Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Router ontregeld na nieuwe Windows installatie?

Pagina: 1
Acties:

• Tanooki
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Hoop dat jullie kunnen helpen, want ik ben helemaal clueless.

Mijn primaire router is een C7 Archer, op zolder staat een TL-LINK WDR4300 die als access Point is geconfigureerd. Dit werkt al een aantal maanden probleemloos.

Vandaag heb ik op een laptop die in de woonkamer staat een verse Windows 10 installatie uitgevoerd. Deze laptop is altijd via wifi verbonden geweest met de C7.

Nadat ik de Windows installatie vandaag had afgerond en de laptop weer via wifi verbonden was, lijkt de C7 volledig ontregeld:

- Geen enkel apparaat kan nog via wifi verbinden
- computer op zolder (bedraad) heeft geen internet meer en kan router niet bereiken op 182.168.0.1
- reset router (laptop staat al uit) helpt niet
- wifi signalen wel zichtbaar, maar telefoon (Samsung s7) meldt "kan ip adres niet verkrijgen"

Aangezien er verder niets veranderd is aan de configuratie, heb ik de indruk dat de nieuwe Windows installatie deze puinhoop veroorzaakt heeft. Kan mij alleen niet voorstellen dat zoiets mogelijk is?!

Of zie ik iets over het hoofd?

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:04

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Weet je zeker dat het 182.168.0.1 is? Normaliter is het 192.168.x.x

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Staat DHCP aan in de router?
Of werd de oude Windows installatie gebruikt als DHCP server (kan, wel exotisch)

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 04-10 19:21
Heb je toevallig op de Windows machine handmatig een statisch IP ingevuld? Zo ja, welke?

[ Voor 15% gewijzigd door RobinF op 24-07-2016 00:28 ]

• Tanooki
  • Niet online
FooLsKi schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 23:06:
Weet je zeker dat het 182.168.0.1 is? Normaliter is het 192.168.x.x
Excuses, typo.. het is 192.168.
mjvdzwet schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 23:31:
Staat DHCP aan in de router?
Of werd de oude Windows installatie gebruikt als DHCP server (kan, wel exotisch)
Ja, op de C7 is dhcp enabled.
RobinF schreef op zondag 24 juli 2016 @ 00:27:
Heb je toevallig op de Windows machine handmatig een statisch IP ingevuld? Zo ja, welke?
Nee, alles standaard (bij W10 dus dhcp).

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01:54
Allebei de modems uitzetten voor 10 minuten.
Dan eerst de c7 starten, wacht een aantal minuten,
dan start de 2e modem.
Dan met 1 pc naar de c7 gaan en kijk hoe alles is ingesteld.

Anders alleen de c7 proberen met zo min mogelijk aangesloten, en even resetten.
Het kan natuurlijk zijn dat de c7 net defect gegaan is, de kans is klein natuurlijk.

Weet je wel of je internet hebt, of ligt je internet eruit.

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Als je de laptop bedraad op de C7 aansluit als enige. Dus zonder TPL WDR of andere apparaten. Krijg je dan een IP en kan je dan de C7 benaderen?

Kan het zijn dat beide TP links nu DHCP doen?

• VVV-007
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-11 21:42
jan99999 schreef op zondag 24 juli 2016 @ 07:18:
Allebei de modems uitzetten voor 10 minuten.
Dan eerst de c7 starten, wacht een aantal minuten,
dan start de 2e modem.
Dan met 1 pc naar de c7 gaan en kijk hoe alles is ingesteld.

Anders alleen de c7 proberen met zo min mogelijk aangesloten, en even resetten.
Het kan natuurlijk zijn dat de c7 net defect gegaan is, de kans is klein natuurlijk.

Weet je wel of je internet hebt, of ligt je internet eruit.
Laten we even goed op de namen blijven letten. modems????
TS heeft een router (de C7) en een accespoint (router ingesteld als accespoint), dit zijn dus geen modems.

Verder wel goed advies, maar door de verkeerde benamingen kan het erg verwarrend worden.
Heb het wel eens mee gemaakt dat om een of andere reden de DHCP server van een oude router welke als accespoint staat ingesteld toch weer aan ging...

Dus inderdaad, alles uit, en alleen de C7 aan. Kijken of je er dan wat mee kan (als draadloos niet wil dan met een netwerk kabel) werkt dat?, dan accespoint er weer bij, en controleer even of deze nog goed is ingesteld (dhcp uit en een IP buiten de DHCP pool van je C7 )

Heb zelf wel gehad dat bij een upgrade naar windows 10 de geupgrade laptop zelf geen internet meer kon krijgen (omdat hij perse IPV6 wou wat niet werd ondersteund... opgelost door ipv6 uit te schakelen in windows 10), maar dat had verder geen gevolgen voor andere computers in het netwerk, dus dat blijft raar, maar misschien stom toeval....

Voor de zekerheid, over modems gesproken, hoe ben je met het internet verbonden? ik neem aan dat er iets van een 'modem' aan de wan poort van je C7 zit? (maar helemaal los hiervan moet je gewoon naar de status pagina van je C7 kunnen komen dus dat is nu het eerste probleem)

• Tanooki
  • Niet online
VVV-007 schreef op zondag 24 juli 2016 @ 08:11:
[...]

Verder wel goed advies, maar door de verkeerde benamingen kan het erg verwarrend worden.
Heb het wel eens mee gemaakt dat om een of andere reden de DHCP server van een oude router welke als accespoint staat ingesteld toch weer aan ging...
Normaal zou ik dit een onwaarschijnlijke oorzaak vinden, maar inmiddels beschouw ik dit als een serieuze mogelijkheid. Maar juist om geen conflicten te krijgen tussen de routers heb ik voor 2x een TP_-Link gekozen :(

Inmiddels werkt alles weer, nadat ik beide router en de verbonden apparaten een tijdje uit heb gezet.. wel onbevredigend om niet te weten wat het probleem veroorzaakt heeft.

• VVV-007
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-11 21:42
Voor de zekerheid, heb je even gecontroleerd of de IP adressen die je aan je accespoints hebt toe gewezen, buiten het bereik van de DHCP pool van de C7 liggen? (als dat namelijk niet zo is kunnen er ook gekke dingen gebeuren)

Daar kan het namelijk ook wel eens mis gaan. Verder had ik laatst een soort gelijk probleem, maar dat bleek te liggen aan een brakke switch...... Echter heb ik ook wel eens gehad dat ik geen oorzaak kon vinden en het na een reset weer in orde was... ben met je eens dat het onbevredigend is om de oorzaak niet te kunnen vinden.

• Tanooki
  • Niet online
Ja, ip adres van de WDR4300 lag en ligt buiten de DHCP range.. voordat ik de laptop een nieuwe windows installatie gaf heeft het geheel ook maanden probleemloos gewerkt.
Pagina: 1