Achtergrond informatie
Ik zit met een dilemma en ik zou graag advies hierover willen krijgen. Mijn ouders zijn voor een langere tijd in het buitenland (Turkije). Enkele dagen voor hun vertrek is de Samsung S6 van mijn moeder in de water gevallen. Paar weken later, de goede zoon die ik ben, heb ik een nieuwe Samsung S6 gekocht voor mijn moeder en naar haar toegestuurd. Eenmaal aangekomen bleek dat de telefoon geen turkse simkaart accepteert. Dit is normaal aangezien buitenlandse (in deze zin, als niet-turkse) telefoons geblokkeerd worden op de turkse netwerk om import van telefoontoestellen te voorkomen.
Via de legale manier is de telefoon geactivieerd in Turkije en is er importkosten van pakweg €100,- betaald. Dit namen we voor lief. Echter blijkt de toestel nogsteeds geblokkeerd te zijn. Mijn ouders kregen te horen dat er een blokkade is van de provider/fabrikant. Ik vond dit wel raar omdat het een los toestel betreft. Echter heb ik toch contact opgenomen met MediaMarkt en om advies gevraagd. Zij gaven mij aan om telefonisch contact op te nemen met Samsung.
Nog geen 30 seconde later, geeft Samsung aan dat ze weten wat het probleem is. De toestellen die verkocht worden in Nederland moeten eerst geactiveerd worden op het Nederlandse netwerk voordat deze buitenlandse simkaarten accepteert. Ze geven aan dat er minimaal voor 20-30 minuten een Nederlandse simkaart in heeft moeten zitten en vervolgens ook nog gebeld moeten worden om de toestel te activeren. Dit heb ik dus niet gedaan.
Samsung geeft aan dat ik twee opties heb: de telefoon terughalen naar Nederland, activeren en terugsturen (dit kost mij, verzekerd met post, in totaal rond de €80-90 euro). Of dat ik 6-8 weken moet wachten zodat er een mail kan komen met activatie code vanuit Korea. Ik heb gekozen voor de laatste optie omdat ik niet nog meer geld wil uitgeven.
Het probleem:
Waar ik moeite mee heb is dat MediaMarkt nergens laat weten dat er een blokkade op zit. Bij aanschaf heb ik nagevraagd bij MediaMarkt of het toestel geheel simlock-vrij is, ook voor het buitenlandse netwerk. Zij gaven aan dat dit zo was. Achteraf blijkt er toch een simkaart-blokkade te zitten op het toestel en dit mij of 8 weken (2 maanden) tijd kost of €80-90 aan extra kosten. Nu heb ik MediaMarkt in gebreke gesteld. Echter weet ik niet of ik voldoende moet nemen met hun cadueabon van €15,-. Zit ik in mijn recht of moet ik blij zijn met deze €15?
Email contact:
Mijn vraag:
- Is de excuus van MediaMarkt geldig? Dat het normaal is dat een gemiddelde consument op de hoogte is dat een simlock vrije toestel eerst in Nederland geactiveerd moet worden alvorens gebruik in buitenalnd?
- MediaMarkt ontkent in e-mail dat ze advies hebben gegeven dat het wel werkt in het buitenland, terwijl ze dit wel hebben gedaan (zie bijlage)
Bijlage:
Vraag of er een buitenlandse simkaart lock zit op de S6 telefoon. Antwoord van Mediamarkt:

Ter info: de Nederlandse simkaart (in Turkije) werkt wel en krijgt mijn moeder deze melding niet te zien!
Ik zit met een dilemma en ik zou graag advies hierover willen krijgen. Mijn ouders zijn voor een langere tijd in het buitenland (Turkije). Enkele dagen voor hun vertrek is de Samsung S6 van mijn moeder in de water gevallen. Paar weken later, de goede zoon die ik ben, heb ik een nieuwe Samsung S6 gekocht voor mijn moeder en naar haar toegestuurd. Eenmaal aangekomen bleek dat de telefoon geen turkse simkaart accepteert. Dit is normaal aangezien buitenlandse (in deze zin, als niet-turkse) telefoons geblokkeerd worden op de turkse netwerk om import van telefoontoestellen te voorkomen.
Via de legale manier is de telefoon geactivieerd in Turkije en is er importkosten van pakweg €100,- betaald. Dit namen we voor lief. Echter blijkt de toestel nogsteeds geblokkeerd te zijn. Mijn ouders kregen te horen dat er een blokkade is van de provider/fabrikant. Ik vond dit wel raar omdat het een los toestel betreft. Echter heb ik toch contact opgenomen met MediaMarkt en om advies gevraagd. Zij gaven mij aan om telefonisch contact op te nemen met Samsung.
Nog geen 30 seconde later, geeft Samsung aan dat ze weten wat het probleem is. De toestellen die verkocht worden in Nederland moeten eerst geactiveerd worden op het Nederlandse netwerk voordat deze buitenlandse simkaarten accepteert. Ze geven aan dat er minimaal voor 20-30 minuten een Nederlandse simkaart in heeft moeten zitten en vervolgens ook nog gebeld moeten worden om de toestel te activeren. Dit heb ik dus niet gedaan.
Samsung geeft aan dat ik twee opties heb: de telefoon terughalen naar Nederland, activeren en terugsturen (dit kost mij, verzekerd met post, in totaal rond de €80-90 euro). Of dat ik 6-8 weken moet wachten zodat er een mail kan komen met activatie code vanuit Korea. Ik heb gekozen voor de laatste optie omdat ik niet nog meer geld wil uitgeven.
Het probleem:
Waar ik moeite mee heb is dat MediaMarkt nergens laat weten dat er een blokkade op zit. Bij aanschaf heb ik nagevraagd bij MediaMarkt of het toestel geheel simlock-vrij is, ook voor het buitenlandse netwerk. Zij gaven aan dat dit zo was. Achteraf blijkt er toch een simkaart-blokkade te zitten op het toestel en dit mij of 8 weken (2 maanden) tijd kost of €80-90 aan extra kosten. Nu heb ik MediaMarkt in gebreke gesteld. Echter weet ik niet of ik voldoende moet nemen met hun cadueabon van €15,-. Zit ik in mijn recht of moet ik blij zijn met deze €15?
Email contact:
Mijn vraag:
Antwoord van MediaMarktBeste Mediamarkt,
Voor mijn moeder die momenteel 6 maanden in Turkije verblijft, heb ik haar een Samsung S6 cadeau gedaan (besteld via jullie webshop). Echter functioneert de nederlandse sim kaart wel maar een andere simkaart (uit een andere land en in dit instantie een Turkse simkaart) accepteert hij niet. Het telefoon verschijnt met de melding 'Ontgrendelings-PIN SIM-Netwerk'
Het probleem nu is dat de telefoon momenteel voor 5 maanden nog in Turkije is... en wil de telefoon graag gebruiken. Dit duit op een probleem dat de telefoon toch niet sim lock vrij is terwijl dat wel de bedoeling is als je een los telefoon koopt.
Ik ben benieuwd hoe jullie mij kunnen helpen
Mijn reactie nadat ik contact opnam met SamsungBedankt dat u contact heeft opgenomen met Media Markt.
Wij vinden het vervelend om te vernemen dat de turkse sim kaart niet werkt in het toestel.
De SAMSUNG Galaxy S6 32 GB Goud dient sim lock vrij te zijn.
Helaas kunnen wij op afstand niet achterhalen waardoor de sim kaart niet word geaccepteerd dit kan verschillende oorzaken hebben.
Wij adviseren u om contact op te nemen met de fabrikant.
Samsung 0900-7267864
We hopen dat we u hiermee voldoende van dienst zijn geweest.
Met vriendelijke groet,
Waarop ik naar mijn idee een lullig reactie krijg:Beste MediaMarkt,
U heeft mij geadviseerd om Samsung te bellen en ik heb dit gedaan. Uit het telefoongesprek is gebleken dat er inderdaad een blokkade op het telefoon staat. De telefoon moet eerst 30 minuten in Nederland gebruikt worden en je moet ermee gebeld hebben voordat deze blokkering voor het buitenland eraf gaat. Nu zitten mijn ouders zes maanden in Turkije en kan ik de telefoon niet terug halen om eerst op het Nederlandse netwerk te activeren (verzekerd heen en terug sturen kost €96,50). Op jullie website, kan ik nergens vinden dat er een buitenlandse simkaart-blokkade op de telefoon zit en nergens de vermelding staat eerst in Nederland te activeren. De enige optie van Samsung is een code aanvragen om de blokkering op te heffen. Dit duurt echter acht weken (twee maanden).
Hierdoor stel ik MediaMarkt aansprakelijk voor de geleden schade. Ik verwacht een zeer ruime compensatie voor weglaten van belangrijk informatie die het functioneren van het telefoon mogelijk maakt. Indien er wat voor soort blokkade op de telefoon zit moet dit vermeld worden. Ik verwacht compensatie ter hoogte van 50% van de aanschafprijs (459 / 2 = 229,50 EUR ). Ik verwacht binnen twee weken antwoord.
Indien u niet akkoord gaat met deze voorstel, wil ik een officiële (en ondertekend) antwoord die als aanleiding zal dienen voor de vervolgprocedure die ik zal starten.
Wij vinden het vervelend te vernemen dat u niet tevreden bent over de service van Media Markt.
De aankopen die u in Nederland doet in onze webshop of in onze vestigingen, zijn bedoelt voor Nederlands gebruik. Wanneer u deze niet voor Nederlands gebruik aankoopt, is het uw verantwoording om hier de juiste informatie over in te winnen.
Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geinformeerd,
Waarop MediaMarkt mij €15,- aanbied:Mijn reactie weer hierop:
Beste MediaMarkt,
Ik heb dit specifiek nagevraagd bij het personeel van de MediaMarkt vestiging in Den Bosch. Zij gaven mij de garantie dat er 100% zeker geen blokkade op het telefoon zit en geheel simlock vrij is (wat nu een leugen blijkt te zijn).
Nu weet ik dat in eventuele toekomstige rechtszaak er gevraagd wordt om bewijs te tonen, daarom ga ik dit zwart op wit regelen. Dit zal natuurlijk voor latere proces als bewijsmateriaal dienen dat ik mijn verplichtingen als een consument hebt gehonoreerd en dat MediaMarkt hierin belangrijke informatie niet heeft medegedeeld.
TLDR:Bedankt dat u contact heeft opgenomen met Media Markt.
Wij vinden het heel vervelend dat u niet op de hoogte bent van het feit dat u een toestel welke in Nederland aangekocht is, eerst dient te activeren door er met een simkaart van een Nederlands provider mee te bellen.
Het is echter algemeen goed dat een telefoon welke in Nederland verkocht wordt, in eerste instantie bestemd is voor de Nederlandse markt en daarom niet (direct) in andere landen te gebruiken is.
Het feit dat het toestel op dit moment niet in het buitenland werkt, valt niet te wijten aan het toestel.
Onze medewerkers kunnen niet bij iedere klant nagaan of het toestel eventueel meegenomen wordt naar het buitenland en kunnen daarom ook niet alle klanten hierover informeren.
Ter compensatie van het ongemak willen wij u cadeaukaart ter waarde van € 15,-toesturen. Graag vernemen wij van u of u hiermee akkoord gaat.
We hopen dat we u hiermee alvast voldoende van dienst zijn geweest. Mocht u verdere vragen hebben, kunt u ons bereiken door op deze e-mail te reageren. Ook zijn wij telefonisch bereikbaar op 0800-0366.
Met vriendelijke groet,
- Is de excuus van MediaMarkt geldig? Dat het normaal is dat een gemiddelde consument op de hoogte is dat een simlock vrije toestel eerst in Nederland geactiveerd moet worden alvorens gebruik in buitenalnd?
- MediaMarkt ontkent in e-mail dat ze advies hebben gegeven dat het wel werkt in het buitenland, terwijl ze dit wel hebben gedaan (zie bijlage)
Bijlage:
Vraag of er een buitenlandse simkaart lock zit op de S6 telefoon. Antwoord van Mediamarkt:
15:24:50 22-07-2016 door Media Markt Den Bosch
Geachte meneer ****. Hartelijk dank voor uw bericht. Wij kunnen deze vraag alleen vanuit onze vestiging in Den Bosch beantwoorden. Onze toestellen zijn volledig simlock vrij en geschikt voor Europese simkaarten. Voor vragen aan Media Markt Online kunt u uw vraag het beste richten aan hen. Dit omdat ook Media Markt Online een aparte vestiging betreft. Hopende u voldoende te hebben geïnformeerd. Met vriendelijke groet, Britt - Media Markt Den Bosch

Ter info: de Nederlandse simkaart (in Turkije) werkt wel en krijgt mijn moeder deze melding niet te zien!