wordt wel een apart account aangemaakt. Krijg al jaren best privemail van iemand met voorletter_achternaam@gmail terwijl ik voorletterachternaam@gmail heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erhamyri
Er is geen enkele mogelijkheid om de persoon in te lichten van zijn/haar fout om de simpele reden dat deze persoon het mail adres aaabbb@gmail heeft opgegeven bij een webshop. Het is dus geen mail van iemand die een mail naar aaabbb@gmail stuurt!

Dit heb ik volgens mij ook duidelijk gemeld bij het openen van deze topic.

Van mij mag deze topic gesloten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:31

Compizfox

Bait for wenchmarks

LopendeVogel schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 16:58:

Dat laatste is dus niet het geval. Als het adres
janjansen@gmail.com
al bestaat, dan kun je het account
jan.jansen@gmail.com
(met een punt ertussen dus) niet aanmaken, omdat GMail punten in emailadressen negeert. Je zou dan dus gewoon de melding krijgen dat het adres al bestaat.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Erhamyri schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 16:39:
Er is geen enkele mogelijkheid om de persoon in te lichten van zijn/haar fout om de simpele reden dat deze persoon het mail adres aaabbb@gmail heeft opgegeven bij een webshop. Het is dus geen mail van iemand die een mail naar aaabbb@gmail stuurt!

Dit heb ik volgens mij ook duidelijk gemeld bij het openen van deze topic.

Natuurlijk is die mogelijkheid er wel. Je hebt het e-mailadres van de betreffende webshop. Hoeveel moeite is het om een mail te sturen dat het e-mailadres niet klopt omdat jij niet de persoon bent die ze proberen te bereiken?

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erhamyri
Sorry maar je begrijpt het helemaal niet. De webshop probeerd niet die persoon te bereiken!! Er is gewoon iemand die het mail adres heeft achtergelaten bij een webshop. De webshop heb ik trouwens al benaderd.

Wat de webshop doet met deze melding van mij moeten ze zelf weten. Het ging mij er in eerste instantie ook om dat het volgens mij niet mogelijk zou mogen zijn dat ik de mail van aaabbb@gmail.com zou ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

FreestyleFrl schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 16:46:
Ik zit met een zelfde probleem inderdaad. Voornaam.achterletter@... dit aangemaakt in de tijd dat gmail blijkbaar wel onderscheid maakte.
Dat heeft gmail nooit gedaan. Dat 'punten doen we niet aan' verhaal is al sinds dag 1.

Ik krijg ook wel 's shit binnen van anderen trouwens. Dat zijn gewoon mensen die te dom zijn om hun eigen kont te vegen, of, blijkbaar, hun eigen e-mailadres in te vullen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Compizfox schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 16:49:
Dat laatste is dus niet het geval. Als het adres
janjansen@gmail.com
al bestaat, dan kun je het account
jan.jansen@gmail.com
(met een punt ertussen dus) niet aanmaken, omdat GMail punten in emailadressen negeert. Je zou dan dus gewoon de melding krijgen dat het adres al bestaat.
En toch bestaan ze... (Tenminste: in mijn ervaring met N=1). Dat het nu niet kan via de reguliere methode betekent niet dat het nooit kon via enige methode. Al was het maar een tijdelijke bug in een registratiesysteem (bijv. van een vd vele beta-diensten van Google).
Erhamyri schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 16:39:
offtopic:
Topics zijn er niet alleen maar zodat de vragensteller het gewenste antwoord krijgt: er kan nog steeds best discussie zijn. Los daarvan: je hebt nog niet het beste antwoord aangeduid dus schijnbaar is er nog meer ;)

[ Voor 5% gewijzigd door F_J_K op 29-07-2016 18:29 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

F_J_K schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 18:28:
[...]

En toch bestaan ze... (Tenminste: in mijn ervaring met N=1).
Daar zou ik graag een voorbeeld van zien. Jan.janssen kan in die situatie nooit mail krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Ik heb geen zin om mijn prive-adres hier te posten :o

Het kan zo zijn dat iemand structureel aan verschillende personen (incl de eigen werkgever) het verkeerde adres heeft gegeven, kan ik niet controleren aangezien de mails met vragen hierover weer in mijn box terecht komen. Er is idd een kans dat het gewoon domme mensen zijn die steeds hun eigen adres verkeerd geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Dat is 't 100%. Ik krijg dat elke week wel een keer binnen en 't is altijd voor iemand anders. (Dwz, steeds een verschilende persoon meestal met dezelfde voorletter en achternaam.)

[ Voor 30% gewijzigd door CyBeR op 29-07-2016 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

F_J_K schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 18:28:
[...]

En toch bestaan ze... (Tenminste: in mijn ervaring met N=1). Dat het nu niet kan via de reguliere methode betekent niet dat het nooit kon via enige methode. Al was het maar een tijdelijke bug in een registratiesysteem (bijv. van een vd vele beta-diensten van Google).
Het kan best dat iemand het adres jan.jansen@gmail.com (dus met een punt erin) heeft ingetikt bij de registratie en dat adres ook gebruikt. Maar die persoon zal ook andere varianten (zonder punt, of met punten op andere plekken) kunnen gebruiken.

Je kunt dus best een adres met een punt erin registreren, maar GMail negeert die punten en het adres dat je dan registreert is niet anders dan dat adres zonder punt. Veel mensen weten dat alleen natuurlijk niet en denken dat die punt er per se in moet terwijl dat met GMail niet zo is.

Dat is wel iets anders dan iemand die jan.jansen met punt registreert terwijl janjansen zonder punt al bestaat. Of bedoelde je dat laatste ook? Dat lijkt me dan wel onwaarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Ik ("Jan") heb sinds snel na start van de beta zeg jjansen@gmail. Ik krijg de afgelopen 5 jaar af en toe mail aan j.jansen@gmail ("Jolanda"). Van zeer verschillende afzenders: werkgever (incl. salaris etc. Vreemd genoeg zeg wel in okt 2015, maart 2016 en juni 2016 maar niet de overige maanden), sportschool, ziekenhuis, familie, registratie van software (incl keys, ik heb ze maar niet gebruikt...). Geen idee waarom dat zo lang door gaat, ondanks dat ik in het begin regelmatig terugmailde dat ze de verkeerde hebben.

En inderdaad, zou niet moeten kunnen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Kan ook niet. Die mensen zijn echt gewoon dom. Is hun echte adres j.jansen65@gmail.com of iets in die richting maar vergeten ze dat gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:42
Dit heb ik ook eens gehad. Een gelijknamig persoon (Jennifer, gelijke achternaam) had iets besteld. Kreeg ik alle mailtjes binnen, aanmelden, bevestiging, verzenden. Daarna kwam een vraag van de webshop over levering. Was een bestelling voor moederdag, op laatste moment.

Even de stoute schoenen aan, inloggen op website, telefoonnummer uit cc factuur gehaald, opgebeld.
Probleem opgelost.

Niet veel later probeerde een volledig gelijknamig persoon (slechts 10 jaar ouder) mijn microsoft account over te nemen. En dat is hem uiteindelijk nog gelukt ook. Dus dan heb je een sms code nodig om in te loggen op een nieuwe computer. Geeft microsoft gewoon je account weg aan de eerste de beste gelijknamige persoon. :F
Deze persoon, had daarna zijn mobiel als recovery ingevuld. Toen kreeg ik de notificatie pas. Meteen opgebeld. Oh ja, zijn e-mail adres had de voorletters vooraan. Was ie even vergeten. 8)7

Je vraagt je soms echt af hoe veilig je gratis mailbox daadwerkelijk is.

Maar, kun je die persoon bellen? Mogelijk staat adres/telefoon op de factuur van webshop netflix?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

F_J_K schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 21:36:
Ik ("Jan") heb sinds snel na start van de beta zeg jjansen@gmail. Ik krijg de afgelopen 5 jaar af en toe mail aan j.jansen@gmail ("Jolanda"). Van zeer verschillende afzenders: werkgever (incl. salaris etc. Vreemd genoeg zeg wel in okt 2015, maart 2016 en juni 2016 maar niet de overige maanden), sportschool, ziekenhuis, familie, registratie van software (incl keys, ik heb ze maar niet gebruikt...). Geen idee waarom dat zo lang door gaat, ondanks dat ik in het begin regelmatig terugmailde dat ze de verkeerde hebben.

En inderdaad, zou niet moeten kunnen...
Apart dat het zo lang doorgaat inderdaad.

Maar ik kan daar geen andere verklaring voor bedenken dan dat die persoon gewoon het verkeerde emailadres intikt, zoals CyBeR ook al zegt. Als je een veelvoorkomende naam hebt bij een populaire freemailprovider schijnt dat regelmatig voor te komen (was laatst ook een topic over volgens mij).

EDIT: Gevonden: Mail die niet voor jou bedoeld is

jeroen3 schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 21:47:
Niet veel later probeerde een volledig gelijknamig persoon (slechts 10 jaar ouder) mijn microsoft account over te nemen. En dat is hem uiteindelijk nog gelukt ook. Dus dan heb je een sms code nodig om in te loggen op een nieuwe computer. Geeft microsoft gewoon je account weg aan de eerste de beste gelijknamige persoon. :F
Deze persoon, had daarna zijn mobiel als recovery ingevuld. Toen kreeg ik de notificatie pas. Meteen opgebeld. Oh ja, zijn e-mail adres had de voorletters vooraan. Was ie even vergeten. 8)7

Je vraagt je soms echt af hoe veilig je gratis mailbox daadwerkelijk is.
En hoe lukte het die persoon dan zomaar om je account over te nemen? Had je zo'n zwak of makkelijk te raden wachtwoord? Of was het wachtwoord zomaar te resetten met een domme veiligheidsvraag of zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Beide niet. Zelfs 2fa stond aan via sms code op vreemde computer. Kennelijk werkt dat niet voor "wachtwoord vergeten".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

jeroen3 schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 10:04:
Beide niet. Zelfs 2fa stond aan via sms code op vreemde computer. Kennelijk werkt dat niet voor "wachtwoord vergeten".
Dan nog, je kunt toch niet zomaar elk willekeurig account overnemen door het wachtwoord te resetten? Dan moest je toch op z'n minst een email kunnen ontvangen op een ander emailaccount of zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Die kwamen dus te laat. Ik vond het zelf ook erg vreemd. Gelukkig gebruikte ik het account niet zo veel.
Pagina: 1