Windows opnieuw installeren na vervanging moederbord?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Moet ik Windows opnieuw installeren/aanschaffen na een vervanging van mijn moederbord? En het lijkt mij dat het het beste is om eerst alles te formatteren, nieuwe moederbord drivers op een usb ofzo doen, moederbord te vervangen en dan booten vanaf nieuwe OS? Of zie ik dit helemaal verkeerd?

Ik vervang mijn ASROCK Z77 extreme 4 moederbord(1155 socket) met een Asus Z170 Pro Gaming moederbord(1151 socket). Reden van deze vervanging is de aanschaf van een i7-6700k processor. De windows die ik nu gebruik is Windows 7 OEM, heb ik een aantal jaren geleden gekocht bij het bouwen van deze computer.

Als ik Windows opnieuw moet aanschaffen is dat geen enkel probleem, ga ik van 7 naar 10. Echter de volgorde van dit hele proces is waar ik op dit moment vooral tegen aan loop. Als iemand mij daar mij zou kunnen helpen heel graag!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

1: wat heb je zelf aan onderzoek gedaan of geprobeerd ?
2: waarom denk je dat ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heb vooral online gezocht eigenlijk. Via google gewoon "replace motherboard" gedaan en dan komt er genoeg informatie op je af. Probleem is dat ik verschillende dingen tegen kom en ik nergens echt een goede uitleg kan vinden (als in de volgorde van de stappen die je het beste kunt ondernemen). Ook een aantal filmpjes op youtube bekeken maar die gaan eigenlijk vooral om het fysieke process van het moederbord in de case installeren.

De reden van mijn vraag is dat ik ergens heb gelezen dat je OS een nieuw moederbord als een nieuwe computer beschouwd en dat je daardoor geforceerd bent om een nieuwe OS aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In principe zit een OEM versie van Windows vast aan het moederbord waarop het voor het eerst geïnstalleerd is en zodoende niet mee te nemen. De kans bestaat dat activering mislukt bij een ander moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-09 17:57
Je oem licentie hoort bij je huidige hardware. De volgorde is simpel: backup maken van belangrijke bestanden op je c drive. Nieuw moederbord installeren, windows 10 kopen, windows 10 installeren.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Op een dergelijke computer loop je beter op windows 10.
Nieuwe computer betekend een nieuwe licentie voor windows kopen.

Je kan het natuurlijk proberen, het beste is dan in ieder geval eerst te upgraden naar windows 10 op het huidige systeem.

Daarna kan je de harde schijf in je nieuwe systeem zetten, windows zal wellicht opstarten. Of het wil activeren is niet zeker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orac
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11-09 01:47

Orac

Ik mis je papa.

Ik zou juist niet eerst upgraden. Meteen Windows 10 installeren op je computer met nieuw moederbord. Tijdens de installatie je Windows 7 key ingeven. Er bestaat wel een kans dat OEM keys worden geweigerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-09 10:59
Je oude Windows installatie zal vrijwel zeker niet (goed) werken op je nieuwe moederbord.
Hoewel het een OEM is wil een telefoontje naar MS Nederland nog wel eens een nieuwe activatie opleveren in jouw situatie.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Tens schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 19:31:
Je oude Windows installatie zal vrijwel zeker niet (goed) werken op je nieuwe moederbord.
Hoewel het een OEM is wil een telefoontje naar MS Nederland nog wel eens een nieuwe activatie opleveren in jouw situatie.
Windows 7 zal zeker morren, maar windows 10 is veel flexibeler en zal zich opnieuw configureren.

Bellen naar MS in dit geval zal natuurlijk geen nut hebben: als je een nieuw mobo en cpu van nieuwe generatie plaats moet je ook een nieuwe licentie.

Maar goed, je koopt een nieuwe cpu van 350 euro, een nieuw mobo van 150 eur, dus ja, waar hebben we het over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Gebruik anders WET (windows easy transfer) van microsoft dat in windows ingebouwd is, dat kopieert alles wat belangrijk is naar een partitie/schijf/map en daarna kan je die weer importeren na dat je je nieuwe OS geinstalleerd hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Afhankelijk van wat je einddoel is, zou ik als eerste gewoon proberen of het werkt. Een jaar geleden heb ik in mijn pc het moederbord en de cpu ook vervangen (omdat beiden defect waren gegaan), en toen liep Windows zonder klagen door.

Op het moment dat dat niet lukt, zou je alsnog een van de andere opties kunnen uitvoeren. Het systeem gaat ook niet meteen op slot als de activatie niet meer lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:47

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als je zoekt op 'replace motherboard' wordt er vanuit gegaan dat je die vervangt voor hetzelfde merk en type. Wat je nu doet, is je systeem upgraden. En dat betekend een nieuwe licentie. Simpel als wat. Zeker omdat je een OEM licentie hebt die aan het moederbord vast zit.

Dat je OEM licentiesleutel als activatie voor Windows 10 op de nieuwe hardware werkt zou een leuke bijkomstigheid zijn, maar volgens de EULA niet rechtsgeldig. Je zit dan eigenlijk gewoon met non-genuine Windows te werken, want de key is niet officieel gelicenseerd voor de hardware waar het op draait.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Of het licentietechnisch mag is één ding, maar je kan prima je schijf overzetten naar een nieuw moederbord. Daarvoor moet je waarschijnlijk wel nieuwe drivers 'injecten'. Dus..

• Download de juiste AHCI drivers voor je nieuwe mobo
• Boot Windows vanaf een USB stick (of DVD) en kies voor herstel
• Zorg dat je de commandprompt te pakken krijgt
• Kijk even welke driveletters je USB stick en Windows HDD/SSD hebben gekregen.
• Injecten van de drivers doe je met het volgende commando:

code:
1
dism /add-driver /image:<DriveletterWindowsHDD>:\ /driver:<Usbstick>\ /recurse

Bijv:
code:
1
dism /add-driver /image:D:\ /driver:E:\ /recurse

Recurse is optioneel uiteraard. Hierna zal Windows gewoon booten als je de HDD of SSD overzet. Werkt met alle versies van Windows vanaf Vista overigens.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-08 17:20
van intel naar intel zal wellicht weinig problemen geven, al meermaals gedaan
Windows7 zal wat tegenpruttelen, maar zal normaal wel opstarten
vervolgens is het zaak om de netwerkkaart in gang te krijgen, eens toegang tot internet gaat Windows zelf alle drivers installeren

eens dit gedaan is, doe je een upgrade naar 10 en kan je kiezen om een install te doen ipv een upgrade
je zal dan wel zien of de licentie nog werkt of niet

(best een backup nemen van je bestanden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Volgens mij mag je gewoon onder je licentie je systeem up/graden-daten.
Zolang het niet een voorgefabriceerde PC is van Dell, Asus of welke kant en klare PC. je zou altijd contact kunnen zoeken met Microsoft hier over.

back up maken van je HD
format je HD en installeer schone W7 die je later upgrade naar 10 zoals je aangeeft.
ook al denk ik dat je gewoon je gear kan upgraden en Windows Update laat draaien die, je de nieuwe drivers geeft.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindope
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 26-08 10:51
Vraagje hoe zit dat met het alleen vernieuwen van een processor ? van i5 naar i7 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:13
Licentie is gekoppeld aan je moederbord, rest kun je in beperkte mate gewoon vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stronkie
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-09 16:35

Stronkie

Where wind is Trouble

windows 10 is gekoppeld aan het Microsoft Email account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:41

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dat kan maar dat hoeft niet. Sowieso heeft het niks met de licentie an sich te maken.
Licentiecode wordt idd in het BIOS opgeslagen, dus kan zijn dat je opnieuw moet activeren.
Voor de rest is nieuwe hardware, zeker een moederbord, wel het advies om opnieuw te installeren. Bij alleen een andere CPU zou dat niet nodig moeten zijn.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolvganger
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 10-09 19:53

Wolvganger

Do not eat the yellow snow.

Tijdje terug overgestapt van een i5 naar een i7 non-K (SkyLake) gemaakt op een B150 mobo, geen problemen gehad. Clean Install gedaan van Windows 10 en kon zo vrolijk verder.

"Hoe meer het kan, hoe sneller het stuk is."

Pagina: 1