Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.J. Reiding
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 21-10-2024
Beste Tweakers,

Ik ben bezig met het samenstellen van een nieuwe PC en ben van plan twee GTX 1070`s in SLI te doen, ik weet dat nvidia kaarten niet werken als de PCI-e lager is dan 8x maar met de socket 1151 heb je 16 lanes dus twee kan precies.
Nu de vraag op het mb zit een M.2 x4 socket 3 met de optie in SATA mode of PCIE mode, als ik hem dus in PCIE mode doe kan er een M.2 PCI-e x4 ssd in maar werkt de ssd dan via de chipset of via de CPU, aangezien het nu een PCI-e poort is.
Ik kan dit nergens vinden en wil dit wel graag weten want anders kom ik lanes tekort aangezien socket 1151 cpu`s er maar 16 hebben en hierdoor geen tweede videokaart kan installeren.
Voor informatie heb ik de review van tweakers gebruikt: productreview: Asus Z170-DELUXE review door Brutuss
Of raden jullie dit soort ssd nog af?

Alvast bedankt voor de moeite.

Met vriendelijke groeten,

D.J. Reiding

Beste antwoord (via D.J. Reiding op 23-07-2016 22:15)

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Je moet onderscheid maken tussen PCI-E lanes van de CPU en van de Chipset.

De 16 lanes van de CPU kunnen op een Z170 moederbord als 16 / 8+8 / 8 + 4 + 4 geconfigureerd worden.

Twee kaarten in SLI wordt dus 8 + 8.

Daarnaast heeft de chipset zelf 20 lanes ter beschikking voor randapparatuur. Deze worden gebruikt voor SATA/SATA express/M.2/USB 3/USB3.1/Lan etc... Afhankelijk van wat de fabrikant geintegreerd heeft op het moederbord.

Een enkele M.2 aansluiting is niet zo'n probleem, op erg volle moederborden vervalt dan misschien de (nutteloze) sata-express aansluiting. Pas als je naar 2 of 3 M.2 aansluitingen gaat moet je er echt functies voor uit gaan schakelen.

Met jouw enkele M.2 SSD zit je dus prima in combinatie met SLI.

Ps. Ik vind SLI persoonlijk erg zonde en vooral matig ondersteund. Ik zou eerder een 1070 halen en dan begin 2017 een nieuwe high-end kaart met HBM2 halen als je echt performance tekort komt. Maar die keuze moet je zelf maken natuurlijk :)

[ Voor 13% gewijzigd door stin00 op 23-07-2016 21:54 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Je moet onderscheid maken tussen PCI-E lanes van de CPU en van de Chipset.

De 16 lanes van de CPU kunnen op een Z170 moederbord als 16 / 8+8 / 8 + 4 + 4 geconfigureerd worden.

Twee kaarten in SLI wordt dus 8 + 8.

Daarnaast heeft de chipset zelf 20 lanes ter beschikking voor randapparatuur. Deze worden gebruikt voor SATA/SATA express/M.2/USB 3/USB3.1/Lan etc... Afhankelijk van wat de fabrikant geintegreerd heeft op het moederbord.

Een enkele M.2 aansluiting is niet zo'n probleem, op erg volle moederborden vervalt dan misschien de (nutteloze) sata-express aansluiting. Pas als je naar 2 of 3 M.2 aansluitingen gaat moet je er echt functies voor uit gaan schakelen.

Met jouw enkele M.2 SSD zit je dus prima in combinatie met SLI.

Ps. Ik vind SLI persoonlijk erg zonde en vooral matig ondersteund. Ik zou eerder een 1070 halen en dan begin 2017 een nieuwe high-end kaart met HBM2 halen als je echt performance tekort komt. Maar die keuze moet je zelf maken natuurlijk :)

[ Voor 13% gewijzigd door stin00 op 23-07-2016 21:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.J. Reiding
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 21-10-2024
Stin00 dank je voor de reactie dit heeft met wel geholpen. Dus als ik het goed begrijp gaat de M.2 aansluiting via de chipset. Ik zal nog even nadenken over wat jij zei over SLI.
nogmaals bedankt.