Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Game PC: budget €500 - €550

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• NiVanc
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18-09-2023
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem. Welke software ga je gebruiken? Wil je gaan gamen? Videobewerken? Of gewoon huis tuin en keuken surfen en mailen?
Mijn zoon wil zijn eerste game pc gaan aankopen. Ik heb hier nog een 1080p scherm liggen dat hij kan gebruiken. De games die hij momenteel speelt zijn World of Warcraft en Minecraft. Naar de toekomst toe, zal hij waarschijnlijk meer en meer games spelen. Dus met het beperkte budget wil ik toch al toekomst gericht denken naar uitbreidings- en upgrademogelijkheden.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
Het systeem mag maximum €550 kosten inclusief verzendkosten.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wees specifiek en noem merk en model
Scherm, toetsenbord, muis en OS hoeven niet aangekocht te worden.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Kun je vertellen waarom? Sta je open voor andere merken? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.
Geen voorkeur

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.
Geen speciale wensen, vooral veel bang for buck.

Ga je overklokken?
Ga je voor de maximum prestaties van je nieuwe systeem of ben je tevreden met de standaard instellingen?
Geen overklokken

Ik heb al wat opgezocht en kwam tot het volgende systeem:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-6100 Boxed€ 117,95€ 117,95
1Gigabyte GA-H110M-S2H€ 53,95€ 53,95
1MSI GeForce GTX 960 GAMING 2G€ 173,95€ 173,95
1Sharkoon VS4-S€ 26,50€ 26,50
1Crucial CT8G4DFD8213€ 31,95€ 31,95
1Corsair VS450€ 38,26€ 38,26
1Crucial BX200 240GB€ 66,78€ 66,78
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 509,34

Vragen die ik hierbij heb:
  • Bestel ik het systeem best eerst niet zonder dedicated gpu zodat hij kan doorsparen voor een gtx1060 of rx 480? Ik vind het prijsverschil van €100 vrij klein voor een groot prestatieverschil.
  • Als cpu heb ik voor de i3-6100 gekozen omwille van de single thread performance die beter is dan een i5-6400. Voor WoW las is dat deze single thread performance erg belangrijk is aangezien WoW niet optimaal gebruik maakt van meerdere cores. Klopt deze redenering? Geldt dit ook voor andere games?
Alvast bedankt voor jullie hulp en input! _/-\o_

twitter: @NiVanc

Alle reacties

• BramO
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 28-09 22:30
- Het is misschien inderdaad beter iets van de nieuwe generatie te kopen.

- Deze redenatie klopt bij veel spellen nog steeds, maar dit zijn meestal precies de spellen die ook prima draaien op een core 2 duo. In 1080p

Mijn suggestie is: nu een pentium G4400 kopen. Ook prima single thread performance, en niet zo'n grote waarde drop als je wilt vervangen.

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

Als je wat reviews doorloopt zie je dat een recente i3 het maar zelden moet afleggen in games tegen i5's/i7's, maar gemiddeld genomen is hij zeker niet beter, enkel in een uitzonderlijk geval. In een ideale wereld combineer je een i5-6400 (of variant) met een RX480/1060 voor een betaalbaar beest die alles aankan, maar of dat voor jullie er in zit weet ik natuurlijk niet, je gaat wel je budget overheen. Ik zou voor een game pc -zeker- niet terugstappen naar een Pentium in elk geval, daar ga je met een 480/1060 wel tegen beperkingen aanlopen. Ook de GTX 960 zou ik vandaag de dag niet overwegen. Tot AMD met hun RX 470 op de proppen komt (soon?!) is elke GPU onder de RX 480/1060 een hele lastige aanrader.

Als je nu een game pc wilt en een i3+GPU kan betalen, go for it. Kan je die i5 upgrade veroorloven? doen. Alles eronder zou ik gewoon even wachten, danwel op extra budget, danwel op een goedkopere nieuwe-gen GPU. Nu een i5 en later een GPU kopen is leuk, maar dan kan je WoW op meer dan de aller laagste settings tot die tijd vergeten. Minecraft o.i.d. gaat dan wel.

Verder moet je bijna wel een tientje meer uitgeven aan een betere voeding, even in het voedingstopic vragen voor de huidige stand van zaken.

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:37
De RX 470 van AMD zou rond het einde van de maand uit moeten komen. Afhankelijk van wat de prijzen zijn zou je deze kaart kunnen nemen in plaats van de GTX 960. De RX 470 zal een stuk beter presteren.

Voor de SSD; de Kingston UV400 serie is iets goedkoper en presteerd beter.

Als voeding zou ik een Corsair CX450M nemen, nieuwer en beter.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• crazydogfighter
  • Laatst online: 29-10 21:50
Ik kan 2de hands gaan voor cpu aanraden, heb dit zelf al veel gedaan. Wat je wil is een i5 3xxx, deze gaan voor +/- 70 euro weg op Tweakers V&A. Dit is goed te combineren met een Asrock H61-DGS. Met deze combi kun je voor 120 euro een leuke basis hebben voor je game pc.

Verder lijkt het mij een goed idee dat je voor een Cooler Master Gm450M voeding gaat. De Corsair VS450 maakt gebruik van onderdelen die wat minder van kwaliteit zijn, het is goed om een 10tje extra te besteden op dit vlak.

Je vraag over de dedicated gpu, koop een 2de hands AMD kaartje, een HD7870/R9 270(x) kan een goede optie zijn. Deze kun je snel voor 80 euro oppikken en hier kun je wel een tijdje mee door zodat je kunt sparen voor een shiny nieuwe 1060. Je kunt de 2de hands kaart waarschijnlijk met 20 euro verlies max weer verkopen.

Al mijn advies is nogal 2de hands georiënteerd want V&A op tweakers is geweldig, ik heb al veel CPU's en GPU's van andere Tweakers gekocht (zie mijn V&A beoordelingen op mijn account) en nog nooit een kapot onderdeel ontvangen. :)

[ Voor 7% gewijzigd door crazydogfighter op 24-07-2016 18:24 ]

• NiVanc
Bedankt voor alle reacties.

Ik ben wat op zoek gegaan op Duitse websites en kom voor onderstaand systeem uit op €594. Ik heb de i3 behouden maar meteen gekozen voor de gtx 1060. Op deze manier zit ik iets boven budget maar heb ik meteen een volledig en goed systeem.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-6100 Boxed€ 117,95€ 117,95
1MSI H110M PRO-D€ 52,91€ 52,91
1Gainward GeForce GTX 1060 6GB€ 279,50€ 279,50
1Sharkoon VS4-S€ 26,50€ 26,50
1Crucial CT8G4DFD8213€ 31,95€ 31,95
1Corsair VS450€ 38,26€ 38,26
1Adata Premier SP550 240GB€ 61,-€ 61,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 608,07

Indien ik niets over het hoofd zie, plaats ik morgen de bestelling voor bovenstaand systeem.
Nogmaals bedankt voor jullie input.

Verwijderd

Het is wel handig om de warmte uit je kast de krijgen dus een extra fan plaatsen is geen overbodige luxe. Of je gaat voor de windowed versie die standaard al een intake en outtake fan heeft:
pricewatch: Sharkoon VS4-W Window
Alsnog wel een budget kast maar moet volstaan.

De voeding is erg matig en zal met een beetje geluk 4 jaar probleemloos meegaan, hierna is de kans groot dat de condensatoren gaan lekken en door te hoge stroompieken de rest sloopt. Zou toch iets meer geld uitgeven aan bijvoorbeeld de pricewatch: Corsair CX450M welke veel meer waar voor je geld geeft. Ook gelijk efficiënter, modulair en volledig zwarte kabels wat leuk kan zijn.

Voor de rest wel een prima lijstje.

• NiVanc
Verwijderd schreef op zondag 24 juli 2016 @ 19:10:
Het is wel handig om de warmte uit je kast de krijgen dus een extra fan plaatsen is geen overbodige luxe. Of je gaat voor de windowed versie die standaard al een intake en outtake fan heeft:
pricewatch: Sharkoon VS4-W Window
Alsnog wel een budget kast maar moet volstaan.

De voeding is erg matig en zal met een beetje geluk 4 jaar probleemloos meegaan, hierna is de kans groot dat de condensatoren gaan lekken en door te hoge stroompieken de rest sloopt. Zou toch iets meer geld uitgeven aan bijvoorbeeld de pricewatch: Corsair CX450M welke veel meer waar voor je geld geeft. Ook gelijk efficiënter, modulair en volledig zwarte kabels wat leuk kan zijn.

Voor de rest wel een prima lijstje.
Bedankt voor de tip. Ik heb nog een extra fan toegevoegd. Wat betreft de PSU, zou een 400W volstaan? Bijvoorbeeld deze: pricewatch: be quiet! System Power 7 400W of deze: pricewatch: be quiet! System Power 8 400W

[ Voor 5% gewijzigd door NiVanc op 24-07-2016 19:36 ]

Verwijderd

Ja, ik weet niet hoe duur die voedingen zijn waar je ze gaat bestellen, maar de prijs uit de pricewatch is de System Power 7 in ieder geval niet waard. Ook dit zijn trouwens wel budget voedingen, wel wat beter dan de VS450, maar als je klaar wilt zijn voor de toekomst kun je beter een goede basis hebben en dat is met een mindere voeding natuurlijk wat minder het geval. Ook ondersteunen ze de C6 en C7 power states van de CPU niet (extra zuinige standby mode).

Een andere goede optie is de pricewatch: Cooler Master GM G450M .

Om geld te besparen is een tweedehands GPU geen gek idee zoals hierboven al aangeraden. Zo heb je al een HD 7950 3GB voor onder de €100,- welke bijna even goed, al dan niet evengoed presteert als een GTX 960: https://tweakers.net/cate...KRZYk5SlbRSqYWZpZKsbW1tQA
Zou wel aanraden om van een Tweaker met goede beoordelingen te kopen.
Deze kunnen de meeste nieuwste games ook nog wel op high settings 1080p aan. Of je wacht nog even op de aankomende RX470 en houdt het even uit met de iGPU van de i3. De HD 7950 produceert trouwens wel meer stroom dan de RX 470, en doordat de airflow van die behuizing sowieso al niet denderend is, is de RX 470 daarom misschien handiger.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2016 20:04 ]

• crazydogfighter
  • Laatst online: 29-10 21:50
quote][b]
Deze kunnen de meeste nieuwste games ook nog wel op high settings 1080p aan. Of je wacht nog even op de aankomende RX470 en houdt het even uit met de iGPU van de i3. De HD 7950 produceert trouwens wel meer stroom dan de RX 470, en doordat de airflow van die behuizing sowieso al niet denderend is, is de RX 470 daarom misschien handiger.
[/quote]

Een 7870 werkt perfect op een GM450M, 7950 wordt idd een probleem op die voeding.

Maar wat vinden anderen van een i5 3470 of zoiets dergelijks?

Verwijderd

crazydogfighter schreef op zondag 24 juli 2016 @ 21:05:
quote][b]
[/quote]

Een 7870 werkt perfect op een GM450M, 7950 wordt idd een probleem op die voeding.

Maar wat vinden anderen van een i5 3470 of zoiets dergelijks?
Nee hoor een 7950 gaat ook makkelijk net als een 7970, gaat meer om de warmte die er bij vrij komt en de airflow van de kast niet echt goed is.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2016 21:40 ]

Verwijderd

Als je in Duitsland bestelt moet je eens kijken naar een Corsair Vengeance 400w https://www.alternate.de/...duct/1258745?tk=7&lk=8374. Super kwaliteit voor nog geen €50,-.

• cisco202
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 03-09 17:19
Beste NiVanc,

Mag ik vragen wat u beschouwd onder toekomst gericht, 3 tot 5 jaar? Om een voorbeeld te noemen ik probeer mijn computer altijd zo samen te stellen dat deze 5 jaar meegaat met de enige ingrepen in de vorm van extra geheugen of nieuwe videokaart (beide na 3 jaar, dat heb ik er dan nog wel voor over O-) ).

Ik vraag mij namelijk af of de Intel i3-6100 wel toekomst gericht is. Ik zou investeren in de I5-6400 en dan zoals Crazydogfighter aangeeft "tijdelijk" een 2de hands GPU aan te schaffen. Ten slotte World of Warcraft en Minecraft zijn grafisch geen zwaar gewichten. Waar World of Warcraft geloof ik een GTX 750 en een R7 260 adviseert.

[ Voor 4% gewijzigd door cisco202 op 25-07-2016 00:49 ]

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:01
Mijn advies zou ook zijn om eerder te investeren in een goede cpu (mijn i7 3770k gaat ook nog steeds goed mee met de huidige generatie) dan in een goede gpu. Neem er eentje 2e hands, de gpu kun je makkelijker vervangen en door verkopen.
Pagina: 1