Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Ik heb de x61( spiksplinternieuw ) net geïnstalleerd in een H440. En bij een 100% test blijkt dat 1 van de fans nu al aanloopt. Hij maakt een fluctuerend, snerpend geluid op full speed. Ik dacht eerst even dat het de pomp was. Maar bij het lichtjes aandrukken van 1 van de ventilatoren, verdwijnt het geluid. Bij 80% begint het geluid naar voren te komen.
De bouwkwaliteit leek zo goed tijdens het open maken van de dozen, maar bij zowel de Kraken x61 als bij de H440 heb ik nu zo mijn twijfels.

Maandag maar even contact opnemen met de leverancier, ik heb eigenlijk helemaal geen zin om de gehele koeler weer te demonteren en te retourneren vanwege 1 defecte fan.

Zijn er hier meer mensen die zoiets meegemaakt hebben? Zal de gehele set RMA moeten, of is dat ook mogelijk voor alleen de fan?

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjm De Groot
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 07-02-2021
Gelijk 2 goede stille static pressure radiator fans kopen, de meeste fans op die setjes zijn ruk.

En inderdaad ff contacten met de leverancier krijg je vast wel een nieuwe fan.

I7 8700K, MSI PRO CARBON Z370, GTX MSI 1080, 16 gigabyte ddr4 3200.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Wellicht heb je de fan te strak aangedraaid bij het monteren? Overigens wil je de fan speed van de X61 fans echt niet boven de 50% hebben, die dingen maken een pokkeherrie.. eigenlijk zijn ze vanaf 40% rpm al dramatisch. Ik meen dat de fans de 46 DB aantikken op 100%.

Je kan even met de winkel overleggen maar ik vrees dat de hele koeler dan rma moet :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

stin00 schreef op zondag 24 juli 2016 @ 11:05:
Wellicht heb je de fan te strak aangedraaid bij het monteren? Overigens wil je de fan speed van de X61 fans echt niet boven de 50% hebben, die dingen maken een pokkeherrie.. eigenlijk zijn ze vanaf 40% rpm al dramatisch. Ik meen dat de fans de 46 DB aantikken op 100%.

Je kan even met de winkel overleggen maar ik vrees dat de hele koeler dan rma moet :+
Even dik gedrukt wat zeker kan. Overigens zal het nog wel meer dan 46dBA zijn (afhankelijk van hoe ver je staat etc), maar op minimale RPM (en waarom zou je meer nodig hebben? :D) hoor je ze niet, dus /care.

Maarrrrr, NZXT heeft de zaken de laatste tijd strakker in orde hier in NL dan voorheen, toen liep het via Duitsland, nu hebben ze hier direct een partij zitten. De kans is groot dat als je hem bij een beetje normale webshop hebt gekocht zij direct met de distri kunnen regelen dat die fan wordt vervangen. Een hele set moeten RMA'en wordt niemand gelukkig van. Ik zou dat zeker even opperen nadat je hebt uitgesloten dat je niet per ongeluk de boel te strak hebt getrokken, of dat er een kabeltje tegen aan zit o.i.d. (knullige suggesties, maar je wilt niet weten hoe vaak dat voorkomt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Foritain schreef op zondag 24 juli 2016 @ 11:49:
[...]

Even dik gedrukt wat zeker kan. Overigens zal het nog wel meer dan 46dBA zijn (afhankelijk van hoe ver je staat etc), maar op minimale RPM (en waarom zou je meer nodig hebben? :D) hoor je ze niet, dus /care.

Maarrrrr, NZXT heeft de zaken de laatste tijd strakker in orde hier in NL dan voorheen, toen liep het via Duitsland, nu hebben ze hier direct een partij zitten. De kans is groot dat als je hem bij een beetje normale webshop hebt gekocht zij direct met de distri kunnen regelen dat die fan wordt vervangen. Een hele set moeten RMA'en wordt niemand gelukkig van. Ik zou dat zeker even opperen nadat je hebt uitgesloten dat je niet per ongeluk de boel te strak hebt getrokken, of dat er een kabeltje tegen aan zit o.i.d. (knullige suggesties, maar je wilt niet weten hoe vaak dat voorkomt).
Klopt op minimale RPM zijn ze gewoon stil en dan koelt het ding al beestachtig goed; of je moet echt heel zwaar overclocken en het is buiten 30+ graden :)

Wel mooi om te lezen dat NZXT eindelijk de support / het RMA-beleid wat heeft op weten te schroeven. Het was voorheen namelijk niet je-van-het, zowel het contact als een RMA zelf. Dus bedankt voor de toevoeging!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
hij koelt perfect en is superstil 8) . En hij hoeft waarschijnlijk ook nooit op 100% te draaien. Maar om eventuele problemen te voorkomen/uit te sluiten, wou ik gewoon weten wat de set op full speed doet.
Het lawaai valt me eigenlijk wel mee op 100%, ik heb Corsair setjes gehoord die luider waren.

Te strak aandraaien zou kunnen, maar de fans zijn voorzien van rubber mounting holes. Daardoor is het een kwestie van tegen de weerstand van het rubber aandraaien en dan nog een klein tikje geven. Het is moeilijker om fout te doen dan goed :P
Kabels zijn allemaal weggeleid van de fans en kunnen niet in aanraking komen met draaiende delen.

Het is puur het hart van de ventilator dat te ver naar beneden zakt bij 100% belasting, een klein zetje omhoog met een saté prikker in het hart van de fan, zorgt ervoor dat deze stil wordt. En bij het loslaten, begint het schurende geluid weer.
Ik heb de fan net ook nog even rechtstreeks op een pwm header van het moederbord geprikt, en bij 100% geeft ie het zelfde geluid.

Ik ga zo even een mailtje naar Alternate doen. Tot nu toe ben ik daar altijd prima geholpen.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mmore
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 28-09 16:40
Klinkt inderdaad gewoon als een gare fan, zeker als 1 van de 2 het doet. Ben net als jij bang dat ze dan heel die set willen RMA'n maar wie weet, je kan het in elk geval proberen :P
Pagina: 1